F35 לוקהיד מרטין
צילום: U.S. Air Force photo by Staff Sgt. Katerina Slivinske

טופ גאן: חברות התעופה שמתמקדות בחוזים צבאיים מנצחות את הקורונה

בעוד חברות התעופה האזרחיות חטפו מכה הגונה בשל המשבר בסקטור התעופה האזרחי העולמי, חברות המבוססות על חוזים צבאיים מראות נתונים לא רעים בכלל וצפויות להמשיך להציג תוצאות טובות
ארז ליבנה | (2)

שוויה של בואינג BOEING (BA) נחתך השנה בלמעלה מ-54%, מרמה של 337 דולר למניה בתחילת 2020, לרמה של 153.8 דולר למניה נכון לכתיבת שורות אלה. חברת ספיריט אירוספייס (SPR), ירדה מרמה של 75 דולר למניה בתחילת השנה, לרמה של קצת למעלה מ-20 דולר למניה. או מינוס 73% תשואה. ראית'יון טכנולוגיות RAYTHEON TECHNOLOGIES (RTX), ירדה מרמה של 96.4 דולר לרמה 58.3 דולר למניה. ירידה של קרוב ל-40%. לוקהיד מרטין LOCKHEED MARTIN CORP (LMT), היצרנית של ה-F-35, ירדה מרמה של קרוב ל-416 דולר למניה, לרמה שקרובה ל-379 דולר למניה. ירידה צנועה של 8.6%.

 

בשל העובדה שפרט ל-SPR, כל החברות האלה חשופות הן לסקטור הפרטי והן לצבאי, ניתן להסיק שהשווי של כל אחת מהחברות האלה נחתך, פחות או יותר, בהתאם לרמת החשיפה והיקף הפגיעה של משבר התעופה העולמי על הביקוש העולמי למטוסים חדשים, תיקונים וחלפים. זאת כמובן פרט לבואינג, שהיא יוצאת דופן בשל העובדה ששערוריית מטוסי ה-737MAX, שליוותה אותה מאז השנה שעברה הכבידה על המניה עוד לפני כן.

 

SPR היא "דוגמה נהדרת" לכמה חברות הסקטור האזרחיות נפגעו וסובלות מהמשבר – וזה בלי לדבר על חברות התעופה המושבתות. החברה שממוקמת בקנזס, מעצבת, מייצרת ומספקת מבנים וחלפים לסקטור התעופה האזרחי. בין היתר היא עוסקת בפיתוח של מערכות דלק, מערכות הנעה וכנפיים. שווי השוק של החברה היום הוא קצת למעלה מ-2.1 מיליארד דולר, לאחר שאיבדה קרוב ל-75%. כלומר השווי שלה היה למעלה מ-8 מיליארד דולר.

המיזוג שהרג את ראית'יון 

הסיפור של ראית'יון הוא ככל הנראה הכי מעניין בשלב זה, רק בשל העובדה שבשנה שעברה החברה הידועה בעיקר כיצרנית של טילי הפטריוט, התמזגה עם חברת יונייטד טכנולוגיות, מה שהפך אותן יחד לחברה השנייה בגודלה אחרי בואינג בתחום התעופה והחלל בארה"ב.

 

כחלק מהעסקה, שהפכה את שתי החברות לבעלות הכנסה מצרפית של 74 מיליארד דולר, הם מיזגו פנימה גם את חברו יונייטד קולינס ופראט אנד ויטני, שתיהן יצרניות מנועי מטוסים. קולינס הממוזגת, דיווחה על נפילה של 34% במכירות ברבעון ה-3, כשפראט & ויטני איבדו גם כן שלישי מהמכירות.

 

בשנה שעברה, כחלק מהמיזוג, החברה הודיעה כי כחלק מתוכניות הצמיחה שלה, היא מתכננת לגייס 20,000 אלף עובדים. בשבוע שעבר הם שינו את זה. כלומר, הם הודיעו ל-20,000 עובדים שהם הולכים הביתה. מדובר ב-20% מכוח העבודה של החברה הממוזגת – שמים לב לדפוס המספרי?

 

בשיחה עם משקיעים אמר מנכ"ל החברה, גרג הייז, ש"הקיצוצים הם לא פשוטים, אבל הכרחיים, נוכח ההתאוששות הארוכה שצפויה לסקטור – שבוודאות לא תהיה בצורת V"; כלומר התאוששות מהירה לאחר ירידה חדה.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

היחס בין המספר שהחברה רצתה להעסיק, לבין אלה שהיא מפטרת, מספר את הסיפור כולו. מהרחבה מתוכננת של 20% לצמצום כפוי של 20% מכוח האדם. מתחזית צמיחה מרשימה של סקטור התעופה העולמי, לירידה חדה שלוחצת לא רק את מחירי המניות כלפי מטה, אלא גם את מחירי הנפט.

 

כנראה שלולא המיזוג, השווי של ראית'יון היה אחר לחלוטין והירידות היו דומות יותר לאלה של לוקהיד מרטין, שבנויה כמעט כולה על הסקטור הצבאי.

לוקהיד מרטין ברבעון שיא

כאמור, לוקהיד, שבכל חודש מתגלה שהיא מוכרת עוד ועוד ממטוס החמקן החדיש, צפויה להמשיך ליהנות במחלקת הרכש. הרבעון האחרון היה רבעון שיא מבחינת החברה, כשהיא מכרה 16.5 מיליארד דולר, המהווים עלייה של קרוב ל-9% במכירות ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. לחברה הולך כל כך טוב, שהיא הגדילה את הדיבידנד הרבעוני ב-8.6% והצליחה להעביר 1.8 מיליארד דולר לספקים לפני הזמן.

 

"החברות שנמצאות בסקטור ההגנה מסתדרות לא רע, כשההשפעה של המגפה על העסקים שלהם הייתה מינימלית", אמר רון אפשטיין, ראש מחלקת התעופה והחלל במחלקת המחקר של בנק אוף אמריקה BANK OF AMERICA CORPORATION (P (BAC) לוושינגטון פוסט.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    כמו גם ת.א.ת לא? (ל"ת)
    משה 05/11/2020 08:02
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אבל מה עם בית שמש שלנו (ל"ת)
    חומי סתומי 04/11/2020 20:46
    הגב לתגובה זו
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיות

אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון

זינוק חד בשווי SpaceX, התאוששות מניית טסלה והערכות שווי אגרסיביות לחברות הפרטיות מציבים את אילון מאסק בעמדת זינוק להפוך לטריליונר הראשון, ומרחיבים את השפעתו הכלכלית והטכנולוגית בקנה מידה חסר תקדים

אדיר בן עמי |

אילון מאסק מסיים את 2025 כאחד מפרקי צבירת ההון החריגים ביותר שנרשמו בעת המודרנית. לא מדובר בהערכה ערכית של פעולותיו, דעותיו או עסקיו, אלא בתוצאה חשבונאית של עליות שווי חדות במספר חברות שבהן הוא מחזיק, ציבוריות ופרטיות כאחד.לפי הערכות שונות בוול סטריט, הונו של מאסק חצה בשלהי השנה את רף ה־600 מיליארד דולר, ובתרחישים אופטימיים אף מתקרב ל־750 מיליארד דולר. הפער בין ההערכות נובע בעיקר משאלת השווי של החברות הפרטיות שבשליטתו, ובראשן SpaceX ו־xAI.


גורם מרכזי בתמונה הוא חבילת האופציות שטסלה העניקה למאסק ב־2018. החבילה נפסלה פעמיים ב־2024 על ידי שופטת בדלאוור, אך בהמשך בוטלה הפסילה על ידי בית המשפט העליון של המדינה. עצם הכללת האופציות משנה משמעותית את תמונת ההון השנתית שלו. עם זאת, גם ללא האופציות, מאסק הוסיף בשנה החולפת הון בהיקף שמוערך בכ־250 מיליארד דולר. מדובר בסכום שמקביל כמעט לשוויו הכולל של האדם השני בעושרו בעולם, מייסד גוגל לארי פייג’.


המיקוד עובר לחלל

מניית טסלה עלתה בכ־20% מתחילת השנה, והוסיפה למאסק עשרות מיליארדי דולרים. עם זאת, תרומת טסלה לעלייה הכוללת בהונו הייתה משנית יחסית. הסיבה העיקרית לעלייה בשווי הייתה דווקא SpaceX. חברת החלל הפרטית, שבה מחזיק מאסק כ־40%, רשמה קפיצה חדה בשוויה המוערך, מכ־350 מיליארד דולר לכ־800 מיליארד דולר בתוך זמן קצר. העלייה מיוחסת בין היתר לצמיחה של שירות האינטרנט הלווייני Starlink ולציפיות עתידיות לפעילות בתחום מרכזי הנתונים מבוססי חלל.


בתחילת 2025 התמונה נראתה שונה. יחסיו של מאסק עם הנשיא דונלד טראמפ התערערו, מכירות טסלה נחלשו, והשוק האמריקאי נכנס לתקופה של תנודתיות חריפה בעקבות מדיניות המכסים החדשה. באפריל הוערך הונו של מאסק בכ־300 מיליארד דולר בלבד, ללא האופציות שבמחלוקת. המצב התהפך בהמשך השנה. השווקים התאוששו, טסלה התייצבה, ושווי SpaceX המשיך לטפס. במקביל, אישרו בעלי המניות של טסלה בנובמבר חבילת תגמול חדשה למאסק, הכוללת כ־425 מיליון מניות נוספות.


עם זאת, מניות אלה טרם הוענקו בפועל. מימושן מותנה בהגעה לשווי שוק של כ־8.5 טריליון דולר לטסלה, יעד שאפתני במיוחד, אשר אם יושג יוסיף למאסק הון בהיקף של כטריליון דולר.