2021: מה צפוי לנו בחיסכון הפנסיוני?
השנה החדשה שהתחלנו לפני ימים ספורים מסתמנת כשנה עם לא מעט רפורמות צרכניות בתחום החיסכון הפנסיוני החל מהנחה בדמי הניהול לפנסיונרים, תום מכרז קרנות ברירת המחדל ואולי עוד כמה רפורמות מפתיעות מרשות שוק ההון.
> למדריך: קרנות השתלמות - בעיקר יתרונות
מתכננים לפרוש בשנת 2021? הפנסיה שלכם צפויה להיות גבוהה יותר
גם אחרי היציאה לפנסיה ממשיכים הפורשים לשלם דמי ניהול. עד כה דמי הניהול ששילמו הפורשים עמדו על 0.5% בקרנות הפנסיה החדשות ו–0.6% בביטוחי המנהלים. בכוונת רשות שוק ההון להוריד את דמי הניהול לפורשים ל–0.3%.
באוקטובר 2019 הגיע הממונה על שוק ההון, דר' משה ברקת, לוועדת הכספים בכנסת. חברי הועדה מתחו עליו ביקורת על הטיפול בדמי הניהול של הפנסיונרים. בעוד שדמי הניהול לחוסכים ירדו בחדות בשנים האחרונות דמי הניהול לפורשים נותרו גבוהים. המפקח על הביטוח הבטיח לחברי הועדה כי במידה וכוחות השוק לא יסדירו את הנושא הרשות לפיקוח על שוק ההון תתערב ותסדיר נושא דמי הניהול למקבלי הקצבאות. והנה שנה אחרי, למרות משבר הקורונה מתגשמת ההבטחה של הממונה, בהתאם לטיוטת תקנות שפורסמה בחודש האחרון, החל מינואר הקרוב צפויים דמי הניהול למקבלי הקצבאות החדשים לרדת ל-0.3%. המשמעות של המהלך היא שקצבת הזקנה של מי שיפרוש בשנת 2021 תהייה גבוהה יותר ב–2%.
על מי חלה רפורמת דמי הניהול?
הוזלת דמי הניהול לפנסיונרים תשפיע על כל מי שיפרוש מקרנות הפנסיה החדשות החל מינואר 2021, קרנות הפנסיה המקיפות וקרנות הפנסיה המשלימות. בנוסף, בביטוחי מנהלים שימכרו מינואר 21 יקבעו דמי ניהול לפורשים בגובה 0.3%.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חשוב לזכור כי מי שיצא עד כה לפנסיה לא יושפע מהרפורמה והוא ימשיך לשלם את דמי הניהול שנקבעו לו במועד הפרישה.
בחירת קרנות פנסיה נבחרות חדשות
מכרז קרנות ברירת המחדל צפוי להסתיים במהלך השנה הקרובה, מי הקרנות שיבחרו והאם דמי הניהול הנמוכים ישמרו?
במטרה לעודד את התחרות בתחום החיסכון הפנסיוני נבחרו בשנת 2018 על ידי רשות שוק ההון ארבע קרנות פנסיה שהציעו דמי ניהול מוזלים. הקרנות הן אלטשולר שחם, הלמן אלדובי, מיטב דש ופסגות. ודמי הניהול שהן הציעו למצטרפים מובטחים לתקופה של 10 שנים ממועד ההצטרפות.
בשנה הקרובה צפוי להסתיים המכרז בו נבחרו ארבע קרנות וזאת ההזדמנות האחרונה לנצל את דמי הניהול שנקבעו במכרז הקודם. במידה ובעתיד הקרנות שיבחרו יציעו דמי ניהול זולים יותר יהיה ניתן לעבור אליהן ונצל את התנאים החדשים.
מה צפוי לנו עוד בשנת 2021?
בדוח הממונה על שוק ההון שפורסם לפני מספר חודשים רמז הממונה על שוק ההון, דר' משה ברקת, למספר רפורמות אותם הוא מתכנן להוביל כבר בשנה הקרובה. בין הדברים שפורסמו, רפורמה בתחומי הטבות המס על החוסכים ורפורמה בדמי הניהול במוצרי החיסכון הפנסיוני.
- המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
לפי דבריו של הממונה הרפורמה המתוכננת מתחלקת לשתיים, חלקה הראשון של הרפורמה שם דגש על רווחת ציבור החוסכים וחלקה השני מתייחס להגברת איחוד האינטרסים בתחום ההשקעות בין הגוף המוסדי לחוסך.
"הראשונה הינה רפורמת 'דמי הניהול הדיפרנציאליים' המבססים פרקטיקה שגורה בניהול ההשקעות בעולם, לפיה קיימת הלימה בין כמות המשאבים הנדרשת לניהול מסלול ההשקעה לבין דמי הניהול המשולמים עבור השקעה זו. כך, תתאפשר גביית דמי ניהול נמוכים על אפיקי השקעה פאסיביים או סולידיים (כמו לדוגמא מסלולי השקעה למבוגרים הקרובים לגיל הפרישה) וגביית דמי ניהול גבוהים יותר עבור מסלולים עם ניהול השקעה אקטיבי"
לתפיסת הממונה יש להוזיל את דמי הניהול במסלולים הפאסיבים או במסלולי השקעה ברמת סיכון נמוכה, ואילו במסלולים ברמת הסיכון הגבוהה יותר יהיה ניתן לגבות דמי ניהול גבוהים יותר כולל דמי ניהול במודל של "דמי הצלחה".
"רפורמה שנייה הינה רפורמת 'דמי הניהול המשתנים' שנועדה לאפשר מסלולי השקעה בעלי מנגנון תגמול המגדיל את הזיקה בין מנהל ההשקעות לבין החוסך, במטרה להגדיל את התשואה נטו לחוסך תוך בקרת התמריצים על נטילת הסיכון. כמובן שמסלולים אלו יתאפשרו לצד מסלולים בעלי דמי ניהול קבועים".
הגדלת תקרת ההפקדה בקופת הגמל להשקעה?
במסגרת נאומו בועידה הדגיש שוב הממונה על חשיבותם של מוצרי החיסכון הפנסיוני וקרא להגדיל את תקרת ההפקדה לקופת הגמל להשקעה מ- 70 אלף ₪ כפי שקיים היום עד ל-250 אלף שקל ולהמשיך ולפתח את מוצרי החיסכון שבידי חברות הביטוח כאלטרנטיבה למוצרי החיסכון שמציעה המערכת הבנקאית.
אל תשכחו הקורונה עדיין כאן
לצד הרפורמות המתוכננות צריך לזכור כי גם בחודשים הקרובים ימשיך ללוות אותנו נגיף הקורונה וככל הנראה לצד הרפורמות הצפויות נחזה בהמשך הוראות השעה הרלוונטיות לחיסכון הפנסיוני ולנגיף הקורונה.
הכותב הינו נדב טסלר, סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, בעל רישיון משווק פנסיוני, מרצה במכללת נתניה ובעל הבלוג: פנסיוני, להבין את הפנסיה
גילוי נאות, הלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה היא אחת מארבעת קרנות ברירת המחדל
* אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
- 2.דוד 05/01/2021 21:21הגב לתגובה זומתי כבר הרשות תבצע רפורמה בניוד קרנות ההשתלמות הממונפות ותשחרר אותנו מהשבי של בתי ההשקעות וחברות הביטוח לשנים ארוכות. רפורמה חשובה וכדאי שתיעשה במהרה
- אנונימי 15/02/2021 19:49הגב לתגובה זולמה הכוונה? לא ידעתי שקרן השתלמות יכולה להחזיק חוסך כבן ערובה ולא לתת לו אפשרות לנייד את הכספים לקרן השתלמות אחרת...
- 1.בני 05/01/2021 20:22הגב לתגובה זולא ברור מהכתבה איזה דמי ניהול ישלם מי שעדיין לא יצא לפנסיה אבל יש לו ביטוח מנהלים קיים .האם גם הוא יהנה מההוזלה 0.3 אחוז?
- יגאל 01/02/2021 13:48הגב לתגובה זולעומת זאת מי שכבר בפנסיהלא רק שימשיך לשלם 0.6,גם המודל שמחייב להשקיעסולידי,עם התקדמות הגיל לאתופס.אם תהיה התמוטטות כמוב 2008,זקנים יגוועו ברעב ויסולקו מבתי אבות.

המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק
פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי
מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.
המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.
ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.
מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך
אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.
- המזון החדש והמהפכני שהומצא ומה קרה היום לפני 30 שנה
- איירבוס ובואינג מתייעלות: ענקיות התעופה מקצצות אלפי משרות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.