נעם ברדין ווייז
צילום: ווייז/יוטיוב
דעה

הגבלים עסקיים? זכויות עובדים? אל תבלבלו למנכ״ל ווייז את המוח

נעם ברדין פרסם פוסט בו הוא מסביר באריכות על השינויים בחברה מאז מכירתה לגוגל שגרמו לו בסופו של דבר להתפטר. ברדין העלה נקודות חשובות, אבל נראה שציפה שגוגל תנצל את כוחה המונופוליסטי לטובת ווייז, וששינוי בתנאי העסקת העובדים יעבור בלא הפרעה
איתי פת-יה | (8)
נושאים בכתבה ווייז
שבועיים לאחר שנטש את כס המנכ״ל ואת החברה בראשה עמד מאז הקמתה לפני קצת יותר מעשור, נעם ברדין הטיל אתמול פצצה. ברדין פרסם בבלוג שלו פוסט על נסיבת עזיבתו את החברה על רקע שינויים שהתרחשו בה מאז מכירתה לגוגל ב-2013. הדברים שאמר הפכו לשיחת היום של אתמול ושיחת היום של היום בקרב הייטקיסטים רבים, בוודאי בדרגי ניהול, וסביר שימשיכו להיות גם שיחת היום של מחר. אז מה היה שם? בתתי כותרות, ברדין יצא נגד תרבות העבודה שראה תחת גוגל כשטען שהעובדים עסוקים בקידומם ואינם מחויבים למוצר, בעוד שהאיזון עבודה-בית מוטה לעבר הרכיב השני באופן שמעקב את העסקים. עוד אמר כי רוב העבודה של ווייז תחת גוגל בסוף שימשה פיתוחים של גוגל מפות, וכי הצורך בליווי משפטי צמוד בכל צעד ושעל גם כן פוגע בפעילות. שווה להטות אוזן לטענות שמעלה ברדין, אולם בין השורות אפשר למצוא לא מעט מקום לביקורת - והנה כמה נקודות ששווה לתת עליהן את הדעת:   חשובה במיוחד השורה הבאה: ״חנות האפליקציות של אנדרואיד התייחסה אלינו כאל צד ג׳ - לא הייתה אופציה להתקנה מראש של האפליקציה שלנו, ולא תמיכה נוספת בהפצה שלה״. הרעיון שברדין מציע הביא כבר את גוגל לחקירות בגין הפרה של כללי ההגבלים העסקיים. באחרונה הגיש משרד המשפטים בארה״ב תביעה נגד גוגל על כך שחתמה על הסכמים מול יצרניות טלפונים לפיהם אפליקציה של מנוע החיפוש שלה תותקן במכשירים שלהן מראש. מעבר לכך, למה ברדין מצפה? שגוגל תתן בחנות האפליקציות לווייז שלה בולטות יתר על פני המתחרות, כזאת שאינה קשורה בהכרח בפופולריות או במספר ההורדות של האפליקציה? נשמע כמו חומר לחקירה נוספת. עוד כותב ברדין כי מאז שעברו לעבודה מהבית עקב סגרי הקורונה, רבים מהעובדים ״התלוננו על כך שההוצאות על אוכל מנוכות מהמשכורת או מהבונוסים שלהם״. ידוע שבגוגל נותנים לעובדים הרים וגבעות, וקל באמת להתעצבן על מה שברדין מצייר כפינוק מוגזם. אבל יש צד שני למטבע - בגוגל שלחו את העובדים הביתה וחסכו עליהם הוצאות חשמל לדוגמה, והשיתו את אלה עליהם. כעת אותם עובדים, שכבר התרגלו שמכסים להם במשרד את ההוצאות על ארוחת הצהריים, צריכים לממן זאת בעצמם. קוראים לזה שינוי של תנאי ההעסקה. אז אוקיי, קורונה, עושים שינויים, העולם שבחוץ קורס. אבל על מי אנחנו מדברים כאן? על ענקית טכנולוגיה כמו גוגל. זה לא סיפור על גוף ציבורי כמו רשות המסים שעובדיו שובתים בגלל שהעבירו אותם למשרד חדש ולקחו להם את החניה. גוגל תוכל לעמוד בלממן את הסושי לעובדים לעוד שנה נוספת, בטח אחרי שחסכה עליהם. הסירו דאגה מליבכם, הפוטו-מאקי לא יחתוך את הרווחים. לצד זאת ברדין מספר על איך לאחר שווייז נרכשה ע״י גוגל ״החלו להיערם תלונות לגבי מצד משאבי אנוש. השתמשתי ב׳מילת-ארבע-האותיות׳ (Fuck - א.פ), האנלוגיות שלי לא היו פוליטיקלי קורקט והשפה שהשתמשתי בה לא התאימה לילדים״. סמן לנו מתי להתחיל לרחם עליך. כמו שברדין מתאר את הדברים, אפשר לדמיין שיח מסורס שפוגע בסיעור המוחין ובהחלפת הרעיונות בווייז. אבל האם באמת כך הדבר? הרי מה כוונתו בכך שלא עמד בכללי התקינות הפוליטית? שבאנלוגיות שלו היה אלמנט גזעי או סקסיסטי? על זה נלחם המנכ״ל? אולי פשוט יותר לחשוב 10 שניות נוספות על אנלוגיות אחרות, שכן עוד לא נולד הרעיון שיש דרך אחת ויחידה לבטאו. את האנלוגיות שנאלץ לצנזר, ברדין תמיד מוזמן לשמור לחברים בבית. הגיוני שבמקום עבודה הכללים יהיו כאלה שגורמים לעובדים להרגיש כמה שיותר בנוח. קידמה זה לא רק באלגוריתמיקה של מפות, זה קורה גם בנורמות. תודה על ווייז ברדין.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    פשוט שם את האמת בפרצוף. לחלק זה גורם לחוסר נוחות... (ל"ת)
    נועם ברדין צודק 21/02/2021 10:31
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    עמי 21/02/2021 07:50
    הגב לתגובה זו
    הכותב כנראה מעולם לא עבד בחברת היטק או דומה
  • 6.
    גיל 20/02/2021 23:53
    הגב לתגובה זו
    דוגמה אופיינית של פאונדר ישראלי
  • 5.
    דניא 20/02/2021 22:28
    הגב לתגובה זו
    ולכן לא מבין על מה מדובר. בשורה תחתונה, הפוסט שלו שותף בצורה מטורפת על ידי אלפי אנשים ברשתות החברתיות, וקיבל אלפי תגובות מהייטקיסטים וסטארטאפיסטים שמבינים על מה הוא מדבר. הכתבה שלך, היא עוד בכיינות ישראלית של מישהו שאינו מבין את האתגרים של לבנות עסק, למכור אותו, ואז לפעול בתוך הגוף המנהל החדש.
  • 4.
    אין מה להיתמם 20/02/2021 20:02
    הגב לתגובה זו
    כדי לומר שזה מגוחך ומפריע לא צריך להיות גזען או סקסיסט וחבל על התיוג המיותר הזה
  • 3.
    בחייאת 20/02/2021 10:55
    הגב לתגובה זו
    מתלונן שאסור לו לקלל בעבודה, גם אסור לך להפליק לעובדות על הטוסיק, פשוט נורא...
  • 2.
    בעז 20/02/2021 08:15
    הגב לתגובה זו
    כן נכון הצלחת !! אז מה !!מותר לך הכל!!
  • 1.
    ראובן לוי 20/02/2021 02:37
    הגב לתגובה זו
    התא במוח של הRND.אגב כשמוכרים ניתן לעשות חוזה שמעגן את הלקונות שציין.לכל אחד יש מחליף.שבדרך כלל יותר טוב.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.