אישה מבוגרת קשישים
צילום: Istock

המלחמה בעוקץ הקשישים: קנס של כ-8 מיליון שקל לחברה שהתחזתה

החברה הפעילה עסקים תחת השמות: דיל המאה, פרימיום סייל וליין ישיר העוסקים בשיווק טלפוני לצרכנים שרובם ככולם קשישים; שיחות המכירה התאפיינו בשורה של הפרות, הטעיה והשפעה בלתי הוגנת לאורך השיחה ואף לאחריה
צחי אפרתי | (15)

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן הודיעה לעוסקת שהפעילה עסקים תחת השמות: דיל המאה, פרימיום סייל וליין ישיר על הטלת עיצום כספי בסך כ-8.3 מיליון שקל. מדובר בעיצום גבוה שמדגיש את חומרת ההפרות שנעשו על ידי העוסקת. לעוסקת אין הפרות קודמות ולכן העיצום הכספי הופחת ב 20% בהתאם לתקנות הגנת הצרכן.

על פי הודעת הרשות, החקירה החלה בעקבות עבודת מודיעין ותלונות רבות שהתקבלו מצרכנים. החברה העוסקת פנתה אל הצרכנים, רובם ככולם קשישים, באמצעות שיחות טלפון יזומות על מנת למכור מוצרים שונים בעסקת מכר מרחוק, דוגמת תכשיטים, כלי מטבח, מכשירי חשמל קטנים, כלי מיטה ועוד. בתהליך השיווק והמכירה החברה נקטה כלפי הצרכנים בפעולות שיווק אגרסיביות של הטעיה והשפעה בלתי הוגנת, וכן הפרת חובות המוטלות עליה מכוח החוק בעסקת מכר מרחוק, לפני ביצוע העסקה ולאחריה.

נוסף על הפעלת מוקד המכירות בו בוצעו מרבית ההפרות, הפעילה העוסקת מערך של נציגות שביצעו שיחות שיווק מחוץ למשרדי העוסקת. כעולה מחומר הראיות, נציגות אלה נהגו בפרקטיקות חמורות אף יותר. שיחות המכירה הטלפוניות כוונו אל צרכנים מבוגרים בני הגיל השלישי, והתאפיינו בשורה של הפרות, הטעיה והשפעה בלתי הוגנת לאורך השיחה ואף לאחריה.

בשלב הראשון, מיד בפתיח השיחה, הזדהו נציגות העוסקת, כנציגות "מחלקת הטבות לבעלי כרטיסי אשראי", וכמי שעובדת "עם ויזה וישראכרט", באופן שנטע בקרב הצרכנים את המצג לפיו הדוברת עימם היא נציגה של חברת האשראי או פועלת מטעמה ו/או על דעתה. זאת, בעוד העוסקת אינה חברת אשראי, אינה פועלת מטעם חברת אשראי כלשהי, ואינה בת סמכא להציג עצמה ככזו. במקרים נוספים, נציגות העוסקת הזדהו כמייצגות גופים נוספים.

בשלב השני, טענו הנציגות כי הן יוצרות קשר עם הצרכן משום שהוא בעל כרטיס אשראי "של ויזה או ישראכרט". זאת, על מנת לקבע את המצג לפיו הן נציגות רשמיות של חברות האשראי, המתקשרות אל הצרכן בשל העובדה כי הוא מחזיק ברשותו כרטיס של חברת האשראי.

כאשר אישר הצרכן כי הוא בעל כרטיס אשראי כלשהו, מסרו לו הנציגות כי הוא זכאי לשורה של הטבות בנימוקים שונים. בפועל אמירות אלה, שנאמרו לכל צרכן במלואם או בחלקם, נעדרות אחיזה במציאות, נטענו בעלמא ובאופן גורף, ונועדו להציג מצג של הטבה, הגם שאינה קיימת, במטרה להביא את הצרכן להיקשר עם העוסקת בעסקה.

נציגות החברה מסרו לצרכנים כי החברה מחזיקה בידה זיכוי כספי בסך של 1,000 שקל על שמו של הצרכן או קופון בסכום זהה, וטענו כי אי ניצול הזיכוי יביא לביטולו. בפועל, זיכוי כאמור כלל לא היה בנמצא, הטבה זו לא הייתה קיימת כלל, והחברה מעולם לא "ביטלה" את ההטבה המדומה אלא שבה והציעה אותה שוב ושוב.

קיראו עוד ב"בארץ"

נציגות העוסקת טענו כי ההטבות ניתנות בשל העובדה שהצרכן נמנה על מועדון לקוחות שמפעילה העוסקת. בפועל, העוסקת לא הפעילה מועדון לקוחות כלשהו. נציגות העוסקת טענו כי התקשרו אל הצרכן משום ששמו עלה בהגרלה כלשהי. בפועל, העוסקת כלל לא ערכה הגרלות.

החברה ביצעה פעולות של השפעה בלתי הוגנת: ביצוע פניות חוזרות ונשנות לצרכן על אף שהביע במפורש את רצונו כי תחדל מכך, ניצול מוגבלות של צרכנים, והספקת מוצרים בתשלום שלא על פי בקשה מפורשת, הכל במטרה להיקשר בעסקה.

נציגות החברה מסרו לצרכנים כי נזקף לחובתם חוב כלשהו, או כי הצרכנים משתייכים למועדון לקוחות שמפעילה העוסקת. הנציגות טענו כי על מנת לפרוע את החוב או על מנת לסיים את החברות במועדון, על הצרכנים לשלם אלפי שקלים, או לרכוש מוצרים בסכום שייקבע על ידי החברה. בפועל, חוב כזה לא היה קיים, החברה כלל לא הפעילה מועדון לקוחות כלשהו, ולאחר שהצרכנים ביקשו לסיים את חברותם במועדון לכאורה, החברה חייבה את כרטיס האשראי שלהם כעסקת מכירה לכל דבר ועניין ושלחה לביתם מוצרים שונים. לעיתים אף חייבה העוסקת את כרטיסי האשראי של הצרכנים אף ללא שקדמה לכך שיחת מכירה, ולאחר מכן שלחה לביתם מוצרים שונים ללא בקשתם המפורשת.

החברה לא נענתה לדרישת הצרכנים לבטל עסקה, הגם שעשו זאת במועד הקבוע בחוק. במקרים אחרים דרשה החברה מהצרכנים דמי ביטול בשיעור גבוה מזה הקבוע בחוק.

אניטה יצחק, סגנית הממונה על הרשות וראש אגף חקירות ומודיעין: "מדובר בעיצום כספי גבוה שמדגיש את ההפרות הרבות שנעשו על ידי העוסקת, מדובר בפגיעה בהיקף רחב מאוד, מאות הפרות כלפי עשרות צרכנים. חומרי החקירה חשפו מקרים מזעזעים של ניצול הצרכנים שברובם קשישים, העוסקת נקטה בפרקטיקות מטעות במטרה להביא לביצוע עסקאות תוך פגיעה וניצול חולשתם  של הצרכנים הקשישים. הרשות ממשיכה בפעילותה נגד חברות הפוגעות בציבור הצרכנים בדגש על אוכלוסיות צרכנים חלשות ותביא לדין כל עוסק אשר פועל תוך פגיעה וניצול של ציבור הצרכנים".

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    אנונימי 13/03/2021 10:03
    הגב לתגובה זו
    למה לא מציינים פה מי הנהנה . חבל
  • 13.
    אנונימי 13/03/2021 10:03
    הגב לתגובה זו
    למה לא מציינים פה מי הנהנה . חבל
  • 12.
    א 28/02/2021 14:06
    הגב לתגובה זו
    המצב הזה ימשך כל עוד במקאי הונאה שכאלה לא מעמידחם לדין פלילי מנהלים בחברה ובעליה ומטילים עליהם עונשימאסר מרתיעים. במצב הקיים במקרה הכי גרוע הם צריכחם להחזיר חלק מהכסף מה שהופך את התרמית למשתלמת.
  • 11.
    השאלה 30/12/2020 09:56
    הגב לתגובה זו
    את הפיצוי ?
  • 10.
    אבי 30/12/2020 09:24
    הגב לתגובה זו
    לתת גם לנוכלים שבאים כביכול לתקן...תן לו 100000כנס ובפעם הבאה 200000 ובפעם הבאה 5שנים בכלא וניראה אותו גבר...
  • נכון מאד 19/01/2021 11:35
    הגב לתגובה זו
    אם אני הייתי שופט, כל חברות הקש והמרמה האלה, היו נעלמות מזמן. עונשי כלא מיידיים, קנסות שיכאבו מאד מאד לפושעים האלה, עד שהיו חושבים על התאבדות. אבל אצלנו, השופטים לא כל כך מזיז להם ,שהקשישים רומו, והם מתייחסים בכפפות של משי לעבריינים המנוולים האלה, שאין אלוהים בליבם. הייתי קורע להם את הצורה, כך שהיו חושבים אלף פעם אם לבצע עבירה על קשישים, או עבירה בכלל.
  • 9.
    לויממשה 30/12/2020 08:40
    הגב לתגובה זו
    שמחתי שיש מי שמגן על הסבתות והסבות מפני עושקים למנהם ישר כח
  • 8.
    חנניה 29/12/2020 16:00
    הגב לתגובה זו
    אני אפנה לפרקליטות ואשאל אותם מה קורה פה???
  • 7.
    גם את המוקדנים צריך ל״נקנק״ על חוסר המצפון (ל"ת)
    דני 29/12/2020 14:01
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    מה עם אחריות אישית? 29/12/2020 13:51
    הגב לתגובה זו
    הרי לחברות האלה אין רכוש ממשי. אז החברה תיסגר ותכריז על פשיטת רגל בלי לשלם, ואותם עבריינים יפתחו חברה זהה חדשה. צריך להטיל אחריות פלילית וכספית על כל עובד בחברה, מהבעלים ועד אחרון הטלפנים, שגם הוא ידע שהוא משקר למי שהוא מתקשר אליו כדי להוציא ממנו כסף במרמה.
  • 5.
    מה עם אחריות אישית? 29/12/2020 13:50
    הגב לתגובה זו
    הרי לחברות האלה אין רכוש ממשי. אז החברה תיסגר ותכריז על פשיטת רגל בלי לשלם, ואותם עבריינים יפתחו חברה זהה חדשה. צריך להטיל אחריות פלילית וכספית על כל עובד בחברה, מהבעלים ועד אחרון הטלפנים, שגם הוא ידע שהוא משקר למי שהוא מתקשר אליו כדי להוציא ממנו כסף במרמה.
  • 4.
    הנוכלים "יתאדו" יתעלמו ולא ישלמו קנס.. לשלוח לכלא!!! (ל"ת)
    חזי 29/12/2020 13:34
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    גם הטלפנים לכלא (ל"ת)
    יוני 29/12/2020 13:26
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    למה לא גם כלא, רק כנס זה לא דווה כלום. (ל"ת)
    כבר לא תמים 29/12/2020 13:23
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    המביא בסוף 29/12/2020 12:47
    הגב לתגובה זו
    לשלוח אותם לכלא לתקופה ארוכה .
משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)

העלימו רווחי קריפטו בעשרות מיליונים - כך חוקרי רשות המסים תפסו אותם

תושב חולון, תושב באר שבע ותושב נצרת נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים

רן קידר |
נושאים בכתבה העלמת מס קריפטו

במסגרת מבצע חקירות כלל ארצי: תושב נצרת, תושב באר שבע ותושב חולון נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים. לא ברור איך אנשים חושבים שרשות המס לא תעלה עליהם. בסוף יש עקבות דיגיטליות ועקבות בכלל ששמים את כל המעלימים בסיכון גדול. השיטה הבסיסית היא מודיעין מהשטח והלשנות. השיטה השנייה היא מעקב דיגיטלי. רשות המסים מתקדמת טכנולוגית וחוקרים שלה יכולים לעלות על כתובות IP מישראל שמשתתפים ונמצאים בפלטפורמות דיגיטליות. 

החוקרים גם נמצאים בפורומים, ברשתות ומזהים גורמים חשודים ואז מרחיבים את החקירה גם במישורים נוספים. חוץ מזה, בסוף אנשים רוצים להשתמש בכסף שהרוויחו. זה מחלחל לחשבון הבנק, זה נמשך דרך כרטיסי אשראי, יש סימנים. 

יש עוד הרבה דרכי פעולה, כשהיום מדווחת רשות המסים כי במסגרת החקירה התגלה כי לחשוד ששמו איגור שרגורודסקי, תושב חולון, שנחקר על ידי פקיד שומה חקירות מרכז יש דירות ונכסים שלא מוסברים דרך השכר השוטף שלו. מחומר החקירה עולה חשד כי לפיו הוא פעל בזירות מסחר למטבעות וירטואליים בחו"ל בהיקפים גבוהים בשנים 2020 - 2024 ולא דיווח לרשויות המס. כמו כן עולה חשד כי הוא לא דיווח על הכנסות שהיו לו מחברות בחו"ל ובסך הכל התחמק מדיווח על הכנסות בסך עשרות מיליוני שקלים. 

שרגורודסקי שגר בחולון מחזיק מספר דירות בבעלותו, ששוויין עולה פי כמה וכמה על פוטנציאל הנכסים שלו בהינתן הכנסותיו המדוחות. נבדק חשד לעבירות על חוק איסור הלבנת הון, בכך שרשם נכס שבו עשה שימוש בעלים על שם אדם אחר. הוא חשוד שהרוויח עשרות מיליונים בקריפטו בלי לדווח לרשות המס. 

ביטוח לאומי
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי דיגיטלי: להשתלט על הבירוקרטיה מהספה

עידן הפקסים והתורים המתישים בסניפים יישארו בקרוב מאחור - באמצעות האפליקציה החדשה, שירותי המסרונים המאובטחים ומנגנון מיצוי זכויות, המוסד לביטוח לאומי הופך את המסע למיצוי הזכויות שלכם לקל ומהיר יותר

ענת גלעד |
במשך עשורים, השם "ביטוח לאומי" היה מילה נרדפת לחוסר יעילות, בירוקרטיה סבוכה, מוזיקת המתנה אינסופית בטלפון והררי טפסים שצריך למלא שוב ושוב. אך המציאות של דצמבר 2025 שונה בתכלית. הלחץ חסר התקדים של השנתיים האחרונות - הצורך לתת מענה מהיר לעשרות אלפי נפגעי מלחמה, משרתי מילואים ומפונים - אילץ את המערכת המגושמת לבצע קפיצת מדרגה טכנולוגית שהייתה צריכה לקרות מזמן. היום, המערכות הדיגיטליות לא רק "ידידותיות יותר", במוסד לביטוח לאומי גם טוענים שהן פועלות באופן אקטיבי כדי למנוע מצב שבו זכויות של אזרחים הולכות לאיבוד בגלל חוסר ידיעה או קושי במילוי טפסים ידניים.

מהפכה בקליק: האפליקציה והשירות המהיר

האפליקציה שהוטמעה במלואה במהלך שנת 2025 היא כבר לא רק אתר אינטרנט מותאם, אלא כלי עבודה שלם בתוך הטלפון הנייד. המהפכה מתחילה ביכולת להגיש תביעות בצילום מהיר: אין יותר צורך בסורקים או בדואר. הגשת תביעה לדמי פגיעה בעבודה, דמי לידה או תגמולי מילואים מתבצעת על ידי צילום המסמכים הרפואיים או האישורים בנייד ושליחה מיידית. כמו כן, המערכת מציגה בכל רגע נתון מעקב שקוף אחר התביעה: תוכלו לראות מתי המסמכים התקבלו, אם הם עברו לבדיקת פקיד התביעות, אם התיק נמצא בבחינה רפואית ומתי בדיוק התשלום הועבר לבנק.


כשהמדינה פונה אליכם: מיצוי זכויות יזום

החידוש המשמעותי ביותר בסוף 2025 הוא המעבר משיטת ה"תביעה" לשיטת ה"זכאות האוטומטית". המערכות של הביטוח הלאומי מסונכרנות היום עם בתי החולים, הצבא ורשות המיסים. המשמעות היא שלעיתים קרובות מבוצעים תשלומים ללא בקשה: עבור זכויות מסוימות, המערכת מזהה את הזכאות באופן אוטומטי. למשל, דמי לידה או מענקי מילואים מסוימים משולמים ישירות לחשבון הבנק עוד לפני שהאזרח הספיק למלא בקשה רשמית. כמו כן, המערכת שולחת התראות חכמות על זכאות: אם מזוהה ירידה חדה בשכר, הפסקת עבודה ממושכת או אירוע רפואי מוכר, נשלחת הודעה יזומה למכשיר הנייד המזמינה אתכם לבדוק את זכאותכם לקצבה המתאימה.


סוף עידן המתווכים: מימוש זכויות בחינם

בעבר, הבירוקרטיה הסבוכה הזינה תעשייה של חברות פרטיות למימוש זכויות שגבו עמלות גבוהות מהקצבאות. ב-2025, הדיגיטציה והפישוט השפתי הופכים את התיווך הזה למיותר. שירות "יד מכוונת" של הביטוח הלאומי מפעיל מרכזי ייעוץ מקצועיים שבהם רופאים ואנשי מקצוע עוזרים לכם להכין את התיק הרפואי לקראת הוועדה ללא כל עלות. בנוסף, כל הטפסים הדיגיטליים נוסחו מחדש בשפה פשוטה וברורה, מה שמאפשר לכל אדם להגיש בקשה באופן עצמאי בביטחון מלא, בלי לחשוש ממונחים משפטיים סתומים.

ועדות רפואיות בשיחת וידאו: נוחות ונגישות

אחד הלקחים מהשנתיים האחרונות הוא שלא בכל מקרה חייבים להגיע פיזית לסניף. המהפכה הדיגיטלית מאפשרת קיום ועדות רפואיות בשיחות וידאו מאובטחות. במקרים של בעיות רפואיות שניתן לאבחן על סמך מסמכים וצילומים, או בנושאים הקשורים לבריאות הנפש, הוועדה מתקיימת כשאתם בביתכם. זהו פתרון קריטי לנפגעי פוסט-טראומה שחווים חרדה במקומות הומי אדם או לאנשים עם מוגבלות בניידות שהנסיעה לסניף מהווה עבורם נטל פיזי קשה.


טיפ לסיום שנת 2025 - תשכחו מחוויות העבר:
הכוח האמיתי שלכם נמצא בנתונים האישיים הנכונים והעדכניים. ודאו פעם אחת שפרטי חשבון הבנק וכתובת המגורים שלכם מעודכנים באזור האישי באתר או באפליקציה. בעולם הדיגיטלי של היום, עדכון הפרטים האלו הוא ההבדל בין קבלת הכסף תוך ימים ספורים לבין המתנה של שבועות בגלל תקלות תקשורת פשוטות. הביטוח הלאומי של סוף 2025 הוא סוף סוף מערכת מהירה ונגישה, אז אל תיתנו לניסיון העבר להרתיע אתכם - ותתחילו לפעול לקבל את מה שמגיע לכם על פי חוק.