שוק הרכבים החשמליים מתקרב לטריליון דולר וזה לא ייעצר שם
אם הרכבים החשמליים (EV) נחשבים לעתיד של עולם התחבורה הממונעת, בין אם פרטית או מסחרית, אז הרכבים האוטונומיים (AV) הם העתיד של העתיד. כל מי שעיניו בראשו רואה שלשם הולך עולם התחבורה. יום אחד, פעולת הנהיגה כבר לא תהיה הפונקציה שאנו מכירים כיום. היא כנראה תשמש בעיקר לפעילות פנאי. איך בדיוק היא תיראה? קשה לומר, אבל סביר להניח שהוצאת רישיון נהיגה יהפוך למשהו פחות ופחות שכיח.
עם זאת, נהיגה לבדה לא תיעלם בעשורים הקרובים, לפחות לא עד שהתשתיות ידביקו את הפער הטכנולוגי. מה שסביר להניח שיקרה הוא מה שלרוב קורה במציאות - בהתחלה לפחות יהיה פתרון הביניים שהוא מודל משולב – או רכב סמי אוטונומי. כלומר, הוא יהיה אוטונומי לגמרי כשהנהג יבחר בכך, ויאפשר לנהג לחזור לקבל שליטה כשירצה.
ראשית, נתחיל מהעובדה הפשוטה שמרבית הרכבים האוטונומיים יהיו גם חשמליים, כך אומר ההגיון הכלכלי. זאת בשל הרגולציה ההולכת והמחמירה בתחום והניסיון העולמי להוריד עקבות פחמן, אבל גם בשל עלויות פיתוח וייצור גרידא - יותר זול לייצר מכוניות חשמליות, שיש בהן הרבה פחות חלקים נעים.
שנית, כל פריצה טכנולוגית בתחום הרכבים האוטונומיים, שעדיין פחות או יותר בחיתוליה, ודאי תשפיע על סקטורים שלמים. דוגמה אחת מובהקת היא של טסלה, כשהיזם והמנכ"ל של החברה, אילון מאסק אמר שבעתיד החברה תספק ציים של מוניות אוטונומיות. לפי קת'י ווד, מנהלת חברת קרנות הסל ARK, יש הסתברות של 50% שטסלה תעמוד ביעד זה עד 2025. תחשבו מה זה אומר על העתיד של נהג המוניות, המשאיות והאוטובוסים.
- אוטובוס אוטונומי ראשון יתחיל לפעול בישראל
- בקעת אונו: שירות התחבורה הציבורית יופעל על ידי חברת מטרופולין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל זה עוד כלום. בעתיד, מטוסים ללא טייס יטיסו סחורות למשלוחים קצרים ובינ"ל, בים ספינות ינווטו בכוחות עצמן, כשלטכנולוגיה עצמה, כמו למרבית טכנולוגיות הקצה, יש לא מעט יישומים צבאיים. זה אומר שלכל חברה בתחום יש אפסייד לא מבוטל, שחורג הרבה מעבר לרכבים בלבד.
שנית, כשהעולם יתבסס יותר ויותר על תעבורה אוטונומית, מעבר לאקוסיסטם תשתיתי שיקימו לצורך התחבורה החדשה, יהיו לרכבים הללו לא מעט תעשיות היקפיות. הדוגמה הכי רלוונטית כיום היא תעשיית מכ"מ הלייזרים (LiDAR), שמייצר למחשבי הרכבים תמונה תלת ממדית באמצעות פולסים של לייזר. אבל יש עוד לא מעט תעשיות. נגיע לזה.
מי שם? כולם!
אז אם סיכמנו שמדובר בעתיד של העתיד, בוודאי אתם אומרים לעצמכם שמדובר בכמה חברות נישה קטנות בראשית דרכן וטסלה (TSLA). אז זהו, שלא. אנחנו כבר חיים בעתיד. מה שנראה בלתי אפשרי לפני 30 שנה, הולך וקורם עור וגידים אל מול עינינו. פחות או יותר כולם כבר שם וכולם שופכים סכומים אסטרונומיים.
- פדקס עקפה את התחזיות והמניה מגיבה בעליות
- אינטל מתממשת, פדקס מזנקת - המניות הבולטות היום בוול סטריט
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המניה הישראלית שזינקה אתמול פי 5 וצפויה להמשיך לעלות גם היום
לפי אתר ResearchAndMarkets, שווי השוק הגלובלי של תעשיית הרכב האוטונומית הגיע כמעט ל-820 מיליארד דולר ב-2019. הסקטור צמח בממוצע שנתי (CAGR) מאז 2015 בכמעט 13%, למרות שב-2020, בשל השפעות המגפה, הוא ככל הנראה יצטמק ב-5.6%, כשסביר להניח שהמחסור העולמי בשבבים ימשיך ללחוץ על הסקטור כמו על תעשיית הרכב כולה.
דוגמאות לשחקנים בשוק? יש לא מעט. כאמור טסלה נחשבת לאחת המובילות בתחום, אבל הפער הולך ומצטמצם. מאז חודש אוקטובר וויימו (Waymo) השייכת לאלפאבית, חברת האם של גוגל (GOOG), מפעילה באריזונה שבארה"ב צי של למעלה מ-300 רכבים אוטונומיים באזור שמוגבל ל-50 מייל רבוע. מדובר כמובן בניסוי ראשוני, אבל הרכבים כבר צברו קילומטראז' של למעלה מ-20 מיליון מייל והשנה החברה, הנחשבת למובילה בתחום, רוצה להגדיל את שירותיה.
דוגמה נוספת היא של אינטל (INTC), שבאמצעות שת"פ עם ב.מ.וו (BMWYY) ומובילאיי הישראלית, תכננו ב-2019 להשיק מיזם של מוניות אוטונומיות בשיתוף עיריית תל אביב. הפרויקט נדחה אמנם, אבל הטכנולוגיה כאמור חיה ובועטת.
פורד (F) הודיעה כי תשקיע 29 מיליארד דולר ברכבים חשמליים ואוטונומיים עד 2025. באוקטובר האחרון חשפה החברה את הדור הרביעי של רכב הניסוי האוטונומי מדגם הקרוסאובר 'אסקייפ'. בשנה הבאה החברה צפויה, יחד עם חברת ארגו AI להשיק מיזם מסחרי לרכבים אוטונומיים. ארגו AI, מגובה על ידי פולקסוואגן (VWAGY) שהשקיעה בחברה 2.6 מיליאד דולר. ארגו צפויה להשיק בשנה הבאה צי של מוניות אוטונומיות ורכבים מסחריים בארה"ב.
גם ג'נרל מוטורס (GM) שם. בחודש דצמבר האחרון החלה לנסות את רכביה האוטונומיים מדגם קרוז, כשבינואר האחרון חתמה על הסכם שיתוף פעולה עם מיקרוסופט (MSFT) לשילוב טכנולוגיות ענן ברכב. מיקרוסופט תשקיע 2 מיליארד דולר במיזם, לפי שווי של 30 מיליארד, המהווים למעלה משליש משוויה של GM.
גם המקבילה לגוגל הסינית, באידו (BIDU), שם. בינואר השנה הייתה לחברה ה-6 שקיבלה היתר ממדינת קליפורניה לנסות את רכבי האפולו שם, לאחר שבדצמבר הייתה לחברה הראשונה בסין שקיבלה אישור לנסות את רכביה בבייג'ינג.
מניות בתעשייה ההיקפית
קודם כתבנו על ה-LIDAR. הטכנולוגיה נחשבת לקריטית לסקטור. החברה שנחשבת בעיני רבים למובילה בתחום היא לומינר (LAZR), שהצליחה להוריד עלויות ליחידה לפחות מ-1,000 דולר, יחד טווח גילוי גבוה יותר מהמתחרות וברזולוציה גבוהה יותר
אבל יש עוד חברות. אחת מהן היא ענקית החומרה אנבידיה (NVDA), שפיתחה את המעבד הגרפי (CPU) החזק בעולם, שבתחילה היה מיועד לגיימינג, אבל משמש היום מגוון רחב של טכנולוגיות, בהן תעשיית ה-AV, בשל יכולת עיבוד התמונה הגבוה שפיתחה ושלה יש נתח שוק של 90% בתחום ה-CPU.
עוד מניה מעניינת היא מניית אפטיב (APTV). החברה מספק פיתרונות טכנולוגיים בתחום החשמל והבטיחות לתעשייה. בשנה האחרונה עלתה המניה משווי של 51 דולר למניה לכמעט 144 דולר, כששווי שוק החברה האמיר ל-39 מיליארד דולר.
- 3.דן 23/03/2021 16:30הגב לתגובה זו1. אף אחד לא מעוניין להיות תלותי , רכב שכזה הנו תלותי במציאת נקודת טעינה ואם מוצאים יש להמתין לפחות שעה שעתיים , בקיצור להיות מוגבלים . 2. נסעתם בכביש 6 לדוגמא והתהפכה משאית עם חומ"ס שזה אומר פקק ארוך ובמתנה של שעות במקרה הטוב , הסוללה תספיק , לא תספיק , בקיצור מתח ותלות . 3. כשאתם רוכשים סלולארי חדש , בשינה הראשונה מחזיק יומיים ללא טעינה , בשנה לאחר מכן אולי יום ושנה לאחר מכן כמה שעות ....בקיצור , אל תסמכו על ק"מ שמוכר לכם היצרן , זה יהיה נכון במקרה הטוב לחודשים הראשונים . 4. מי שחושב שהוא חוסך דלק , רשות המיסים שוקדת על הטלת מס לפי הק"מ שעשיתם וזה יגבה במעמד הטסט . אז מה עושים , לטעמי רכב היברידי פלאג-אין הפתרון הטוב ביותר , הוא לא תלותי רק בחשמל ....נגמר החשמל , עובר להיברידי רגיל .
- בן כנען 23/03/2021 21:54הגב לתגובה זואם אתה תקוע בפקק יש יותר סיכוי שיגמר לך הדתק מאשר תגמר לך הסוללה. יש הבדל של שמעים ואץ במהול סוללה תרכב. מול סולל של טלפון נייד. בקיצור תלמד לפני שאתה כותב
- דודו 23/03/2021 19:50הגב לתגובה זורכב חשמלי יכול מאוד להתאים בתור רכב שני, כדי להגיע לעבודה ובחזרה. למרבית האנשים מדובר בנסיעה שמהווה 90% מהנסועה שלהם. אם האוטו שלך יכול להגיע ל300 ק"מ בלי טעינה, אתה מסודר. ככה אתה חוסך את רוב ההוצאות שלך, בלי להיות מוגבל ע"י המגבלות של הרכב החשמלי. סעיף 1 לא מעניין כי אתה עושה מסלול קבוע כל יום ויכול להטעין רק בבית. 2 לא רלוונטי כי בפקק המנוע החשמלי לא עובד. סעיף 3, באמת יש ירידה של 10% בביצועים אחרי שנה שנתיים. אבל זה לא כ"כ נורא. 4, נחיה ונראה. אחרי שתחזיק רכב חשמלי אחד בבית, כנראה תבין שהשד לא כ"כ נורא וגם לרכב הראשי תקנה חשמלי.
- TT 23/03/2021 19:14הגב לתגובה זואתה בטח מצלם בפילים כי אתה מחפד שאיו לך מקום בכרטיס זיכרון
- חובבן, אתה לא מחובר להתפחיות הטכנולגיות (ל"ת)א.א הכךי 23/03/2021 19:08הגב לתגובה זו
- 2.דובון 23/03/2021 14:23הגב לתגובה זומי תגיע ראשונה לנהיגה אוטונומית? התשובה היא טסלה. השאלה השניה היא: מי תגבה את המחיר הזול ביותר עבור ק"מ נסיעה? התשובה היא שכיוון שטסלה גם מייצרת את הרכב וגם את החשמל שבו טוענים את הרכב, היא בוודאות תהיה זולה מכל השאר וככל הנראה תהיה מונופול בשוק טריליוני הדולרים של המוניות האוטונומיות.
- דודו 23/03/2021 19:54הגב לתגובה זואפילו בראיונות עם מאסק הוא שואף לשלוט על 25% מהשוק. זה המון אבל זה לא מונופול. יש עוד מתחרות טובות במרוץ
- 1.אזרח 23/03/2021 13:55הגב לתגובה זוקסם KTFי S&P Kensho Electric Vehicles Index מנוטרלת מט"ח
- קרן הצבי (ל"ת)כבשה 23/03/2021 15:11הגב לתגובה זו

אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - מיריבות לשותפות אסטרטגית
ג'נסן הואנג עוזר לליפ בו טאן. מנכ"ל אנבידיה שלו היכרות קודמת עם מנכ"ל אינטל, הציע עסקה שאי אפשר לסרב לה. אנבידיה תשקיע סכום משמעותי באינטל ותפתח יחד איתה שבבים בתחום הדאטה סנטרס. אינטל שנסחרת בכ-2% מהשווי הכולל של אנבידיה, מזנקת בשיעור חד, אבל אם המיזם הזה יצליח, מדובר רק בהתחלה.
אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - שיתוף פעולה אסטרטגי בתחום הדאטה סנטרים
מניית אינטל מזנקת 33% לאחר הודעה דרמטית על השקעה של אנבידיה בהיקף של 5 מיליארד דולר, במחיר של 23.28 דולר למניה. ההשקעה היא חלק מהסכם אסטרטגי רחב במסגרתו החברות יפתחו במשותף מספר דורות של מוצרים ייעודיים לדאטה סנטרים ולמחשבים אישיים. נזכיר כי הממשל השקיע באינטל סכום של 9 מיליארד דולר לפני כחודשיים - הממשל האמריקאי רוכש 10% מאינטל בדיסקאונט של כ-20%
במסחר בניו יורק בטרום נסחרת מניית אינטל במחיר של 32.4 דולר - מחיר שיא של השנים האחרונות, ומניית אנבידיה עולה בטרום ב־2.6%. המהלך נתפס כהבעת אמון יוצאת דופן בחברת אינטל, שבשנים האחרונות התמודדה עם ירידה במעמדה מול מתחרות כמו AMD ואנבידיה עצמה.
מהות העסקה
אנבידיה, שמובילה את מהפכת הבינה המלאכותית עם שבבי ה־GPU שלה, מחפשת דרכים להרחיב את היכולות בתחום השרתים וה־PC באמצעות שילוב עם טכנולוגיות ייצור השבבים של אינטל. אינטל מצידה מקבלת חיזוק הוני משמעותי לצד אפשרות לשתף פעולה עם אחת החברות הדומיננטיות ביותר בשוק.
- ההשקעה המוצלחת של טראמפ: 5 מיליארד דולר בפחות מחודש
- אינטל - העבר, ההווה והעתיד לצד אנבידיה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במסגרת ההסכם, אינטל ואנבידיה צפויות לפתח במשותף ארכיטקטורות חדשות שיותאמו במיוחד ליישומים בדאטה סנטרים, תחום הצומח בקצב מסחרר עם העלייה בביקוש לשירותי בינה מלאכותית, ענן ו־edge computing.

פדקס עקפה את התחזיות והמניה מגיבה בעליות
פדקס עקפה את התחזיות עם קפיצה ברווח התפעולי וצמיחה בביקוש המקומי, חידשה את התחזיות השנתיות וצופה חיסכון של מיליארד דולר
פדקס FedEx Corp 0.32% פרסמה אמש את הדוחות לרבעון השני שלה ועקפה את תחזיות האנליסטים, מה שהקפיץ את המניה במסחר המאוחר והוריד מעט מהלחץ סביב ענף השילוח האמריקאי, שסבל בחודשים האחרונים מתחזיות פסימיות.
החברה רשמה רווח מתואם של 3.83 דולר למניה והכנסות של 22.2 מיליארד דולר, לעומת ציפיות השוק לרווח של 3.63 דולר והכנסות של 21.7 מיליארד דולר בהתאמה. השיפור נבע משילוב של קיצוצי עלויות ומגמת התאוששות בביקוש המקומי לחבילות, שסייעו לקזז חולשה במשלוחים הבינלאומיים שנפגעו מהסרת הפטור ממכס על חבילות קטנות מסין.
התאוששות מקומית אבל תחזית מעט חלשה
היקף המשלוחים היומי המקומי זינק ב-5% וההכנסה הממוצעת לחבילה עלתה ב-2%, מה שסייע להעלות את שיעור הרווח התפעולי ל-6% לעומת 5.2% ברבעון המקביל אשתקד. מנגד, נפח המשלוחים הבינלאומיים ירד ב-3%, וההנהלה הזהירה כי ביטול הפטור ממכס על חבילות קטנות ושינויים נוספים במדיניות הסחר צפויים לגרוע מהכנסות החברה עד כמיליארד דולר בשנה, פגיעה שהיא מתכננת לקזז באמצעות תכנית התייעלות וקיצוץ עלויות בהיקף דומה.
לשנה הפיסקלית כולה, החברה חזרה לספק תחזיות, לאחר שנמנעה מלעשות בדוחות הרבעון הראשון בצל אי הודאות הכלכלית סביב תכנית המכסים, וצופה כעת צמיחה של 4%-6% בהכנסות ורווח מתואם של 17.2-19 דולר למניה, עם נקודת אמצע של 18.1 דולר, מעט מתחת לתחזיות האנליסטים שעמדו על 18.36 דולר. מדובר בשמירה על התחזיות המקוריות לשנה הפיסקלית, הכוללים חיסכון קבוע של כמיליארד דולר בשנה מהתייעלות מבנית ותכנית Network 2.0, והעלאת מחירים ממוצעת של 5.9% בינואר הקרוב.
- פדקס עם דוח מאכזב, יורדת בכ-4.7% בטרום
- פדקס תדווח היום - מבחן לכלכלה האמריקאית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השקעות והתייעלות
פדקס חידשה גם את תכנית רכישת המניות העצמית, ורכשה ברבעון האחרון מניות בהיקף של כ-500 מיליון דולר, מה שתמך קלות ברווח למניה. בקופתה נותרו כ-6.2 מיליארד דולר מזומן, ובמסגרת תכנית ארוכת טווח היא צופה השקעות CAPEX של 4.5 מיליארד דולר השנה, בעיקר בשדרוג צי המטוסים, מתקני המיון והאוטומציה.