פולקסוואגן
צילום: צילום מסך, אתר החברה

פולקסוואגן נכנסת לתחום הרכבים החשמליים. האם זה הזמן לקנות?

האם יצרנית הרכב פולקסוואגן מאיימת על טסלה? האם המשקיעים מבולבלים ממבנה המניות של פולקסוואגן? איך מומלץ כעת לרכוש מניות בפולקסוואגן?
הלל בש | (7)

יצרנית הרכב הגרמני עלתה לכותרות בשבוע שעבר כשפרסמה ברבים על האסטרטגיה החדשה שלה; מעבר מסיבי ומהותי לרכבים המונעים בחשמל (EV – Electric Vehicles).

 

עד היום, פולקסוואגן נהנתה מהתואר יצרנית הרכב השנייה בעולם (לפי מספר הרכבים), אבל ההצהרה הדרמטית שלה מוביל אותה להתנגשות חזיתית עם יקירת השוק האמריקאית בתחום הרכבים החשמליים (EV) - טסלה (TSLA).

 

פולקסוואגן הודיעה שהיא מתכננת לבנות כמיליון רכבים חשמליים כבר השנה, והיא מאתחלת ששה מתקני ייצור חדשים - לסוללות נטענות. החברה הגרמנית הצהירה שיש לה מטרה ברורה ומתוכננת: להפוך להיות יצרנית הרכבים החשמליים הגדולה בעולם, עוד לפני 2025.

 

המשקיעים אוהבים את האסטרטגיה החדשה

ההודעה על הכניסה המאסיבית של פולקסוואגן לתחום הרכבים החשמליים (EV), ובקנה מידה גדול כל כך, התקבל על ידי המשקיעים בקול תרועה רמה. המניה של פולקסוואגן עלתה במהירות ונראה שהיא נהנית מאבק הכוכבים של טסלה ודומותיה.

 

משקיעים רבים החליטו להשקיע בחברה הגרמנית, מתוך רצון להשתתף בחגיגת הרכבים החשמליים המחודשת. באופן לא מפתיע, מניית פולקסוואגן עלתה בצורה משמעותית, ומבטאת אמון רב של הציבור בענף הרכבים החשמליים (EV) ובמגמה העולמית המתחזקת.

 

אבל ניתוח האירועים, מגלה שלא כל המשקיעים או המתווכחים הפיננסיים השונים מבינים בצורה ממשית את מבנה ההון של פולקסוואגן, וייתכן והשקיעו במניה הלא נכונה.

 

מניות רגילות או מניות בכורה

לתאגיד הציבורי פולקסוואגן יש מניות רגילות סחירות - בסימון VOW. מניות אלו, הינן מניות קלאסיות המקנות לבעלים זכויות מוכרות של בעלות; קבלת רווחים (חלוקת דיבידנדים), והשתתפות בהחלטות האסטרטגיות של החברה (אספת בעלי המניות).

קיראו עוד ב"גלובל"

 

בנוסף, יש לפולקסוואגן מניות בכורה סחירות - בסימון VOW3. מניות בכורה אינן מקנות למחזיקים בהם זכות להצביע באספת בעלי המניות, אבל כנגד הם מקבלים העדפה (בכורה) בחלוקת דיבידנדים. על מנת לפשט, נאמר כי אם ישנה חלוקת דיבידנד ואין מספיק כסף לכלל המניות (רגילות ובכורה ביחד), מניות הבכורה קודמות (מקבלות כסף קודם) למניות הרגילות.

 

מה ההבדל מבחינת המשקיעים?

לא אמור להיות הבדל מהותי מבחינת המשקיעים. רוב המשקיעים רוכשים מניות במטרה להשתתף ברווחיות העתידית הגלומה במיזם העסקי. אם ההצלחה תאיר פנים לחברה, מחירי המניות יעלו (גם המניות הרגילות וגם מניות הבכורה).

כשממשקיע מבקש לקנות את מניית פולקסוואגן, הוא מעוניין לשים את כספו במסגרת שערכה תאמיר (תעלה), ככל שפולקסוואגן תצליח (ובפרט, באסטרטגיה החדשה שלה).

 

רוב המשקיעים הם די קטנים (אחוזי בעלות חסרי משמעות ממשית), וממש לא מתעניינים בהגעה לאספת בעלי המניות. לשם המחשה, אם קבוצה של משקיעים מתאגדת והם מחזיקים ביחד אפילו 10% ממניות החברה, הם עדיין חסרי משמעות מול בעל שליטה שיש לו 50% מהמניות. לכן, רוב המשקיעים לא באים לאספת בעלי המניות.

 

אז מה צפוי להיות הפער בין המניות הרגילות למניות הבכורה?

מבחינה רציונלית, מנקודת המבט של המשקיעים, לא אמור להיות הבדל מהותי בין המניות הרגילות למניות הבכורה.

 

זאת מכיוון שהיתרון של כל אחד מסוגי המניות מתגמד. כאמור, רוב המשקיעים בכלל לא רוצים לבא לאספת בעלי המניות (אין יתרון למניות הרגילות). כמו כן  מכיוון שמדובר על תאגיד ציבורי גדול ומבוסס, לא צפוי להיות הבדל מהותי בחלוקת הדיבידנד העתידית (אין יתרון מהותי למניות הבכורה).

 

היינו, מבחינת המשקיעים שני המניות אמורים להיסחר פחות או יותר באותה רמה, אם יתרון קל מאוד לטובת מניות הבכורה.

 

המציאות חזקה מהתיאוריה

אלא שבפועל, למרות ששני המניות של פולקסוואגן (הרגילות והבכורה) נסחרות לרוב באותן רמות, מאז שבוע שעבר נוצר ביניהן פער משמעותי מאוד. מניות הבכורה (VOW3) עלו בכ- 15% בערכם, ואילו המניות הרגילות (VOW) עלו פי שניים; מחיר המניות הרגילות האמירו בכ- 30%.

 

על מנת שנבין עד כמה מדובר על אירוע חריג; הפעם האחרונה שנראה פער שכזה בין המניות הרגילות לבכורה, ארע במסגרת ניסיון ההשתלטות של פורשה על פולקסוואגן בשנת 2008. אז שוק ההון חווה כניסה לשורט סקוויז (Short Squeeze), בדומה למה שארע עם גיימספוט (Gamespot) לפני כחודשיים.

 

מה ההסבר לפער?

נתחיל דווקא מהסוף; כמו כל פער לא הגיוני בין מחיר לערך, הפער בין שני הנכסים הכמעט זהים - צפוי להיסגר. אין שום סיבה מהותית לפער כל כך גדול, בין שני נכסים כל כך דומים. כאמור, היתרון של כל אחד מהם די מתבטל במקרה של פולקסוואגן, ולכן אין סיבה טובה להפרשים כל כך גדולים.

 

אבל, מה הסיבה לפער? ישנם הסברים רבים. נראה כי מדובר באופן הפשוט ביותר על חוסר תשומת לב והעדר הבנה מספקת של המשקיעים והמתווכחים הפיננסים השונים (ברוקרים, בנקים, בתי השקעות, מוסדיים וכו').

 

המשקיעים לא באמת מבינים

באופן מפתיע, המניות הרגילות של פולקסוואגן (VOW) הינן בעלות סחירות יחסית נמוכה. הסיבה היא די פשוטה; 90% מהמניות מוחזקות בידי משקיעים אסטרטגיים לטווח ארוך - משפחת פורשה, קרן ההשקעות של קאטר וסקסוניה התחתונה (אחת ממדינות גרמניה). למניות הרגילות יש כ- 10% בלבד שמוחזקות בידי הציבור הרחב. לעומת זאת, למניות הבכורה (VOW3) יש שוק הרבה יותר עמוק, דינמי וסחיר, והוא כולל רמת נזילות מאוד גבוהה ועקבית.

 

החיפזון מהשטן

קל לשער, כי מיד לאחר הודעת פולקסוואגן על כניסה מאסיבית לשוק הרכבים החשמליים (EV), משקיעים רבים, גדולים כקטנים מיהרו לרכוש את מניית החברה. חוסר ההיכרות שלהם עם מבנה ההון של פולקסוואגן הוביל אותם לקנות דווקא את המניה הרגילה עם הסמל VOW. הם עשו חיפוש מהיר באינטרנט, במערכת המסחר או באפליקציה קלילה כמו רובין הוד - ומצאו מיד את המניה הרגילה.

 

זו הסיבה כנראה לעודף הביקוש של המניה הרגילה (VOW) על פני מניית הבכורה (VOW3). כאמור, הפער צפוי להיסגר, ובמהירות.

 

מה צפוי כעת?

השאלה הגדולה היא מה צפוי כעת; האם מחיר המניה הרגילה (VOW) תרד ותגיע לרמות המחירים של מניית הבכורה (VOW3)? אולי דווקא מניית הבכורה (VOW3) תעלה ותגיע במהירות לרמות של המניה הרגילה (VOW)? בנסיבות הללו של הרבה משקיעים, עם חוסר הבנה במבנה ההון של פולקסוואגן - מאוד קשה לדעת כיצד בדיוק הפער ייסגר.

 

אז לקנות פולקסוואגן?

לפני שאתם ממהרים לקנות את מניית פולקסוואגן, צריך לנתח את הדברים בצורה מהותית ואמיתית.

באופן כללי, ראוי לבחון את ההשקעה בכל חברה ובפרט בפולקסוואגן מנקודת מבט של משקיע אסטרטגי, עם אורך רוח וסבלות לטווח ארוך. צריך לנתח את המצב העכשווי של המיזם העסקי, את היתרונות התחרותיים שלו, את אופק הפעילות שלו וכן את התוכניות העתידיות. לא להסתפק בבחינה חפוזה של הודעה זו אחרת לעיתונות. לא לעבוד כעדר ללא רועה.

 

בחינה מהותית ואמיתית של החברה, על מכלול הפעילות העסקית הענפה והמורכבת שלה תיתן למשקיע הבנה טובה ומענה אמיתי לשאלה האם זו חברה שראוי להשקיע בה. כל שיטה אחרת היא אחיזת עיניים שתוביל בסוף לשיברון לב.

 

מה יעשה מי שרוצה לקנות פולקסוואגן?

אז נניח שעברתם את כל התהליך והחלטתם לקנות את מניית פולקסוואגן. מה עושים כעת? מובן מאליו, כי רכישה של המניות הרגילות (VOW), כוללת כעת סיכון חדש של ירידות שערים. הסיכון החדש נובע הן מחוסר הנזילות והסחירות, והן מהחשש של מעבר המוני למניות הבכורה; למה להחזיק מניה יקרה כשאפשר למכור אותה ולקנות מניה כמעט זהה, במחיר הרבה יותר נמוך? על כן מי שקיבל החלטה לקנות פולקסוואגן, מוטב שיקנה דווקא את מניית הבכורה (VOW3) ולא את המניות הרגילות.

 

הדרך הפחות מוכרת לחשיפה למניות פולקסוואגן

אבל אם ניקח שני צעדים אחרונה, נוכל לזהות דרך אפילו יותר מעניינת לחשיפה לפולקסוואגן! כאמור, משפחת פורשה הינה מחזיקה מהותית במניות הרגילות של פולקסוואגן (VOW), דרך חברת ההשקעות הציבורית שלה: Porsche Automobile Holding (עם הסמל PAH3).

 

עיון בדיווחים הרשמיים של חברת ההשקעות הציבורית של פורשה מגלה כי ההחזקה הגדולה ביותר שלה הינה ההשקעה בחברת פולקסוואגן. מה שעוד יותר מפתיע הינה העובדה שגם מניות חברת ההשקעות של פורשה (PAH3) עלתה רק בצורה מתונה (בדומה למניות הבכורה של פולקסוואגן).

 

היינו, מי שרוצה להיחשף לפולקסוואגן, ראוי שיבחן לעומק רכישה של מניות חברות ההשקעות של פורשה (PAH3).

 

המסר למשקיעים

יש כאן מסר מהדהד לכלל המשקיעים; לא משקיעים לפני שמבינים. ראוי להכיר את החברה והמיזם העסקי שבו אנו רוצים לשים את מיטב כספנו. בנוסף, חשוב להכיר את מבנה ההון של החברה ולא לסמוך בעיניים עצומות על מתווכחים פיננסים. משקיעים במה שמבינים ובדרך הנכונה, מתוך ידע, העמקה וסבלנות. לא למהר ולא לרוץ אחרי העדר.

 

בזמן שכולם רצים ביחד וקונים ניירות ערך בגלל הודעות לעיתונות, ראוי לבחון את הדברים בצורה חכמה יותר. החיפזון של חלק מהמשקיעים, יצר עיוות במחירים של מניות פולקסוואגן. הפער בין המניות הרגילות לבכורה צפוי להיעלם במהירות. אם אתם חוששים מכניסה לקלחת מבנה ההון המעט מורכב, אולי לבחון אפשרות פחות מוכרת של השקעה עקיפה במסגרת משפחת פורשה. ידע הוא כוח!

 

 

הלל בש ([email protected]) - מנהל סיכונים פיננסים בחברת סמארט אופשנס בע"מ, מרצה במרכז האקדמי לב ובאוניברסיטת בר אילן.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    נו, אז היא מאיימת על טסלה או לא? (ל"ת)
    ביטון 25/03/2021 10:19
    הגב לתגובה זו
  • השאלה היא האם טסלה מאיימת על פולקסווגן או לא (ל"ת)
    אוהד 25/03/2021 23:54
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אייל 25/03/2021 09:22
    הגב לתגובה זו
    כתבה לא אינפורמטיבית במיוחד קהל המשקיעים של אתר זה קונה מניות בבורסת הנסדק ולא בבורסה הגרמנית לכן חוסר הכוונה לגבי מניות החברה הנסחרות בנסדק הופל את הכתבה ללא כל כך רלוונטית חבל
  • יהודה 25/03/2021 12:37
    הגב לתגובה זו
    נסחרות גם בארה״ב וגם באירופה במקביל...
  • 3.
    רון 25/03/2021 09:15
    הגב לתגובה זו
    כתבה מקצועית קצרה וקולעת- תודה
  • 2.
    אחלה כתבה, תודה הלל! (ל"ת)
    דוד 25/03/2021 09:13
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    נורית 25/03/2021 08:38
    הגב לתגובה זו
    לא מעט בתקופה האחרונה,אינני בטוחה שהיא מומלצת כעת
ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.


מאנדיי מנכליםמאנדיי מנכלים

מאנדיי צונחת ב-19% - התחזית להמשך חלשה

החברה עמדה ביעדי הרבעון, אבל סיפקה תחזית נמוכה לרבעון הבא; החשש הגדול של מאנדיי וחברות התוכנה - ה-AI מחליף את המוצר שלהם בהשקעה מאוד נמוכה

רן קידר |

מאנדיי monday.com 4.73%  דיווחה על הכנסות של 316.9 מיליון דולר ברבעון השלישי, גידול של 26% לעומת התקופה המקבילה אשתקד ומעל הציפיות שעמדו על 312.5 מיליון דולר. גם הרווח למניה שעמד על 1.16 דולר למניה היה חזק מהתחזיות של הקונסנזוס שעמדו על כ-0.9 דולר למניה ובכל זאת - המניה מאבדת כעת 19%. הסיב ההיא התחזית קדימה. התחזית היא ל-328 מיליון עד 330 מיליון דולר, בעוד שהאנליסטים ציפו לכ-333 מיליון דולר.  הצמיחה היא חזות הכל בוול סטריט, וכל פיפס חשוב. עם זאת, צריך להסתכל על התמונה המלאה - אחרי הירידה בטרום, מאנדיי נסחרת במכפיל רווח של 33-34, וזאת פעם ראשונה שהיא מגיעה לרמת מכפילים יחסית נורמלית, כשעד כה המכפיל שלה היה 50-60 וצפונה.

כלומר, אולי בהדרגה החברה מצמצמת צמיחה והופכת לחברת ערך שמרוויחה ונסחרת בתמחור ערך שהוא בהגדרה נמוך יותר. אך השאלה הבאמת חשובה בקשר למאנדיי היא איך ה-AI משפיע עליה? חברות התוכנה סובלות מהסרת חסמי הכניסה של מתחרות. אפשר להרים בזכות ה-AI מערכות מתחרות בעלויות נמוכות דרמטיות. התוכנה היא כבר לא הסיפור הגדול, וזה אומר שהתחרות עשויה לגדול ושחברה בלי ייחודיות תתקשה להתחרות.

מאנדיי עם תפעול רחב, מוצר ומותג חזקים ויכולת שיווק ומכירה, ועדיין, האיום של ה-AI מאיים מאוד ולא רק עליה - על כל חברות התוכנה שרובן מאבדות ערך בוול סטריט בחודשים האחרונים בניגוד למגמה הכללית. מאנדיי גם סובלת מכך שגוגל מעצימה את החיפוש הצ'אטי שלה במנוע חיפוש על חשבון התוצאות המקודמות והאורגניות. היא מפרסמת בסכומים גדולים כדי להגיע ללקוחות והיא ככל הנראה נאלצת לפרסם בסכומים  גדולים עוד יותר אחרי השינוי שעשתה גוגל. זה השפיע מאוד ברבעון הקודם, אז הנמיכה החברה תחזית קדימה וקרסה ב-30%, ונראה שזה נמשך.

  


"תוצאות הרבעון הזה משקפות את רמת הביצועים הגבוהה שלנו ואת היישום המוצלח של האסטרטגיה שלנו להמשיך ולהתרחב ללקוחות וארגונים גדולים יותר (upmarket motion) בשילוב עם הגדלת היצע המוצרים שלנו", אמרו המייסדים והמנכ"לים המשותפים של מאנדיי, רועי מן וערן זינמן. "אנחנו רואים ביקוש גובר מצד לקוחות גדולים יותר שמשתמשים במספר מוצרים במקביל כדי לייעל את תהליכי העבודה החשובים ביותר שלהם. היכולת שלנו לשלב חדשנות עם צמיחה מתמשכת מסייעת לנו להבטיח המשך הצלחה לטווח ארוך".

"ברבעון הנוכחי השגנו את הרווח התפעולי Non-GAAP הגבוה ביותר אי-פעם, מה שמדגיש את המיקוד שלנו בצמיחה יעילה ורווחית", אמר אלירן גלזר, סמנכ"ל הכספים של מאנדיי. "אנחנו ממשיכים להגדיל את הפעילות שלנו באופן אחראי, באמצעות איזון בין השקעה בחדשנות והרחבת אסטרטגיית ה- go-to-market שלנו לבין משמעת תפעולית חזקה. גישה זו מאפשרת לנו לשמור על הרווחיות שלנו במקביל לצמיחה יציבה וארוכת טווח".