״אנחנו מביאים מוצר טוב במחיר טוב, והוכחנו עצמנו מול הלקוחות כשותפים טובים לדרך"
עם פרוץ המגפה, היו ברור שענפים מסוימים יפגעו יותר, כך נוצרה ״הרשימה השחורה״ של מניות מתחום התיירות, תעופה קמעונאות, רכב וטקסטיל. תפרון 1.49% הוכיחה שטעינו. החברה הציגה נתוני צמיחה מרשימים במהלך השנה, כאשר ברבעון האחרון דיווחה על גידול של כ-60% בהכנסות ומעבר לרווח. המשקיעים לא נותרו אדישים והמניה זינקה בכ-100% מתחילת השנה. אך האם שוק הטקסטיל המסורתי הוא סיפור הצלחה לטווח הארוך, או שמא מדובר בשני רבעונים ובמהרה המצב יחזור לקדמותו? סמנכ"ל הכספים גרא דוידסון משיב בראיון לביזפורטל, בו הוא מסביר על פעילות החברה ועל מה שעומד מאחורי התוצאות החזקות שהציגה.
"אנחנו מתמחים בייצור מוצרים בשיטת אל תפר, שבה עושים שימוש בעיקר בענף ההלבשה התחתונה והספורט. לאחרונה נושא האל תפר הגיע יותר לתודעה הציבורית מה שהגדיל את הביקוש למוצרי הפנאי המיוצרים בשיטה. למעשה זהו התחום שאמור להיות בקצה העליון של המוצרים, הסריגה עצמה היא תלויות מכונה, כל גודל או קוטר הוא מוכוון ותלוי במכונה, ולכן נדרש השקעה מכובדת בתשתיות".
מהו המודל העסקי שלכם?
"תפרון עובדת בשתי שיטות: ייצור עצמי וייצור באמצעות קבלני משנה. בתעשייה שלנו כ-80% מהמכונות בעולם נמצאות בסין, ואף מרוכזות באזור אחד בה. כשאתה מייצר עם קבלני משנה אתה מייצר לפי כמות ומחיר ידועים מראש, בעוד לייצור העצמי יש הוצאות קבועות ללא תלות בכמות ההזמנות. את הייצור העצמי אנחנו מבצעים במפעלינו בישראל ובירדן, והתכנון ארוך טווח בהסתכל על כמה עונות קדימה. אנחנו עובדים עם הלקוח על תחזיות ובתאם משלימים מכונות, כיום יש לנו את מגוון המכונות הנדרש.
"ייצור עצמי במצב של תפוקה מלאה הוא זול ומשתלם יותר, אך כשזה לא המצב לפעמים משתלם יותר לייצר דרך קבלני משנה. כמובן שזה תלוי גם במוצר המבוקש. לייצר בירדן או בישראל יש הגיון כלכלי בגלל הסכמי הסחר מול ארצות הברית. בענף הטקסטיל שבו שיעורי המכס יכולים להגיע ל-30% ועד 40% זה מאד משמעותי".
- עמלות מסחר: איפה הכי זול לסחור בבורסה?
- בעלי השליטה מימשו ויצאו, מי נכנס ומה המסר שעובר לשוק?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מי הם הלקוחות שלכם?
"הם מתחלקים לשני סוגים, הראשון הוא ענף הקמעונאות בצפון אמריקה עם הרשתות הגדולות, שם כל פריט שהלקוח מכניס לקולקציה יכול להניב מכירות של עשרות מיליוני דולרים. עסקה עם אחת הרשתות שפרוסות ברחבי ארצות הברית, וול מארט למשל, שוות ערך לעסקה עם כמה לקוחות. הקמעונאים עובדים בשיטה של 'מכירת שטח מדף', אנחנו מספקים מוצרים שלנו ומותגי פרייבט לייבל של הקמעונאי או במותגים שיש לנו הסכמי זכיינות. אם המוצר שלך טוב ונמכר, אתה תמשיך לעבוד, אין כאן חוזים ארוכי טווח.
"הסוג השני הוא הלקוחות שאנחנו מכנים 'המותגים', אלו חברות רב לאומיות שעושות בעצמן את השיווק למוצרים. הייצור ללקוחות האלו מתבצע לרוב בייצור עצמי שלנו, שכן המוצרים מתוחכמים ויקרים יותר, ושם אנחנו יכולים להביא הרבה יותר לידי ביטוי את יכולות הפיתוח שלנו".
מה היתרון שלכם? למה שהלקוח בקצה לא יפנה לאותו ספק סיני בעצמו?
"לא כל חברה מסוגלת לעבוד עם החברות הגדולות. אתה נדרש לדעת לנהל מלאי, לספק את המוצר בזמן ולהביא את המוצר הנכון. האמינות שאתה יכול לתת, התחושה שיש מי לחזור אליו עם פידבק ועצם זה שאתה מדבר את השפה של החברות הגדולות שווה להן הרבה מאד כסף, כך שלא תמיד משתלם להן ללכת אל אותו יצרן בקצה. כמובן שאנחנו לא מסתירים את הייצור באמצעות קבלני משנה, החברות מאשרות את המפעל שאנחנו מייצרים בו ואנחנו מביאים את הערך ואת ה'בית' שחוזרים אליו.
- אקזיט של מילארד שקל על ההשקעה במניית הבורסה
- אהרון פרנקל מגדיל שוב את אחזקתו בתמר פטרוליום – נותר ללא מתחרים בקרב על השליטה אחרי שרק אתמול ר
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המדדים ירדו 2% במחזור של 4.2 מיליארד שקל - ת"א סימנה את...
כיצד הלקוחות שלכם הושפעו ממגפת הקורונה? האונליין שיחק תפקיד משמעותי?
"מאפייני הלקוחות מתחלקים לשלוש, יש את אלו שהמשיכו לעבוד ואף הרוויחו מהמצב, כמו וול מארט, שהוגדרו כחיוניים בעקבות מזון ותרופות, אך מכרו בנוסף את שאר המוצרים; יש את החברות באמצע, אלו בעיקר המותגים, שמצד אחד היו לחלקם את החנויות ברחבי העולם שנסגרו ומהצד השני את האונליין שהתחזק; הסוג האחרון הוא לקוחות שהיו סגורים לחלוטין והם לא מוכרים באונליין. אלו לכאורה נפגעו בצורה הקשה ביותר, אבל להפתעת כולם גם אלה חזקו בצורה חזקה כשהחלו להיפתח החנויות.
"האונליין שיחק תפקיד משמעותי מבחינות אחדות, ומבחינת אחרות לא שיחק. מצד אחד, הפעילות בו גדלה במאות אחוזים, אבל מן הצד השני, עם כל הכבוד לאונליין, הוא לא יכול לפצות במלוא היקף המכירות על פעילות של רשת בת אלף חנויות".
למרות המשבר, תפרון דיווחה על תוצאות חזקות במהלך הרבעון השלישי. הכנסות החברה זינקו ב-58% לרמה של 49.3 מיליון דולר, ותפרון דיווחה על מעבר לרווח של 1.35 מיליון דולר ברבעון השלישי (כ-4.5 מיליון שקל), לעומת הפסד של 1.8 מיליון דולר ברבעון המקביל. אלו כמובן, השתקפו במחיר המניה אשר זינק בכ-100% מתחילת השנה, ומשקף שווי של כ-70 מיליון שקל. (לכתבה המלאה)
איך בתקופה זו החברה מדווחת על מספרים כאלה?
"כשהחל המשבר, נתנו דיווח מידי שאנחנו צופים חיתוך משמעותי במכירות, סדר גודל של כ-20%. הנהלת החברה למודת הניסיון מהמשבר ב-2008, החלה לבצע מהלכי התייעלות וחתכנו עמוק בהוצאות. כדי ליישר קו עם ההכנסות שצפינו באותה התקופה, פיטרנו עובדים וחתכנו הוצאות איפה שרק יכולנו. להפתעתנו המכירות לא רק שלא נפגעו, הלקוחות שלנו הראו ביצועים טובים, ואנחנו הצגנו צמיחה גבוהה. הקיטון בהוצאות לצד המוצר הנמכר, מונע על ידי איכות ומחיר, עשו את שלהם.
"ראינו שינוי בתמהיל המכירות, כאשר המכירות לקמעונאים טיפסו בעוד המכירות למותגים ירדו. יחד עם זאת הוצאות השיווק גדלו בהתאם להכנסות, ובהוצאות ההנהלה והכלליות הייתה קפיצה".
קיבלתם תמיכה ממשלתית?
"החל״ת היה מעין תמיכה, אתה יכול לשמר עובד בלי להוציא כסף, ובנוסף קיבלנו מענקים קטנים על החזרת עובדים מחל״ת. התמיכה העיקרית הייתה מתן הלוואה מ-HSBC קנדה, בערבות ממשלת קנדה של 80% ובסכום של 5 מיליון דולר קנדי. באמריקה היו תמיכות ספציפיות עבור שכירות ועובדים, אלו לא מספרים מהותיים. אנחנו מדברים על עשרות אלפי דולרים ולא מיליוני דולרים, זה לא מה ששינה את התמונה".
האם זו קפיצה חד פעמית, או שזה מה שאנחנו צפויים להמשיך לראות?
"המשבר עדיין לא מאחורינו ואנחנו לא יודעים כיצד ישפיעו שיעורי התחלואה הגבוהים בארצות הברית על העסקים שם. בסוף, אנחנו מצפים לסגור את השנה כפי שתכננו אותה עוד מלפני התפרצות המגפה, כך שמקדמי הצמיחה היו בלי קשר לשינויים הגלובליים. אנחנו בהחלט מקווים שהתוצאות והמספרים הללו ימשיכו, עשינו עבודה טובה, אנחנו מביאים מוצר טוב במחיר טוב, והוכחנו עצמנו מול הלקוחות כשותפים טובים לדרך".
מהן התכניות שלכם להמשך הדרך?
"באסטרטגיית הצמיחה שלנו אנחנו פועלים בשני מישורים, הראשון הוא להעמיק את הקשר הקיים מול הלקוחות שלנו, להרחיב את התכניות הקיימות ולנסות לקבל תכניות ומוצרים נוספים בעתיד. במקביל אנחנו עובדים לרוחב, דוחפים להכניס לקוחות חדשים עם פוטנציאל מכירות מאד גבוה. אנחנו בודקים הזדמנויות עסקיות ומכוונים אל שני השווקים, קמעונאי ומותגים, האחד לא סותר את השני".
- 2.EB 03/12/2020 03:03הגב לתגובה זוכל הכבוד על ניהול משבר להזדמנות!! תודה על הצפת ערך למניות
- 1.אורן 02/12/2020 08:06הגב לתגובה זוחברה שהתעלתה על עצמה בימי משבר

הזרים נשברו ומכרו - מה קרה אתמול מאחורי הקלעים בבורסה?
המחזור אתמול קפץ ב-50% והסתכם על שיא של 4.2 מיליארד שקל שהחליפו ידיים - אבל בעיקר לכיוון צד אחד - מכירות: מי מכר ומי קנה ומה עשה "הכסף החכם"? ניתוח ביזפורטל
המסחר אתמול בבורסה בתל אביב התאפיין בתנודתיות חריגה, כאשר המדדים המרכזיים פתחו בעליות, על רקע רגיעה מסוימת בתחושת הסיכון לאחר הנאום השני של ראש הממשלה נתניהו, שהגיע כדי "להסביר" את מה שנאמר יום קודם לכן. עם זאת, במהלך המסחר חל מהפך, כאשר גל מכירות סחף
את המדדים מטה, והירידות הלכו והחריפו ככל שהתקרבה הנעילה.
בסיום היום נרשמו ירידות חדות. מדד ת״א 35 איבד כ-1.9%, מדד ת"א 90 ירד 2.4% ומדד ת"א 125 איבד 2%. במבט על הסקטורים, מדדי הפיננסים והביטוח, שהיו הקטר של השוק בעליות, צנחו בכ-3.1% ו-4.3% בהתאמה,
כאשר הירידות לוו במחזור מסחר גבוה במיוחד של כ-4.2 מיליארד שקלים, כפול מהממוצע היומי מתחילת השנה, אשר בלט במיוחד ביחס ליום רביעי "רגיל" ללא פקיעה ולפני החגים, שבדרך כלל מתאפיין במחזורים נמוכים יותר.
מי הוביל את המכירות?
מבדיקת ביזפורטל עולה כי המשקיעים הזרים היו בצד הדומיננטי של המוכרים, ככל הנראה כתגובת המשך למה שכונה על ידי משקיעים רבים "נאום ספרטה" בשל הטון הלוחמני והמסרים על ניתוק כלכלי אפשרי. עיקר פעילות המכירה של הזרים התרכזת בתעודות סל על מדד ת״א 125, שם לבדן נרשמו מכירות של למעלה מ-100 מיליון שקלים נטו.
מעבר לכך, בלטו מכירות במניות דגל בשוק המקומי ובהן אלביט מערכות אלביט מערכות 2.21% , בנק הפועלים פועלים 0.66% , אל על אל על 2.32% , נקסט ויז'ן נקסט ויז'ן 5.54% והפניקס הפניקס 2.11% , שתרמו כולן ללחץ כלפי מטה על המדדים.
- הכסף ה'טיפש' מתגלה כחכם: המשקיעים הפרטיים גברו על וול סטריט במשבר האחרון
- פיימנט תעניק לקרן הפנסיה הותיקה עמיתים אופציות בפרמיה של 28%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עד כה, עבור המשקיעים הזרים השקעה בישראל היא שילוב של כלכלה פתוחה, יצוא מתקדם ויציבות מוסדית יחסית. כשהמסרים הפוליטיים מאותתים אפשרות של התרחקות ממדינות המערב ומעבר לכלכלה אוטרקית, הדבר מעלה חשש משורה של סיכונים, בהם פגיעה ביצוא וביבוא, שיובילו לפגיעה בזרימות ההון, וכמובן היחלשות המטבע והאטה בצמיחה. שוקי היעד המרכזיים של החברות הישראליות הם אירופה וארה״ב, וכל סימן ליחסים מתוחים עלול להוביל לצמצום ביקושים, חסמים רגולטוריים או מגבלות ייצוא. בנוסף, השקעה במדינה הנתפסת כמתבודדת נחשבת מסוכנת יותר, ולכן דורשת תשואת סיכון גבוהה יותר, דבר שאנחנו כבר רואים בתמחור של אגרות החוב הממשלתיות בימים האחרונים. ולסיום, משקיעים רבים יעדיפו לצמצם חשיפה, דבר שמוביל למכירות של זרים בשוק ההון המקומי ולהכביד על השקל, לייקר את היבוא, ולפגוע בפעילות הכלכלית. החששות הללו מספיקים כדי לגרום לזרים לפעול מהר ולצמצם סיכון.

פימי מימשה מניות בית שמש ב-500 מיליון שקל
קרן פימי, בניהולו של ישי דוידי, מבצעת מהלך נוסף למימוש רווחים. הקרן מכרה כ-8.8% ממניות מנועי בית שמש תמורת כ-500 מיליון שקל. בעקבות העסקה תרד אחזקת הקרן לכ-17% בלבד, לעומת שליטה מלאה שהחזיקה בעבר. המימוש נשעה בדיסקאונט של אחוזים בודדים על מחיר השוק. פימי מורווחת על ההשקעה בבית שמש פי 20, כשרוב העלייה הגיעה בשנתיים האחרונות.
המימוש בבית שמש מצטרף למימושים שביצעה הקרן בתקופה האחרונה. מתחילת החודש מכרה פימי גם כ-13% ממניות עשות אשקלון בהיקף של כ-250 מיליון שקל. באפריל היא מכרה 15% ממניות אורביט תמורת כ-100 מיליון שקל. מדובר בשלוש עסקאות מהותיות שביחד מצטברות למימושים של כ-850 מיליון שקל בתוך פחות מחצי שנה כשבשנה שעברה היו גם מימושים גדולים.
פימי רכשה את השליטה במנועי בית שמש בשנת 2016 מכלל תעשיות לפי שווי חברה של כ-300 מיליון שקל בלבד. השווי הנוכחי של החברה הוא כ-5.7 מיליארד שקל - כלומר, מדובר במימוש לפי שווי הגבוה כמעט פי 20 מההשקעה המקורית.
הדוחות האחרונים של בית שמש ביטאו צמיחה בהכנסות אך שחיקה מסוימת של הרווח. ההכנסות ברבעון השני עלו ב-24% לשיא של כ-77 מיליון דולר, בעיקר בזכות מגזר המנועים שנהנה מביקוש גבוה בשוק הביטחוני בארץ ובחו"ל ושמר על רווחיות גבוהה. מנגד, השורה התחתונה נשחקה, כאשר הרווח הנקי ירד ל-7.2 מיליון דולר לעומת 9 מיליון אשתקד, בעיקר בשל זינוק בהוצאות המימון ל-3.1 מיליון דולר והשפעת מס גבוהה שנבעו מתיסוף חד של השקל והגידול במינוף בעקבות רכישת Turbine Standard. כלומר, הפעילות עצמה ממשיכה להתרחב בקצב מהיר, אך חשיפת החברה לשערי מטבע ולחוב הפיננסי מטילה משקל כבד על התוצאות המדווחות. בנטרול האירועים החריגים ברבעון נראה שהחברה היתה מרוויחה מעל 10 מיליון דולר.
- לא רק מימושים: פימי רוכשת שליטה משותפת בכרמקס ב-85 מיליון דולר
- פימי ממשיכה לממש בעשות: מכרה 240 מיליון שקל למוסדיים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גידול בהכנסות ברבעון מול אשתקד נובע בעיקר מעליה במכירות בשני מגזרי הפעילות, בדגש על גידול במכירות מגזר המנועים. ההכנסות כוללות סך של כ-1.7 מיליון דולר הנובעים מעדכון מחירים ללקוחות ואת מכירותיה של Turbine Standard בהיקף של כ-8.6 מיליון דולר. הכנסות מגזר החלקים ברבעון צמחו בכ-4.4% לעומת הרבעון המקביל אשתקד והסתכמו בכ-43.9 מיליון דולר (מתוכן כ-2.3 מיליון דולר מכירות פנימיות).