ביידן
צילום: ביידן אתר הבחירות

הגל הירוק: ביידן ירתום את איכות הסביבה להנעת הכלכלה האמריקאית

הנשיא הנבחר התחייב להפוך את ההתמודדות עם שינוי האקלים לאבן היסוד של תוכנית ההתאוששות ממשבר הקורונה; בניית חצי מיליון תחנות טעינה למכוניות חשמליות, בניית 1.5 מיליון בתים חסכוניים באנרגיה, והקמת "חיל אקלים אזרחי"
ערן סוקול | (11)

ממשל ביידן ירתום את מאמצי הפחתת פליטות גזי החממה למאמצים להמריץ את הכלכלה האמריקאית וליצור משרות חדשות – כך הבטיח נשיא ארה"ב הנבחר ג'ו ביידן, באירוע שהתקיים בסוף השבוע, במסגרתו חשף את צוות האקלים של ממשלו העתידי.

לקריאה נוספת:

> לרכוב על הגל הירוק - לאן יזרמו 1.85 טריליון אירו החל משנת 2021

במסגרת הדברים שנשא בשבת התחייב הנשיא הנבחר להפוך את ההתמודדות עם שינוי האקלים לאבן היסוד של תוכנית ההתאוששות ממשבר הקורונה, וקרא לבניית חצי מיליון תחנות טעינה למכוניות חשמליות, בניית 1.5 מיליון בתים ויחידות דיור ציבורי חסכוניים באנרגיה, והקמת "חיל אקלים אזרחי" שיוציא לפועל פרויקטים בתחום האקלים והשימור. כן הוא הבטיח לתעדף צדק סביבתי ולהחזיר את התקנות שביטל טראמפ.

"צוות האקלים יהיה מוכן לפעולה מהיום הראשון, וזה הכרחי כי פשוטו כמשמעו, אין לנו זמן לבזבז", אמר ביידן באירוע שנערך בדלאוור. 

 

"רבותי, אנחנו במשבר. כמו שאנחנו צריכים להיות מאוחדים בתגובה לקורונה, כך אנחנו צריכים להיות מאוחדים בתגובה הלאומית לשינויי האקלים", אמר ביידן.

כשיכנס לחדר הסגלגל בינואר, יקבל ביידן מציאות בעייתית שהותיר אחריו הנשיא היוצא דונלד טראמפ, אשר בארבע שנות נשיאותו ביטל 84 תקנות הנוגעות לשמירה על איכות הסביבה, חלקן מימיהם של נשיאים רפובליקנים קודמים. טראמפ נהג ללעוג בקביעות למדעני אקלים ופעל להגדיל את התפוקה של דלקים פוסיליים.

כסגנית בכירה תכהן ג'ינה מקארת'י, המנהלת של הסוכנות להגנת הסביבה של הנשיא לשעבר אובמה, אשר ביידן מינה כראש משרד חדש למדיניות האקלים בבית הלבן. הצוות עצמו כולל שילוב של דמויות ממסדיות ופרוגרסיביות. שתיים מהמרכזיות בהן יהיו חברת הקונגרס דב האלנד, המועמדת של ביידן לתפקיד מזכירת הפנים שהיתה בין היוזמות של תוכנית ה"גרין דיל" מהצד הפרוגרסיבי, וג'ניפר גרנהולם, מושלת מישיגן לשעבר שביידן צפוי למנות לתפקיד מזכירת האנרגיה מהצד הממסדי.

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    בולשיט מוחלט ! אולי יתחילו בטיענת גרם שכל לביידן הסנילי (ל"ת)
    AOC 21/12/2020 15:44
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    SIV 21/12/2020 15:21
    הגב לתגובה זו
    בימים האחרונים אמצעי תקשורת המובילים בארה"ב מתחילים לפמפם דיווחים על הסתבכותו של ביידן , של אחיו ושל בנו בעסקים בלתי חוקיים ובשחיתות, כולל עם סין ועוד מדינות וזאת למרות שכל הפרטים היו ידועיםמזמן לאמצעי התקשורת ולמפלגה הדמוקרטית עוד לפני הבחירות. עיכבו זאת כי לא רצו שזה יסייע לטראמפ נגד ביידן. ביידן סוס טרוייני לצורך מינויה של קמילה בעוד חצי שנה למי שעוד לא הבין, הבחירות למעשה נגנבו מטראמפ וזאת לצורך מינוי הקמלה. למה לא מפרסמים את התגובה, בגלל שזו האמת????
  • 7.
    SIV 21/12/2020 14:54
    הגב לתגובה זו
    בימים האחרונים אמצעי תקשורת המובילים בארה"ב מתחילים לפמפם דיווחים על הסתבכותו של ביידן , של אחיו ושל בנו בעסקים בלתי חוקיים ובשחיתות, כולל עם סין ועוד מדינות וזאת למרות שכל הפרטים היו ידועיםמזמן לאמצעי התקשורת ולמפלגה הדמוקרטית עוד לפני הבחירות. עיכבו זאת כי לא רצו שזה יסייע לטראמפ נגד ביידן. ביידן סוס טרוייני לצורך מינויה של קמילה בעוד חצי שנה למי שעוד לא הבין, הבחירות למעשה נגנבו מטראמפ וזאת לצורך מינוי הקמלה.
  • 6.
    SIV 21/12/2020 14:50
    הגב לתגובה זו
    בימים האחרונים אמצעי תקשורת המובילים בארה"ב מתחילים לפמפם דיווחים על הסתבכותו של ביידן , של אחיו ושל בנו בעסקים בלתי חוקיים ובשחיתות, כולל עם סין ועוד מדינות וזאת למרות שכל הפרטים היו ידועיםמזמן לאמצעי התקשורת ולמפלגה הדמוקרטית עוד לפני הבחירות. עיכבו זאת כי לא רצו שזה יסייע לטראמפ נגד ביידן. ביידן סוס טרוייני לצורך מינויה של קמילה בעוד חצי שנה עכשיו תבינו מה שאתם רוצים. הבחירות למעשה נגנבו מטראמפ וזאת לצורך מינוי הקמלה, שגניתו.
  • 5.
    אלכס 21/12/2020 13:49
    הגב לתגובה זו
    מי אמר שביידן יהיה נשיא הבא. תפסיקו למכור לוקשים
  • 4.
    דגן 21/12/2020 12:38
    הגב לתגובה זו
    .
  • זה שם המשחק. (ל"ת)
    רק אנרגיה ירוקה 21/12/2020 16:46
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    חירטוט פרוגרסיבי שנשמע טוב אבל במציאות יהיה כשלון. (ל"ת)
    ריאליסט 21/12/2020 12:19
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ביידן לא יהיה נשיא הבלוף הבלון בדרך לפיצוץ (ל"ת)
    יעקב 21/12/2020 11:34
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שמוליק 21/12/2020 10:54
    הגב לתגובה זו
    בונה תחנות כוח פחמיות בזמן שביידן בונה משהו עם הרוח
  • קיבל כסף מהסינים עכשיו מחזיר חובות (ל"ת)
    יעקב 21/12/2020 11:35
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.