האם זו המניה הבאה שתמשוך אליה את ציידי השורט?
שורט סקוויז הפך להיות הביטוי השגור ביותר בוול סטריט בחודש האחרון. הצורך של בעלי כתבי שורט לכסות אחרי ההשקעה שלהם הביאה לזינוק אדיר במניית GAMESTOP (סימול: GME). ההתלכדות של משקיעים לפעול ביחד אחת כדי לחפש אחרי מקרי שורט סקוויז הייתה כבר פעולה שיכלה להגדיר מחדש את וול סטריט.
הלהבות סביב גיימסטופ שככו בשבוע האחרון, אך החיפוש אחרי מניות עם כמות שורט גבוהה (short float), נמשך ועוד איך. אחת מהן שעלתה הערב על רדאר המשקיעים היא Ligand Pharmaceuticals (נאסד"ק: LGND). המניה עולה היום 2.5% לשיא שנתי, מה שאומר שכרגע חלק מציידי השורטיסטים כבר החלו בפעולתם.
השליליות נגד החברה החלה בתחילת 2019, כאשר משקיע השורט הידוע אנדרו לפט מ-Citron Research (אותו משקיע שהשקיע נגד גיימסטופ). לפט העלה שאלות בנוגע לתחזיות ההכנסות של ליגנד. לפט השווה את פעילות החברה לזו של Valeant Pharmaceuticals, חברה שמנייתה ירדה 90% לאחר חשיפת החור בפעילותה על ידי המכון.
ניקח צעד אחד לאחרון ונסביר על ליגנד. לליגנד יש מודל יוצא דופן לתעשיית התרופות. היא מחזיקה בפטנטים על שיטות טכנולוגיות בהן חברות תרופות אחרות מייצרות את מוצריהן. כמה מחברות התרופות הגדולות בעולם משתמשות בשלוש הפלטפורמות שלה, OmniAb, Captisol ו-Pfenex, כדי לפתח טיפולים משלהן בכל הקטגוריות לפיתוחי תרופות. הייחודיות של שיטת העבודה של החברה הביאה לכך שיש נגדה שיעורי שורט אדירים של 62% ואף מעל ל-100% מהמניות הזמינות לציבור הן כתבי שורט (מצב דומה למדי של גיימסטופ לפני הסאגה).
- גיימסטופ מזנקת 5% - מה הסיבה?
- שורט סקוויז: אופן דור מזנקת 1,800% בפחות מ-3 חודשים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כשיצא דוח סיטרון, מניית ליגנד ירדה ביותר מ-50%, והעתיד נראה רע. ההנהלה הגיבה בכך שמכרה את חברת פרומקטה (Promacta), מקור ההכנסות הגדול ביותר שלה לנוברטיס. מהכסף שקיבלה החברה היא רכשה את המניות של עצמה.
זה השאיר את קפטיסול כמנוע העיקרי למכירות של החברה. במשך כל שנת 2020, הניבה שיטת קפטיסול מכירות בשווי של 110 מיליון הדולר והיוו כמעט 60% מההכנסות של 186.4 מיליון דולר. בוול סטריט מאמינים שיהיה קשה לחברה להסתמך על גורם הכנסה יחיד ובלתי צפוי.
ליגנד פירטה בדוח שלה את יכולתם של השותפים לסיים הסכמים עבור קפטיסול כרצונם, כמו גם את העובדה שהרבה חברות מבקשות לפתח טכנולוגיה דומה בינהן אף ג'ונסון אנד ג'ונסון ו-Janssen. למרות הסיכונים, ליגנד אכן מגנה על פטנט על Captisol, ואף מונה את Janssen בין 120 השותפים התרופתיים והביוטכנולוגיים שלה.
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
בתנאים הללו קל לראות למה ציטרון ודומיה מבקשות לבצע שורט על המניה, אבל לחברה יש עוד כמה שפנים בכובע, חוץ מקפטיסול, היא מבקשת לפתח את OmniAb שהיא הפלטפורמה של החברה לייצור נוגדנים בבעלי חיים על מנת לבסוף לבדוק אותם בבני אדם.
ליגנד השתתפה ב-44 ניסויים פעילים או כאלו שהסתיימו תוך שימוש בטכנולוגיה לייצור נוגדנים לחולדות, עכברים ותרנגולות. לב התוכנית הוא האינטליגנציה המלאכותית המדגימה את מערכות הגנה בחיות כדי לייצר נוגדנים אנושיים לחלוטין בבעלי החיים.
ההנהלה צופה שהאישורים הראשונים לפי טכנולוגיה זו יתרחשו השנה, ומאמינים כי עד עשרה אישורים יתכנו עד 2025. הטכנולוגיה כבר זוכה להתעניינות בג'ונסון אנד ג'ונסון (סימול: JNJ) וmerck (סימול: MRK) ברבעון הרביעי.
- 3.מה נזכרת המניה עלתה כבר יותר מ 100 אלוז (ל"ת)n 10/02/2021 10:21הגב לתגובה זו
- 2.יש מניות טובות ולא מורצות - MWK לדוגמא (ל"ת)גידי 10/02/2021 07:57הגב לתגובה זו
- 1.נפח המסחר בה נמוך, אל תמהרו לקנות (ל"ת)אור 09/02/2021 22:22הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותלהיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?
נטפליקס Netflix, Inc 0.61% רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית
עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.
על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.
איפה המרצ'נדייז?
אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות
האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.
הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט
בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים.
רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.
- אמזון קופצת ב-13%, מה קורה בנטפליקס, אפל ועל המניות הבולטות בוול סטריט
- נטפליקס בספליט של 1:10 - מה זה אומר ולמה המניה מזנקת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32% (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro
Inc. (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר
סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.
