טסלה
צילום: טסלה

האם תור הזהב של טסלה ואילון מאסק בסין הגיע לסיומו?

יצרנית הרכבים שקיבלה מהרגולטורים הסיניים לא מעט מתנות, זוכה לקיטונות של ביקורת בחודשים האחרונים בשל תקלות ברכבים שמיוצרים במפעלי החברה בסין. עכשיו 5 סוכנויות ממשלתיות בודקות את החברה וזה יכול לעלות לה ביוקר
ארז ליבנה | (17)

אילון מאסק הפך בשנה שעברה לכוכב בסין. למה? הוא רקד על הבמה בעת השקת מודל ה-3 של טסלה TESLA INC (TSLA) במדינה המאוכלסת בעולם, מה שהפך לסרטון ויראלי בווייבו, המקבילה הסינית של פייסבוק (FB). אבל לפני שהפך ליקיר העם הסיני, מאסק, האיש העשיר בעולם, כבר היה כוכב אצל האליטה במדינה. עד כדי כך, שראש הממשלה הסיני, לי קקיאנג, רצה להעניק לו גרין קארד ולהפוך אותו לכמעט אזרח. כבוד אדום במיטבו.

 

מאסק השקיע לא מעט מאמצים לחדור לסין, והסינים רק חיכו לו. אמנם טסלה שם כבר מ-2013, אבל מערכת היחסים בין מאסק לסינים רק הלכה והעמיקה. כמה רצו הסינים בבואו של מאסק? בניגוד לכל יזם אחר שמגיע לסין ונאלץ לחתום על שותפויות עם חברות מקומיות, טסלה קיבלה אישור לפתוח מפעל ענק לגמרי לבדה בשנגחאי. תקדים שאין שני לו.

 

זה השתלם גם לסינים. טסלה היא קטליזטור לשוק הרכבים החשמליים בסין, השוק הגדול והצומח ביותר בעולם בתחום ה-EV, הודות לזיהום האוויר הכבד בערי הענק הסיניות שהוביל את הרשויות לצאת במדיניות של 0% עקבות פחמן עד 2060. בעקבות החלום הטסלאי, קמו לא מעט מתחרות סיניות בתחום, בהן NIO (יNIO) ואקספנג (XPEV), שהן רק 2 מהשמות היותר מוכרים למשקיעים; אבל יש עוד שרוצות להתחרות בטסלה.

 

ב-2019 נפתח המפעל של טסלה בקול תרועה רמה ובינתיים זה משתלם גם למאסק. טסלה מכרה למעלה מ-134 אלף מכוניות ב-2020, בשווי של 6.6 מיליארד דולר, כלומר השוק הסיני מהווה 21% מכל הכנסותיה בשנה שעברה. זה גם אמור לגדול, ככל שהשוק הצעיר של רכבים חשמליים ימשיך לצבור תאוצה.

 

כעת מגיעות החריקות הראשונות בגלגליה המשומנים של טסלה בסין. בשבועות האחרונים יש טענות לאיכות ייצור נמוכה של הרכבים המיוצרים במפעל בשנגחאי, שהוביל גם להאצה עצמית של הרכבים ואף לשריפות במצברים.

 

בסרטון שפגע בחברה מאד, נראה עובד טסלה בסין כשהוא אומר ללקוח שייתכן ועלייה במתח של חברת החשמל הביא לשריפה במכוניתו. בחברה טענו כי הווידאו ערוך במגמתיות, כשהעובד לטענתם נתן מספר סיבות לשריפה, אבל החברה התנצלה בכל מקרה.

 

השבוע פורסם בסין כי 5 סוכנויות ממשלתיות בודקות את התנהלות החברה ואת פרקטיקות העבודה במפעל בסין, וזאת במטרה לבדוק האם החברה עברה על החוק וניסתה לחסוך בעלויות על חשבון בטיחות הנהגים.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

"נבדוק לעומק את הטענות לחסרונות ונחזק משמעותית את הביקורת הפנימית שלנו", מסרה טסלה בהודעה לעיתונות בעקבות הפרסום על החקירות. "אנחנו נעמוד בכל החוקים והתקנות הסיניים ותמיד נכבד את זכויות הצרכן ונתרום בצורה טובה יותר להתפתחות הבריאה של שוק הרכבים החשמליים החדש בסין", הוסיפו.

 

האנליסט דן אייבס מוודבוש, אומר כי טסלה ומאסק צריכים להיזהר. "זה מדרון חלקלק עבור מאסק", אמר אייבס לרשת CNN. "הוא בנה שם מערכות יחסים חזקות מאוד, אבל עליו לשחק יפה בארגז החול הסיני", הוסיף.

 

תגובות לכתבה(17):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 15.
    הסיני 11/02/2021 22:18
    הגב לתגובה זו
    והון זר, וכעבןר זמן מה להבריח את המשקיעים הזרים ולהשאר עם המפעל והטכנולוגיה בידיים סיניות.
  • 14.
    דני 11/02/2021 15:00
    הגב לתגובה זו
    וול סטריט מתכוונים להחזיר על מה שהוא עושה להם. להוריד לו את המניה.
  • 13.
    כתבה מגמתית שלמיבואני רכב מקומיים נגד טסלה (ל"ת)
    בין השורות 11/02/2021 12:29
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    ברור שטסלה תוגבל בסין .העדיפות למקומיים (ל"ת)
    איל 11/02/2021 09:47
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    יהווית 11/02/2021 09:16
    הגב לתגובה זו
    הפגיעה של הסינים קשה
  • 10.
    דרשן 11/02/2021 08:30
    הגב לתגובה זו
    מעניין מה היה גובה הבונוס שקיבלו בזמנו מנהלי הפועלים על העיסקה?
  • 9.
    רוני 11/02/2021 07:15
    הגב לתגובה זו
    הכל מכוון על מנת להוריד את הערך של טסלה, ובסוף הם (הסינים) יקנו את טסלה במחיר רצפה.
  • 8.
    קיתונות (ל"ת)
    שם 11/02/2021 06:13
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    יעקב 11/02/2021 05:48
    הגב לתגובה זו
    היחצנים של היבואנים פולים כל טיפת מידע שלילי על טסלה. זה היה צפוי אבל זה לא יעזור לאף אחד.
  • 6.
    מני 10/02/2021 22:24
    הגב לתגובה זו
    ביי ביי אילון
  • 5.
    עובר ושב 10/02/2021 22:21
    הגב לתגובה זו
    קודם נותנים לך להיכנס פתאום מתחילות כל מיני בעיות עושים לך את המוות עד שאתה עוזב אבל הם כבר גנבו את כל הידע שפותח זה היה המטרה הראשית, כל כך הרבה חברות נפלו שם על התרגיל הזה, הם רוצים להיות בראש זה לא אלון מאסק נגד חברת מכוניות חשמלית אלה שזה מלכודת דבש לגניבת ידע
  • נכון. מפתיע שמאסק נפל לבור הזה (ל"ת)
    בן 10/02/2021 23:58
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    n 10/02/2021 21:42
    הגב לתגובה זו
    המערב יהיו קטלניות
  • 3.
    חחחחחח אתה חזק בשורט על טסלה, אה? חחחחחח (ל"ת)
    טסלאי 10/02/2021 20:59
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    רק מזומן 10/02/2021 20:50
    הגב לתגובה זו
    הם יעלו את קרנה של טסלה ואחר כך יפילו אותה אפיים ארצה אחרי שהכושי עשה את שלו הוא יכול ללכת .המתחרים הסינים יקבלו את נתח השוק ואין פוצה פה.
  • 1.
    יהווית 10/02/2021 19:43
    הגב לתגובה זו
    ברוך השם משהצלחתי לברוח
  • נתראה בעוד 6 חודשים (ל"ת)
    אביהו 12/02/2021 07:55
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".