טסלה
צילום: טסלה

אחרי שזינקה אתמול ב-20%, האם לטסלה יש עוד 34% אפסייד?

במכון המחקר ניו סטריט העלו את מחיר היעד של המניה ל-900 דולר, שמהווים אפסייד של 56% על המחיר הקודם. "החברה תהיה בפוזיציה למכור 2 מיליון רכבים ב-2023", אומר האנליסט פייר פראגו
ארז ליבנה | (3)
נושאים בכתבה וול סטריט טסלה

עד כמה הונו האישי של מנכ"ל טסלה (TSLA) אילון מאסק קשור במניית החברה? העלייה אתמול של כמעט 20% במניה, שזינקה יחד עם יתר חברות הנסחרות בנאסד"ק, העלתה את הונו האישי של מאסק ב-25 מיליארד דולר. לפי מדד המיליארדרים של בלומברג, נכון לכרגע, הונו של מייסד אמזון (AMZN) ג'ף בזוס הוא כמעט 180 מיליארד דולר, בעוד מאסק מאחוריו עם עם 174 מיליארד. 25 מיליארד מהם כאמור, רק מאז אמש. בינואר השנה, לפני גל הירידות האחרון בוול סטריט, הונו של מאסק הוערך ב-210 מיליארד דולר.

 

בצל פרשת האקינג חדשה בארה"ב, שבה קבוצה של האקרים אומרים כי הצליחו לחדור למצלמות האבטחה של מפעליה של טסלה, נכון לכרגע, 33% מהאנליסטים שמסקרים בוול סטריט את מניית החברה, נותנים המלצת קנייה לחברת הרכבים, שנחשבת למתמודדת המשמעותית ביותר בתחום הרכבים החשמליים והסוללות. היתר בהמלצת החזק או מכירה.

 

כשממוצע המלצת הקנייה לחברות הנסחרות בדאו ג'ונס עומד על 60%, זה מעלה את השאלה: למה אחוז יחסית קטן כל כך של אנליסטים מחזיק בהמלצה החזקה ביותר על מניה שעלתה מאז ינואר 2020 בקרוב ל-420%.

 

התשובה היא כנראה התמחור חסר הפרופורציה של טסלה, שנחשבת בעיני רבים למאגר ידע פנומנלי בתחום הרכב החשמלי, הסוללות החשמליות ואנרגיה מתחדשת. אבל האם הוא באמת קשור למציאות? קשה לומר.

 

שווי השוק הנוכחי של החברה מתקרב ל-650 מיליארד דולר, שכולו מבוסס על תחזיות לעשור הקרוב וגדול יותר משוויין של 10 חברות הרכב הגדולות בעולם. נכון לכרגע היא נסחרת לפי מכפיל רווח של למעלה מ-1,000; או 1,052 למדקדקים. אז נכון, ככל שטסלה תצליח לצמוח ולעמוד ביעדיה בשנים הקרובות, המכפיל ילך ויקטן, אבל נכון לכרגע, לא בטוח שיש הצדקה לתמחור, במיוחד לנוכח הפיכת שוק הרכבים החשמליים לצפוף יותר מיום ליום.

המכירות בסין הטיסו את המניה 

מה שנתן לחברה את הבוסט האחרון שלה – החזק ביותר מאז פברואר 2020 – היו נתוני המכירות מסין, שם בפברואר האחרון היא מסרה למעלה מ-18 אלף רכבים. "התוצאות בפברואר מרשימות ולפי הקצב הזה, טסלה צפויה למכור 200,000 רכבים בסין בכל 2021, שמהווה עמוד טווח ביעד החברה למסור עד 800 אלף רכבים השנה", אמר אנליסט וודבוש, דן אייבס, מבכירי האנליסטים בתחום הטכנולוגיה.

 

בכל מקרה, האנליסט פייר פראגו (Ferragu) ממכון המחקר ניו סטריט שרק באוקטובר האחרון שינה את ההמלצה שלו לקנייה, הפך להיות שורי מאוד לאחר הזינוק של אמש. "טסלה היא המניה שאנחנו ממליצים לקנות בנסיגה הזו", כתב פראגו.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

"למרות התיקון החד בתמחור המניה שמגולם לתוך שווי החברה, המחקר האחרון שעשינו מראה שלפני החברה עומדות שנתיים סולידיות, כשטסלה תהיה בעמדה למסור 2 מיליון רכבים ב-2023 ולהגיע לרווח למניה של 12 דולר, שהם 50% מעל הציפיות הנוכחיות של השוק", הוסיף והעניק למניה מחיר יעד של 900 דולר, במקום מחיר יעד הקודם שעמד על 578 דולר.

 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    יש עוד אפסייד 340% תלוי כמה זמן מחכים (ל"ת)
    משקיע כבר 7 שנים 11/03/2021 09:50
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    דובון 10/03/2021 15:46
    הגב לתגובה זו
    הוא לא יודע שארז ליבנה חושב שטסלה היא בועה???
  • 1.
    פוקסי 10/03/2021 15:39
    הגב לתגובה זו
    כנ"ל לגביי התיקרה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.