ביידן ממנה ראש נציבות הסחר; טראמפ מגדיל את הרשימה השחורה
נשיא ארה״ב הנבחר, ג׳ו ביידן בחר בקתרין טאי לראש נציבות הסחר האמריקאית, עמדה קריטית שתנהל בין היתר את המשא ומתן על הסכמי הסחר מול סין. טאי היא דוברת מנדרינית, מומחית לסין ועורכת דין המתמחה בסחר, וצפויה ככל הנראה להמשיך את הקו הנוקשה נגד בייג׳ינג, כך לדברי קליטי וילמס מנהל המשא ומתן לשעבר של הנשיא טראמפ.
טאי מילאה תפקיד מרכזי כיועצת מסחרית של וועדת Ways and Means, האחראית בין היתר על מיסוי, מכס, ביטוח לאומי ועוד. טאי הציגה חזית קשוחה ודחפה לחקיקות חזקות בתחום ההגירה והעבודה בהסכם ארה״ב-מקסיקו- קנדה (USMCA) . למרות השתייכותה לדמוקרטים, טאי זוכה לתמיכה דו מפלגתית חזקה, וכי הסנטור הרפובליקני רוב פורטמן אישר את מועמדותה.
״לאנשים כמוני, שעבדו בממשל טראמפ יש המון כבוד כלפיה. אנחנו חושבים שהיא תעזור לנו להמשיך בקו הקשה כנגד סין״ אמר וילמס. קליטי וילמס הוא יועצו של הנשיא לכלכלה בינלאומית ושימש כסגן מנהל המועצה הלאומית לכלכלה. לפני שהצטרף לבית הלבן בשנת 2017, עבד וילמס בנציבות הסחר של ארה״ב (USTR) שם הוא וטאי טיפלו בחלק מן הסכסוכים מול סין במשא ומתן עם אירופה. ״היא איננה עלה נידף ויש לה יכולת לעמוד על האינטרסים של ארה״ב נגד מדינות כמו סין. המומחיות המהותית שלה תאפשר לה לוודא שידו של ה-USTR תהייה על עליונה בדיונים הנמרצים שצפויים להיות מול סין״ הוסיף.
למרות שה- USTR מציג חזית קשיחה אל מול הרפובליקה הסינית, היא לא ניתנת להשוואה אל מול ממשלתו של טראמפ. בזמן כהונתו הנשיא לשעבר גינה את הארגון ובהעדיף להתמודד מול סין בעצמו. את זה הוא עשה כאשר הוא מנצל את כוחו ועוקף את סמכויות הארגון בכך שהוא מטיל אמצעי ענישה מוגברים, כמו מכסים גבוהים על סחורות סיניות, בטענה לביטחון המולדת.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ביידן מצידו הודיע כי לא יבטל באופן מיידי את המכסים שהטיל טראמפ, אף הוא רוצה להתייעץ עם בעלות הברית לפיתוח ״אסטרטגיה קוהרנטית״ אל מול סין. ככל הנראה ביידן יציג חזק קלה יותר מאשר הנשיא טראמפ, ויהיה פתוח יותר להידברות מאשר עימות מול הממשל הסיני. טראמפ עדיין מנסה לנצל את ימיו האחרונים כנשיא, ומכניס גם את ענקית השבבים SMIC לרשימה שחורה. ארה״ב צפויה להוסיף להגבלות הסחר כ-80 חברות וחברות בנות, רובן ככולן מסין, בהן גם יצרנית השבבים. הרשימה המתארכת אוסרת על אזרחים אמריקאים לרכוש חברות הקשורות לצבא הסיני, החוק המופשט מאפשר לנשיא להוציא כמעט כל חברה טכנולוגית כמו וואווי או תאגיד ZTE.
ולמרות המתיחות בין המדינות, חברות סיניות גייסו השנה 11.7 מיליארד דולר, באמצעות 30 הנפקות ציבוריות בארה״ב. זה גיוס ההון הגדול ביותר שגויס מאז שנת 2014, אז גייסו 16 חברות סיניות סכום כולל של 25.7 מיליארד דולר. עליבאבא היוותה את עיקר הגיוס של אותה השנה, כהנפקה הגדולה ביותר של חברה סינית עד כה.
בין ההנפקות הסיניות הגדולות השנה, הייתה את חברת הפינטק Lufax (סימול:LU) ואת פלטפורמת הנדל״ן Ke (סימול: BEKE). שתיהן מדורגות בין עשר ההנפקות הציבוריות הגדולות ביותר בארה״ב השנה. לצידם הייתה את חברת משלוחי המכולת שוול-מארט (סימול:WMT) משוקעת בה, דאדא (סימול:DADA). וכמובן, יצרניות הרכבים החשמליים Xpeng (סימול: XPEV) ו-Li(סימול:LI).
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
יצרנית הרכב החשמלי הסיני XPeng מתחילה למכור את רכבי ה-Xpeng P7 שלה בנורבגיה, ולמעשה זה יהיה השוק הראשון שלה מחוץ לסין. עבור התעשייה הסינית, ותעשיית הרכבים החשמליים בפרט מדובר באבן דרך משמעותית. האם Xpeng מתחילה להוות איום משמעותי על טסלה? (לכתבה המלאה)
- 1.גור 19/12/2020 13:21הגב לתגובה זוכנ"ל
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
