ספינת קרב, אלביט מערכות
צילום: יח"צ
על הכוונת

בבקוק צפויה ליהנות מהגידול בתקציב הביטחון האנליסטים אופטימיים

חברת בבקוק, אחת משתי ספקיות השירותים הגדולות למשרד ההגנה הבריטי, איבדה 77% ב-7 שנים, אך צפויה להרוויח מהגדלה של תקציב הביטחון בכ-10% בכל שנה ב-4 שנים הקרובות
ארז ליבנה |

ב-1 בפברואר 2014 מניית חברת בבקוק (BAB) שנסחרת בבורסת לונדון, הגיעה לשיא של כל הזמנים שלה ולמחיר של כמעט 13 פאונד למניה. היום מחיר המניה הוא קרוב ל-3 פאונד (297 פני), או ירידה של 77% בקרוב ל-7 שנים. הסיבה המרכזית לנפילה הייתה דאגה מצד המשקיעים לגבי האסטרטגיה של החברה תחת ההנהלה הקודמת.

 

שינוי בהנהלה וגם בשל גידול בהוצאות הממשל הבריטי על הוצאות הביטחון, אמורים להניב לחברה אפסייד בשנים הקרובות. מה עושה בבקוק? מתחזקת צוללות גרעיניות ורכבים צבאיים עבור משרד ההגנה הבריטי וגם מטפלת בכורים גרעיניים, ציוד לכיבוי שריפות וחילוץ אווירי לחברות שמספקות חילוצים.

 

ב-2019, הצמיחה של החברה האטה עוד יותר, כשהנהלת בבקוק האשימה את הברקזיט והחשש מההשפעות של היציאה מהאיחוד על הסחר והורידה את שווי נכסיה, בעיקר בתחום התעופה בסקטור הנפט והגז, שציודה משמש להובלת עובדים לאסדות בים. השנה החברה כבר ירדה להפסד שנתי, לא חילקה דיבידנדים וראתה האטה בהזמנות לנוכח המגפה, כשבמקביל העלויות עלו, שוב בגלל המגפה. מתחילת השנה המניה ירדה בכ-53%.

 

אבל עכשיו משקיעים בעולם מתחילים להתעניין שוב בחברה, לאחר שהוחלפו יו"ר הדירקטוריון וגם מנכ"ל החברה, דיוויד לוקווד, שהצליח להחיות את המתחרה של בבקוק, חברת קובהאם. למה העניין המחודש בחברה שכזו? הסיבה אחת: ממשלת בריטניה.

 

בחודש שעבר הודיע הממשל הבריטי כי בכוונתו להעלות את תקציב הביטחון ב-10% בכל שנה ב-4 שנים הבאות. השנה, התקציב שאושר הגיע להיקף של 16.5 מיליארד פאונד (22 מיליארד דולר). אנליסטים באנגליה פירשו את זה רק כדבר אחד: חדשות טובות לבבקוק. "ההוצאות על הביטחון הן חדשות טובות לבקבוק, שהיא אחת מ-2 ספקיות השירותים הגדולות למשרד הביטחון הבריטי", כתב האנליסט רוברט פלאנט – כן, כמו הסולן של לד זפלין האגדית – העובד בחברת הברוקראז' פנמויר גורדון.

 

קין מארדן אנליסט בג'פריז, סבור שהמניה יכולה להגיע גם למחיר של 4.3 פאונד, או אפסייד של 45% על מחיר השוק נכון לכתיבת שורות אלה. בחברת הברוקראז' ליברום, שמו מחיר מטרה של 400 פני, או 4 פאונד.

 

שווי השוק של בבקוק מגיע ל-1.7 מיליון פאונד והחברה מעסיקה למעלה מ-34 אלף עובדים. 52% מהכנסותיה, שהסתכמו ב-4.4 מיליארד פאונד, הגיעו מתקציב הביטחון, 15% משירותי חירום ו-10% מגרעין אזרחי. יתר ה-23% מגיעים מסקטורים קטנים יותר, כמו חטיבת ספינות אזרחיות וגז ונפט. המניה כרגע מתומחרת על פי האנליסטים בדיסקאונט של 40%.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

משקיעים עובדים AIמשקיעים עובדים AI

לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?

יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.

מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.

בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.

מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.

וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45%   , פלנטיר Palantir 1.65%    או רובין הוד Robinhood 2.58%   מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.