גוגל בשיא כל הזמנים לאחר ניצחון ב-״תביעת העשור״
בית המשפט העליון הכריע בפרשה שהחלה לפני כעשור, במהלכה נאבקו ענקיות הטכנולוגיה גוגל GOOGLE (סימול:GOOG) ואורקל ORACLE CORP (סימול:ORCL). בית המשפט קבע כי גוגל לא ביצעה הפרה של זכויות יוצרים כש-״העתיקה״ קטעי שפת תכנות עבור מערכת ההפעלה אנדרואיד. גוגל אמרה כי חוות הדעת של בית המשפט ״ היא ניצחון לצרכנים, ולמדעי המחשב. ההחלטה מספקת וודאות משפטית לדור המפתחים הבא, ומבטיחה ששירותיהם יועילו לצרכנים״.
במאבק שמוערך במיליארדים, אורקל טענה כי גוגל ״גנבה״ את ממשקי ה-API מתוך שפת ה-Java SE של החברה, והשתמשה בדומיננטיות הכלכלית שלה בכדי לצאת למאבק משפטי ממושך. ״הפלטפורמה של גוגל פשוט גדולה מידי, וכוח השוק שלה רק גדל״ אמרה אורקל. ״חסמי הכניסה הופכים לגבוהים יותר והיכולת לאפשר תחרות הוגנת נהיית נמוכה יותר... זוהי בדיוק ההתנהגות שחוקרים הרגולטורים ברחבי העולם, ובפרט בארה״ב שבוחנות את השיטות העסקיות המונופוליסטיות של גוגל״ הוסיפו. אורקל דרשה פיצוי של כ-9 מיליארד דולר, אותו כאמור כבר לא תזכה לקבל.
בכתב בית המשפט נרשם כי ״קשה ליישם מושגים מסורתיים של זכויות יוצרים בהקשר של תכנות תוכנה. גוגל ״העתיקה״ רק את מה שנדרש כדי לאפשר למשתמשים לנצל את כישוריהם באמצעות תוכנה חדשה. שמירה על זכויות היוצרים של אורקל תהווה פגיעה בציבור, ותכתיר את החברה כשומרת סף לקוד שאחרים צריכים לעשות בו שימוש... התוצאות בהחלט יכולות להיות מאד רווחיות עבור אורקל, או לכל חברה אחרת המחזיקה בזכויות יוצרים על ממשקי מחשב, אך נעילת הזכויות הללו מפרה את המטרות הבסיסיות של זכויות יוצרים.״
בית המשפט הכריע בסוגיה ברוב של 6 שופטים לעומת שני מתנגדים. אלו טענו כי בהנחה שאותו קוד מוגן בזכויות יוצרים, הקביעה כי גוגל עשתה שימוש הוגן היא עיוות החוק. ״הקוד של אורקל הנדון כאן מוג בזכויות יוצרים, השימוש של גוגל בקוד המוגן היה הכל חוץ מהוגן״ מסרו בהצערתם השופטים המתנגדים להחלטה.
- אורקל תפרוס 50 אלף שבבי AI של AMD
- האם הצמיחה המטאורית של אורקל מגיעה על חשבון הרווחיות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מלחמת הטיטאנים היא מעבר לסוגיה משפטית זו, ולמעשה קובעת תקדים ברגולציה הרופפת על חברות הטכנולוגיה. אורקל טענה כי התנהלותה של גוגל, ״חברה שהרגולציה לא מבקרת אותה ״, תהרוס את תעשיית תוכנה בכך שלא תתגמל את היזמים עבור עבודתם. מאידך, גוגל טוענת כי זכויות היוצרים של אורקל תשמיד את תעשיית התוכנה על ידי הקמת מכשולי זכויות יוצרים עבור מפתחים, ותאלץ אותם להמציא את הגלגל מחדש בכל פעם שהם רוצים להורות למחשב לבצע פעולה כלשהי. ״המשתמשים יהיו צריכים לשלם דמי רישוי לחברות התוכנה הדומיננטיות ביותר על הזכות לבצע משימות פשוטות ויומיומיות״ מסרה גוגל.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"
נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.
"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.
טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.
דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.
- ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
- מכה לטראמפ ולרפובליקנים: שריל נבחרה למושלת ניו ג'רזי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.
הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת Truth Social
