שוק הרכבים החשמליים מתקרב לטריליון דולר וזה לא ייעצר שם
אם הרכבים החשמליים (EV) נחשבים לעתיד של עולם התחבורה הממונעת, בין אם פרטית או מסחרית, אז הרכבים האוטונומיים (AV) הם העתיד של העתיד. כל מי שעיניו בראשו רואה שלשם הולך עולם התחבורה. יום אחד, פעולת הנהיגה כבר לא תהיה הפונקציה שאנו מכירים כיום. היא כנראה תשמש בעיקר לפעילות פנאי. איך בדיוק היא תיראה? קשה לומר, אבל סביר להניח שהוצאת רישיון נהיגה יהפוך למשהו פחות ופחות שכיח.
עם זאת, נהיגה לבדה לא תיעלם בעשורים הקרובים, לפחות לא עד שהתשתיות ידביקו את הפער הטכנולוגי. מה שסביר להניח שיקרה הוא מה שלרוב קורה במציאות - בהתחלה לפחות יהיה פתרון הביניים שהוא מודל משולב – או רכב סמי אוטונומי. כלומר, הוא יהיה אוטונומי לגמרי כשהנהג יבחר בכך, ויאפשר לנהג לחזור לקבל שליטה כשירצה.
ראשית, נתחיל מהעובדה הפשוטה שמרבית הרכבים האוטונומיים יהיו גם חשמליים, כך אומר ההגיון הכלכלי. זאת בשל הרגולציה ההולכת והמחמירה בתחום והניסיון העולמי להוריד עקבות פחמן, אבל גם בשל עלויות פיתוח וייצור גרידא - יותר זול לייצר מכוניות חשמליות, שיש בהן הרבה פחות חלקים נעים.
שנית, כל פריצה טכנולוגית בתחום הרכבים האוטונומיים, שעדיין פחות או יותר בחיתוליה, ודאי תשפיע על סקטורים שלמים. דוגמה אחת מובהקת היא של טסלה, כשהיזם והמנכ"ל של החברה, אילון מאסק אמר שבעתיד החברה תספק ציים של מוניות אוטונומיות. לפי קת'י ווד, מנהלת חברת קרנות הסל ARK, יש הסתברות של 50% שטסלה תעמוד ביעד זה עד 2025. תחשבו מה זה אומר על העתיד של נהג המוניות, המשאיות והאוטובוסים.
- אוטובוס אוטונומי ראשון יתחיל לפעול בישראל
- בקעת אונו: שירות התחבורה הציבורית יופעל על ידי חברת מטרופולין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל זה עוד כלום. בעתיד, מטוסים ללא טייס יטיסו סחורות למשלוחים קצרים ובינ"ל, בים ספינות ינווטו בכוחות עצמן, כשלטכנולוגיה עצמה, כמו למרבית טכנולוגיות הקצה, יש לא מעט יישומים צבאיים. זה אומר שלכל חברה בתחום יש אפסייד לא מבוטל, שחורג הרבה מעבר לרכבים בלבד.
שנית, כשהעולם יתבסס יותר ויותר על תעבורה אוטונומית, מעבר לאקוסיסטם תשתיתי שיקימו לצורך התחבורה החדשה, יהיו לרכבים הללו לא מעט תעשיות היקפיות. הדוגמה הכי רלוונטית כיום היא תעשיית מכ"מ הלייזרים (LiDAR), שמייצר למחשבי הרכבים תמונה תלת ממדית באמצעות פולסים של לייזר. אבל יש עוד לא מעט תעשיות. נגיע לזה.
מי שם? כולם!
אז אם סיכמנו שמדובר בעתיד של העתיד, בוודאי אתם אומרים לעצמכם שמדובר בכמה חברות נישה קטנות בראשית דרכן וטסלה (TSLA). אז זהו, שלא. אנחנו כבר חיים בעתיד. מה שנראה בלתי אפשרי לפני 30 שנה, הולך וקורם עור וגידים אל מול עינינו. פחות או יותר כולם כבר שם וכולם שופכים סכומים אסטרונומיים.
- בגיל 95 וורן באפט מעביר את המושכות - עידן חדש בברקשייר האת’ווי
- איטורו עקפה את הציפיות ומכריזה על בייבאק - המניה מזנקת ב־7%
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
לפי אתר ResearchAndMarkets, שווי השוק הגלובלי של תעשיית הרכב האוטונומית הגיע כמעט ל-820 מיליארד דולר ב-2019. הסקטור צמח בממוצע שנתי (CAGR) מאז 2015 בכמעט 13%, למרות שב-2020, בשל השפעות המגפה, הוא ככל הנראה יצטמק ב-5.6%, כשסביר להניח שהמחסור העולמי בשבבים ימשיך ללחוץ על הסקטור כמו על תעשיית הרכב כולה.
דוגמאות לשחקנים בשוק? יש לא מעט. כאמור טסלה נחשבת לאחת המובילות בתחום, אבל הפער הולך ומצטמצם. מאז חודש אוקטובר וויימו (Waymo) השייכת לאלפאבית, חברת האם של גוגל (GOOG), מפעילה באריזונה שבארה"ב צי של למעלה מ-300 רכבים אוטונומיים באזור שמוגבל ל-50 מייל רבוע. מדובר כמובן בניסוי ראשוני, אבל הרכבים כבר צברו קילומטראז' של למעלה מ-20 מיליון מייל והשנה החברה, הנחשבת למובילה בתחום, רוצה להגדיל את שירותיה.
דוגמה נוספת היא של אינטל (INTC), שבאמצעות שת"פ עם ב.מ.וו (BMWYY) ומובילאיי הישראלית, תכננו ב-2019 להשיק מיזם של מוניות אוטונומיות בשיתוף עיריית תל אביב. הפרויקט נדחה אמנם, אבל הטכנולוגיה כאמור חיה ובועטת.
פורד (F) הודיעה כי תשקיע 29 מיליארד דולר ברכבים חשמליים ואוטונומיים עד 2025. באוקטובר האחרון חשפה החברה את הדור הרביעי של רכב הניסוי האוטונומי מדגם הקרוסאובר 'אסקייפ'. בשנה הבאה החברה צפויה, יחד עם חברת ארגו AI להשיק מיזם מסחרי לרכבים אוטונומיים. ארגו AI, מגובה על ידי פולקסוואגן (VWAGY) שהשקיעה בחברה 2.6 מיליאד דולר. ארגו צפויה להשיק בשנה הבאה צי של מוניות אוטונומיות ורכבים מסחריים בארה"ב.
גם ג'נרל מוטורס (GM) שם. בחודש דצמבר האחרון החלה לנסות את רכביה האוטונומיים מדגם קרוז, כשבינואר האחרון חתמה על הסכם שיתוף פעולה עם מיקרוסופט (MSFT) לשילוב טכנולוגיות ענן ברכב. מיקרוסופט תשקיע 2 מיליארד דולר במיזם, לפי שווי של 30 מיליארד, המהווים למעלה משליש משוויה של GM.
גם המקבילה לגוגל הסינית, באידו (BIDU), שם. בינואר השנה הייתה לחברה ה-6 שקיבלה היתר ממדינת קליפורניה לנסות את רכבי האפולו שם, לאחר שבדצמבר הייתה לחברה הראשונה בסין שקיבלה אישור לנסות את רכביה בבייג'ינג.
מניות בתעשייה ההיקפית
קודם כתבנו על ה-LIDAR. הטכנולוגיה נחשבת לקריטית לסקטור. החברה שנחשבת בעיני רבים למובילה בתחום היא לומינר (LAZR), שהצליחה להוריד עלויות ליחידה לפחות מ-1,000 דולר, יחד טווח גילוי גבוה יותר מהמתחרות וברזולוציה גבוהה יותר
אבל יש עוד חברות. אחת מהן היא ענקית החומרה אנבידיה (NVDA), שפיתחה את המעבד הגרפי (CPU) החזק בעולם, שבתחילה היה מיועד לגיימינג, אבל משמש היום מגוון רחב של טכנולוגיות, בהן תעשיית ה-AV, בשל יכולת עיבוד התמונה הגבוה שפיתחה ושלה יש נתח שוק של 90% בתחום ה-CPU.
עוד מניה מעניינת היא מניית אפטיב (APTV). החברה מספק פיתרונות טכנולוגיים בתחום החשמל והבטיחות לתעשייה. בשנה האחרונה עלתה המניה משווי של 51 דולר למניה לכמעט 144 דולר, כששווי שוק החברה האמיר ל-39 מיליארד דולר.
- 3.דן 23/03/2021 16:30הגב לתגובה זו1. אף אחד לא מעוניין להיות תלותי , רכב שכזה הנו תלותי במציאת נקודת טעינה ואם מוצאים יש להמתין לפחות שעה שעתיים , בקיצור להיות מוגבלים . 2. נסעתם בכביש 6 לדוגמא והתהפכה משאית עם חומ"ס שזה אומר פקק ארוך ובמתנה של שעות במקרה הטוב , הסוללה תספיק , לא תספיק , בקיצור מתח ותלות . 3. כשאתם רוכשים סלולארי חדש , בשינה הראשונה מחזיק יומיים ללא טעינה , בשנה לאחר מכן אולי יום ושנה לאחר מכן כמה שעות ....בקיצור , אל תסמכו על ק"מ שמוכר לכם היצרן , זה יהיה נכון במקרה הטוב לחודשים הראשונים . 4. מי שחושב שהוא חוסך דלק , רשות המיסים שוקדת על הטלת מס לפי הק"מ שעשיתם וזה יגבה במעמד הטסט . אז מה עושים , לטעמי רכב היברידי פלאג-אין הפתרון הטוב ביותר , הוא לא תלותי רק בחשמל ....נגמר החשמל , עובר להיברידי רגיל .
- בן כנען 23/03/2021 21:54הגב לתגובה זואם אתה תקוע בפקק יש יותר סיכוי שיגמר לך הדתק מאשר תגמר לך הסוללה. יש הבדל של שמעים ואץ במהול סוללה תרכב. מול סולל של טלפון נייד. בקיצור תלמד לפני שאתה כותב
- דודו 23/03/2021 19:50הגב לתגובה זורכב חשמלי יכול מאוד להתאים בתור רכב שני, כדי להגיע לעבודה ובחזרה. למרבית האנשים מדובר בנסיעה שמהווה 90% מהנסועה שלהם. אם האוטו שלך יכול להגיע ל300 ק"מ בלי טעינה, אתה מסודר. ככה אתה חוסך את רוב ההוצאות שלך, בלי להיות מוגבל ע"י המגבלות של הרכב החשמלי. סעיף 1 לא מעניין כי אתה עושה מסלול קבוע כל יום ויכול להטעין רק בבית. 2 לא רלוונטי כי בפקק המנוע החשמלי לא עובד. סעיף 3, באמת יש ירידה של 10% בביצועים אחרי שנה שנתיים. אבל זה לא כ"כ נורא. 4, נחיה ונראה. אחרי שתחזיק רכב חשמלי אחד בבית, כנראה תבין שהשד לא כ"כ נורא וגם לרכב הראשי תקנה חשמלי.
- TT 23/03/2021 19:14הגב לתגובה זואתה בטח מצלם בפילים כי אתה מחפד שאיו לך מקום בכרטיס זיכרון
- חובבן, אתה לא מחובר להתפחיות הטכנולגיות (ל"ת)א.א הכךי 23/03/2021 19:08הגב לתגובה זו
- 2.דובון 23/03/2021 14:23הגב לתגובה זומי תגיע ראשונה לנהיגה אוטונומית? התשובה היא טסלה. השאלה השניה היא: מי תגבה את המחיר הזול ביותר עבור ק"מ נסיעה? התשובה היא שכיוון שטסלה גם מייצרת את הרכב וגם את החשמל שבו טוענים את הרכב, היא בוודאות תהיה זולה מכל השאר וככל הנראה תהיה מונופול בשוק טריליוני הדולרים של המוניות האוטונומיות.
- דודו 23/03/2021 19:54הגב לתגובה זואפילו בראיונות עם מאסק הוא שואף לשלוט על 25% מהשוק. זה המון אבל זה לא מונופול. יש עוד מתחרות טובות במרוץ
- 1.אזרח 23/03/2021 13:55הגב לתגובה זוקסם KTFי S&P Kensho Electric Vehicles Index מנוטרלת מט"ח
- קרן הצבי (ל"ת)כבשה 23/03/2021 15:11הגב לתגובה זו

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר
ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc -1.37% , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.
הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.
נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ.
כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר
מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.
- שוק הקריפטו תחת לחץ: הביטקוין בדרך ל-100 אלף דולר
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.

בגיל 95 וורן באפט מעביר את המושכות - עידן חדש בברקשייר האת’ווי
המשקיע האגדי מוסר את ניהול האימפריה הפיננסית לגרג אייבל, תורם 1.3 מיליארד דולר נוספים לצדקה וחושף את קווי המתאר של הצוואה שתעביר את הונו לשלושת ילדיו, שינהלו יחד קרן משפחתית חדשה ברוח עקרונותיו
וורן באפט סוגר עידן בוול סטריט. בגיל 95, המשקיע האגדי החליט להעביר את השליטה בברקשייר האת’ווי Berkshire Hathaway Inc 0.02% לגרג אייבל, מי שנבחר כיורשו לאחר שנים של חיפושים. עם זאת, המעבר לא יתבצע בבת אחת - באפט מתכנן תהליך הדרגתי שנועד לשמור על יציבות וביטחון בקרב המשקיעים.
במכתב שפרסם למשקיעים, הודיע באפט כי יתרום 1.3 מיליארד דולר לארבע קרנות צדקה משפחתיות ויאיץ את קצב התרומות שלו. הוא מתכנן להמיר 1,800 מניות מסוג A ל־2.7 מיליון מניות מסוג B ולחלקן: 1.5 מיליון מניות לקרן סוזן תומפסון באפט, הנקראת על שם אשתו המנוחה, ו־400 אלף מניות לכל אחת משלוש הקרנות של ילדיו.
המהלך המרכזי הוא העברת התפקידים הניהוליים. אייבל ייכנס לתפקיד המנכ"ל עד סוף השנה, בעוד באפט יישאר יו"ר הדירקטוריון, תפקיד בעיקר סמלי. מי שיקבל מעתה את ההחלטות בפועל הוא אייבל. הכרזת הירושה הגיעה לראשונה בפגישה השנתית של החברה במאי, והפתיעה את חלק מבעלי המניות.
המכתב השנתי עובר לידיים חדשות
באפט לא ממהר לוותר על הכל ומתכנן להחזיק בחלק ניכר מהמניות שלו מסוג A עד שבעלי המניות יבטחו באייבל כפי שבטחו בו ובשותפו הוותיק, צ’רלי מאנגר. מבחינתו, זו ערובה אישית, כל עוד הוא מחזיק במניות, המשקיעים יודעים שהוא עדיין מעורב. השינוי יורגש במיוחד במסורות שהפכו לחלק מהזהות של ברקשייר. אייבל יהיה אחראי על המכתב השנתי לבעלי המניות ויוביל את העצרת השנתית של החברה. באפט הודיע כי יפסיק לכתוב את הדוח השנתי המפורסם ולא יופיע עוד על הבמה, אלא ישב לצד חברי הדירקטוריון.
- אינדיקטור באפט בשיא של 223%: אזהרה לשוק המניות האמריקאי
- באפט מגייס חוב במטבע היפני - רמז להגדלת פוזיציה במניות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המכתבים השנתיים של באפט היו במשך עשרות שנים אירוע בפני עצמו. משקיעים מכל העולם חיכו להם מדי שנה כדי לשמוע את דעתו על הכלכלה, על שוק ההון ועל ניהול עסקים. כעת המסורת הזו תעבור לידיים חדשות, והשאלה היא אם אייבל יצליח לשמר את רוח הדברים שהפכו את באפט לדמות מוערכת כל כך.
