מרכז אפל בניו יורק מחשבים בניין פלאפון סלולר
צילום: Istock

פיסקר ו-Foxconn בשיתוף פעולה: איך אפל ואינוויז קשורים?

Fisker הודיעה על שיתוף פעולה עם Foxconn לייצור הרכב החדש שיהיה ״עתידני, משהו אחר לגמרי... כמו גם משתלם״: אפל בינתיים ממשיכה עם תוכנית ה-Apple Car ונמצאת במירוץ לחיפוש ספקים: האם החברה הישראלית תוכל לקחת חלק בפרויקט של ענקית הטכנולוגיה? CGRO עברה מירידות של כ-4% לעליות של 4%
אור צרפתי | (2)

יצרנית הרכבים החשמליים Fisker הודיעה על שיתוף פעולה עם Foxconn, ספקית מובילה של אפל (סימול:AAPL), בכדי לייצר למעלה מ-25 אלף כלי רכב החל מסוף שנת 2023. העסקה מכונה ״פרויקט PEAR״, ראשי תיבות של ״מהפכת הרכב החשמלי האישי״, מכוונת אל עבר שווקים ברחבי העולם כולל צפון אמריקה, אירופה, סין והודו. 

 

Foxconn, יצרנית האייפון הראשית של אפל, החלה בשנה האחרונה להביע התעניינות ברכבים חשמליים, וכבר הספיקה להודיע על עסקאות עם יצרניות EV מסין. על פי דברי היו״ר, החברה מכוונת לספק רכיבים או שירותים לכ-10% מרכבי ה-EV ברחבי העולם, בין שנת 2025 ל-2027. החברה הטייוואנית מהווה איום גדול על יצרניות הרכב הוותיקות, שכן היא יכולה לשמש כספק חיצוני עבור חברות כמו אפל ושחקניות טכנולוגיות אחרות. 

 

מנכ״ל Fisker, הנריק פיסקר, אמר כי בעסקה זו Foxconn היא לא רק יצרנית לפי חוזה, אלא שותפה מלאה לפיתוח הסטרטאפ. הוא מצפה כי העסקה תיחתם במהלך הרבעון השני, וצפויה להימשך כ-7 שנים. המנכ״ל תיאר כי הרכב החדש יהיה ״עתידני, משהו אחר לגמרי... כמו גם משתלם״ , והוסיף כי ״הוא יושק ברבעון הרביעי של שנת 2023, והוא אחד מאותם ארבעה רכבים שהחברה הודיעה בעבר שתייצר עד שנת 2025״. 

 

״אנחנו לא הולכים לייצר עוד מכונית חשמלית, אנחנו הולכים להציג רכבים שיכולים להפחיד אנשים מסוימים״ הוסיף פיסקר. בדצמבר הודיעה החברה כי יצרנית הרכב הקנדית Magna, תייצר את רכבה הראשון, SUV Ocean, באירופה. הייצור בדרך להתחיל במהלך הרבעון השני של שנת 2022, והערב הודיע פיסקר כי ״פרויקט PEAR״ לא משפיע על התוכניות הללו. 

 

אפל בינתיים ממשיכה עם תוכנית ה-Apple Car, ועובדת כעת על הצעד החשוב של מציאת ספק LiDAR שיהוו הבסיס להיבט האוטונומי של הרכב החשמלי העתידי. בניגוד לטסלה, וכמו Waymo של גוגל או הקרוז של GM, גם אפל מתכננת להשתמש בטכנולוגיה זו על מנת לאפשר לרכב ״לראות״ את סביבתו. על פי מקורבים, אפל נמצאת במגעים עם מספר יצרני LiDARפוטנציאלים. 

 

בשנה האחרונה הונפקו שש יצרניות LiDAR, כאשר המובילות הן Luminar (סימול:LAZR) ו-Velodyne. עם זאת, אינוויז הישראלית מפתח טכנולוגיית LiDAR, לא פחות ואף טובה יותר. לקראת הנפקת המיליארדים של אינוויז בנאסד"ק, הכריז המנכ"ל עומר כליף בראיון לביזפורטל מדוע החברה שלו טובה מאחרות. למרות שכולן טובות, כנראה שאפל לא תסגור שיתופי פעולה באופן ישיר מול יצרניות ה-LiDAR, אלא תעדיף לבחור בטכנולוגיה שתתממשק עם מי שתייצר את מרבית הרכיבים.  

 

ומשכבר הגענו למסקנה כי אפל לא תייצר את הרכבים בעצמה ותשתמש בספקים חיצוניים וברכישת זכויות, עולה השאלה מי זאת שתייצר יחד עם הענקית את הרכב של העתיד? על פי החברה, היא צפויה להודיע בקרוב על התקדמות בייצור ה-EV ואף חתימה על חוזים חדשים, השוק בנתיים בהיסטוריה וזורק כיוונים לכל כיוון. 

קיראו עוד ב"גלובל"

 

כמה חברות מסומנות כפוטנציאליות. תחילה החלו שמועות כי אפל צפויה לשתף פעולה עם קיה ולהשלים את הפאזל האחרון לקראת ייצור EV, ואכן קיה יחד עם יונדאי מסומנות כמועדות מובילות. יחד איתן, נמצאות בראש טבלת הפוטנציאליות שני חברות שהוזכרו קודם לכן: Foxconn שכבר עובדת בצמוד עם החברה, ו- Magna שידוע בזכות החדשנות והיוקרתיות שבמוצריה. 

 

אבל אם מסתכלים על התמונה הגדולה יותר, יתכן כי אינוויז תוכל להיות זאת שתרוויח מהתפוח הנגוס? אחת מאותן שתי חברות לעיל, Magna, היא שותפה של אינוויז בייצור רכבי ה-EV של BMW. ״ה-LiDAR במצב מוצק שלנו, וברזולוציה גבוהה זו, הוא צעד משמעותי  שיסייע לספק ראייה חדה וטובה יותר, בשבריר מן הגודל והעלות של מערכות LiDAR אלקטרומכניות. הטכנולוגיה שלנו תסלול את הדרך הראשונה לייצור המוני, כזה שלקוחות יכולים באמת להרשות לעצמם. השותפות שלנו עם Innoviz Technologies היא דוגמה נוספת לאופן בו אנו פועלים כחממה טכנולוגית לסטארטאפים, כאשר שתי חברות מאגדות כוחות לטובת עתיד הניידות״ נכתב בהודעת החברה. כאמור, הכל השערות. 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    טכנולוגיה מאד מעניינת של פיסקר (ל"ת)
    העתיד כבר כאן 25/02/2021 11:04
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    רק מזומן 25/02/2021 00:23
    הגב לתגובה זו
    ושטופי מח במצב שכולם טוענים יהיה צורך ביותר חשמל מזהם מאשר כיום.מעבר לכך הלידאר זה בלוף להמונים אין מעבדים מספיק חזקים ורזולוציות ליצור מצב של אי תאונות...האשמה במקר תאונה תהיה על הבלופרים מהלידאר ואלט של אינטליגנצית מכונה.
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיות

אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון

זינוק חד בשווי SpaceX, התאוששות מניית טסלה והערכות שווי אגרסיביות לחברות הפרטיות מציבים את אילון מאסק בעמדת זינוק להפוך לטריליונר הראשון, ומרחיבים את השפעתו הכלכלית והטכנולוגית בקנה מידה חסר תקדים

אדיר בן עמי |

אילון מאסק מסיים את 2025 כאחד מפרקי צבירת ההון החריגים ביותר שנרשמו בעת המודרנית. לא מדובר בהערכה ערכית של פעולותיו, דעותיו או עסקיו, אלא בתוצאה חשבונאית של עליות שווי חדות במספר חברות שבהן הוא מחזיק, ציבוריות ופרטיות כאחד.לפי הערכות שונות בוול סטריט, הונו של מאסק חצה בשלהי השנה את רף ה־600 מיליארד דולר, ובתרחישים אופטימיים אף מתקרב ל־750 מיליארד דולר. הפער בין ההערכות נובע בעיקר משאלת השווי של החברות הפרטיות שבשליטתו, ובראשן SpaceX ו־xAI.


גורם מרכזי בתמונה הוא חבילת האופציות שטסלה העניקה למאסק ב־2018. החבילה נפסלה פעמיים ב־2024 על ידי שופטת בדלאוור, אך בהמשך בוטלה הפסילה על ידי בית המשפט העליון של המדינה. עצם הכללת האופציות משנה משמעותית את תמונת ההון השנתית שלו. עם זאת, גם ללא האופציות, מאסק הוסיף בשנה החולפת הון בהיקף שמוערך בכ־250 מיליארד דולר. מדובר בסכום שמקביל כמעט לשוויו הכולל של האדם השני בעושרו בעולם, מייסד גוגל לארי פייג’.


המיקוד עובר לחלל

מניית טסלה עלתה בכ־20% מתחילת השנה, והוסיפה למאסק עשרות מיליארדי דולרים. עם זאת, תרומת טסלה לעלייה הכוללת בהונו הייתה משנית יחסית. הסיבה העיקרית לעלייה בשווי הייתה דווקא SpaceX. חברת החלל הפרטית, שבה מחזיק מאסק כ־40%, רשמה קפיצה חדה בשוויה המוערך, מכ־350 מיליארד דולר לכ־800 מיליארד דולר בתוך זמן קצר. העלייה מיוחסת בין היתר לצמיחה של שירות האינטרנט הלווייני Starlink ולציפיות עתידיות לפעילות בתחום מרכזי הנתונים מבוססי חלל.


בתחילת 2025 התמונה נראתה שונה. יחסיו של מאסק עם הנשיא דונלד טראמפ התערערו, מכירות טסלה נחלשו, והשוק האמריקאי נכנס לתקופה של תנודתיות חריפה בעקבות מדיניות המכסים החדשה. באפריל הוערך הונו של מאסק בכ־300 מיליארד דולר בלבד, ללא האופציות שבמחלוקת. המצב התהפך בהמשך השנה. השווקים התאוששו, טסלה התייצבה, ושווי SpaceX המשיך לטפס. במקביל, אישרו בעלי המניות של טסלה בנובמבר חבילת תגמול חדשה למאסק, הכוללת כ־425 מיליון מניות נוספות.


עם זאת, מניות אלה טרם הוענקו בפועל. מימושן מותנה בהגעה לשווי שוק של כ־8.5 טריליון דולר לטסלה, יעד שאפתני במיוחד, אשר אם יושג יוסיף למאסק הון בהיקף של כטריליון דולר.