ניסוי מעבדה מבחנה
צילום: Istock

רגולטורים בבריטניה שוקלים להגביל את מתן החיסון של אסטרה זנקה

אחרי שאותרו 30 מקרים של קרישי שם באנשים שנטלו את החיסון, נשקלת הגבלתו לבני 30 ומעלה, כך מדווח בתקשורת הבריטית. בהצהרות הרשמיות הרגולטורים עדיין אומרים כי יש ליטול את החיסון, במקביל לבחינת המקרים הללו, שמסקנותיה ככל הנראה יפורסמו מחר
איתי פת-יה | (1)
נושאים בכתבה אסטרהזניקה

רגולטורים בבריטניה שוקלים להגביל את מתן החיסון של  ASTRAZENECA PLC נגד הקורונה לבני 30 ומעלה בלבד, זאת עקב מקרים של קרישי דם עליהם דווח לאחר קבלת החיסון. בד בבד, בהצהרה רשמית, הרגולטור האחראי על התחום אישר כי מקרים אלו נבחנים על ידו אולם הדגיש כי יש להמשיך לקחת את החיסון. ה-EMA, המקבילה של האיחוד האירופי ל-FDA, מסר זה מכבר שהחיסון בטוח לשימוש, וגם הוא בוחן את המקרים המדוברים, ומחר הוא עתיד להוציא מסקנות מבדיקה זו.

 

בשבוע שעבר דווח כי מתוך כ-18 מיליון מתחסנים בחיסון של אסטרה זנקה, 30 איש סבלו מקריש דם. עוד קודם להצטברות המקרים לנתון זה, בשלב מוקדם יותר כבר הודיעו מספר מדינות באיחוד כי הן מפסיקות להשתמש בחיסון. האחרונה ברשימה הייתה הולנד, בתחילה זו הציבה מגבלת גיל לפיה בני 60 ומעלה יוכלו לקבל את החיסון אולם בהמשך הודיעה כי תחדל מלחסן באמצעותו לגמרי - וזאת לאחר מקרה של מוות מקריש דם שנוצר אצל אשה שנטלה את החיסון.

להולנד קדמו גרמניה, שכמו הצעד המקורי של הולנד הגבילה את הגיל ל-60 ומעלה, צרפת עם הגבלה נמוכה יותר של גילאי 55 ומעלה וכמוה קנדה. גם בדנמרק עצרו את מתן החיסון של החברה.

 

באסטרה זנקה, שפיתחה את החיסון לצד אוניברסיטת אוקספורד, מציינים כי מדובר במקרים נדירים, זאת כאמור בצד הבדיקה שמתנהלת. יחד עם אשרור הבטיחות של החיסון שהגיע מצד ה-EMA, באגגון הודו גם כי קשה מאד להכחיש את הקשר בין נטילת החיסון לבין אותם מקרים של קרישי דם.

מרקו קבלרי, האחראי על אסטרטגיית החיסונים שמובילים ב-EMA אמר בראיון באיטליה כי ״ברור שישנו קשר״, אולם הרגולטור עדיין מחפש מהו בדיוק טיבו. קבלרי הוסיף כי עדיין היתרונות שבחיסון עולים על הסיכון שבו. יצויין כי ב-EMA באופן רשמי הכחישו כי קיים קשר בין החיסון למקרים המדוברים.

 

רק לפני כשבועיים פורסם כי רגולטורים בארצות הברית מביעים חשש מכך שחברת התרופות הבריטית פרסמה נתונים לא עדכניים/לא שלמים בדבר יעילות החיסון שלה. לפי פרסומיה של אסטרה זנקה, בניסויים הקליניים בהם השתתפו 32 אלף איש נצפתה יעילות של 79% בפני הדבקות ויעילות של 100% בפני פיתוח מחלה קשה ותמותה מהנגיף.

 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    ליאורה 07/04/2021 10:53
    הגב לתגובה זו
    אז כן מחסנים בהולנד ב astrazeneca או לא????
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

משקיעים עובדים AIמשקיעים עובדים AI

לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?

יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.

מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.

בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.

מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.

וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45%   , פלנטיר Palantir 1.65%    או רובין הוד Robinhood 2.58%   מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.