בלומברג. מארק צוקרברג
צילום: בלומברג

פייסבוק: "אפל פוגעת בעסקים קטנים"; אפל: "FB מזלזלים בפרטיות"

הרשת החברתית הגדולה בעולם יצאה בקמפיין בעיתונות הכתובה, שבו תקפה את יצרנית האייפון, לאחר שזו תשנה הגדרות במערכת ה-IOS, שתקשה על פייסבוק ללקט דאטה על המשתמשים
ארז ליבנה | (4)

"אנחנו עומדים לצד העסקים הקטנים נגד אפל"; על החתום – פייסבוק  FACEBOOK (FB). כל מי שיפתח/פתח הבוקר את הניו יורק טיימס, את הוול סטריט ג'ורנל ואת הוושינגטון פוסט, ראה/יראה את המודעה הנ"ל. הסיבה: אפל  APPLE (AAPL) משנה את היכולת של פייסבוק והרשתות החברתיות האחרות ללקט מידע על הרגלי המשתמשים בפלטפורמות שלה – וזה, איך לא, צפוי לפגוע בשורה התחתונה של הגוליית שיצר מארק צוקרברג.  

 

פייסבוק הזהירה את משקיעיה לאחרונה כי לשינויים של אפל במערכת ה-iOS החדשה יהיו השלכות על החברה, מאחר ומרבית המפרסמים בה הם בעלי עסקים קטנים. השינוי הוא קריטי עבור פייסבוק. היכולת שלה לאסוף נתונים ולטרגט כך את הגושלים בפרסומות, זה הלחם והחמאה של החברה. יחד עם דרישת הרגולטרים לפרק את ענקית האינטרנט, אפשר לומר שזה לא החודש של פייסבוק וב-2021 היא צפויה להמשיך לספוג לחצים.

 

לטענת פייסבוק, האפקטיביות של מודעות שאינן מבוססות טרגוט, יורד ב-60% ביחס לאלה שכן. "ההגבלה בשימוש בפרסום ממוקד יפגע בחברות גדולות כמונו, אבל השינויים הללו יהיו הרסניים לעסקים הקטנים", טוענת פייסבוק.

 

בתגובה לדברים של פייסבוק, אפל הוציאה הודעה שבה האשימה את הרשת החברתית "בזלזול בפרטיות המשתמשים בפלטפורמות שלה".

 

המודעות, כאמור, הן רק השלב האחרון בסכסוך המתוקשר בין 2 מהחברות הגדולות בעולם, כשאפל החברה עם השווי השני בגובהו בעולם שמגיע ל-2.2 טריליון דולר – אחרי אראמקו בעלת השווי הדמיוני של 7.8 טריליון דולר –  לבין פייסבוק ששווי השוק שלה מגיע ל-785 מיליארד דולר.

 

מארק צוקרברג כבר תקף את אפל על הקופונים השמנים שהיא גורפת על שימושי פנים באפליקציות, שמגיעים ל-30% מהכנסות על כל רכישה מקוונת במכשיריה. אפל מצדה אמרה שבשנה הבאה תוריד את העמלות שהיא גובה לעסקים שמכניסים עד מיליון דולר בשנה ל-15% בלבד.

 

דמעות התנין של צוקרברג לא מפתיעות - וגם לא מרגשות

על פניו, הטענות של פייסבוק נראות לגיטימיות. אכן, השינוי שיוזמת אפל יכול לפגוע בלא מעט עסקים קטנים. אז הטענות מחזיקות מים, אבל היינו מרגישים איזושהי צער, אילולא ידענו מי זהות מפרסמת המודעות ואילולא לא היו אפשרויות אחרות ברשת חוץ מפייסבוק.

 

פייסבוק לא סתם הוגדרה כמונופול שצריך לפרק. הרכישה של אינסטגרם ושל וואטסאפ הפכו את החברה לרשת החברתית הגדולה בעולם בפער. הגישה שלהם למידע בנייד שלנו נמכר מראש על ידי יצרניות הסמארטפונים, שנותנים לאפליקציות של פייסבוק גישה לא מבוטלת לפרטים של כולנו, כשהאפליקציה כבר נמצאת בנייד עוד בטרם נקנה.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

יתר על כן, השמירה והאכיפה של פייסבוק על הפרטים של כולנו – שבאו לידי ביטוי בפרשת קיימברידג' אנליטיקה, שבה השתמשו בפרטים של עשרות מיליוני בני אדם כדי להשפיע על הבחירות לנשיאות בארה"ב ב-2016 – היא די ביזיונית. יותר מזה, פייסבוק מסייעת לחברות ללקט מידע בצורה יותר אפקטיבית ואת השימוש במידע הזה היא משאירה הרבה פעמים לשיקול העסקי של החברות, שרוצות לגזור קופון.

 

אז בואו, אל תתנו לטרוניות של מר צוקרברג לבלבל אתכם – אם זה לא היה פוגע לו בשורה התחתונה, העסקים הקטנים שהוא כה מגונן עליהם, היו נדרסים יחד עם כל היתר שהחברה דרסה מאז שנוסדה – זו הרי הגישה הרווחת בפייסבוק ובגלל זה הואשמה על ידי הרגולטורים כהיותה מונופול שפוגע לא רק בתחרות, אלא גם בחדשנות.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    שני מונופולים - שניהם דורסים עסקים קטנים בלי למצמץ (ל"ת)
    יואב 18/12/2020 09:40
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    יהודה לביא 17/12/2020 00:33
    הגב לתגובה זו
    והסיבה פשוטה: היא המתווכת היחידה בין העסקים הקטנים ובין הלקוחות. המחיר שהיא קובעת עבור הפרסום הוא זה שהעסק הקטן יצטרך לשלם. זאת ועוד: היא משסה את העסקים הקטנים זה בזה בתחרות של מכירה פומבית: כל המעלה במחיר זוכה לחשיפה של העסק שלו. העסקים הקטנים נזרקים הצידה לטובת אלו שיכולים לשלם יותר. צוקרברג הוא דיקטטור תאב בצע, שליטה ושיעבוד.
  • 2.
    ערן 16/12/2020 20:01
    הגב לתגובה זו
    אפל הבינה מהיום הראשון את בעיות הפרטיות הפוטנציאליות בטלפונים ניידים. סטיב ג׳ובס הציג את זה כבר לפני שנים והסביר למה יש סרקו-סיסטם שלהם כל כך הרבה מגבלות ובקשות אישורים. שאר העולם, כרגיל, היה כמה שנים מאחורה. במקרה של פייסבוק, הם לא מאחורה, פשוט לא אכפת להם הפרטיות. להיפך. המודל העסקי שלהם כל כולו הוא הפרה של הפרטיות.
  • 1.
    "אנחנו עומדים לצד העסקים הקטנים נגד אפל"; -- מממש. חחח. (ל"ת)
    צוקנברג הזונה 16/12/2020 16:47
    הגב לתגובה זו
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


שווקים מסחר (AI)שווקים מסחר (AI)

השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?

צוות גלובל |
נושאים בכתבה אנבידיה חוזים

השווקים ממשיכים את ראלי סוף השנה במסחר דל יחסית, כשברקע אופטימיות לגבי הצמיחה הכלכלית בארצות הברית עם ציפייה לשיפור ברווחיות החברות ב-2026. במקביל, הדולר נמצא ברמות נמוכות יחסית מול סל המטבעות, מה שתומך בסחורות ובמיוחד במתכות יקרות. 

מדד מניות עולמי של MSCI עלה קלות במסחר באסיה ונמצא בדרך ליום שביעי רצוף של עליות עם עלייה של כ0.3%. חלק מהשווקים באסיה, כולל אוסטרליה והונג קונג, סגורים לרגל החגים. במילים אחרות, מדובר בראלי שמתרחש במסחר דליל.

בשוק האג"ח האמריקאי התשואה ל-10 שנים עלתה בכ-2 נקודות בסיס לכ-4.15%. התזוזה הקטנה הזו משקפת את המתיחות שהשוק מתמודד איתה בתקופה האחרונה: נתוני צמיחה חזקים מהצפוי בארצות הברית מקטינים את ההימורים על הורדות ריבית מהירות בתחילת השנה. יותר צמיחה פירושה פחות לחץ מיידי על הפד להקל, גם אם האינפלציה מתמתנת בהדרגה. 

מדד הפחד של וול סטריט, VIX, ירד לרמה הנמוכה ביותר השנה, איתות לכך שהמשקיעים מוכנים לקחת סיכון. עם זאת, רמות תנודתיות נמוכות מאוד לעיתים מעידות גם על שאננות מוגזמת, במיוחד כשהשוק נשען על נרטיב אחד מרכזי.

תופעת ראלי סנטה קלאוס: מציאות או אשליה?

חלק גדול מהאופטימיות נשען על תופעת ראלי סנטה קלאוס - תקופה של סוף השנה והימים הראשונים של השנה החדשה שבה קיימת נטייה לעליות בשוקי המניות. נראה שהמשקיעים מנסים למשוך את המדדים לעוד שיאים, גם אם ההתלהבות סביב הבינה המלאכותית ותוואי הריבית של הפד כבר אינם מתקבלים כמובנים מאליהם. בחלק מהחודש נשמעו חששות לגבי התמחור הגבוה של מניות טכנולוגיה, כולל מניות שמזוהות עם גל הבינה המלאכותית, אך כעת השוק חוזר להתמקד בתחזיות לרווחיות ב-2026. מדובר ב"סיבוב" קלאסי של השוק: פחות דיון על כמה המניות יקרות, יותר דיון על האם החברות יספקו צמיחה שמצדיקה את המחיר. במצב שבו הציפיות גבוהות, גם עונת דוחות כספיים טובה אך לא מצוינת עלולה להיתפס כאכזבה.