לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט, האנליסטים מנתחים
שבוע המסחר בוול סטריט ייפתח על רקע היציבות בשבוע המסחר החולף, לאחר שורה של שבועות בהן המגמה החיובית שלטה בשווקים. בעקבות ההערכות הצופות התאוששות פיננסית מהמשבר במהלך שנת 2021, האנליסטים בוחנים את הסיכויים להאצה באינפלציה. זאת, בזמן שחלקם מצביעים על כך שהמצב הפיננסי של משקי הבית והעסקים אמנם הורע אך נותר ברמה סבירה.
מצבם הפיננסי של החברות ומשקי הבית לא רע
על אף האבטלה הגואה והסגרים במשק, אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש סבור, כי "המצב הפיננסי של המגזר העסקי ומשקי הבית האמריקאים יחסית לא רע. הפרסום הרבעוני של The Financial Accounts of the United States, לרבעון השלישי בשבוע שעבר חשף שיחס החוב של המגזר העסקי הלא פיננסי לתמ"ג העסקי ירד אומנם מהשיא שהיה ברבעון השני, אך נותר ברמות הרבה יותר גבוהות מבעבר".
"אולם, המצב הפיננסי של החברות בארה"ב לא כל כך גרוע. מינוף החברות (היחס בין סך החוב להון עצמי (debt as a percentage of net worth) כלל לא חריג ביחס לשלושים השנים האחרונות והרבה יותר נמוך מאשר בתחילת שנות ה-90. היחס בין סך החוב לסך הנכסים הנזילים, שמשקף כושר שירות החוב של המגזר העסקי, עומד בכלל באחת הרמות הנמוכות היסטוריות".
"נציין, שגם המאזן הפיננסי של משקי הבית האמריקאים די טוב, כפי שמשתקף ביחס בין סך החובות לסך ההכנסה הפנויה שלהם שעומד באחת הרמות הנמוכות של העשורים האחרונים".
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מקור: Bloomberg, מיטב דש ברוקראז'
הסקטורים הפגועים צפויים ליהנות מהחזרה לשגרה
יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון סבור, כי "האפשרות להאצה באינפלציה עם סיום משבר הקורונה בהחלט גבוהה יותר יחסית למשבר הקודם, אך עדיין קיימת אי וודאות לגבי הקצב. ציפיות האינפלציה בעולם עלו לאחרונה, אך עדיין נמוכות יחסית לשנים קודמות. במהדורה האחרונה, ה-Economist הקדיש מאמר נרחב לפוטנציאל לאינפלציה מתגברת בעתיד. נדמה שבמהלך 2021(אם ההתאוששות הצפויה בפעילות אכן תתממש), נושא האינפלציה ימשיך למשוך תשומת לב רבה בשווקים.
ה-Economist מונה שלושה גורמים אשר תומכים באינפלציה עתידית: ראשית, ההזרמה האדירה של הממשלות (גם פיסקאלית וגם מוניטארית), אשר בניגוד למשבר הפיננסי ב- 2008, הפעם ההזרמות הגדילו מאד את הכסף שבידי הציבור (לא רק במערכת הפיננסית), בפרט במדינות המפותחות. המדינות המפותחות לא חוו אינפלציה למעשה זה 40 שנה, זאת בניגוד למדינות המתפתחות. קיים חשש ש עם סיום המשבר, "ביקוש כבוש" של משקי הבית "יתפרץ" ויופנה לשוק המוצרים ובעיקר השירותים שלא היו זמינים בתקופת המשבר.
שנית, הזדקנות האוכלוסייה במרבית המדינות תקטין את קצב הגידול של כוח העבודה –בעולם, מה שצפויה לייקר את תשומות העבודה ולהגביל את הגידול בהיצע הסחורות. כמובן שהסתכלות זו מתעלמת מהשיפורים העצומים בטכנולוגיה ורובוטיקה. בנוסף, בהודו ואפריקה מסתמן עדיין גידול מהיר באוכלוסייה. שלישית, בנקים מרכזיים דוגלים באינפלציה ומצהירים שלא יעלו את הריבית גם אם האינפלציה תעלה מעל היעד. קיים אינטרס לייצור אינפלציה כדי לשחוק את החוב, אך עליית אינפלציה משמעות הדבר עליית תשואות ולכן גם התייקרות עלות המימון עבור הממשלות.
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
עם זאת, לפי המגזין הנימוק העיקרי לפיו האינפלציה לא צפויה להתפרץ בקרוב נעוץ בעובדה שקיים פער תוצר שלילי ומשמעותי (הפער בין התוצר בפועל ובין התוצר הפוטנציאלי). כלומר, גורמי ייצור רבים (בעיקר עבודה) לא מנוצלים ולכן ניתן לגדיל את התוצר הגלובלי על ידי שימוש בגורמי ייצור לא מנוצלים (גידול בהיצע) בלי ליצור לחץ אינפלציוני.
סביבת האינפלציה בארה"ב ממשיכה לשמור על יציבות
- 13.לא המלצה 13/12/2020 22:27הגב לתגובה זולא המלצה
- 12.ירידות (ל"ת)יובל 13/12/2020 21:30הגב לתגובה זו
- 11.החזרי משכנתה חוזרים לשלם מאפו מהנליסטים שמרצים את הבורס (ל"ת)אבי 13/12/2020 20:34הגב לתגובה זו
- 10.גרמניה הולכת לסגר ארצות הברית בדרך והנליסטים טוב להם (ל"ת)אבי 13/12/2020 20:33הגב לתגובה זו
- 9.אבי 13/12/2020 20:30הגב לתגובה זוכמה שיתפיסו כסף זה לו מספיק לחובות שצברו בזמן הקרונה הכול סגור שם והנליסטים מספרים סיפרים לציבור
- 8.כול ההנליסטים המצב שלהם טוב צריך לקחת להם יותר מיסים (ל"ת)אבי 13/12/2020 20:25הגב לתגובה זו
- 7.צריך לבדוק מי נותן להם לעלות מעל השוי שוק באס אם פי 500 (ל"ת)הננמי 13/12/2020 20:23הגב לתגובה זו
- 6.הננמי 13/12/2020 20:21הגב לתגובה זולמה האס אם פי כול המניות שוות פי 3 משוי השוק להם מותר ולי לו
- 5.קנתי חמור באלף אני יכול למכור באלפיים לו למה המניות כןב (ל"ת)הננמי 13/12/2020 20:20הגב לתגובה זו
- 4.אנונימי 13/12/2020 18:15הגב לתגובה זולי זה נראה רע
- 3.חחח 13/12/2020 18:14הגב לתגובה זוחחח
- 2.ופתאום 13/12/2020 18:12הגב לתגובה זומה קרה הבלון התפוצץ הפוטים עלו
- 1.הכלכלה לא באמת מתפקדת הכל פייק . זה בזכות מענקי המדינה. (ל"ת)נ 13/12/2020 16:58הגב לתגובה זו
- אולי זאת הסיבה שביטקוין עולה הזהב והכסף בדרך (ל"ת)ו 14/12/2020 00:12הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
