מדפסת מסוג "דרגונפליי 2020", ננו דיימנשן
צילום: אתר החברה

ננו דיימנשן גייסה מאז שעזבה את תל אביב מעל 650 מיליון דולר והפכה לחברה גדולה מ-1 מיליארד דולר - מהפך אמיתי או פלופ?

החברה הישראלית שפיתחה מדפסות תלת ממד, ושעשתה עד כה ראלי נאה של 250% ב-2020, נופלת בשל הנפקה של 250 מיליון דולר ב-10%, אבל היא את שלה כבר עשתה - 5 הנפקות בזק בסך 650 מיליון דולר הפכו אותה לחברת חלום - לפני שנה היא היתה מניה קטנה ושכוחה בתל אביב בשווי של כמה עשרות מיליוני שקלים
ארז ליבנה | (14)

יצרנית מדפסות התלת ממד הישראלית, ננו דיימנשן (NNDM) שנסחרת בנאסד"ק, נופלת בשעה זו ב-10% בטרום מסחר בוול סטריט, לאחר שהחברה הודיעה על הנפקה חדשה בדיסקאונט של 15% על מחיר השוק בניסיון לגייס 250 מיליון דולר. ננו שנסחרה עד לפני כשנה בתל אביב עזבה את הבורסה המקומית בגלל "עלויות גבוהות בשל הרישום בתל אביב". זו היתה בדיחה טובה, מדובר בכסף קטן. החברה רצתה להתרחק מהרישום בתל אביב (מסיבותיה) והאמת שהצליח לה - היא שינתה תדמית מחברה כושלת שמגייסת כספים מעטים כדי לשרוד ובדרך מנייתה נופלת, לחברת חלום.  מאז הנפיקה החברה חמש פעמים סכום של מעל חצי מיליארד דולר ושוויה עולה על 1.2 מיליארד דולר כשבדרך המניה מזנקת ב-250% . כשהיא עזבה את תל אביב היא נסחרה בעשרות מיליונים בלבד. 

גם כשעזבה את תל אביב וגם כעת מדובר באותה חברה שמפתחת מדפסות  תלת מימד. החברה התחילה למכור כבר לפני שנתיים, כך שלא מדובר במוצר שהעלה אותה לרדאר של אנשי הטכנולוגיה ואנשי שוק ההון. הסיבה כנראה היא הייפ גדול לחברה (ומעט גם לתחום התלת מימד). בכל מקרה, גם אם מפקפקים בשווי, אי אפשר לפקפק בהצלחה - לחברה יש 650 מיליון דולר במזומן - זה יספיק להרבה שנים, אז מה משנה כל השאר. 

 

כך או אחרת, החברה הודיעה כי תנפיק 33.3 מיליון מניות במחיר של 7.5 דולר למניה, מחיר נמוך ב-14.9% ממחיר הסגירה האחרון ביום שישי שעמד על 8.81 דולר למניה. בחברה אמרו כי הכסף ישמש אותה למימון עסקאות והוצאות הנהלה וכלליות.

 

בסוף חודש אפריל האחרון, לאחר שנמחקה מהמסחר בבורסה בתל אביב, הנפיקה החברה בארה"ב וגייסה למעלה מ-13 מיליון דולר. באותה עת, שווי המניה עמד על קצת למעלה מ-76 מיליון שקלים. לפני כן, בשל ניהול כושל וסכסוכים פנימיים, החברה איבדה ב-12 חודשים 90% מערכה.

 

פחות מ-3 שבועות לאחר המחיקה מהבורסה בתל אביב – זו שנעשתה בתירוץ עלוב של חיסכון דמי רישום הנאמדים בכ-30 אלף שקל שנתיים – החברה הודיעה על הסכם שיתוף פעולה עם חברת Hensoldt הגרמנית כשהודיעו יחדיו על פריצת דרך בהדפסת תלת מימד של מוצרי אלקטרוניקה.

 

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    מניית בועה 12/01/2021 17:40
    הגב לתגובה זו
    מי שמרוויח זה היזמים והחברי הדירקטוריון שיש להם מידע פנימי מהנפקות צריך לחקור את המעורבות שלהם . זה גילגול החוב למשקיעים הבאים סוג של שקיי חוב
  • 12.
    רוני 29/12/2020 08:52
    הגב לתגובה זו
    נכנסתי כמה פעמים למניה בישראל ותמיד הפסדתי, סה"כ אלפי שקלים שנמחקו! חברה ומניה מחורבנת. מי הבעלים של החברה?איך אפשר לתבוע אותם או לתת להם בראש?
  • 11.
    ניסים 29/12/2020 08:49
    הגב לתגובה זו
    מי המשקיעים שפעם אחרי פעם מזרימים מאות מליונים לחברה שלא קרה בה כלום (טכנולוגי או עסקי) מאז 2015, כשברור שאחרי הגיוס המניה תיפול (בגלל הגיוס בדיסקאונט הבא)
  • 10.
    עכשיו שיש כסף - יקחו לעצמם ובשאר יקנו חברה עם פוטינציאל (ל"ת)
    גידי 29/12/2020 07:44
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    ניפגש ב 20 $... (ל"ת)
    אולסי 29/12/2020 07:29
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    כשיש כסף בקופה 28/12/2020 20:43
    הגב לתגובה זו
    השאלה היא תמיד מה עושים עם הכסף וזה תלוי באנשים שמנהלים.
  • 7.
    הריבית האפסית 28/12/2020 18:02
    הגב לתגובה זו
    כבר מאמינים להם
  • 6.
    הפסדתי בננו הרבה כסף 28/12/2020 17:45
    הגב לתגובה זו
    מי עוד משקיע בבלוף הזה? זה רק מראה שיש המון כסף בעולם
  • 5.
    אנונימי 28/12/2020 17:43
    הגב לתגובה זו
    המנכ"ל קוסם בגיוסים, לחברה אין שום דבר ולא היה שום דבר, הם לא מצליחים להדפיס פעמיים את אותו כרטי, הסיכוי להדפיס כרטיס מוצלח הוא פחות מ10%, הסיכוי שאיש פיתוח אמיתי השתמש במדפסת המצחיקה הזאת לטובת מוצר אמיתי לא קיים
  • 4.
    עמוס 28/12/2020 17:42
    הגב לתגובה זו
    מוצר מעניין שבהחלט היה שווה שווי של עשרות מליוני דולרים, בשביל החלום. מאז לא הגשימה את ההבטחות ומוכרת בעיקר מניות
  • 3.
    זבל של חברות ישראליות ויהודים תאבי בצע (ל"ת)
    אפק 28/12/2020 16:51
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אדון כתב. תסתכל בבקשה ב ETF בשם ARKQ של משקיעה מוב 28/12/2020 16:29
    הגב לתגובה זו
    אדון כתב. תסתכל בבקשה ב ETF בשם ARKQ של משקיעה מובילה בו ולסרטי בשם קטי וודס. ננו נמצאת שם במקום ה 18 המאוד מכובד בין אריות עולם.
  • זה לא אומר כלום (ל"ת)
    איתי 28/12/2020 20:41
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    החברה תתרסק אין לה מוצר רציני (ל"ת)
    מנחם 28/12/2020 16:28
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.