קנאביס
צילום: PIXABAY

בדרך ללגיליזציה: ארה״ב והאו״ם בדיונים היסטוריים על עתידו של הצמח

האו״ם אישרו הערב את הוצאת הקנאביס מרשימת הסמים המסוכנים באמנה הבינלאומית: ההצעה אושרה בתמיכת ארה״ב, שנמצאת גם היא בדיון על חוק MORE לאי הפללה פדרלית: הקונגרס האמריקאי דן בתיקונים לחוק שצפוי להיות מוגש לסנאט ביום שישי: מניות הקנאביס מזנקות
אור צרפתי | (2)
נושאים בכתבה קנאביס

כשמסתכלים על הגרף השנתי של מניות הקנאביס הגדולות, זה נראה כמעין רכבת הרים מאיימת. כשכל העולם עצר, היה נראה ששוק אחד דוהר קדימה, מניות הקנאביס זינקו בעשרות אחוזים והגיעו לשווים חלומיים, אך כשהמשקיעים החלו לצלול למספרים, הירידה למטה הייתה תלולה. וכעת זה קורה שוב, מאז בחירתו של ג׳ו ביידן לנשיאות, המניות הירוקות קמו מהאפר אל תוך ראלי חד, ובזה הרגע ממש, עולות שתי הצבעות בנושא אי הפללה לבית הנבחרים האמריקאי ולאו״ם, ועשויים לקבוע את המשך ״מסילת הרכבת״, לפחות עד ההודעה הבאה. 

 

ועדת האום לסמים נרקוטיים (CND), אישרה הערב את המלצת ארגון הבריאות העולמי, לפיה יש להסיר את סם הקנאביס מ-״האמנה לסמים נרקוטיים משנת 1961״ חלק IV.  האמנה הבינלאומית מטילה איסורים על חומרים וסמים מסוגים שונים, ומחולקת לפי קבוצות המגדירות את מידת הפיקוח שעל הצדדים לאמנה להחיל על כל קבוצה. ה-IV הינה הקטגוריה לסמים מסוכנים, בעלי ערך רפואי נמוך ופוטנציאל התמכרות גבוה, וכוללת בין היתר הרואין, ועד להיום קנאביס.  

 

ההחלטה התקבלה בגיבוי ממשלת ארה״ב, ואין זה אומר לגליזציה גלובלית. הקנאביס יישאר תחת פיקוד בקרת התרופות העולמית, תחת קבוצה מספר 1-קטגורית הסמים הקלים. הצהרת הכוונות של הארגון השמרן, מסמנת התפתחות במדיניות הקנאביס בקרב הקהילה הבינלאומית, בכך שהאו״ם מכיר רשמית בערכו הרפואי של הצמח, מה שיכול לקדם את הפוטנציאל הטיפולי של הצמח. כמו כן, הסרת הצמח מרשימת הסמים המסוכנים פותחת פתח למדיניות אי הפללה במדינות נוספות. 

 

ארגון הבריאות העולמי פרסם בשנה שעברה שש המלצות למדיניות הקנאביס העולמית, וקיים פגישות רבות מול ה-CND בנושא. ולאחר אין ספור עיכובים, קיבלו חברי הועדה רק את התוצאה הרפורמית. בין ההצעות שנדחו היה הורדת ה-THC וה-CBD מחלק 2 של האמנה, ושימוש ללא פיקוח במוצרים עם CBD נמוך מ-0.2. 

 

בצד השני של העולם מתקיימת הצבעה חשובה עוד יותר. הועדה בבית הלבן דנה כעת בהצעת החוק ללגליזציה פדרלית, הידועה בשם MORE, וצפויה לבצע בה שינויים לקראת ההצבעה בסנט ביום שישי הקרוב. זהו השלב האחרון לקראת הצבעה בהרכב מלא שמובילים הדמוקרטים, אשר צפויים להתחיל במשא ומתן מחר. 

 

ככל הנראה הדרך ללגליזציה מלאה לא תסתיים ביום שישי הקרוב, שכן הרוב הרפובליקני ששולט בסנט צפוי למנוע את הצעת החוק. יחד עם זאת, מדובר בהתפתחות היסטוריה לקראת רפורמה בצמח הקנאביס. אם הבית הלבן שבשליטת הדמוקרטים יאשר בסופו של דבר את החקיקה, זאתי תהייה הפעם הראשונה בה הקונגרס מצביע לא רק כדי להגן על תכניות הקנאביס, אלא על מנת לאשר את הסם באופן רשמי. במידה וההצעה לא תאושר בסנאט, אנו צפויים לראות משא ומתן מתמשך שצפוי להסתיים בלגליזציה. 

 

הועדה מציעה מספר שינויים לחוק MORE שהם טכניים במהותם, אך תיקון משמעותי אחד אשר נוגע למבנה המס המוצע למכירת קנאביס, עשוי להיות מהותי. כפי שנוסח במקור, היה צפוי להיות מוטל מס של 5% נוספים על מכירת מוצרי קנאביס, וכי ההכנסות הללו היו צפויות לממן תוכנית תמיכה לקהילות שנפגעו ממלחמות הסמים. בהצעה החדשה, מוצעת הצעה דומה לתקנות המס והרגולציה למכירת קנאביס. הועדה המליצה להתחיל עם מס של 5% בשנתיים הראשונות, ולעלות אותו ל-8% במשך 3 שנים. לאחר כ-5 שנים, המס יחושב לפי משקל ולא לפי מחיר. 

קיראו עוד ב"גלובל"

מדיניות אי הפללה היא חשובה, אך מה שחשוב לא פחות לחברות הגדולות היא שינוי שיטת המיסוי ומתן גישה להון. נכון להיום, חברות הקנאביס מתקשות בהשגת מזומנים בדרך המוסדית, ולחברות קטנות זה לא אפשרי כלל. כמו כן שיעורי המס הגבוהים, והרגולציה המחמירה, לא מאפשרת לחברה גדולה להרוויח במצב הנתון. ללא שינויים מהותיים ברגולציית הקנאביס, החברות יתקשו למצות את הפוטנציאל.

 

מניות הקנאביס מגיבות בעוצמה לחדשות המרעישות. אורורה (סימול:ACB) מזנקת 11%, ומשלימה זינוק של כ-50% בשבוע. טילריי (סימול:TLRY) קופצת במעל ל-8%, ומשלימה זינוק של כ-30% בשבוע החולף. קאנופי קופצת ב-6%, לאחר שזינקה ב-6% נוספים השבוע. יחד איתם מזנקות שאר מניות הסקטור בלמעלה מ-5%. 

מאז בחירתו של ג׳ו ביידן , נראה כי השוק מתמחר לגליזציה. כיום, מרבית חברות הקנאביס הגדולות נמצאות בשוק הקנדי, אלו הגיעו לשווים עצומים למרות שמרביתם כלל לא רווחיות, ושורפות מזומנים בקצב גבוה. אם וכאשר תאושר הלגליזציה, חברות הקנאביס מחוץ לארצות הברית, יצטרכו להתמודד עם קשיים לוגיסטיים רבים, השקעות עתק ותחרות מול כמות גדולה של משווקים קטנים. יחד עם זאת, הן מתחילות מנקודת פתיחה חזקה מאד לעומת החברות האמריקאיות המקומיות, וניסיון בניהול תאגיד בתחום לצד קשרים ושרשראות הספקה גלובליות.

 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    Look at: IIPR (ל"ת)
    dar 03/12/2020 08:35
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    בנקים לא ממליצים, ירדו 50%. (ל"ת)
    דוד 03/12/2020 04:53
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.