מימון? ישיר. על חברת האשראי החוץ בנקאית שנסחרת בבורסה - ומצליחה
תחום המימון החוץ בנקאי, קיים בישראל מזה שנים רבות. בבורסה הישראלית, האחים נאוי, היו החלוצים כשבשנת 2011 החלו להיסחר בבורסה בת"א. מאז הצטרפו לשוק ההון חברות מימון חוץ בנקאיות נוספות. המודל העסקי של כל החברות נשען על חוסר הגמישות ועודף הבירוקרטיה בבנקים הישראלים. מדובר בהזדמנות המנוצלת ביעילות, בזריזות ובחוכמה, אשר הפכה לשוק של מיליארדי שקלים.
ניכיון שיקים
רובן המוחלט של חברות המימון החוץ בנקאי, הנסחרות בבורסה בתל אביב, עוסק בניכיון ממסרים דחויים באמצעות נ.ש.מ (נותני שירותי מטבע). מדובר בכינוי שנשמע מצוין לתחום הפעילות שלהם, ניכיון שיקים באמצעות צ'יינג'ים.
ניכיון שיקים נוצר כתוצאה מהפרקטיקה בה התשלום על שירות או סחורה לא מתבצע במיידית במזומן אלא באמצעות המחאה (שיק) עתידית ל 30, 60 90 יום או אפילו יותר, ממועד העברת הסחורה או מתן השירות. אותו ספק של שירות או סחורה, מעוניין בתמורה מיידית ולא דחויה, במקרה זה הוא הולך למוסד פיננסי ו"מנכה" את השיק, דהיינו מקבל מיידית סכום שנמוך מזה הרשום על השיק ומפקיד כערבון את השיק לפדיון עתידי.
איך אותן חברות עושות מזה כסף על חשבון הבנקים? נדגים בדוגמא היפותטית של גנן שביצע עבודה עבור עיריית תל אביב, שנותנת לו עבור עבודתו שיק דחוי לעוד שלושה חודשים (שוטף+90). הגנן שלנו זקוק למזומנים מיידית כדי לשלם שכר חודשי לעובדיו והוא לא יכול להמתין 3 חודשים לתשלום מהעירייה.
מה יעשה? אפשרות ראשונה, לבצע ניכיון של השיק בבנק, אך אם בבנק הגיע לקצה מסגרת האשראי, לא יאשרו לו לנכות את השיק, האפשרות השנייה, היא להגיע לנ.ש.מ. (צ'יינג') כאן ישמחו לקחת ממנו שיק של עירייה חזקה כמו ת"א וההלוואות האחרות של הגנן בכלל לא מעניינם. במילים אחרות, חברת המימון החוץ בנקאית בוחנת את מושך השיק (עיריית תל אביב) והבנק בוחן את הנפרע (הגנן). הדוגמא כמובן היפותטית, שכן למיטב ידיעתנו עיריות לא נוהגות לחלק שיקים.
המערכת הבנקאית
הבנקים נמצאים בחיסרון יחסי בתחום הפעילות הזה. הם כפופים למפקח על הבנקים, רגולטור פעלתני שמשימתו העיקרית היא שמירה פיקדונות הציבור הרבים המוחזקים בבנקים. לשם כך, קבע הרגולטור מגבלות והנחיות המצרים את צעדי הבנקים ולכל הפחות יוצרים תהליכי החלטה ארוכים. חברות המימון החוץ בנקאי, לא כפופות לרגולטור ובצדק. בניגוד לבנקים, הן לא מחזיקות בפיקדונות של הציבור ולכן אין מקום להתערב בפעילותן ולהנחות אותן למי להלוות וכיצד לנהל סיכוניהן. אלו חברות פרטיות שאם לא יתנהלו נכון, ייעלמו מהעולם ללא נזק לציבור. את היתרון התחרותי הזה, חברות האשראי החוץ בנקאי, מנצלות בתבונה לעשיית רווחים.
מימון ישיר
בשנה האחרונה הצטרפה לבורסה חברת מימון ישיר, עם גוון מעט שונה של עולם המימון החוץ בנקאי הנסחר בתל אביב. מימון ישיר עוסקת במתן אשראי צרכני, לאנשים פרטיים, בעיקר לרכישת רכב משומש וחדש. מימון ישיר, מתמקדת בפעילות שבה היא לא משאירה לבנקים סיכוי להתמודד מולה, מתן אשראי לרכב במגרש המכוניות בעת הרכישה.
חשוב לציין, שרכישת רכב במגרש מכוניות שונה מהזמנת רכב חדש מהיבואן. בעוד שהזמנת רכב מהיבואן אורכת מספר שבועות שבמהלכם ניתן לפנות לבנק לקבלת הלוואה וגם להמתין שבוע ויותר עד שהיא מאושרת, המצב במגרש הרכבים הוא שונה, הלקוח רואה בעיניו את הרכב ומעוניין להסדיר את התשלום לקחת את המפתחות ולהתניע. פה בדיוק נכנסת מימון ישיר, כחברה מוטת טכנולוגיה שנותנת פתרון מימוני מידי.
איך אנחנו יודעים שהיא עושה את זה טוב? היא מובילה את השוק בהלוואות לרכבים יד שניה ועושה זאת ע"י מתן הלוואות של מיליארדי שקלים בריבית אפקטיבית 9.3%-9% צמוד למדד. ריבית שהיא גבוהה משמעותית מהמקובל בבנקים. תהליך החיתום ואישור ההלוואה בשעבוד הרכב, נעשה תוך זמן קצר, בדיקת איכות הלווה מתבצעת בעזרים טכנולוגיים ובדומה לעולם ניכיון השיקים, גם כאן לשווי הרכב המשועבד יש משקל לא קטן באישור ההלוואה. באופן הזה, מלווה מימון ישיר מיליארדי שקל בשנה, התפלגות מתן ההלוואות החדשות לרכב של מימון ישיר מוצג להלן (במיליוני שקל):
2018 | 2019 | רבעון 1 2020 | רבעון 2 2020 | רבעון 3 2020 |
3,490 | 4,187 | 1,055 | 571 | 853 |
היקף האשראי לרכב, נפגע כמובן ברבעון השני והשלישי עקב הסגרים אך אנו מצפים כי החל מהרבעון הרביעי, יחזור ויעמוד על היקף של 1 מיליארד ש"ח לפחות בכל רבעון.
מלבד המהירות באישור האשראי והנוכחות במגרשי המכוניות המשומשות, מנצלת מימון ישיר חסרון נוסף של הבנקים והוא היכולת "לתמחר" את הסיכון בריבית על ההלוואה. חברת מימון ישיר, יודעת לתת תנאי הלוואה שונים בשקלול של שווי הרכב ואיכות הלווה. לצורך ההמחשה לווה איכותי שרוכש רכב בעל שוק יד שניה חזק, יכול לקבל מימון של 80% משווי הרכב תמורת 5% ריבית בעוד שלווה חלש, יקבל 50% מימון לרכב ובריבית גבוהה של 9%. אם שני הלקוחות הללו היו מגיעים לסניף הבנק לקבל הלוואה, כנראה שהראשון היה מקבל את מבוקשו והשני מסורב וחוזר באוטובוס.
הערך המוסף של מימון ישיר
עד כאן דנו בהיבטים התפעוליים של מימון ישיר, שאותן היא מבצעת מצוין. נושא חשוב לא פחות הוא איך היא רושמת רווחי הון מהירים. לפני הכל נבחן איך נהוג לתת אשראי או משכנתא במדינתנו. בארץ מקובל שגוף אחד עושה הכל, דהיינו בנק גם משווק ומוכר את האשראי, הבנק גם יקים ויתפעל את ההלוואה (רישום שעבודים וטיפול בגביה) באחד מסניפיו, אותו הבנק גם וגם יממן את ההלוואה ממקורותיו ויחזיק בה עד סיומה. בארה"ב לא כך הדבר, שם יש גוף שמוכר ומשווק את ההלוואה, גוף אחר שמקים ומתפעל ולבסוף היא נמכרת לגוף שמממן ומחזיק בהלוואה עד לסיומה.
ביטוח ישיר מביאה את אמריקה לארץ, לאחר שהחברה מעניקה את ההלוואות לרכבים, היא מאגדת אותם לתיקי הלוואות, משערכת אותם מיידית או בעצם מהוונת אותם בריבית בה תמכור אותם ורושמת רווח הון מידי (מסווגים במאזנה כתיקי הלוואות למכירה). היא פועלת למכור אותם לגופים פיננסים בישראל, לרוב בנקים, חברות ביטוח ומוסדיים. בחלק מהמקרים היא נשארת לתפעל את ההלוואות (בתמורה לעמלה תפעולית) ובחלק מהמקרים היא ממחה את כל תיק ההלוואות לגוף הרוכש. בכל מקרה, ברגע שההלוואה נמכרה, הועבר גם כל סיכון האשראי לרוכש והחברה פינתה הון לתת הלוואות חדשות וחוזר חלילה. בפועל, מימון ישיר היא חברה תפעולית יותר מאשר היא גוף מימוני.
נסכם בזריזות את פעילות החברה: ראשית, היא מלקטת את ההלוואות (מפעילותה במגרשי המכוניות), אחרי שהתאימה בתבונה את הריבית למאפייני העסקה. בשלב הבא היא מאגדת אלפי עסקאות לתיק שהריבית הממוצעת בו היא כ-9% צמוד עם שיעור מימון ממוצע של 70% משווי הרכבים. את התיק הזה היא מוכרת לגוף מוסדי שמסתפק ב-4%-5% ריבית. היכולת של החברה למכור את התיק ההלוואות, מניב לה רווח הון מידי מצד אחד, אך גם ממלא את קופתה מזומנים, כדי להמשיך לתת הלוואות נוספות.
להערכתנו, מימון ישיר תעניק הלוואות חדשות של 1 מיליארד שקל ברבעון לפחות, מתן ההלוואות בריבית ממוצעת של 9% לטווח ממוצע של שנתיים ומכירתם לגוף מוסדי בריבית של 5%-4% תניב לחברה רווח מימוני של 80-100 מיליון שקל לרבעון. דהיינו, אותו תיק הלוואת של 1 מיליארד שקל יימכר תמורת 1.08-1.1 מיליארד שקל.
משבר הקורונה
ניתן היה לצפות ששנת הקורונה על אלפי מובטליה, לא תהווה חדשות טובות עבור החברה. אך המציאות הפוכה, כאשר החברה פרסמה שבשנת הקורונה ירדו שיעור נזקי האשראי וההלוואות שבפיגור. כלומר היו פחות אנשים מהרגיל שלא עמדו בתשלומי הרכב שלהם. במקביל, החברה ידעה לנצל את מצב השוק, והעדר האלטרנטיבות של הצרכנים, כדי להגדיל את הריבית הממוצעת שלה מכ-9% ל-10%. הפגיעה היחידה בחברה הייתה, הקטנת היקף ההלוואות שהיא הצליחה לשווק, אך סביר שזה ישתנה, כשמשבר הקורונה יחלוף. מה שכן ניתן להניח שהמשבר מגדיל את שוק הרכבים יד שניה על חשבון רכבים חדשים, דבר המטיב עם פעילות החברה.
בשורה התחתונה
מימון ישיר הונפקה באוגוסט 2020 והמשקיעים בהנפקה כבר הרוויחו למעלה מ 50% על השקעתם. מימון ישיר מובילת שוק בתחום ההלוואות לרכבים משומשים, אך מי שראה בה מומחית בשיווק הלוואות לצרכנים, כנראה החמיץ פן נוסף וחשוב של הפעילות – מכירת תיק הלוואת מספר פעמים בשנה ברווחי הון מהירים תוך העברת סיכון האשראי לרוכש. המצב שנוצר בשוק, בשנת הקורונה ובשנה בקרובה, צפוי להיות חיובי לפעילותה. החברה ניצלה את המשבר לקיצוץ והתייעלות בצד ההוצאות, דבר שישפיע לחיוב ברבעונים הבאים ויקזז חלק מהפגיעה בירידה בפעילות בשל הסגרים. חוק נתוני האשראי מאפריל 2019, מאפשר לחברה גישה למידע פיננסי על לווים וישפר את איכות מודל האשראי שלה.
קובי שגב, שותף מנהל אקורד ש.ק.ל. בית השקעות
- 13.אנונימי 27/01/2021 14:42הגב לתגובה זוואז יהיו בוננזות אמיתיות בשוק.
- 12.ג'וני 27/01/2021 11:04הגב לתגובה זורעיון יפה
- 11.מעניין מאוד, לא חשבתי בכיוון זה (ל"ת)משה 27/01/2021 10:45הגב לתגובה זו
- 10.אנונימי 19/01/2021 19:38הגב לתגובה זוקשקוש אחד גדול היא מנייה צונחת לא צומחת
- חחחחחחח (ל"ת)זרזרוקה 27/01/2021 08:51הגב לתגובה זו
- 9.אנונימי 19/01/2021 18:18הגב לתגובה זומר שגב היקר, התכוונתי לקרוא בעניין את מה שכתבת. הבעיה שכבר בהתחלה נקבת בשם נותני שרותי מטבע. מביך שציינת שם זה ולא נותני שרותי אשראי, שזה שמם של הגופים במסגרת חוק הפיקוח שנכס לתוקף לפני מס' שנים. טעות בסיסית כזו...פשוט מביך
- 8.משה 19/01/2021 17:24הגב לתגובה זומענין מאוד לא הוזכר בכתבה שמימון ישיר גובים עמלת הקמה בניגוד לחוק ועל כך פסק בית המשפט המחוזי תל-אביב בתביעה ייצוגית שהוגשה כנגדה אל תשלמו כסף בניגוד לחוק
- 7.חצי עולם אומרים בועה ועד בועה וזה לו נגמר (ל"ת)אבי 19/01/2021 15:25הגב לתגובה זו
- 6.כמו שטרפ אומר יש זיופים כך זה במחשב של הבורסה רק עליות (ל"ת)אבי 19/01/2021 15:24הגב לתגובה זו
- 5.בורסה שרק עולה או לו תקין או משהו לו בסדר שם חייב חקירה (ל"ת)אלי 19/01/2021 15:20הגב לתגובה זו
- 4.חברים הגרף של המדדים לו תקין חייב כיול לתקן אטו לו יתכן (ל"ת)אלי 19/01/2021 15:19הגב לתגובה זו
- 3.אלי 19/01/2021 15:17הגב לתגובה זוצריך לתקן את הגרף לשלח אטו לכיול והוא יהה תקין
- 2.למדתי משהו! (ל"ת)יוסי 19/01/2021 14:01הגב לתגובה זו
- 1.מייק1 19/01/2021 14:00הגב לתגובה זועדיף להשקיע בישראכרט יש לה מכפיל רווח 11 מול המכפיל הכפול של מימון ישיר

המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק
פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי
מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.
המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.
ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.
מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך
אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.
- המזון החדש והמהפכני שהומצא ומה קרה היום לפני 30 שנה
- איירבוס ובואינג מתייעלות: ענקיות התעופה מקצצות אלפי משרות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.

המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק
פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי
מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.
המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.
ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.
מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך
אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.
- המזון החדש והמהפכני שהומצא ומה קרה היום לפני 30 שנה
- איירבוס ובואינג מתייעלות: ענקיות התעופה מקצצות אלפי משרות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.