למרות הציפיות לשנה חלומית: מודרנה יורדת כ-34% בחודש
מניית מודרנה MODERNA (סימול:MRNA) יורדת הערב בכ-6%, ולאחר שזינקה בכ-65% מתחילת השנה אל שיא כל הזמנים- החברה מוחקת את מרבית העליות החדות של 2021. הסיבות לירידה במחיר המניה ברורות: החברה, כמו יתר חברות הצמיחה, נפגעה מעלייה בתשואות אג״ח ארה״ב, יחד עם הדיווחים כי אסטרה זניקה מכרה את חלקה בחברה בתמורה למיליארד דולר, לצד אישור ה-FDA לחיסון של ג׳ונסון אנד ג׳ונסון. החיסון של JNJ הוא השלישי שאושר לשימוש חירום על ידי ה-FDA, ולמרות שהוכח כיעיל פחות מזה של מודרנה, הוא צפוי למלא תפקיד משמעותי בהתמודדות מול המגפה שכן הוא ניתן במנה אחת והוכח עם יעילות של 100% בכל הנוגע לתחלואה חמורה ומוות.
הערב מודיעה החברה על שיתוף פעולה עם חברת IBM לצורך שיפור שרשראות אספקת החיסונים. בנוסף, IBM תעזור למודרנה להגביר את יכולות איסוף ושיתוף המידע על החיסונים בצורה מאובטחת, ובכך לסייע לקהילות וארגונים באימות הפרטים. הפרויקט המשותף יכלול טכנולוגיית ענן ובינה מלאכותית, ויתבסס בעיקרו על יכולות הבלוקצ׳ין של IBM- אחת מן החברות המובילות בעולם וחלוצה בתחום הבלוקצ׳יין, המתגאה בלמעלה מ-500 פרויקטים.
עם זאת, ישנם התפתחויות חיוביות בחברה. בעוד האנליסטים ציפו כי היא תכריז על צפי הכנסות של כ-11 מיליארד דולר בשנת 2021, החברה מדווחת כי היא מצפה להכניס כ-18.4 מיליארד דולר בשנה הקרובה. מבחינת מספר מנות חיסון שהחברה מקווה לייצר בשנה, היא מעלה תחזית ל-700 מיליון מנות חיסון (לעומת 600 מיליון בתחזית קודמת) ומקווה להגיע גם למיליארד מנות חיסון ב-2021, כאשר היא כבר הבטיחה עד כה הפצה של כמעט 800 מיליון מנות, בנוסף לעסקאות עם קטאר וסינגפור בהיקף לא ידוע. בשנת 2022 החברה מצפה להגדיל את קיבולת היצור ל-1.4 מיליארד מנות חיסון.
צריך לזכור שהכנסות זה נחמד, אבל מה שחשוב בנוסף לתחזית טובה היא השורה התחתונה - כלומר הרווח למניה, ופה מודרנה עדיין לא עלתה על הגל. החברה דיווחה כי ההפסד הנקי למניה העמיק ל-69 סנט למניה, בעוד האנליסטים ציפו להפסד למניה של כ-35 סנט. בראייה שנתית, מודרנה הפסידה 1.96 דולר למניה, וזאת כאשר האנליסטים ציפו להפסד של 1.55 דולר למניה. למעשה, למרות גידול בהכנסות ההפסד הנקי רק העמיק וזאת מכיוון שהוצאות המחקר והפיתוח זינקו גם הם בכמעט 550% לכ-760 מיליון דולר. (לדוחות המלאים)
- מודרנה מתקרבת לאישור: חיסון השפעת שלה יעיל יותר מהקיים בשוק
- סערה בארה"ב: קנדי פיטר את כל חברי ועדת החיסונים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חברת צמיחה?
ביחס לציפיות החברה לשנת 2021 ולשווי שוק של כ-50 מיליארד דולר, מודרנה נסחרת במכפיל הכנסות של 2.7 בלבד. בשנת 2021, האנליסטים צופים רווח של כ-21.28 דולר, המשקף מכפיל רווח נמוך מ-6, לכאורה נתונים מעולים לחברת צמיחה. עם זאת, האנליסטים בוול סטריט מאמינים כי תוצאות 2021 מציגות ״רווחים מדומים״, שילכו ויפחתו במהלך השנים. בשורה התחתונה, האנליסטים מאמינים כי בשנת 2022 הרווח למניה ירד בכ-30% ויסתכם בכ-14.4 דולר בלבד.
צריך לזכור, הפעם הראשונה שמודרנה מכרה מוצרים הייתה ברבעון הרביעי של 2020, וכי עסקי הקורונה צפויים לדעוך. התחרות בשוק גדלה ככל שמספר החברות שזכו לאישור ה-FDA ומהאיחוד האירופי גדל, לצד העובדה שממשלות רבות ברחבי העולם כבר פועלות לפיתוח חיסון משל עצמם. הסתכלות לטווח ארוך- החברה זכתה להוכיח את ההיתכנות הטכנולוגית של ה-mRNA ע״י ניסויים בינלאומיים ומימון ממשלתי של מיליונים רבים. כמו כן, החברה צברה ניסיון רב, ושיתופי פעולה רבים ובכך שיפרה משמעותית את יכולותיה הלוגיסטיות.
- 3.חא 09/03/2021 07:44הגב לתגובה זוכל בועה סופה להתפוצץ. כמו מורנה יש עוד הרבה כאלה ועוד רבות אחרות בדרך. להזהר לא להכנס למניות שעשו מאות ואלפי אחוזים ללא שום הצדקה הגיונית. יש עדיין חברות לא מעטות שמפתחות חיסון לקורונה, כולל ישראליות. צריך לדעת שיש כמות מצומצמת של מתעשרים על חשבון פריירים רבים. זו דעתי האישית בלבד וכל אחד יעשה את חישוביו.
- 2.אחרי שעלתה 1000% בשנה (ל"ת)איציק 09/03/2021 00:17הגב לתגובה זו
- למה אתה כותב סתם ! (ל"ת)אנונימי 09/03/2021 14:10הגב לתגובה זו
- 1.סתם אחד 08/03/2021 22:22הגב לתגובה זוהחברה כרגע שווה פחות מרבע מודרנה
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
