בואינג אל על מטוס תעופה תיירות טיסה חופשה
צילום: יח"צ

בנק אוף אמריקה: "תהיה ירידה של 15% בנסיעות עסקים אחרי המגפה"

בסקר בין לאומי חדש שערך הבנק בנושא טיסות עסקים ופנאי, עולה כי יש שוני מהותי בציפיות בין אזרחים שונים במדינות שונות. וגם באילו מניות בסקטור הכי כדאי להשקיע?
ארז ליבנה |

עולם התעופה חטף זעזוע קשה בשנה האחרונה, שהפיל את כל המניות בסקטור, גם של היצרניות, גם של חברות התעופה עצמן וגם של נותנות השירותים לתעשייה, ולא בכדי. הסקטור נאלץ להתמודד בצורה החריפה ביותר בהתפרצותה הגלובלית של המגפה. הגל הזה עוד לא הסתיים, כשמרבית החברות צופות שיחזרו לרווחים תפעוליים נורמליים רק ב-2023, אם לא ב-2024.

 

על הרקע הזה, בנק אוף אמריקה (BAC) סקיוריטיז, ערך סקר נסיעות במהלך השבועיים האחרונים של דצמבר 2020 בקרב 25 אלף משיבים מרחבי ארה"ב, סין, יפן, בריטניה, גרמניה וצרפת בנושא ציפיות עולם הנסיעות התאגידיות, הן בנסיעות עסקים ונסיעות הפנאי.

 

מהסקר עולה כי 49% מהנוסעים העסקיים סבורים שלדעתם דפוסי נסיעות העסקים לא ישתנו גם כאשר תהיה תפוצה נרחבת של החיסון. זאת, בעוד ש-16% מהמשיבים אמרו שכמות הנסיעות העסקיות תרד ל-50%, 10% מהמשיבים השיבו שזו תצטמצם ל-25-50% ו-11% חשבו שהנסיעות יצטמצמו לפחות מ-25%. רק 14% מהנשאלים דיווחו כי הם מתכוונים להשתתף יותר בנסיעות עסקים.

 

"הסקר מרמז על ירידה של 15% בביקוש לנסיעות עסקים"

בבנק כותבים כי "בהנחה ש-10% מתוך הנשאלים בסקר אכן ישתתפו יותר בנסיעות עסקים - התוצאות מרמזות על ירידה של 15% בנסיעות העסקים בעולם לאחר חלוף המגפה". אמנם מדובר בציפיות של נוסעים עסקיים ולא בהחלטותיהן של חברות תאגידיות, אך לפי המומחים בבנק אוף אמריקה, "ירידה זו תואמת לציפיות של משקיעים רבים".

 

חצי מהציבור מצפה לירידה של עד 50% בכמות הנסיעות

עוד עולה מהסקר כי בעוד שכ-66% מהנשאלים בארה"ב השיבו כי הם נוסעים בעיקר לצורכי פנאי, 53% מהנשאלים השיבו כי הם לא מצפים לשינוי או לעלייה בנסיעות העסקים, 36% לא מצפים לשינוי – פחות מהממוצע העולמי של 49%, כאשר 17% מצפים דווקא לעלייה במספר נסיעות העסקים.

 

בנוסף, 47% מהנשאלים מצפים לירידה בכמות הנסיעות שהיו לפני פרוץ המגיפה, רובם בטווח של 25-50%. בינתיים, 66% השיבו כי מטרת הטיול הבאה שלהם תהיה פנאי או ביקור אצל חברים או משפחה.

 

הנתונים מאסיה מראים שהחיסון לקורונה "ישנה את כללי המשחק" ב-2021, בייחוד ביפן – שם 39% מהנשאלים (האחוז הגבוה בעולם) אינם מוכנים לנסוע עד קבלת חיסון. גם בסין חוששים ו"צריכים לקבל דחיפה", שכן 20% מהנשאלים שם מחכים לחיסון טרם יעלו שוב למטוס. מהסקר עולה כי נראה שמטיילים אסייתיים נרתעים יותר להשתתף בטיסות טרנס-אטלנטיות לפני 2022 ביחס לשאר הנבדקים, וכי קיים סיכון להפרעה קבועה בנסיעות העסקים לסין ויפן.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

באירופה, הדגש יהיה על נסיעות פנאי ולא עסקיות. "התאוששות עולם הפנאי נותרה נושא מרכזי עבור חברות תעופה באיחוד האירופי, שכן 74% ממשתתפי הסקר באירופה (צרפת, בריטניה, וגרמניה) השיבו כי הם מתכננים לנסוע בהמשך לחופשה או לביקור אצל חברים או משפחה", כתבו בבנק.

 

אופטימיים? האירופאים מקווים לטייל עוד לפני ספטמבר הקרוב

"באירופה, 65% השיבו כי הם מצפים לצאת לטיול הפנאי הבא שלהם לפני ספטמבר 2021, בעוד ש-24% בלבד מצפים לעשות זאת החל משנת 2022 ואילך. בתחום נסיעות העסקים, 52% מהנשאלים השיבו כי הם לא מצפים לשינוי בדפוסי הנסיעות שלהם, ואילו 35% מצפים לנסוע פחות. נכון לדצמבר 2020, רק 15% מהנשאלים באירופה היו על מטוס במהלך המגפה", כתבו.

 

ואלו מניות כדאי להחזיק?

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיות

אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון

זינוק חד בשווי SpaceX, התאוששות מניית טסלה והערכות שווי אגרסיביות לחברות הפרטיות מציבים את אילון מאסק בעמדת זינוק להפוך לטריליונר הראשון, ומרחיבים את השפעתו הכלכלית והטכנולוגית בקנה מידה חסר תקדים

אדיר בן עמי |

אילון מאסק מסיים את 2025 כאחד מפרקי צבירת ההון החריגים ביותר שנרשמו בעת המודרנית. לא מדובר בהערכה ערכית של פעולותיו, דעותיו או עסקיו, אלא בתוצאה חשבונאית של עליות שווי חדות במספר חברות שבהן הוא מחזיק, ציבוריות ופרטיות כאחד.לפי הערכות שונות בוול סטריט, הונו של מאסק חצה בשלהי השנה את רף ה־600 מיליארד דולר, ובתרחישים אופטימיים אף מתקרב ל־750 מיליארד דולר. הפער בין ההערכות נובע בעיקר משאלת השווי של החברות הפרטיות שבשליטתו, ובראשן SpaceX ו־xAI.


גורם מרכזי בתמונה הוא חבילת האופציות שטסלה העניקה למאסק ב־2018. החבילה נפסלה פעמיים ב־2024 על ידי שופטת בדלאוור, אך בהמשך בוטלה הפסילה על ידי בית המשפט העליון של המדינה. עצם הכללת האופציות משנה משמעותית את תמונת ההון השנתית שלו. עם זאת, גם ללא האופציות, מאסק הוסיף בשנה החולפת הון בהיקף שמוערך בכ־250 מיליארד דולר. מדובר בסכום שמקביל כמעט לשוויו הכולל של האדם השני בעושרו בעולם, מייסד גוגל לארי פייג’.


המיקוד עובר לחלל

מניית טסלה עלתה בכ־20% מתחילת השנה, והוסיפה למאסק עשרות מיליארדי דולרים. עם זאת, תרומת טסלה לעלייה הכוללת בהונו הייתה משנית יחסית. הסיבה העיקרית לעלייה בשווי הייתה דווקא SpaceX. חברת החלל הפרטית, שבה מחזיק מאסק כ־40%, רשמה קפיצה חדה בשוויה המוערך, מכ־350 מיליארד דולר לכ־800 מיליארד דולר בתוך זמן קצר. העלייה מיוחסת בין היתר לצמיחה של שירות האינטרנט הלווייני Starlink ולציפיות עתידיות לפעילות בתחום מרכזי הנתונים מבוססי חלל.


בתחילת 2025 התמונה נראתה שונה. יחסיו של מאסק עם הנשיא דונלד טראמפ התערערו, מכירות טסלה נחלשו, והשוק האמריקאי נכנס לתקופה של תנודתיות חריפה בעקבות מדיניות המכסים החדשה. באפריל הוערך הונו של מאסק בכ־300 מיליארד דולר בלבד, ללא האופציות שבמחלוקת. המצב התהפך בהמשך השנה. השווקים התאוששו, טסלה התייצבה, ושווי SpaceX המשיך לטפס. במקביל, אישרו בעלי המניות של טסלה בנובמבר חבילת תגמול חדשה למאסק, הכוללת כ־425 מיליון מניות נוספות.


עם זאת, מניות אלה טרם הוענקו בפועל. מימושן מותנה בהגעה לשווי שוק של כ־8.5 טריליון דולר לטסלה, יעד שאפתני במיוחד, אשר אם יושג יוסיף למאסק הון בהיקף של כטריליון דולר.