הנשיא ביידן
צילום: דיוויד לינמן

ביידן מציע תוכנית תמריצים גדולה; המימון - מסים

ביידן הגיש תוכנית תמריצים של 1.9 טריליון דולר; מנגד הציפיה היא להעלאת מסים בהמשך - המס על הדיבידנד צפוי לגדול

הנשיא הנבחר - ג'ו ביידן, מציע לאשר תוכנית תמריצים של 1.9 טריליון דולר לעידוד הכלכלה האמריקאית בעקבות מגפת הקורונה. הקונגרס אמור להצביע עליה, אך זה לא יהיה פשוט וצפוי סוג של קרב בין הרפובליקאים לדמוקרטיים. 

 

"הגשתי את התוכנית ואנחנו חייבים לפעול עכשיו", אמר ביידן שהסביר שהתוכנית הזו היא רק שלב ראשון מתוך שניים כאשר בהמשך יגיש את תוכנית רחבה יותר לטיפול בכלכלה וליצירת מנועי צמיחה. בתוכנית השנייה יהיו מנועי צמיחה ארוכי טווח והתייחסות ככל הנראה לתחומי התשתיות, הקנאביס ונושאים שקשורים לאנרגיה מתחדשת ושינוי אקלים.

התוכנית הנוכחית כוללת 400 מיליארד דולר לניהול משבר הקורונה, מעל מטריליון דולר בסיוע ישיר וכ-400 מיליארד דולר לקהילות ועסקים. התוכנית כוללת העלאה של שכר המינימום ל-15 דולר לשעה, סיוע למדינות, מימון למערכת הבריאות, מענקים ישירים לאזרחים של 1,400 דולר, בנוסף ל-600 דולר שאושרו בדצמבר, דמי אבטלה שבועיים משלימים של 400 דולר עד ספטמבר, העלאה של שכר המינימום ל-15 דולר לשעה, סיוע מורחב במזון, סיוע בהטבות מס להורים לילדים.

החשש הגדול של המתנגדים הוא ממימון התוכנית הזו כאשר על פניו נראה שהמימון יגיע מהעלאת שיעורי המס, לרבות העלאת שיעורי המס על דיבידנדים.

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    ... 16/01/2021 15:10
    הגב לתגובה זו
    על עשירים המחזיקים נתח נכבד של מניות החברה ומחלקים לעעצמם... דיווידנדים. אותם ביידן רוצה למסות לא את הרווח כפי שקיים אצלנו ( 25%!)
  • 10.
    חחח 16/01/2021 10:17
    הגב לתגובה זו
    על הדיבידנדים . נשאר לביבי רק העלאת המס על הבורסה ל 30% כמו שיחימוביץ רצתה ומס על דיבידנדים כנל. כמובן שזה לא יספיק לביסוס שלטונו וחלוקת מענקים לחרדים ולמתנחלים אז הוא יעבור להלאמת כספי הבנק . העלאת מס שישנסקי. הלאמת הגז וכיל. העלאת מס רכישה העלאת מס שבח והעלאת מעמ
  • 9.
    טעות קשה שנשיא מדבר על מיסים.לברוח!!! (ל"ת)
    ע 15/01/2021 23:32
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    י 15/01/2021 23:29
    הגב לתגובה זו
    אם זאת היתה תוכנית תמריצים כלשהי של טראמפ הבורסה היתה טסה . הבעיה בביידן שצייץ על מיסים והבורסות משקשקות מהמילה מיסים . התוצאה מפולת
  • 7.
    מסים על הכנסות גבוהות-כן. מסים על דיבידנד לא עכשו. (ל"ת)
    דודו 15/01/2021 23:29
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    קימבורי 15/01/2021 20:13
    הגב לתגובה זו
    גם מיסים וגם בשיא עוד הדפסות יקריס את השוק בקיצור ירידות לאורך כל השנה צפויות לדעתי
  • אבשלון קון 16/01/2021 15:21
    הגב לתגובה זו
    מקווה שבהשקעות אתה מדוייק יותר :-)
  • 5.
    מיסים לא טוב למניות אך שווים זהב .אולי זה הזמן של הזהב (ל"ת)
    יואל 15/01/2021 15:48
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    יוסי 15/01/2021 11:09
    הגב לתגובה זו
    אותם . את הדמוקרטים מעניין מיין סטריט ולא וול סטריט. ולכן הבורסה תתרסק.
  • ליוסי 15/01/2021 15:22
    הגב לתגובה זו
    מה שבטוח המיסים לא יעלו אותם לא בשנה הקרובה ולא בשנתיים אפילו הקרובות אם לא יותר כל עוד הכלכלה במצב שרוצים לאושש אותה לא יעמיסו עליה אז לפסיק לחזור על אותה תגובה מליון פעם הבנו שאתה כתוב ולמגלגל פוזציות זה לא יעזור לך טם תחזור מלא פעמים על אותה תגובה מספיק פעם אחת ואנשים יבינו שאתה לא מבין כלום
  • 3.
    יוסי 15/01/2021 11:05
    הגב לתגובה זו
    אותם . את הדמוקרטים מעניין מיין סטריט ולא וול סטריט. ולכן הבורסה תתרסק.
  • 2.
    חושם 15/01/2021 10:56
    הגב לתגובה זו
    רק מתים פטורים
  • בארצות הברית גם המתים לא פטורים - יש מס עיזבון (ל"ת)
    אחד 16/01/2021 12:44
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מיסים על הבורסה שווה נפילות . (ל"ת)
    יוסי 15/01/2021 10:16
    הגב לתגובה זו
  • ספר לביבי 16/01/2021 10:20
    הגב לתגובה זו
    ושום דבר טוב לא קרה עדיין יש גירעון ועדיין חושבים על העלאת מיסים וכל הטמבלים מצביעים למלך ביבי בשעה שהוא לא מתעניין בכלום אף אחד לא מזכיר כבר למה יש בחירות כולם עם המנטרה רק לא ביבי והצבור לא מבין כלום שיסבירו לצבור שאין ת ק צ י ב . טוב גם ככה הם לא מבינים כלום רק ביבי
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".