גיימסטופ
צילום: Google Street View

סטופ למשחקים: ה-SEC חוקר אם היה תמרון שוק בפרשת גיימסטופ

על הכוונת של רשות ני"ע: השורטיסטים, רובינהוד, הרשת החברתית רדיט וכל השחקנים שהיו מעורבים בפרשה. החשש: קנסות כבדים למי שימצא אשם
ארז ליבנה | (3)

היו לא מעט אנשים שהרוויחו הרבה מאוד כסף סביב הראלי המטורף שחוותה מניית גיימסטופ (GME) בחודש שעבר – זה שהונע על ידי קבוצת "הימורי וול סטריט" ברשת החברתית רדיט (Reddit). כעת, לאחר שהחלה חקירה בנושא, נראה שלא מעט ראשים ייערפו בדרך; באופן סימבולי כמובן.

 

כזכור, בחודש שעבר המניה טסה, לאחר שקבוצת וול סטריט בטס גילתה שחברות השורטיסטים ביצעו נגד המניה שורט של 130% על המניה. המשקיעים הקטנים קנו את המניה ובעצם יצרו "שורט סקוויז" – מה שקורה שמניה נמצאת בשורט אבל מחירה מאמיר בכל זאת, כאשר כל השחקנים שומרים ומעמיקים על הפוזיציה שלהם, כשמי ששם את השורט מפסיד כסף כל עוד המניה עולה – שגרם להפסדים של למעלה מ-20 מיליארד דולר לחברות בוול סטריט.

>>מייקל ברי: "העליות בגיימסטופ לא טבעיות, מטורפות ופליליות"

>>"מה שקורה בגיימסטופ וב-AMC זו מלחמת מעמדות בארה"ב"

 

רשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) חוקרת לעומק את הפרשה בחשד לתמרוני שוק, אחד מהסעיפים החמורים ביותר במסחר במניות. החקירה נתפסת כמסר ברור של הממשל החדש לוול סטריט: גיימסטופ הייתה פרשת דרכים ואנחנו – בהינתן ואין דימוי הולם יותר – עוצרים את המשחק.

 

נכון להיום, חוקרים במחלק הפלילי של משרד המשפטים האמריקאי (DOJ) נמצאים בשלבים הראשונים של חקירה רחבת יריעה, בחשד למניפולציות של השוק. כחלק מהחקירה, בארה"ב מדווחים כי לאחרונה הוצא צו לפלטפורמה הדיגיטלית רובינהוד – מי שמובילה את המסחר המקוון לסוחרים הקטנים, לאחר שהייתה חלוצה של מודל הסחר ללא עמלות – בחשד שעברה עבירות לאחר שעצרה את האפשרות לסחור במניה.

 

החודש התראיינה המנהלת הזמנית של ה-SEC, אליסון הרן לי, שאמרה כי כבר מתקיימת חקירה "ממספר כיוונים שונים, כולם מאוד משמעותיים", לדבריה. היא אמרה שהם מתמקדים באופן ספציפי שברוקרים כמו רובינהוד עמדו ברגולציה, כשעצרו את המסחר במניות כמו גיימסטופ, בלאקברי (BB), בד בת' אנד ביונד (BBBY).

 

בלי קשר, לי אמרה שחמישי האחרון כי ה-SEC מחזיר לאחור חלק מהרגולציות שהגנו על חברות פיננסיות מפני עונשים נוספים, לאחר שכבר הגיעו להסדרים מול הרגולטורים. "המדיניות החדשה היא חזרה לעיסוק המרכזי, שמבטיח שבעתיד יהיה פוקוס על שמירה על המשקיעים, על השוק ועל השחקנים, נגד אלה שלא עומדים בלשון החוק".

קיראו עוד ב"גלובל"

 

באותו יום שלי אמרה את הדברים, ה-SEC הודיע על עצירה במסחר במניית ספקטרסיינס (SpectraScience), חברה שפשטה רגל אבל מנייתה טסה בשל הייפ ברשתות החברתיות. "ייתכן ויש חשבונות ברשתות החברתיות שעוסקות בניסיון מכוון להעלות את מחיר המניה, של חברה שלא הגישה דוחות מאז 2017", נכתב בהודעה.

 

עצירת המסחר היא לא משהו חדשני וזה כבר נעה למעלה מ-100 פעמים ב-2020, אבל הפעם ה-SEC גם הוציא אזהרה. "משקיעים צריכים להיות מאוד זהירים כשמשקיעים על בסיס של ידיעות ברשתות החברתיות, במיוחד כשנראה שהתשואה מנותקת או לא קשורה לשום חדשות לגבי החברה או השוק שבה נמצאת", כתבה מליסה הודג'מן, ראש מחלקת אכיפה ב-SEC.

 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אחד 15/02/2021 17:00
    הגב לתגובה זו
    איפה כל אלו שעשו שורט של 140%על gamestop. למה הם לא בכלא?
  • מלוין 16/02/2021 09:56
    הגב לתגובה זו
    השורטיסטים צריכים להענש
  • 1.
    האורווה ברחה מזמן מהסוסים... (ל"ת)
    עירוי 15/02/2021 15:51
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.