ג'נרל אלקטריק GE GENERAL ELECTRIC
צילום: אתר החברה

GE מכרה את חטיבת הליסינג; צפויה לבצע ספליט הפוך במניה

החברה תקבל מאיירפאק האירית 24 מיליארד דולר במזון ועוד 46% במיזם המשותף שמקימות החברות. מטרת העסקה: להוריד את החוב – אבל היא צפויה להיתקל ברגולציה
ארז ליבנה | (3)

שיחת המשקיעים השנתית של ענקית הטכנולוגיה, ג'נרל אלקטריק (GE) הייתה כנראה מהמשמעותיות בשיחות שערכה החברה בשנים האחרונות. החברה, שמנייתה עלתה כבר ב-33% השנה, צפויה להרוויח מהחזרה לשגרה, שתשפיע לחיוב על חטיבת התעופה שלה – החטיבה המשמעותית של החברה.

 

במקביל, GE מדווחת על השלמת העסקה עם איירפאק (AER) האירית שרוכשת את חטיבת הליסינג בעסקה שמוערכת ב-30 מיליארד דולר. בעסקה צפויה GE לקבל 24 מיליארד דולר במזומן. היתר יינתנו בדמות של למעלה מ-111 מיליון מניות, השוות ל-46% מהמיזם המשותף ש-GE ואיירפאק בחטיבה הנמכרת. בהשלמתה הסופית של העסקה, GE תקבל עוד מיליארד דולר במזומן או בחוב.

 

"העסקה תאפשר לנו להוריד סיכונים ותוביל אותנו לדרך של חברה עם בסיס פיננסי איתן", מסר מנכ"ל GE לארי קאלפ, שנכנס לתפקידו ב-2018 כדי להציל את האייקון האמריקאי הטובע. "החברה מרוויחה גם כסף, אבל גם חלק משמעותי בחברה המאוחדת והחזקה יותר, שתעניק גמישות במוניטיזציה ככל שתימשך ההתאוששות בסקטור התעופה", המשיך.

 

למרות הראלי הנאה מתחילת השנה, בשנה האחרונה GE חטפה יותר קשה ממרבית השוק, בשל התלות של החברה בהזמנות של מטוסים וחלקי חילוף. אלה נדחו או בוטלו בשל הסיבה הפשוטה שהשמיים היו סגורים כמעט הרמטית. הצפי בשווקים – וגם של איירפאק – הוא שהמשך ההתאוששות בשווקים הגלובליים, יוביל לעלייה בביקושים לשירותי ליסינג תעופתיים.

 

מ-2018 ועד כה, לפי בלומברג, החברה תחת קאלפ מכרה נכסים בכ-70 מיליארד דולר, בהם מכירת חטיבת הביופארמה בלמעלה מ-21 מיליארד דולר. עם זאת, שתי החברות נחשבות לגדולות בתחומן, כלומר שירותי תעופה במטוסים פרטיים, כשבשוק מעריכים כי המתחרות יפנו לרשויות התחרות במדינות שלהן וגם באיחוד האירופאי, כדי לנסות למנוע את המיזוג.

 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    Business 10/03/2021 19:02
    הגב לתגובה זו
    קניתי היום בירידה -7%. חברה אדירה הכרחי שתתאושש כל התנאים החיוביים לפניה .
  • שומר נפשו ירחק (ל"ת)
    עובד חברה 10/03/2021 21:40
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    משה - חיפה 10/03/2021 18:04
    הגב לתגובה זו
    הם רק לא אומרים שפיטרו כמות רבה של עובדים בישראל.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

שווקים מסחר (AI)שווקים מסחר (AI)

השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?

צוות גלובל |
נושאים בכתבה אנבידיה חוזים

השווקים ממשיכים את ראלי סוף השנה במסחר דל יחסית, כשברקע אופטימיות לגבי הצמיחה הכלכלית בארצות הברית עם ציפייה לשיפור ברווחיות החברות ב-2026. במקביל, הדולר נמצא ברמות נמוכות יחסית מול סל המטבעות, מה שתומך בסחורות ובמיוחד במתכות יקרות. 

מדד מניות עולמי של MSCI עלה קלות במסחר באסיה ונמצא בדרך ליום שביעי רצוף של עליות עם עלייה של כ0.3%. חלק מהשווקים באסיה, כולל אוסטרליה והונג קונג, סגורים לרגל החגים. במילים אחרות, מדובר בראלי שמתרחש במסחר דליל.

בשוק האג"ח האמריקאי התשואה ל-10 שנים עלתה בכ-2 נקודות בסיס לכ-4.15%. התזוזה הקטנה הזו משקפת את המתיחות שהשוק מתמודד איתה בתקופה האחרונה: נתוני צמיחה חזקים מהצפוי בארצות הברית מקטינים את ההימורים על הורדות ריבית מהירות בתחילת השנה. יותר צמיחה פירושה פחות לחץ מיידי על הפד להקל, גם אם האינפלציה מתמתנת בהדרגה. 

מדד הפחד של וול סטריט, VIX, ירד לרמה הנמוכה ביותר השנה, איתות לכך שהמשקיעים מוכנים לקחת סיכון. עם זאת, רמות תנודתיות נמוכות מאוד לעיתים מעידות גם על שאננות מוגזמת, במיוחד כשהשוק נשען על נרטיב אחד מרכזי.

תופעת ראלי סנטה קלאוס: מציאות או אשליה?

חלק גדול מהאופטימיות נשען על תופעת ראלי סנטה קלאוס - תקופה של סוף השנה והימים הראשונים של השנה החדשה שבה קיימת נטייה לעליות בשוקי המניות. נראה שהמשקיעים מנסים למשוך את המדדים לעוד שיאים, גם אם ההתלהבות סביב הבינה המלאכותית ותוואי הריבית של הפד כבר אינם מתקבלים כמובנים מאליהם. בחלק מהחודש נשמעו חששות לגבי התמחור הגבוה של מניות טכנולוגיה, כולל מניות שמזוהות עם גל הבינה המלאכותית, אך כעת השוק חוזר להתמקד בתחזיות לרווחיות ב-2026. מדובר ב"סיבוב" קלאסי של השוק: פחות דיון על כמה המניות יקרות, יותר דיון על האם החברות יספקו צמיחה שמצדיקה את המחיר. במצב שבו הציפיות גבוהות, גם עונת דוחות כספיים טובה אך לא מצוינת עלולה להיתפס כאכזבה.