בני לנדא
צילום: יחצ

ג'נסל בדרך לבורסה - האם לנדא יעשה זאת שוב?

החברה מפתחת פתרונות אנרגיה ירוקה באמצעות תאי דלק מבוססי מימן: צפויה לגייס כ-205 מיליון שקל לפי שווי של 840 מיליון שקל 
אור צרפתי | (8)

בני לנדא הוא יזם סדרתי שהצליח. אבל הוא לא "רק יזם". הוא סוג של "מדען מטורף" שמצליח להרים דברים שנשמעים מדע בדיוני. בשנת 2001 הוא מכר את אינדיגו שהתמחתה בדפוס דיגיטלי עוד הרבה לפני המהפכה הדיגיטלית הגדולה. אז, אחרי סגירת העסקה בסכום של 830 מיליון דולר, אמר לנדא - "יהיה לי מעין ארגז חול ענק לשחק בו". אחד מהמשחקים האהובים עליו הוא בתחום האנרגיה המתחדשת - חברת ג'נסל.   

חברת ג'נסל (GenCell) המציעה פתרונות אנרגיה ירוקה מבוססת תאי מימן, בדרך להפוך לחברה ציבורית. החברה מפתחת ומייצרת פתרונות גיבוי למערכות החשמל המסורתיות למגוון רחב של אתרים גדולים, ובניהם בתי חולים ותעשיות אוטומטיות. ג׳נסל פיתחה פיתרון הפקת אנרגיה מאמוניה, שהינו זול יותר ולא מזהם. החברה מפתחת כעת מערכת אספקת חשמל מחוץ לטווח רשת החשמל, אשר עתיד להתחרות בגנרטור הדיזל. בנוסף, מכוונת ג׳נסל אל פתרונות אנרגיה מבוססת אמוניה לתחבורה, בעיקר למשאיות ואוטובוסים. 

  

החברה צפויה לגייס בהנפקה כ-205 מיליון שקל, תמורת כ-25% מהון המניות של החברה, כלומר החברה תונפק לפי שווי של כ-840 מיליון שקל. החיתום ייעשה על ידי פועלים אי.בי.איי.

 

סך ההכנסות בשנת 2019 הסתכמו ב-1.18 מיליון דולר, ירידה לעומת 2.26 מיליון דולר בשנת 2018 שבה הוכרו הכנסות חד פעמיות בגין פרויקט ספציפי. במהלך המחצית הראשונה לשנת 2020, החברה דיווחה על מכירות של כ-204 אלף דולר בלבד, בעיקר בשל השפעות נגיף הקורונה. 

 

החברה מוכרת את מוצריה בשלב זה בהפסד גולמי, שהסתכם ב-1.56 מיליון דולר בשנת 2019, וב-659 אלף דולר במהלך המחצית הראשונה לשנת 2020. בשנת 2018 דיווחה החברה על הפסד נקי בסך כ-57 מיליון דולר, שהצטמצם ל-15.6 מיליון דולר בשנת 2019. במהלך המחצית הראשונה לשנת 2020, ההפסד הנקי הסתכם ב-4.3 מיליון דולר. 

 

לחברה תוכניות פיתוח שיעודן הקטנת עליות ייצור המוצרים השונים בהיקפים משמעותיים של 25%-30% מעלות היצור כיום, ולהערכתה, עליה בכמויות יוכלו להניב ירידה בעליות הייצור של כ-30% נוספים. במצב כזה מחירי מוצרי החברה צפויים להיות תחרותיים יותר. אשר למוצר ה-A5 הצפוי להיות מושק במחצית השניה של שנת 2022, צופה החברה כי היכולת של המוצר לעבוד בדלק זול (אמוניה) יחסית לדלקים האחרים בהם משתמשים מוצרים חליפיים יהווה משקל מכריע ביכולת החברה למכור אותו. כבר כיום, עלות ייצור החשמל ממוצר ה-A5 נמוכה מעלות ייצור החשמל של גנרטור דיזל במדינות רבות בעולם.

 

קצב שריפת המזומנים של החברה עומד על כ-11 מיליון דולר. לחברה כ-28.7 מיליון דולר התחייבויות שוטפות, אל מול 4.6 מיליון דולר נכסים שוטפים, והיא בעלת הון שלילי של כ-21 מיליון דולר. 

קיראו עוד ב"שוק ההון"

 

בינואר השנה, דיווחה חברת האנרגיה פז על השקעה של כ-10 מיליון דולר עבור 4% ועד 5% ממניות ג'נסל. זאת, כחלק ממדיניות החברה להרחיב את פעולותיה בתחום האנרגיה הירוקה, ובפרויקטים של חדשנות אנרגטית. לשוק פוטנציאל של כ-150 מיליארד דולר, ובעל ציפיות צמיחה של עשרות אחוזים במהלך העשור הקרוב.

 

תא דלק מייצר מתח ישר DC וניתן להשתמש בו ליישומים שונים, כגון גיבוי חשמלי למערכות שונות הסובבות אותנו אשר נסמכות על אספקת חשמל יציב ובכל עת, וכן אספקת חשמל רציף לאזורים אשר אינם מחוברים לתשתיות חשמל או אשר נהנים מחשמל רק בחלק משעות היממה. כמו כן, תאי דלק תופסים מקום הולך וגובר בתעשיית הרכב כפתרון נקי וארוך טווח בהנעת כלי רכב.

 

אחד המכשולים המרכזיים שעומדות בפני החברות המייצרות תאי דלק דומים הוא מחיר המימן, שנכון להיום יקר יותר מדיזל ולכן לא מהווה פתרון חסכוני יותר. ג׳נסל פיתח פתרונות להפקת אנרגיית מימן מ-״אמוניה״, כימיקל שכיח וזול יותר, המשמש תעשיות רבות. היכולת היחודית של החברה לחלץ מימן מתוך אמוניה נוזלית מאפשרת לחברה להציג פתרון חסכוני ונקי יותר, לצד האפשרות לספק ״גנרטור ירוק״ הראשון מסוגו. 

 

בין החברות העולמיות שמנסות לפתח פתרונות דומים לתעשיית הרכב, ניתן למצוא את פלאג פאוור PLUG POWER INC  (סימול:PLUG) ואת ניקולה NIKOLA CORPORATION (סימול:NKLA), שזינקו בעשרות אחוזים מתחילת השנה, אך ניקולה צללה בעקבות הפרשיות השונות. גם ג׳נסל שואפת ליצירת פיתרון אנרגיה ירוקה לשוק התחבורה, שוק שהיקפו הוערך בשנת 2018 בכ-35 מיליארד דולר עם קצב צמיחה של 15% בשנה. 

 

שוק נוסף אליו החברה, הוא מגדלי התקשורת הסלולרית, שמוציאים כ-20 מיליארד דולר בשנה על דיזל. אותם מגדלים פועלים באמצעות גנרטורים, שאותם שואפת החברה להחליף. פוטנציאל השוק נאמד בכ-12 מיליארד דולר. 

 

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    כמה אני מעריץ את האדם הנפלא הזה. לא להאמין. (ל"ת)
    אשר 11/11/2020 13:27
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    עוד בלון 10/11/2020 21:23
    הגב לתגובה זו
    ומי יוביל יאכסן וימנע תאונות אמוניה.
  • יאיר 11/11/2020 11:37
    הגב לתגובה זו
    אותו מוביל שמוביל גז בישול, אתילן לריתוך, מימן לתעשיה ואמוניה לקירור תעשייתי.
  • אין על אמוניה איזה זיקוקים היו נמל ביירות (ל"ת)
    שמוליק 11/11/2020 01:37
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    זה רציני? 10/11/2020 19:55
    הגב לתגובה זו
    והמכירות גם הולכות ומתמעטות או יותר נכון מתאפסות? והון שלילי? המוסדיים לא יעיזו להכניס כספי פנסיה לתרמית הזו.
  • משקיע 12/11/2020 08:38
    הגב לתגובה זו
    ועשה תשואה של 10877%
  • מגיב שפוי 10/11/2020 21:29
    הגב לתגובה זו
    יכניס כסף של מבוטחים בשביל העמלה
  • 1.
    חברת פז מחזיקה 10% ממניות ג'נסל (ל"ת)
    לתשומת לב 10/11/2020 18:14
    הגב לתגובה זו
חיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסףחיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסף

ברקע הצעת הרכש לסיטיקון, ג'י סיטי הוכנסה למעקב עם השלכות שליליות

ג'י סיטי רכשה 7.7% ממניות סיטיקון בפרמיה של 36% על המחיר בשוק ותפרסם הצעת רכש מלאה; המניה קפצה ביום ההודעה אך נפלה ב-11% לאחר שחברת הדירוג מעלות הכניסה את החברה למעקב עם השלכות שליליות בשל חשש לעלייה במינוף ולשחיקה בפרופיל הפיננסי

תמיר חכמוף |

ביום שני הודיעה ג'י סיטי ג'י סיטי -11.1%  , שבשליטת חיים כצמן, על רכישת 7.7% ממניות הבת הפינית סיטיקון (Citycon), תמורת 56.75 מיליון אירו במחיר של 4 אירו למניה, פרמיה של כ-36% על המחיר בשוק ערב ההצעה (ג'י סיטי רוכשת מניות סיטיקון בפרמיה, תגיש הצעת רכש לכלל המניות). בעקבות העסקה עלתה אחזקתה ל-57.4%, ובשל כך היא מחויבת לפי החוק הפיני להגיש הצעת רכש מלאה לכלל בעלי המניות במחיר שלא יפחת מהמחיר ששולם. היקף העסקה הפוטנציאלי, אם תתקבל ותושלם במלואה, נאמד בכ-312 מיליון אירו (כ-1.4 מיליארד שקל).

ג'י סיטי ציינה בדיווח כי הרכישה משקפת דיסקאונט של 44% על ההון העצמי של סיטיקון, וכי היא צפויה להביא לגידול של כ-171 מיליון שקל בהון העצמי שלה ולשיפור ב-FFO, עם "השפעה זניחה על שיעור המינוף" והמשקיעים הריעו. ביום ההודעה קפצה המניה בכ־7%, אך עד סוף השבוע חזרה לאחור, כאשר היא נופלת בכ-11% ביום המסחר האחרון אל מתחת למחיר שבו נסחרה לפני ההודעה. הירידות הגיעו זמן קצר לאחר שחברת הדירוג מעלות (S&P) הכניסה את דירוגי החברה לרשימת מעקב עם השלכות שליליות. אגרות החוב של החברה סיימו גם הן בירידות, ובלטה לשלילה סדרה יד' ג'י סיטי אגח יד -8.35%  שירדה ביותר מ-8%.



מתוך הדוח של מעלות

בין דיסקאונט להזדמנות ומה רואה השוק

מהלך הרכישה יצר ניגוד מעניין. מצד אחד, ג'י סיטי רכשה מניות מתחת לשווי בספרים, מהלך שמחזק את ההחזקה החשבונאית ויוצר "תחתית" (לפחות זמנית) למחיר המניה של סיטיקון, שעלתה בכ-35% ונסחרת קרוב למחיר ההצעה. מהצד השני, העסקה בוצעה בפרמיה של יותר מ-35% על מחיר השוק ערב העסקה, כלומר, החברה שילמה הרבה יותר ממה שהשוק חושב ששווה הנכס, בטענה שהיא מכירה את שווי הנדל"ן טוב ממנו.

בפועל, המהלך הקפיץ את השווי של אחזקת ג'י סיטי בסיטיקון באופן חשבונאי, אך זהו שיפור שמבוסס על השערוך הפנימי של המניה, לא על תזרים או מכירה בפועל. השוק, לעומת זאת, עדיין מעריך את הנכסים בזהירות רבה, כאשר מניית סיטיקון נסחרת קצת מתחת ל-4 אירו, כמעט אותו מחיר כמו הצעת הרכש, מה שמעיד על ספקנות בנוגע לשווי האמיתי של הנכסים.

הודעת הדירוג: מינוף גבוה ושחיקה בפרופיל הפיננסי

שלושה ימים לאחר ההודעה, מעלות עדכנה כי דירוג ג'י סיטי וסדרות האג"ח שלה הוכנסו למעקב (CreditWatch) עם השלכות שליליות, בשל חוסר ודאות סביב היקף ההיענות להצעת הרכש והשלכותיה על הנזילות ועל הסיכון הפיננסי. בדוח נכתב כי אם ההצעה תמומש במלואה, יחס המינוף (חוב להון עצמי מתואם) עלול לעלות לרמה של 70%-75%, בניגוד למהלכים שעשתה לאחרונה החברה כדי להוריד את המינוף, רמה שתשקף "שחיקה בפרופיל הפיננסי של החברה".

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

מה יהיה מחר בבורסה? על נייס וחברות השבבים

הדירוג של S&P, התיקון בוול סטריט ביום שישי, הבעיה הגדולה של חברות התוכנה ומה יקרה במניות הארביטראז'?

מערכת ביזפורטל |

המניות הדואליות עם פער ארביטראז' שלילי של 0.4%. בשלב מסוים בשישי זה כבר היה במינוס 1%, אבל בשעות האחרונות של המסחר היה תיקון למעלה. מניית נייס -2.11%  צפויה לרדת בכ-3%, כשהחשש מה-AI רק הולך וגדל. נייס ירדה מתחילת השנה  ב-27% ואיבדה בחמש שנים - 50%. היא נסחרת על פי קונסנזוס האנליסטים במכפיל רווח של 10 לשנה הנוכחית ומכפיל רווח של 9 לשנה הבאה. אין הרבה חברות תוכנה צומחות שנסחרות במכפילי רווח כאלו, וגם לא היה בעבר. 

מצד אחד, יש שרואים בזה הזדמנות נהדרת. מצד שני, יש כאלו שזוכרים ש"מר שוק" יודע הכל. אולי הוא יודע שאזהרת רווח או הנמכת ציפיות בדרך. כלומר, מה שנראה הזדמנות יכול להיות המחיר האמיתי כי התחזית תרד. ולמה שהיא תרד? כי החברה נמצאת בשוק מאוד מאוים על ידי ה-AI. 

תחום התוכנה וחברות התוכנה סובלות מהכניסה של ה-AI. הן אומנם מתייעלות בזכותו ומוותרות על גיוסי ג'וניורים, אלא שהליבה שלהן בסכנה - הרעיון הטכנולוגי, פיתוח התוכנה שלהם נמצא בסכנה - מה שלקח פעם לפתח במשך שנים הפך לעניין של שבועות וחודשים בודדים. התחרות מתעצמת, הסכנה גוברת. החשש שיקומו סטארטאפים יעילים ומהירים ותוך חודשים יעמידו מוצר מתחרה. היתרון של הוותיקות הוא במערכת משומנת עם שיווק, תפעול, וקשרים. אבל בסוף למוצר יש משמעות גדולה. לקוחות לא ימהרו לעזוב, אבל זה יכול לבוא לידי ביטוי בתמחור נוח יותר. חברות התוכנה צריכות לחשב מסלול מחדש.


גם טבע 0.56%   צפויה לרדת ב -1.1%, טאואר 1.44%  ב-2.4% כשמנגד קמטק -1.51%  ו נובה -8.04%  צפויות עלות מעט. הנה טבלת הארביטראז' (הקליקו להיכנס לכל המניות):