האם סין בדרך למשבר סאב-פריים בעל השלכות עולמיות?
בואו נתחיל מהחדשות הטובות: עצם זה שהשלטונות בסין מודעים לחשיפה היתרה של הסקטור הבנקאי לתחום הנדל"ן, מקטין את הסיכויים שיהיה משבר. החדשות הרעות הן שלא בטוח שהממשל שם יוכל למנוע אותו.
בכל מקרה, העמדה הרשמית של הממשל הסיני ושל הבנק הסיני העממי (PBOC) היא שיש סכנה לא מבוטלת לקריסת שוק הנדל"ן הסיני. יו"ר הבנק המרכזי בסין, גואו שוקינג, פרסם את עמדתו בנייר עמדה רשמי של הממשל הסיני, שקבע מטרות כלכליות עד 2035 ואמר כי על הממשל לקחת צעדים מונעים כדי למנוע את הקריסה.
לפי הנתונים שפרסם, החשיפה של הבנקים לתחום הנדל"ן עלו ב-39% מסך כל ההלוואות במדינה, הן בתחום המשכנתאות והן הלוואות ליזמים. בסך הכול, התחום היווה קרוב ל-29% מכל תנועת הכספים במערכת הבנקאית הסינית נכון לחודש ספטמבר.
בהתבסס על הנתונים של גואו, ההלוואות בתחום מגיעות לכשני שליש מהתמ"ג הסיני, שעמד ב-2018 על 13.6 טריליון דולר. זאת למרות שהאומדן הרשמי של ה-PBOC מעניק לשורה הזו רק מחצית מהתמ"ג הסיני.
- עליבאבא מצליחה להכות את הצפי לראשונה מזה שלושה רבעונים
- כל מה שצריך לדעת לפני שמקימים חנות אינטרנטית לעסק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"הממשל בסין לא יציל את הבנקים"
"למעלה מ-100 משברים פיננסיים מתוך 130 המשברים הכלכליים שהיו מאז תחילת המאה ה-20, היו קשורים לנדל"ן", כתב גואו, "נכון להיום, שוק הנדל"ן הוא הקרנף האפור הגדול ביותר והסיכון הגדול ביותר לכלכלה הסינית", המשיך.
אבל את הפצצה האמיתית זרק גואו לקראת סוף המאמר שלו ואמר כי בניגוד למשבר הסאבפריים בארה"ב, שבו היה חשש אמיתי לקריסת הסקטור הפיננסי, מה שהוביל לחבילת חילוץ מעוררת מחלוקת, בסין לא מתכוונים להציל את הבנקים שייפלו.
"על המוסדות הפיננסים לעשות כמיטב יכולתם כדי להציל את עצמם. הממשלות המקומיות לא יתערבו במקרה שיהיה ניתן לפתור את הבעיה של הבנקים בשווקים הפתוחים. השימוש בכספי ציבור חייב להיות תחת התניות קשוחות וסטנדרטים גבוהים", כתב.
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
אלה לא חדשות טובות לשוק הנדל"ן המקומי, כמו גם החלת רגולציות חדשות, שיכנסו לתקף בראשון לינואר ובו ידרשו חברות הנדל"ן לעמוד ביעדי חוב מחמירים. לפי התוכנית שכונתה "3 הקווים האדומים", יחס החוב לנכסים של חברות הנדל"ן לא יעלה על 70% ויחס החוב להון לא יעלה על 100%.
הרפורמה החדשה שתתחיל בחודש הבא הובילה לגל הנפקות של יזמים סיניים. לפחות 16 חברות ייזום ביצעו הנפקה ראשונית לציבור בבורסות הסיניות ובהונג קונג, בסכום מצרפי של 8.5 מיליארד דולר.
אוורגנדה כמקרה בוחן לשוק הנדל"ן הסיני
בכל מקרה יש בלאגן לא קטן בשוק הנדל"ן הסיני. הדוגמה המובהקת היא קבוצת אוורגרנד Evergrande Real Est (3333.HK), חברת ייזום הנדל"ן השנייה בגודלה בסין, שבסוף יוני השנה היו לה חובות שהסתכמו ב-125 מיליארד דולר אמריקאי. החברה הודיעה שבכוונתה לחתוך את החוב בחצי עד 2022 באמצעות הנפקות ומכירות של דירות חדשות בדיסקאונט של עד 30%, אבל זה לא כל כך מרגיע את המשקיעים המודאגים.
לראיה, חברת אוורגרנד אחזקות, חברת הבת, החלה להיסחר היום (רביעי, 2/12) בבורסת הונג קונג במחיר של 8.8 דולר הונג קונג למניה וירדה ב-0.2%. לא נפילה דרמטית, אבל בהתחשב בשם של חברת האם, העובדה שהמניה ירדה ב-3% במהלך יום המסחר ואז התאזנה, מעט מטרידה.
בנוסף, בחודש שעבר החברה הייתה אמורה להנפיק בדלת האחורית גם בבורסת שנז'ן, אבל ביטלה ברגע האחרון בשל ביקושים נמוכים. אז אם אוורגנרד היא סמן ימני לשוק הנדל"ן הסיני, מן הראוי להיזהר בחשיפה אליו.
צריך לזכור שבשל גודלה של הכלכלה הסינית, ששנייה בעולם רק לזו של ארה"ב, משבר סאב-פריים – הלוואות בעלות סיכון גבוה – עלול להיות בעל השלכות גלובליות, בשל החשיפה הגבוהה של משקיעים בינ"ל לשווקים הסיניים.
- 3.רועי 03/12/2020 11:09הגב לתגובה זוישראל בדרך לסופר סבבב פריים
- 2.משה 03/12/2020 07:06הגב לתגובה זוההורים שלנו שלמו 44 משכורות לדירה הדור הנוכחי משלם 165 משכורות, בעידן בו יש מליון מובטלים ישראל בהחלט בדרך לשם. אין מחסור! יש היצע מטורף!
- לפי הכתבה הבנקים בסין חשופים בכ30 אחוז, בארץ יש בנקים כמו בנק המזרחי שהחשיפה שלו לשוק הנדלן זה מעל 70 אחוז (ל"ת)אנונימי 03/12/2020 10:32הגב לתגובה זו
- 1.כתבה חשובה. (ל"ת)הקורא 03/12/2020 03:28הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
