לוסיד
צילום: צילום מסך, אתר החברה

לא רק גיימסטופ: גם הראלי במניית הספאק CCIV היה מווסת

חברת צ'רצ'יל קפיטל צפויה להתמזג עם יצרניות המכוניות החשמליות לוסיד. חודש וחצי המניה טסה ב-480% בשל צפי למיזוג לפי שווי של 65 מיליארד דולר, בסוף זה נסגר על שליש. מישהו הרוויח הרבה כסף על זה וצריך להיזהר
ארז ליבנה | (2)

עד כמה רותח שוק ה-SPAC, אותם שלדים בורסאיים המכונים חברות "צ'ק פתוח" שמוקמים לשנתיים לצורך מיזוג פעילות עסקית פרטית לתוכם? לפי אתר ספאקאינסיידר שעוקב אחר השוק, מתחילת השנה, כלומר פחות מ-60 ימים, 176 ספאקים הונפקו וגייסו מצרפית קרוב ל-55 מיליארד דולר בגיוס ממוצע של 310 מיליון דולר להנפקה. בכל 2020, שנחשבה לשנה הרותחת בהיסטוריה של הכלי הזה –  שפחות או יותר החליף את ההנפקה הראשונית (IPO) כדרך המועדפת של חברות להיכנס לבורסה בוול סטריט – הוקמו 248 חברות שגייסו מצרפית 83 מיליארד דולר.

 

הנתון הזה לבד צריך להדאיג. זה ושעקום התשואות הממוצע הגיע למינוס 4.5% בשבוע שעבר, לאחר שרק בנובמבר האחרון עמד על 2%. נכון לכרגע, כמעט 340 חברות שכאלה מרחפות בוול סטריט עם מאות מיליונים ולעיתים מיליארדים של דולרים, בחיפוש השוק אחר חברות פרטיות.

בשנות ה-90, כשהספאקים הוכנסו לראשונה לשוק בוול סטריט, הן נחשבו לכלי של רמאים. היום חברות הצ'ק הפתוח הם לב לבו של המיינסטרים, כשכל המי ומי, מסופטבנק של מאסיושי סן, דרך המיליארדר והיזם צ'מס פאליהפיטיה ואפילו כוכב הכדורסל לשעבר שאקיל אוניל, כבר שם. אפילו כבר יש קרנות עוקבות אחרי ספאקים.

 

מה שחשוב להבין שמדובר בחברות ריקות, שמחיר יחידה שמומרת למניה לאחר מכן, עומד על 10 דולר בהנפקת הספאק. אבל כמו מניה רגילה, היא נתונה לעליות ולירידות, בעיקר סביב אלה שיש למשקיעים חשד סביר שהן הולכות להתמזג. אגב, השיטה המועדפת על ידי המשקיעים הגדולים היא לחקות למיזוג, לראות את ערך המניות עולה ואז למכור ביום הראשון כדי להרוויח את ההפרשים.

ניקולה כמשל: שוק הספאקים מועד לנפילות 

בכל מקרה, זה שוק שכנראה מועד קצת לנפילות. קצת הרבה. לפי מחקר חדש של מכון המחקר אדג' עולה כי 71% מהמניות מ-115 המיזוגים שהושלמו בין 2016 ל-2020, ירדו בשנה לאחר המיזוג. 65% ירדו בתום חודש מתחילת המסחר בהן. זה סיכון למשקיעים. יש גם לא מעט סיפורי הצלחות, כמו הנפקת דראפטקינגס (DKNG), שהמניה עלתה ב-216% מאז שהפכה לציבורית באפריל.

 

דוגמה לנפילה אחת היא יצרנית המשאיות מבוססות טכנולוגיית מימן, ניקולה (NKLA). החברה שהונפקה ביוני אשתקד תחת התואר המחייב "טסלה של המשאיות" מוזגה עם הספאק וקטורIQ הולדינגס לפי שווי של 12 מיליארד דולר. המניה שהחלה להיסחר לפי מחיר של 37.5 דולר בתום יום המסחר הראשון, הגיע בשלב מסוים גם ללמעלה מ-97 דולר למניה במהלך יום מסחר בשבוע הראשון שלה, אבל נפלה ל-65.9 דולר ומאז לא הסתכלה למעלה.

 

זאת לאחר שחברת הינדנבורג, המתמחה בפוזיציות שורט, פרסמה מחקר לפיה החברה הונתה משקיעים. זה הוביל לאפקט דומינו שגרם להתפטרות המנכ"ל והמייסד. כיום מחיר המניה עומד על 21 דולר לאחר ביטול של לא מעט שיתופי פעולה שבוטלו, כולל שנמוך עסקת מניות שהייתה אמורה להיות עם ג'נרל מוטורס.

קיראו עוד ב"גלובל"

הראלי ב-CCIV היה מווסת

הדוגמה האחרונה לנפילה בשוק הספאקים היא של יצרנית המכוניות החשמליות היוקרתיות, לוסיד, שצפויה להתמזג עם צ'רצ'יל קפיטל (CCIV). לאחר שב-8 בינואר השנה החלו השמועות על המיזוג האפשרי, החל ראלי במניית CCIV שנמשך עד שבוע שעבר, אז המניה הגיעה לשיא של 58 דולר ליחידה. או 480%. מאז ה-18 בפברואר, מחירה של CCIV נחתך בלמעלה מ-50% ועומד נכון לכתיבת שורות אלה על 28.7 דולר למניה. ביום שלישי המניה התרסקה ב-38.5%. יום המסחר של אתמול היא ירדה ב-18.5%, כשבטרום מסחר המגמה נמשכת עם ירידה 7.5%.

 

הסיבה, השוק חשב שהמיזוג מוערך ב-65 מיליארד דולר, בפועל הוא נסגר בפחות מחצי – או 24 מיליארד דולר בלבד. מה זה אומר? שמישהו דאג לפמפם שוויים, כדי לייצר ראלי מווסת. זה יכול להיות החברות המעורבות, אלה יכולים להיות בתי השקעות המעורבים בהנפקה, יחצ"נים, או כל גורם אחר בעל אינטרסים – או כולם גם יחד.

 

"שווי השוק בתחילת העסקה עמד על 65 מיליארד דולר, בסוף העסקה נסגרת על 24 מיליארד", אמר פיטר בוקוואר מבליקלי גלובל ל-CNBC. "זה מה שמראה שבחלק מהספאקים יש רודפי כסף, במקום אנשים שעושים את שיעורי הבית שלהם לפני שהם נכנסים להשקעה", הוסיף.

 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    חוסר הבנה מוחלט (ל"ת)
    ספאקספיק 25/02/2021 18:36
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    עמי 25/02/2021 17:40
    הגב לתגובה זו
    סטוק מו, לארי ג'ונס, כריס סיין
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.