קובי וינוקור מגל
צילום: יח"צ
דוחות

מגל: ההכנסות עלו ב-23% ברבעון ל-30 מ' ד'; עלייה דומה ברווח התפעולי

כ-70% מההכנסות הגיעו מחטיבת הפרויקטים שתמכר לאירונאוטיקס - העלייה במכירות שלה פגעו בשיעורי הרווח התפעולי, שכן היא פחות רווחית מחטיבת המוצרים עמה תשאר מגל. הפרשי שער הביאו לשערוך נכסים שגרר את מגל למעבר להפסד בתקופה
איתי פת-יה |
נושאים בכתבה מגל מערכות

מגל מערכות המפתחת פתרונות לאבטחת מתקנים מדווחת על הכנסות של 29 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2020, צמיחה של 23% לעומת 24 מיליון דולר ברבעון מקביל, ועל רווח תפעולי של 3.5 מיליון דולר, גבוה ב-22% בהשוואה ל-2.9 מיליון דולר שנה קודם לכן. השיפור מיוחס לעלייה בהכנסות (בין היתר בשל הזמנה שמסירתה עוכבה), לצד הפחתה בהוצאות התפעוליות.

כ-67% מההכנסות הגיעו מחטיבת הפרויקטים, שבאחרונה דווח על מכירתה לאירונאוטיקס, בעוד חטיבת המוצרים סנסטאר הייתה אחראית ליתר. הכנסות חטיבת הפרויקטים רשמו עלייה של 57%, בין היתר, בשל אותה הזמנה שעוכבה. הכנסות סנסטאר ירדו ב-15%, בעיקר מהאטה בשל מגפת הקורונה בשוקי אירופה, המזרח התיכון, אסיה ואסיה פאסיפיק.

הרווח הגולמי הסתכם ב-11.7 מיליון דולר, עלייה קלה לעומת 11.4 מיליון דולר בתקופה המקבילה, אולם שיעור הרווחיות הגולמית נשחק ל-40.1% , לעומת 48% קודם לכן, וזאת עקב שינוי של תמהיל המכירות (אחוז גבוה יותר של הכנסות מחטיבת הפרויקטים).

מגל רשמה מעבר להפסד המיוחס לבעלי המניות הסתכם ב-0.6 מיליון דולר, או 2 סנט למניה, בהשוואה לרווח של 1.8 מיליון דולר, או 5 סנט למניה, ברבעון מקביל. השינוי מוסבר בהוצאת מס של 2 מיליון דולר (ובתוכה הוצאת מס חד פעמית) בצד הוצאות מימון של 1.5 מיליון דולר (לעומת אפס ברבעון מקביל) שנבעה מהפרשי שער שהשפיעו על שערוך הנכסים הדולריים של החברה.

ב-2020 כולה ההכנסות ירדו ב-6% ל-81.3 מיליון דולר והרווח התפעולי ירד ל-5.4 מיליון דולר לעומת 6 מיליון דולר ב-2019. הרווח השנתי ירד ל-0.6 מיליון דולר מ-2.3 מיליון דולר מאותן סיבות שהשפיעו על השורה התחתונה ברבעון.

באשר למכירת חטיבת הפרויקטים לאירונאויטקס, הסביר באחרונה קובי וינוקר, סמנכ"ל הכספים של מגל, בראיון לביזפורטל כי "שיעורי הרווחיות בביצוע פרוייקטים נמוכים יותר מבתחום המוצרים. פרויקטים מצריכים רכש של מרכיבים רבים, למשל מצלמות, בקרי כניסה וחיישנים, ולצד זאת הוצאות על עבודות תשתית וקבלנות. פעילות פרויקטלית מאופיינת בתנודתיות בהיבט ההכנסה וההתקדמות בעבודות. לעומת כל אלה, הפעילות של חטיבת המוצרים מוטית הרבה יותר לכיוון הטכנולוגי".

בהתייחס לדוחות אמר דרור שרון, מנכ"ל מגל כי "נכנסנו לשנת 2021 עם צבר שיא של כ-64 מיליון דולר, הכולל צבר שיא של כ-14 מיליון דולר לחטיבת סנסטאר. גם לאחר חלוקת הדיבידנד לבעלי המניות בחודש בדצמבר, בהיקף של 25 מיליון דולר המאזן שלנו נותר חזק, עם 27 מיליון דולר במזומן ושווי מזומן, ללא חוב".

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

משקיעים עובדים AIמשקיעים עובדים AI

לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?

יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.

מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.

בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.

מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.

וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45%   , פלנטיר Palantir 1.65%    או רובין הוד Robinhood 2.58%   מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.