בלומברג. מארק צוקרברג
צילום: בלומברג

פייסבוק: "אפל פוגעת בעסקים קטנים"; אפל: "FB מזלזלים בפרטיות"

הרשת החברתית הגדולה בעולם יצאה בקמפיין בעיתונות הכתובה, שבו תקפה את יצרנית האייפון, לאחר שזו תשנה הגדרות במערכת ה-IOS, שתקשה על פייסבוק ללקט דאטה על המשתמשים
ארז ליבנה | (4)

"אנחנו עומדים לצד העסקים הקטנים נגד אפל"; על החתום – פייסבוק  FACEBOOK (FB). כל מי שיפתח/פתח הבוקר את הניו יורק טיימס, את הוול סטריט ג'ורנל ואת הוושינגטון פוסט, ראה/יראה את המודעה הנ"ל. הסיבה: אפל  APPLE (AAPL) משנה את היכולת של פייסבוק והרשתות החברתיות האחרות ללקט מידע על הרגלי המשתמשים בפלטפורמות שלה – וזה, איך לא, צפוי לפגוע בשורה התחתונה של הגוליית שיצר מארק צוקרברג.  

 

פייסבוק הזהירה את משקיעיה לאחרונה כי לשינויים של אפל במערכת ה-iOS החדשה יהיו השלכות על החברה, מאחר ומרבית המפרסמים בה הם בעלי עסקים קטנים. השינוי הוא קריטי עבור פייסבוק. היכולת שלה לאסוף נתונים ולטרגט כך את הגושלים בפרסומות, זה הלחם והחמאה של החברה. יחד עם דרישת הרגולטרים לפרק את ענקית האינטרנט, אפשר לומר שזה לא החודש של פייסבוק וב-2021 היא צפויה להמשיך לספוג לחצים.

 

לטענת פייסבוק, האפקטיביות של מודעות שאינן מבוססות טרגוט, יורד ב-60% ביחס לאלה שכן. "ההגבלה בשימוש בפרסום ממוקד יפגע בחברות גדולות כמונו, אבל השינויים הללו יהיו הרסניים לעסקים הקטנים", טוענת פייסבוק.

 

בתגובה לדברים של פייסבוק, אפל הוציאה הודעה שבה האשימה את הרשת החברתית "בזלזול בפרטיות המשתמשים בפלטפורמות שלה".

 

המודעות, כאמור, הן רק השלב האחרון בסכסוך המתוקשר בין 2 מהחברות הגדולות בעולם, כשאפל החברה עם השווי השני בגובהו בעולם שמגיע ל-2.2 טריליון דולר – אחרי אראמקו בעלת השווי הדמיוני של 7.8 טריליון דולר –  לבין פייסבוק ששווי השוק שלה מגיע ל-785 מיליארד דולר.

 

מארק צוקרברג כבר תקף את אפל על הקופונים השמנים שהיא גורפת על שימושי פנים באפליקציות, שמגיעים ל-30% מהכנסות על כל רכישה מקוונת במכשיריה. אפל מצדה אמרה שבשנה הבאה תוריד את העמלות שהיא גובה לעסקים שמכניסים עד מיליון דולר בשנה ל-15% בלבד.

 

דמעות התנין של צוקרברג לא מפתיעות - וגם לא מרגשות

על פניו, הטענות של פייסבוק נראות לגיטימיות. אכן, השינוי שיוזמת אפל יכול לפגוע בלא מעט עסקים קטנים. אז הטענות מחזיקות מים, אבל היינו מרגישים איזושהי צער, אילולא ידענו מי זהות מפרסמת המודעות ואילולא לא היו אפשרויות אחרות ברשת חוץ מפייסבוק.

 

פייסבוק לא סתם הוגדרה כמונופול שצריך לפרק. הרכישה של אינסטגרם ושל וואטסאפ הפכו את החברה לרשת החברתית הגדולה בעולם בפער. הגישה שלהם למידע בנייד שלנו נמכר מראש על ידי יצרניות הסמארטפונים, שנותנים לאפליקציות של פייסבוק גישה לא מבוטלת לפרטים של כולנו, כשהאפליקציה כבר נמצאת בנייד עוד בטרם נקנה.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

יתר על כן, השמירה והאכיפה של פייסבוק על הפרטים של כולנו – שבאו לידי ביטוי בפרשת קיימברידג' אנליטיקה, שבה השתמשו בפרטים של עשרות מיליוני בני אדם כדי להשפיע על הבחירות לנשיאות בארה"ב ב-2016 – היא די ביזיונית. יותר מזה, פייסבוק מסייעת לחברות ללקט מידע בצורה יותר אפקטיבית ואת השימוש במידע הזה היא משאירה הרבה פעמים לשיקול העסקי של החברות, שרוצות לגזור קופון.

 

אז בואו, אל תתנו לטרוניות של מר צוקרברג לבלבל אתכם – אם זה לא היה פוגע לו בשורה התחתונה, העסקים הקטנים שהוא כה מגונן עליהם, היו נדרסים יחד עם כל היתר שהחברה דרסה מאז שנוסדה – זו הרי הגישה הרווחת בפייסבוק ובגלל זה הואשמה על ידי הרגולטורים כהיותה מונופול שפוגע לא רק בתחרות, אלא גם בחדשנות.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    שני מונופולים - שניהם דורסים עסקים קטנים בלי למצמץ (ל"ת)
    יואב 18/12/2020 09:40
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    יהודה לביא 17/12/2020 00:33
    הגב לתגובה זו
    והסיבה פשוטה: היא המתווכת היחידה בין העסקים הקטנים ובין הלקוחות. המחיר שהיא קובעת עבור הפרסום הוא זה שהעסק הקטן יצטרך לשלם. זאת ועוד: היא משסה את העסקים הקטנים זה בזה בתחרות של מכירה פומבית: כל המעלה במחיר זוכה לחשיפה של העסק שלו. העסקים הקטנים נזרקים הצידה לטובת אלו שיכולים לשלם יותר. צוקרברג הוא דיקטטור תאב בצע, שליטה ושיעבוד.
  • 2.
    ערן 16/12/2020 20:01
    הגב לתגובה זו
    אפל הבינה מהיום הראשון את בעיות הפרטיות הפוטנציאליות בטלפונים ניידים. סטיב ג׳ובס הציג את זה כבר לפני שנים והסביר למה יש סרקו-סיסטם שלהם כל כך הרבה מגבלות ובקשות אישורים. שאר העולם, כרגיל, היה כמה שנים מאחורה. במקרה של פייסבוק, הם לא מאחורה, פשוט לא אכפת להם הפרטיות. להיפך. המודל העסקי שלהם כל כולו הוא הפרה של הפרטיות.
  • 1.
    "אנחנו עומדים לצד העסקים הקטנים נגד אפל"; -- מממש. חחח. (ל"ת)
    צוקנברג הזונה 16/12/2020 16:47
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.