פולקסוואגן
צילום: צילום מסך, אתר החברה

פולקסוואגן נכנסת לתחום הרכבים החשמליים. האם זה הזמן לקנות?

האם יצרנית הרכב פולקסוואגן מאיימת על טסלה? האם המשקיעים מבולבלים ממבנה המניות של פולקסוואגן? איך מומלץ כעת לרכוש מניות בפולקסוואגן?
הלל בש | (7)

יצרנית הרכב הגרמני עלתה לכותרות בשבוע שעבר כשפרסמה ברבים על האסטרטגיה החדשה שלה; מעבר מסיבי ומהותי לרכבים המונעים בחשמל (EV – Electric Vehicles).

 

עד היום, פולקסוואגן נהנתה מהתואר יצרנית הרכב השנייה בעולם (לפי מספר הרכבים), אבל ההצהרה הדרמטית שלה מוביל אותה להתנגשות חזיתית עם יקירת השוק האמריקאית בתחום הרכבים החשמליים (EV) - טסלה (TSLA).

 

פולקסוואגן הודיעה שהיא מתכננת לבנות כמיליון רכבים חשמליים כבר השנה, והיא מאתחלת ששה מתקני ייצור חדשים - לסוללות נטענות. החברה הגרמנית הצהירה שיש לה מטרה ברורה ומתוכננת: להפוך להיות יצרנית הרכבים החשמליים הגדולה בעולם, עוד לפני 2025.

 

המשקיעים אוהבים את האסטרטגיה החדשה

ההודעה על הכניסה המאסיבית של פולקסוואגן לתחום הרכבים החשמליים (EV), ובקנה מידה גדול כל כך, התקבל על ידי המשקיעים בקול תרועה רמה. המניה של פולקסוואגן עלתה במהירות ונראה שהיא נהנית מאבק הכוכבים של טסלה ודומותיה.

 

משקיעים רבים החליטו להשקיע בחברה הגרמנית, מתוך רצון להשתתף בחגיגת הרכבים החשמליים המחודשת. באופן לא מפתיע, מניית פולקסוואגן עלתה בצורה משמעותית, ומבטאת אמון רב של הציבור בענף הרכבים החשמליים (EV) ובמגמה העולמית המתחזקת.

 

אבל ניתוח האירועים, מגלה שלא כל המשקיעים או המתווכחים הפיננסיים השונים מבינים בצורה ממשית את מבנה ההון של פולקסוואגן, וייתכן והשקיעו במניה הלא נכונה.

 

מניות רגילות או מניות בכורה

לתאגיד הציבורי פולקסוואגן יש מניות רגילות סחירות - בסימון VOW. מניות אלו, הינן מניות קלאסיות המקנות לבעלים זכויות מוכרות של בעלות; קבלת רווחים (חלוקת דיבידנדים), והשתתפות בהחלטות האסטרטגיות של החברה (אספת בעלי המניות).

קיראו עוד ב"גלובל"

 

בנוסף, יש לפולקסוואגן מניות בכורה סחירות - בסימון VOW3. מניות בכורה אינן מקנות למחזיקים בהם זכות להצביע באספת בעלי המניות, אבל כנגד הם מקבלים העדפה (בכורה) בחלוקת דיבידנדים. על מנת לפשט, נאמר כי אם ישנה חלוקת דיבידנד ואין מספיק כסף לכלל המניות (רגילות ובכורה ביחד), מניות הבכורה קודמות (מקבלות כסף קודם) למניות הרגילות.

 

מה ההבדל מבחינת המשקיעים?

לא אמור להיות הבדל מהותי מבחינת המשקיעים. רוב המשקיעים רוכשים מניות במטרה להשתתף ברווחיות העתידית הגלומה במיזם העסקי. אם ההצלחה תאיר פנים לחברה, מחירי המניות יעלו (גם המניות הרגילות וגם מניות הבכורה).

כשממשקיע מבקש לקנות את מניית פולקסוואגן, הוא מעוניין לשים את כספו במסגרת שערכה תאמיר (תעלה), ככל שפולקסוואגן תצליח (ובפרט, באסטרטגיה החדשה שלה).

 

רוב המשקיעים הם די קטנים (אחוזי בעלות חסרי משמעות ממשית), וממש לא מתעניינים בהגעה לאספת בעלי המניות. לשם המחשה, אם קבוצה של משקיעים מתאגדת והם מחזיקים ביחד אפילו 10% ממניות החברה, הם עדיין חסרי משמעות מול בעל שליטה שיש לו 50% מהמניות. לכן, רוב המשקיעים לא באים לאספת בעלי המניות.

 

אז מה צפוי להיות הפער בין המניות הרגילות למניות הבכורה?

מבחינה רציונלית, מנקודת המבט של המשקיעים, לא אמור להיות הבדל מהותי בין המניות הרגילות למניות הבכורה.

 

זאת מכיוון שהיתרון של כל אחד מסוגי המניות מתגמד. כאמור, רוב המשקיעים בכלל לא רוצים לבא לאספת בעלי המניות (אין יתרון למניות הרגילות). כמו כן  מכיוון שמדובר על תאגיד ציבורי גדול ומבוסס, לא צפוי להיות הבדל מהותי בחלוקת הדיבידנד העתידית (אין יתרון מהותי למניות הבכורה).

 

היינו, מבחינת המשקיעים שני המניות אמורים להיסחר פחות או יותר באותה רמה, אם יתרון קל מאוד לטובת מניות הבכורה.

 

המציאות חזקה מהתיאוריה

אלא שבפועל, למרות ששני המניות של פולקסוואגן (הרגילות והבכורה) נסחרות לרוב באותן רמות, מאז שבוע שעבר נוצר ביניהן פער משמעותי מאוד. מניות הבכורה (VOW3) עלו בכ- 15% בערכם, ואילו המניות הרגילות (VOW) עלו פי שניים; מחיר המניות הרגילות האמירו בכ- 30%.

 

על מנת שנבין עד כמה מדובר על אירוע חריג; הפעם האחרונה שנראה פער שכזה בין המניות הרגילות לבכורה, ארע במסגרת ניסיון ההשתלטות של פורשה על פולקסוואגן בשנת 2008. אז שוק ההון חווה כניסה לשורט סקוויז (Short Squeeze), בדומה למה שארע עם גיימספוט (Gamespot) לפני כחודשיים.

 

מה ההסבר לפער?

נתחיל דווקא מהסוף; כמו כל פער לא הגיוני בין מחיר לערך, הפער בין שני הנכסים הכמעט זהים - צפוי להיסגר. אין שום סיבה מהותית לפער כל כך גדול, בין שני נכסים כל כך דומים. כאמור, היתרון של כל אחד מהם די מתבטל במקרה של פולקסוואגן, ולכן אין סיבה טובה להפרשים כל כך גדולים.

 

אבל, מה הסיבה לפער? ישנם הסברים רבים. נראה כי מדובר באופן הפשוט ביותר על חוסר תשומת לב והעדר הבנה מספקת של המשקיעים והמתווכחים הפיננסים השונים (ברוקרים, בנקים, בתי השקעות, מוסדיים וכו').

 

המשקיעים לא באמת מבינים

באופן מפתיע, המניות הרגילות של פולקסוואגן (VOW) הינן בעלות סחירות יחסית נמוכה. הסיבה היא די פשוטה; 90% מהמניות מוחזקות בידי משקיעים אסטרטגיים לטווח ארוך - משפחת פורשה, קרן ההשקעות של קאטר וסקסוניה התחתונה (אחת ממדינות גרמניה). למניות הרגילות יש כ- 10% בלבד שמוחזקות בידי הציבור הרחב. לעומת זאת, למניות הבכורה (VOW3) יש שוק הרבה יותר עמוק, דינמי וסחיר, והוא כולל רמת נזילות מאוד גבוהה ועקבית.

 

החיפזון מהשטן

קל לשער, כי מיד לאחר הודעת פולקסוואגן על כניסה מאסיבית לשוק הרכבים החשמליים (EV), משקיעים רבים, גדולים כקטנים מיהרו לרכוש את מניית החברה. חוסר ההיכרות שלהם עם מבנה ההון של פולקסוואגן הוביל אותם לקנות דווקא את המניה הרגילה עם הסמל VOW. הם עשו חיפוש מהיר באינטרנט, במערכת המסחר או באפליקציה קלילה כמו רובין הוד - ומצאו מיד את המניה הרגילה.

 

זו הסיבה כנראה לעודף הביקוש של המניה הרגילה (VOW) על פני מניית הבכורה (VOW3). כאמור, הפער צפוי להיסגר, ובמהירות.

 

מה צפוי כעת?

השאלה הגדולה היא מה צפוי כעת; האם מחיר המניה הרגילה (VOW) תרד ותגיע לרמות המחירים של מניית הבכורה (VOW3)? אולי דווקא מניית הבכורה (VOW3) תעלה ותגיע במהירות לרמות של המניה הרגילה (VOW)? בנסיבות הללו של הרבה משקיעים, עם חוסר הבנה במבנה ההון של פולקסוואגן - מאוד קשה לדעת כיצד בדיוק הפער ייסגר.

 

אז לקנות פולקסוואגן?

לפני שאתם ממהרים לקנות את מניית פולקסוואגן, צריך לנתח את הדברים בצורה מהותית ואמיתית.

באופן כללי, ראוי לבחון את ההשקעה בכל חברה ובפרט בפולקסוואגן מנקודת מבט של משקיע אסטרטגי, עם אורך רוח וסבלות לטווח ארוך. צריך לנתח את המצב העכשווי של המיזם העסקי, את היתרונות התחרותיים שלו, את אופק הפעילות שלו וכן את התוכניות העתידיות. לא להסתפק בבחינה חפוזה של הודעה זו אחרת לעיתונות. לא לעבוד כעדר ללא רועה.

 

בחינה מהותית ואמיתית של החברה, על מכלול הפעילות העסקית הענפה והמורכבת שלה תיתן למשקיע הבנה טובה ומענה אמיתי לשאלה האם זו חברה שראוי להשקיע בה. כל שיטה אחרת היא אחיזת עיניים שתוביל בסוף לשיברון לב.

 

מה יעשה מי שרוצה לקנות פולקסוואגן?

אז נניח שעברתם את כל התהליך והחלטתם לקנות את מניית פולקסוואגן. מה עושים כעת? מובן מאליו, כי רכישה של המניות הרגילות (VOW), כוללת כעת סיכון חדש של ירידות שערים. הסיכון החדש נובע הן מחוסר הנזילות והסחירות, והן מהחשש של מעבר המוני למניות הבכורה; למה להחזיק מניה יקרה כשאפשר למכור אותה ולקנות מניה כמעט זהה, במחיר הרבה יותר נמוך? על כן מי שקיבל החלטה לקנות פולקסוואגן, מוטב שיקנה דווקא את מניית הבכורה (VOW3) ולא את המניות הרגילות.

 

הדרך הפחות מוכרת לחשיפה למניות פולקסוואגן

אבל אם ניקח שני צעדים אחרונה, נוכל לזהות דרך אפילו יותר מעניינת לחשיפה לפולקסוואגן! כאמור, משפחת פורשה הינה מחזיקה מהותית במניות הרגילות של פולקסוואגן (VOW), דרך חברת ההשקעות הציבורית שלה: Porsche Automobile Holding (עם הסמל PAH3).

 

עיון בדיווחים הרשמיים של חברת ההשקעות הציבורית של פורשה מגלה כי ההחזקה הגדולה ביותר שלה הינה ההשקעה בחברת פולקסוואגן. מה שעוד יותר מפתיע הינה העובדה שגם מניות חברת ההשקעות של פורשה (PAH3) עלתה רק בצורה מתונה (בדומה למניות הבכורה של פולקסוואגן).

 

היינו, מי שרוצה להיחשף לפולקסוואגן, ראוי שיבחן לעומק רכישה של מניות חברות ההשקעות של פורשה (PAH3).

 

המסר למשקיעים

יש כאן מסר מהדהד לכלל המשקיעים; לא משקיעים לפני שמבינים. ראוי להכיר את החברה והמיזם העסקי שבו אנו רוצים לשים את מיטב כספנו. בנוסף, חשוב להכיר את מבנה ההון של החברה ולא לסמוך בעיניים עצומות על מתווכחים פיננסים. משקיעים במה שמבינים ובדרך הנכונה, מתוך ידע, העמקה וסבלנות. לא למהר ולא לרוץ אחרי העדר.

 

בזמן שכולם רצים ביחד וקונים ניירות ערך בגלל הודעות לעיתונות, ראוי לבחון את הדברים בצורה חכמה יותר. החיפזון של חלק מהמשקיעים, יצר עיוות במחירים של מניות פולקסוואגן. הפער בין המניות הרגילות לבכורה צפוי להיעלם במהירות. אם אתם חוששים מכניסה לקלחת מבנה ההון המעט מורכב, אולי לבחון אפשרות פחות מוכרת של השקעה עקיפה במסגרת משפחת פורשה. ידע הוא כוח!

 

 

הלל בש ([email protected]) - מנהל סיכונים פיננסים בחברת סמארט אופשנס בע"מ, מרצה במרכז האקדמי לב ובאוניברסיטת בר אילן.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    נו, אז היא מאיימת על טסלה או לא? (ל"ת)
    ביטון 25/03/2021 10:19
    הגב לתגובה זו
  • השאלה היא האם טסלה מאיימת על פולקסווגן או לא (ל"ת)
    אוהד 25/03/2021 23:54
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אייל 25/03/2021 09:22
    הגב לתגובה זו
    כתבה לא אינפורמטיבית במיוחד קהל המשקיעים של אתר זה קונה מניות בבורסת הנסדק ולא בבורסה הגרמנית לכן חוסר הכוונה לגבי מניות החברה הנסחרות בנסדק הופל את הכתבה ללא כל כך רלוונטית חבל
  • יהודה 25/03/2021 12:37
    הגב לתגובה זו
    נסחרות גם בארה״ב וגם באירופה במקביל...
  • 3.
    רון 25/03/2021 09:15
    הגב לתגובה זו
    כתבה מקצועית קצרה וקולעת- תודה
  • 2.
    אחלה כתבה, תודה הלל! (ל"ת)
    דוד 25/03/2021 09:13
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    נורית 25/03/2021 08:38
    הגב לתגובה זו
    לא מעט בתקופה האחרונה,אינני בטוחה שהיא מומלצת כעת
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.