בניין מודרנה
צילום: מודרנה
דוחות

מודרנה ניפצה את תחזית האנליסטים ל-2021. השוק לא מתרגש: זו הסיבה

השוק מגלם את החדשות הללו והמנייה לא מזנקת; כצפוי, חברת מודרנה מצפה לצמיחה משמעותית בשנת 2021 כתוצאה מהחיסון שלה לנגיף הקורונה, אך עד לדוחות זה לא היה ברור עד כמה. האנליסטים ציפו שהיא תשאף להגיע להכנסות של כ-11 מיליארד דולר  ובפועל היא צופה הכנסות של 18.4 מיליארד דולר
נתנאל אריאל |
נושאים בכתבה מודרנה

הדוחות של חברת מודרנה MODERNA לא מספרות את הסיפור, אלא רק התחזית לגידול העצום במכירות שלה בשנת 2021 - וחוסר התגובה, שלא לומר הפיהוק - של השווקים. בעוד האנליסטים ציפו כי היא תכריז על צפי הכנסות של כ-11 מיליארד דולר בשנת 2021, החברה מדווחת כי היא מצפה להכניס כ-18.4 מיליארד דולר בשנה הקרובה. לשם השוואה, החברה הכניסה ברבעון הנוכחי רק כ-571 מיליון דולר (רובם בכלל ממענקים, בעיקר של הרשות למחקר ופיתוח מתקדמים ביו-רפואיים) - וגם זה גבוה משמעותית מצפיות האנליסטים שחזו הכנסות של כ-279.4 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2020. אם אכן מודרנה תצליח ליצור קפיצת דרך משמעותית כזו ולייצר רווחים זו תהיה הפעם הראשונה שהיא תצליח לעבור לרווח מאז הקמתה ב-2010, כאשר ברבעון הנוכחי זו פעם ראשונה שהיא בכלל מוכרת מוצרים.

מבחינת מספר מנות חיסון שהחברה מקווה לייצר בשנה, היא מעלה תחזית ל-700 מיליון מנות חיסון (לעומת 600 מיליון בתחזית קודמת) ומקווה להגיע גם למיליארד מנות חיסון ב-2021, כאשר היא כבר הבטיחה עד כה הפצה של כמעט 800 מיליון מנות, בנוסף לעסקאות עם קטאר וסינגפור בהיקף לא ידוע. בשנת 2022 החברה מצפה להגדיל את קיבולת היצור ל-1.4 מיליארד מנות חיסון.

אבל למרות התחזיות המרשימות השוק מצביע ברגליים (או יותר נכון באי לחיצה על כפתור רכישת המניה) ומניית החברה עלתה היום אמנם ב-2.5% אחוזים במסחר אך לא מעבר לכך, וגם במסחר המאוחר המנייה לא מזנקת. בפועל, השוק כבר מגלם את רוב פוטנציאל העלייה של מודרנה ולא ממש מתרגש מהתחזית של החברה. טוב, זה הגיוני. ב-12 החודשים האחרונים זינקה מניית מודרנה בלא פחות מ-680% ונסחרת די קרוב לשיא שלה (באופן יחסי), בעוד מניית המתחרה העיקרית, פייזר, לא זזה ואפילו איבדה כ-2.6% מערכה - ונמצאת רחוק מאוד משיא כל הזמנים.

בנוסף, צריך לזכור שהכנסות זה נחמד, אבל מה שחשוב בנוסף לתחזית טובה היא השורה התחתונה - כלומר הרווח למניה, ופה מודרנה עדיין לא עלתה על הגל. החברה דיווחה כי ההפסד הנקי למניה העמיק ל-69 סנט למניה, בעוד האנליסטים ציפו להפסד למניה של כ-35 סנט. בראייה שנתית, מודרנה הפסידה 1.96 דולר למניה, וזאת כאשר האנליסטים ציפו להפסד של 1.55 דולר למניה. למעשה, למרות גידול בהכנסות ההפסד הנקי רק העמיק וזאת מכיוון שהוצאות המחקר והפיתוח זינקו גם הם בכמעט 550% לכ-760 מיליון דולר. הוצאות מכירה, הנהלה וכלליות קפצו גם הן פי שלושה לכ-80 מיליון דולר. בשנה הבאה צופים האנליסטים רווח למניה של 14.99 דולר למניה. ברבעון הראשון של 2021 צופים האנליסטים לרווח למניה של 1.67 דולר

בקופת המזומנים של מודרנה היו נכון לסוף 2020 כ-5.25 מיליארד דולר, מדובר בגידול משמעותי במזומנים שלה לעומת 1.26 מיליארד דולר בסוף 2019.

בעקבות הדוחות, אנליסט בנק מורגן סטנלי, מתיו הריסון ממשיך להיות שורי על מניית מודרנה וממשיך לתת לה המלצת "החזק" כאשר הוא צופה לה יעד של 215 דולר, לעומת מחיר של כ-148 דולר כעת (אפסייד של 45%). עם זאת, התחזית שלו היא מחוץ לקונצנזוס. רוב האנליסטים נותנים למניה יעד ממוצע של כ-172 דולר, כלומר אפסייד של כ-16% ביחס למחיר הנוכחי.

צריך גם לזכור שמודרנה אינה לבד במירוץ הזה. חברת התרופות פייזר (PFE) סיפקה גם היא תחזית הכנסות של כ-15 מיליארד דולר בשנה הקרובה ואלו הן שתי החברות היחידות עד כה שקיבלו את אישור ה-FDA (מנהל המזון והתרופות האמריקאי) למתן חיסונים בארה"ב. 

ללא קשר אך עם קשר הדוק כמובן - החברה מפתחת גרסה לחיסון עבור המוטציה הדרום אפריקאית ומקווה שהיא תוכל לבשר טובות גם בהקשר הזה, והמנהל הרפואי בחברה, טל זקס, הודיע כי יפרוש ממודרנה בספטמבר הקרוב.

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.