דוד מיכאל שגריר
צילום: גיא קרן
ראיון

"טסלה בחרה בשגריר כמוסך הבלעדי בארץ, זה מעיד על האיכות שלנו"

אחרי ששגריר הודיעה כי משפחת אונגר תשקיע 3.5 מיליון דולר בגו-טו שבשליטתה, וכן כי שגריר עצמה תחזור לתחום האיתור אחרי מכירת פוינטר לפני כחמש שנים, המנכ"ל דוד מיכאל מספר על הסינרגיה לפעילות החברה ועל היעדר החדשנות בתחום טיפולי הרכב ("בסוף דופקים על פח")
איתי פת-יה | (5)

"עד לפני חצי שנה תמכנו בעצמנו לאורך כל הדרך בגו-טו, ואז החלטנו ששמנו מספיק כסף ושאנחנו רוצים לחלוק את הסיכון/סיכוי עם אחרים" – הדובר הוא דוד מיכאל, מנכ"ל חברת שירותי הרכב שגריר שמחזיקה ב-55% ממותג הרכב השיתופי גו-טו, ה"אחרים" הם מייסד WeWork אדם נוימן ורמי אונגר שכעת בא בעקבותיו. את הדברים אומר מיכאל בשיחה עם ביזפורטל לאחר שטלקאר, שנמצאת בבעלות אונגר ומייבאת את רכבי קיה לישראל, הגיעה להבנות בנוגע להשקעה אסטרטגית של 3.5 מיליון דולר בגו-טו בתמורה ל-8% מהונה, עסקה שמשקפת לחברה שווי של 45 מיליון דולר לפני הכסף ובעקבותה תרד שגריר לאחזקה של 49%.

 

רק ביולי האחרון השקיע נוימן באמצעות Nazare Capital Management סכום של 10 מיליון שקל בגו-טו, לשעבר קאר-טו-גו, עבור כ-33%, זאת לפי שווי של 20 מיליון דולר לפני הכסף. הגיוס הנוכחי נעשה לפי שווי גבוה ביותר מ-50%.

 

גו-טו מספקת שירותי רכב שיתופי, קרי השכרה לטווחי זמנים קצרים, והיא פועלת כיום במלטה, מדריד וישראל (תל אביב, ירושלים, רעננה, הרצליה, נתניה). ב-2020 בוצעו כ-1.3 מיליון נסיעות באמצעות שירותי החברה, וההכנסות מהן בסתכמו בכ-12.5 מיליון דולר.

 

לאחרונה יצאה טו-גו מהפעילות בחיפה ("סגרנו בגלל עניינים חוזיים עם העירייה") וקודם לכן ב-2019 הקפיאה את פעילות השכרת האופניים של mobike, שטו-גו הייתה מפעילתה בישראל. בחברה מתכננים להשיב את הפעילות עם השקת אפליקציה חדשה, אולם הדבר מתעכב זה חצי שנה. במלטה החברה מציעה גם השכרה של אופנועים חשמליים ("בישראל עלות הביטוח מטורפת"), והתכנית היא לכלול באזורי הפעילות גם קורקינטים חשמליים ואופניים להשכרה.

 

מיכאל מצדו מצוטט בהודעה לתקשורת כשהוא אומר ש"החברה טרם הגיעה לחשיפת מלוא הערך שלה", אז למה בכל זאת בחרו לקחת את הכסף ולא המתינו להצעה אטרקטיבית יותר? מיכאל מסביר.

 

"אנחנו צריכים את הכסף עכשיו כדי להרחיב את הפעילות במדריד", הוא אומר, "הסכום שגייסנו ישרת את הצרכים שלנו בשנה הקרובה. יכולנו לגייס הרבה יותר והייתה לנו הצעה ממשקיע אסטרטגי נוסף, אבל בחרנו בטלקאר כי מלבד הכסף היא תביא לטו-גו הרבה ידע".

 

וחוץ מהידע ומהכסף, תעשו גם שימוש מוגבר ברכבים של קיה שמייבאת טלקאר?

"אין בהכרח קשר. ניתן עדיפות כזאת או אחרת אבל בסוף כל חברה תתנהל עסקית לפי מה שנכון לה. כרגע אנחנו עם רנו. אם יהיה מחיר טוב נקנה מקיה, אבל זאת לא הסיבה לעסקה".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

 

מה היעדים הבאים שלכם, אחרי מדריד או במקביל?

"מיפינו את היעדים לפי צרכים, זה עוד לא נסגר סופית אבל ככל הנראה יהיה רוטרדם. במדריד אנחנו רוצים להפעיל את כל הכלים. המודל הוא שבאותה אפליקציה כולם יהיו זמינים בפניך. בישראל רצינו להחזיר כבר את תחום האופניים - אולי הפעם הם יהיו חשמליים ולא רגילים כמו אלה של מובייק - ולהכנס להשכרה של קורקינטים, אבל הקורונה שיבשה לנו את התכנית".

 

המודל העסקי של חברות השכרת הקורקינטים מוטל בספק. בארץ למשל פועלות שלוש כאלה: ליים, ווינד ובירד. בעוד שאלה נלחמות, לא רק כאן כמובן, ביניהן על נתח השוק ומציעות מודלים שונים של תשלום, בסוף מה שקובע את כדאיות הפעילות הוא עלות התחזוקה של כל כלי, משך חייו עד שיש להוציאו מהמחזור – ומנגד כמה כסף נכנס עד אז מהשכרתו. במענה לשאלתנו בנושא רווחיות המודל, מיכאל משיב כי עקב היותה של החברה ציבורית הוא מעדיף שלא להיכנס למספרים.

 

מהפכת הרכב מבוששת לבוא

בתשעת החודשים הראשונים של 2020 הכנסות שגריר הסתכמו בכ-135 מיליון שקל, נמוך ב-4% מהתקופה המקבילה אשתקד. החברה רשמה רווח נקי של 8.3 מיליון שקל, זאת לעומת הפסד של 3 מיליון שקל שנה קודם לכן, כההפסד נבע בזמנו בשל טעות ברישום הכנסות מראש בגין שימוש באופניים בשירות מובייק. ברבעון השלישי של 2020 לבדו הרוויחה שגריר 11.5 מיליון שקל על הכנסות של 46 מיליון שקל. בעלי השליטה הגדולים בחברה הם DBSI (42%) של יוסי בן שלום וברק דותן, הפניקס (12%) ובית ההשקעות מור (11.5). מתחילת השנה עלתה מניית החברה בכ-30% וכיום היא נסחרת לפי שווי של כ-140 מיליון שקל.

 

בצד העסקה עם טלקאר, בשגריר דיווחו זה עתה כי ירכשו את פעילות האיתור של חברת טרפילוג בתמורה ל-6 מיליון שקל שישולמו במזומן, ו-14 מיליון נוספים שיועברו תוך תלות בביצועים.

 

"בעבר הרחוק שגריר החזיקה בפוינטר שעסקה באיתור, לפני חמש שנים בערך נפרדנו ועכשיו החלטנו לחזור לפעילות איתור",' אומר מיכאל. "בחנו את השחקניות השונות ובחרנו בטרפילוג כי  זאת חברה שצמחה מניהול ציי רכב כבד ודיאגנוסטיקה ויש להם יכולות גבוהות משל המתחרים".

 

באיזה אופן הטכנולוגיה של טרפילוג תהיה סינרגטית לפעילות של שגריר?

"העסקה שלנו מתרכזת בפעילות האיתור, אבל כן נקבל גם מוטיבים מסוימים של דיאגנוסיטיקה שפיתחו בטרפילוג ונוכל לדעת על הרבה תקלות ברכבים. למשל אם נדלקת לך נורה על תקלת מנוע, תוכל לדעת גם למה היא נדלקה ומה מהות התקלה. אלה שירותים שאנחנו כשגריר נדע לתת בעתיד ללקוח באפליקציה שלנו. הרי בסוף יש חברות מצוינות בתחום האיתור, אבל איתור לבדו לא נותן ללקוח ערך מוסף, ובטרפילוג כן מצאנו את הערך הזה.

 

"נוכל לזהות אם עשית תאונה ולשלוח לשם גרר, וגם לתת התראות על כך שהבלמים נשחקים, שכדאי לקחת את הרכב לטיפול אחרי קילומטראז' מסוים ולתאם ביקור במוסך שלנו בהסתמך על הדיאגנוסטיקה של טרפילוג. המודל שלה הוא שלקוחות רוכשים טכנולוגיה ומשתמשים בה לצרכים שלהם, כשהם משלמים לה דמי מנוי חודשיים על שירותים. היום אנחנו משלמים להם על איתור, מחר נוכל לשלם סכום נוסף על שירותים נוספים. זאת תכנה שאפשר להוסיף או להוריד ממנה פיצ'רים.

 

"יכול להיות שבעתיד ניתן שירותים לציים, או שנמכור שירות לחברות שמספקות רכבים לעובדים שלהם ונעטוף אותן מא'-ת': העובד ישים ברכב מכשור של טרפילוג, אנחנו ניקח את הרכב לטיפולים, טסט - כל מה שהוא יצטרך".

 

בוא נדבר על הפעילות המסורתית של שגריר, איפה אתם מנסים להתייעל או להכניס חדשנות?

"אין מקום להרבה חדשנות, בסוף זה עולם מאד מסורתי ומה שעושים בו זה לדפוק על פח. אני כן אגיד לך שטסלה בחרה בשגריר להיות מוסך הפחחות והצבע הבלעדי שלה בישראל, וזה כבר מעיד על איכות מרכזי השירות שלנו. אנחנו כן מכניסים יותר חדשנות ודיגיטל בפעילות שירותי הדרך. למשל, היום אפשר לזמן אותנו דרך וואטסאפ ואתר ייעודי ובעתיד הלא רחוק אנחנו מקווים שהלקוח יוכל לדעת איפה על המפה נמצא הגרר ביחס אליו".

 

כתבנו לאחרונה על UVEYE הישראלית שמפתחת מעין "סורקי רכב" כתחליף למוסכניקים. יונדאי נכנסה להשקעה אסטרטגית בה. פיתוחים כאלה לא מעניינים אתכם?

"נפגשנו איתם ובחנו אם אפשר לשים את הסורקים האלה על הגרר שלנו, שזה באמת החלום – העלות הייתה מטורפת. זאת טכנולוגיה מאד יקרה ושגריר לא במקום הזה. בשביל חברות השכרת רכב שסורקות את הרכבים בכל סיום השכרה זה פתרון מעולה, אבל בשבילנו עוד לא מצאנו פתרון מספיק טוב. אנחנו כל הזמן בוחנים שת"פים כאלה".

 

ומה דעתך בכלל על כל חברות החלום מתחום הרכב שמנפיקות עם מכירות זעומות לפי שוויים גדולים? באופן אישי יש מישהי מהן שהיית שם אצלה את הכסף שלך?

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    שימי 13/02/2021 20:01
    הגב לתגובה זו
    שגריר פשוט פרוסה יפה ויעיל ואני בטוח שיש איזה סעיף בחוזה ההתקשרות שמבטיח איכות שיפגע בשגריר אם לא תעמוד בו. איכות בארץ זה מילה גסה כברירת מחדל.
  • 4.
    שגריר כבר לא כבעבר 12/02/2021 12:42
    הגב לתגובה זו
    התוצאות שלה לא טובות. הלחם והחמאה כבר מזמן מעופשים אז המנכל הזה מביא שותפים שיצטערו על השותפות....
  • 3.
    אחד 12/02/2021 06:31
    הגב לתגובה זו
    רק חלקה בגו טו שווה חצי מהשווי. אם ינפיקו את גו טו בנאסדק, רק חלקה בגו טו יהיה פי 2 מהשווי הנוכחי
  • 2.
    יוני 11/02/2021 21:48
    הגב לתגובה זו
    טסלה מלאה ליקויים בפסי היצור לקוחות מאוכזבים כנסו ליוטיוב תראו דוגמאות (לכאורה)
  • 1.
    שקרן סדרתי מוסכי שגריר מהעלובים שקיימים בשוק (ל"ת)
    יעקב 11/02/2021 17:06
    הגב לתגובה זו
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

הבורסה ננעלה באדום: ת"א ביטוח איבד 6.9%, הבנקים 4.5% - איי.סי.אל זינקה 4.8%

הבורסה ננעלה בירידות חזקות, כשהבנקים וחברות הביטוח בירידות חדות, לאור איומי שר האוצר, סמוטריץ', על הכפלת המיסוי על הבנקים במידה ויגלגלו את המיסוי לצרכנים; סאמיט ירדה לאור ירידת שווי נכסים בניו יורק, ובמקביל הגישה הצעה לרכישת פורטפוליו של דה זראסאי, טורבוג'ן זינקה לאחר איזכור השם רפאל; ומי חברת האנרגיה המתחדשת שהורידה תחזיות ונפלה? 

מערכת ביזפורטל |

הבורסה ננעלה ביום אדום במיוחד, והפיננסים משכו את מדדי הדגל למטה, כשמספר גופים ירדו במהלך המסחר בשיעור דו-ספרתי, כולל הראל, מנורה, מזרחי ודיסקונט, אך לקראת הנעילה הירידות התמתנו מעט.  

 דווקא בכזה יום מעניין לראות את המניות שבכל זאת מצליחות לטפס.  ארן ארן 15.25%  מזנקת דו-ספרתית, ארן היא חברת מו"פ קטנה, היא מספקת שירותי פיתוח הנדסי לחברות בתעשיות שונות (רפואה, ביטחון, מים, פלסטיק), וגם משקיעה בסטארט-אפים, היא הודיעה על קבלת שתי הזמנות, האחת מחברה בטחונית ישראלית והשניה מחברה בטחונית בינלאומית לייצור מוצרים לשוק הבטחוני, בהיקף כולל של כ- 18.45 מיליון שקל, בנוסף להזמנה נוספת של כ-3 מיליון שקל.  בהזמנות ארן כותבת שנכללת גם הזמנה לייצור מוצר שנבחר על ידי הלקוח כפתרון ייחודי בתחום מערכות אוויריות בלתי מאוישות (רחפנים).

סאמיט סאמיט -4.78%   הגישה הצעה לרכישת פורטפוליו נכסי דיור להשכרה של חברת דה זראסאי גרופ בניו־יורק, בהיקף של כ־450 מיליון דולר, והצעתה נבחרה כהצעה המובילה במסגרת הליך מכירה פומבית המתנהל כחלק מהליכי חדלות פירעון של דה זראסאי מול הבנק המממן. במקביל, עדכנה סאמיט על אינדיקציה לירידת שווי של 65-70 מיליון דולר בנכסי הדיור הקיימים שלה בניו־יורק, נתון שממחיש את הלחץ המתמשך בשוק המגורים האמריקאי.

טורבוג'ן טורבוג'ן 9.25%    זינקה היום אחרי שהודיעה על התקשרות עם רפאל כדי להשתמש במיקרו-טורבינה שעליה יש לרפאל קניין רוחני בשביל לעשות פיילוט עם חברה בטחונית, רפאל תקבל תמלוגים של 10% מההכנסות של הפרויקט. מכל ההודעה הזאת נראה שטורבוג'ן בעיקר משתמשת, לכאורה, בשם של רפאל כדי לקבל קרדיביליות מול מערכת הביטחון וגם השוק, נזכיר כי טורבוג'ן הודיעה שהיא בדרך לנאסד"ק: טורבוג’ן הגישה תשקיף ל-SEC

ג'ין טכנולוגיות 6.41%   דיווחה שנבחרה כספק יחיד לאספקת תשתית GenAI ארגונית לאחד משלושת גופי הבריאות הגדולים בישראל - לביזפורטל נודע שמדובר בקופת חולים מכבי. ההתקשרות המתוכננת היא לשלוש שנים וכוללת רישיון שימוש בפלטפורמה של החברה לצד שירותי פיתוח, התאמה, הטמעה וליווי מקצועי. נכון לעכשיו אין הזמנת עבודה מחייבת והמהלך כפוף לאישורים פנימיים אצל מכבי - ג׳ין טכנולוגיות תטמיע AI בקופ"ח גדולה - במי מדובר?



נבות בר, מנכ"ל קיסטון קרדיט: דודי מוסקויץנבות בר, מנכ"ל קיסטון קרדיט: דודי מוסקויץ

לאומי מספק מימון של 1.7 מיליארד לקיסטון בריבית טובה וזה עדיין מעל ריבית המשכנתא שלכם

לאומי הצליח "לגנוב" את המימון לקיסטון - יממן את שותפות אגד בעסקה שתכניס לבנק כ-100 מיליון שקל בשנה והרווח עלייה יהיה כ-30 מיליון; וגם איך שה שהבטוחה ההדרת - חברת אגד שווה פחות לביטחון מהדירה שלכם?

ליאור דנקנר |

קיסטון קיסטון אינפרא -1.11%  , בעלת השליטה בקבוצת אגד, משלימה מימון מחדש בשותפות אגד, כשבנק לאומי מוביל מימון בהיקף של כ-1.75 מיליארד ש"ח בחיתום מלא. קיסטון נסחרת סביב ה-10 שקלים. מתחילת החודש היא עולה ב-2.2%, מתחילת השנה היא קפצה ב-74.8%, וב-12 החודשים האחרונים היא עלתה ב-71%. שווי השוק של החברה עומד על כ-1.9 מיליארד ש"ח.

המהלך מחליף שני הסכמי מימון נפרדים שהיו בעבר, וכל אחד מהם נשען על קונסורציום של כמה גופים מממנים. כעת המימון מתרכז בבנק אחד ובהסכם אחד, מה שמפשט את ניהול החוב בשוטף.

המימון החדש מיועד למחזור החוב הקיים, והוא כולל גם מסגרת למימון רכישת יתרת 13.2% מאגד במסגרת אופציית ה-PUT השנייה והאחרונה, שצפויה בפברואר 2026. מבחינת השותפות, זה גם מייצר מסגרת מימון מראש לאירוע המימוש, ולא רק מחליף חוב קיים.


מה הריבית האפקטיבית ולמה היא גבוהה יותר ממשכנתא

הריבית האפקטיבית המשוקללת בעסקה עומדת על כ-6% נכון להיום. חלק משמעותי מהחוב בריבית משתנה, כך שאם סביבת הריבית יורדת, גם עלות המימון עשויה להתעדכן כלפי מטה לפי התמהיל בפועל.

כדי להבין איך מתקבל המספר צריך להסתכל על ריביות הבסיס ועל מרווחי האשראי שמתווספים אליהן. חלק מההלוואה בריבית פריים, חלק בריבית בסיס שקלית או צמודה שמחוברת לשוק האג"ח, ובמסלול הצמוד נכנסת גם ההצמדה למדד שמעלה את העלות האפקטיבית כשמגלמים אינפלציה. סיכוי טוב שהריבית תרד בהמשך השנה הבאה. אם בנק ישראל אכן יוריד את המשכנתא בלפחות 0.5%, הריבית על החוב תרד ל-5.5%.