עליות בוול סטריט
צילום: iStock

לקראת 2021: ״זו הסיבה שהשווקים די אופטימיים, ובצדק״

ברקליס מספקים שלל סיבות לאופטימיות וביניהם תשואה של מעל 9% במדד ה-S&P 500 על רקע צמיחה חזקה של 5.6% בתמ״ג העולמי: ״ייקח כמה שנים לחזור למצב של צמיחה אינפלציונית חזקה״ אומרים בבנק, ולא צופים ירידה בתמיכה המוניטרית
אור צרפתי | (7)

האופטימיות בשווקים לקראת התאוששות כלכלית בשנת 2021 מוצדקת, כך אמר כריסטיאן קלר, ראש מערך המחקר הכלכלי אצל ענקית השירותים הפיננסים ברקליס (Barclays,סימול:LON,BARC). כריסטיאן צופה כי חזרת הצמיחה לצד אינפלציה שעולה, אך מתחת ליעדי הבנק המרכזי, צפויים לתמוך בכלכלה הגלובלית. 

 

בתחזית 2021, ברקליס צופים כי התמ״ג העולמי יצמח בכ-5.6% בשנת 2021, כאשר הוא חוזר בכיווץ של כ-3.6% השנה. בבנק טוענים כי מרבית הכלכלות המערביות הגיעו למה שמכנים חיסון עדר, כבר במהלך הרבעון השני והשלישי השנה.תחזית זו ורודה יותר ממה שהציעו ב-OECD, אשור צופים התכווצות חדה יותר של 4.2% השנה, ואחריה התרחבות של כ-4.2% בשנת 2021. 

 

בברקליס אומרים כי תחזיותיהם משקפות את שלל תוצאות החיסון החיוביות, כאשר לאחרונה  החלו להתפרסם חיסונים פוטנציאלים עם שיעורי יעילות הרבה מעל המצופה. אלו מציביעים על דחיפה משמעותית לקראת צמיחה חזקה במהלך הרבעון השני של 2021. גם יעדי האינפלציה שצופים בבנק העולמי לא מעידים על הימנעות צפויה של הבנקים המרכזיים מתמיכה חסרת תקדים בשווקים. 

 

״שווקי העבודה מתאוששים, אך אנחנו עדיין נמצאים בשיעורי אבטלה גבוהים מאד, כך שללא ספק יש כאן התרשלות של המערכת״ אומר כריסטיאן. ״המשמעות היא, כשמדובר במניעי הליבה של האינפלציה, עליות שכר וכדומה, לא סביר שנראה שינוי משמעותי בטווח הקצר, אפילו לא בשנה הבאה. ייקח כמה שנים לחזור למצב של צמיחה אינפלציונית חזקה״ הוסיף. 

 

ברקליס צופים עלייה הדרגתית באינפלציה, כזאת שלא תיהיה משמעותית מספיק, בכדי לגרום לבנקים המרכזיים לשקול להדק את החגורות בכל מה שקשור לעמדת המדיניות המוניטרית העולמית. ״זו הסיבה שהשווקים די אופטימיים, ובצדק. יש לנו סביבה שבה הצמיחה חוזרת, האינפלציה באופן יחסי משותקת, יש לך בנקים מרכזיים הממשיכים לתמוך בהתאוששות כלכלית, וההידוק עוד נראה רחוק.״ אמר כריסטיאן. 

 

האנליסטים של ברקליס בשווקי ההון כבר פרסמו את התחזית שלהם לשנת 2021, הם צופים ראלי במניות האירופאית על רקע חזרה לצמיחה ברווחיות למניה. הסיבה העיקרית היא כמובן, שבאמצעות החיסונים נוכל לשלוט במחלה. בברקליס צופים כי הסנופי (S&P 500) יחצה את רף ה-4,000 נקודות בשנת 2021, והמניות האירופאיות ישברו שיאים חדשים, כאשר נקודת הייחוס היא שתשואות האג״ח האמריקאי ל-10 שנים יעלו ל-1.25% .

נכון להיום, מדד ה-S&P 500 עומד על כ-3,665 נקודות, כלומר תשואה של מעל ל-9% בשנת 2021, ותשואת אג״ח אמריקאי ל-10 שנים עומדת על כ-0.95%. 

 

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    לרון 03/12/2020 16:30
    הגב לתגובה זו
    בגובהו 87 מרמז על תיקון לא רחוק
  • 6.
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם (ל"ת)
    דירה=קורת גג 03/12/2020 08:07
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    משה 03/12/2020 08:02
    הגב לתגובה זו
    רק מחזק שהבורסה הישראלית חולה
  • 4.
    סתיו 03/12/2020 07:22
    הגב לתגובה זו
    זהירות מלכודת ברורה להכניס תמימים לשוק ולקחת להם את הכסף. אילו עליות צפויות עם הודעות על פיזור הכנסת וסגרים של גל שלישי ? מי שאמיץ שייכנס לאמריקן איירלנס שאם החיסון יחל להיות משווק יטוס לצעלה.
  • 3.
    מגן הציבור 03/12/2020 07:09
    הגב לתגובה זו
    הפירמידה הפיננסית הגדולה בהיסטוריה. אלוהים ישמור.
  • 2.
    יחזקאל 03/12/2020 03:01
    הגב לתגובה זו
    לא שמעתי עד היום על בנק או חברת השקעות שהזהירו לפני המפולת , תמיד ליבו עוד את הפעילות והאופטמיות גם כשהכל לקראת תהום
  • 1.
    בקיצור הבועה תמשיך להתנפח (ל"ת)
    רפי 03/12/2020 00:52
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.