F35 לוקהיד מרטין
צילום: U.S. Air Force photo by Staff Sgt. Katerina Slivinske

טופ גאן: חברות התעופה שמתמקדות בחוזים צבאיים מנצחות את הקורונה

בעוד חברות התעופה האזרחיות חטפו מכה הגונה בשל המשבר בסקטור התעופה האזרחי העולמי, חברות המבוססות על חוזים צבאיים מראות נתונים לא רעים בכלל וצפויות להמשיך להציג תוצאות טובות
ארז ליבנה | (2)

שוויה של בואינג BOEING (BA) נחתך השנה בלמעלה מ-54%, מרמה של 337 דולר למניה בתחילת 2020, לרמה של 153.8 דולר למניה נכון לכתיבת שורות אלה. חברת ספיריט אירוספייס (SPR), ירדה מרמה של 75 דולר למניה בתחילת השנה, לרמה של קצת למעלה מ-20 דולר למניה. או מינוס 73% תשואה. ראית'יון טכנולוגיות RAYTHEON TECHNOLOGIES (RTX), ירדה מרמה של 96.4 דולר לרמה 58.3 דולר למניה. ירידה של קרוב ל-40%. לוקהיד מרטין LOCKHEED MARTIN CORP (LMT), היצרנית של ה-F-35, ירדה מרמה של קרוב ל-416 דולר למניה, לרמה שקרובה ל-379 דולר למניה. ירידה צנועה של 8.6%.

 

בשל העובדה שפרט ל-SPR, כל החברות האלה חשופות הן לסקטור הפרטי והן לצבאי, ניתן להסיק שהשווי של כל אחת מהחברות האלה נחתך, פחות או יותר, בהתאם לרמת החשיפה והיקף הפגיעה של משבר התעופה העולמי על הביקוש העולמי למטוסים חדשים, תיקונים וחלפים. זאת כמובן פרט לבואינג, שהיא יוצאת דופן בשל העובדה ששערוריית מטוסי ה-737MAX, שליוותה אותה מאז השנה שעברה הכבידה על המניה עוד לפני כן.

 

SPR היא "דוגמה נהדרת" לכמה חברות הסקטור האזרחיות נפגעו וסובלות מהמשבר – וזה בלי לדבר על חברות התעופה המושבתות. החברה שממוקמת בקנזס, מעצבת, מייצרת ומספקת מבנים וחלפים לסקטור התעופה האזרחי. בין היתר היא עוסקת בפיתוח של מערכות דלק, מערכות הנעה וכנפיים. שווי השוק של החברה היום הוא קצת למעלה מ-2.1 מיליארד דולר, לאחר שאיבדה קרוב ל-75%. כלומר השווי שלה היה למעלה מ-8 מיליארד דולר.

המיזוג שהרג את ראית'יון 

הסיפור של ראית'יון הוא ככל הנראה הכי מעניין בשלב זה, רק בשל העובדה שבשנה שעברה החברה הידועה בעיקר כיצרנית של טילי הפטריוט, התמזגה עם חברת יונייטד טכנולוגיות, מה שהפך אותן יחד לחברה השנייה בגודלה אחרי בואינג בתחום התעופה והחלל בארה"ב.

 

כחלק מהעסקה, שהפכה את שתי החברות לבעלות הכנסה מצרפית של 74 מיליארד דולר, הם מיזגו פנימה גם את חברו יונייטד קולינס ופראט אנד ויטני, שתיהן יצרניות מנועי מטוסים. קולינס הממוזגת, דיווחה על נפילה של 34% במכירות ברבעון ה-3, כשפראט & ויטני איבדו גם כן שלישי מהמכירות.

 

בשנה שעברה, כחלק מהמיזוג, החברה הודיעה כי כחלק מתוכניות הצמיחה שלה, היא מתכננת לגייס 20,000 אלף עובדים. בשבוע שעבר הם שינו את זה. כלומר, הם הודיעו ל-20,000 עובדים שהם הולכים הביתה. מדובר ב-20% מכוח העבודה של החברה הממוזגת – שמים לב לדפוס המספרי?

 

בשיחה עם משקיעים אמר מנכ"ל החברה, גרג הייז, ש"הקיצוצים הם לא פשוטים, אבל הכרחיים, נוכח ההתאוששות הארוכה שצפויה לסקטור – שבוודאות לא תהיה בצורת V"; כלומר התאוששות מהירה לאחר ירידה חדה.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

היחס בין המספר שהחברה רצתה להעסיק, לבין אלה שהיא מפטרת, מספר את הסיפור כולו. מהרחבה מתוכננת של 20% לצמצום כפוי של 20% מכוח האדם. מתחזית צמיחה מרשימה של סקטור התעופה העולמי, לירידה חדה שלוחצת לא רק את מחירי המניות כלפי מטה, אלא גם את מחירי הנפט.

 

כנראה שלולא המיזוג, השווי של ראית'יון היה אחר לחלוטין והירידות היו דומות יותר לאלה של לוקהיד מרטין, שבנויה כמעט כולה על הסקטור הצבאי.

לוקהיד מרטין ברבעון שיא

כאמור, לוקהיד, שבכל חודש מתגלה שהיא מוכרת עוד ועוד ממטוס החמקן החדיש, צפויה להמשיך ליהנות במחלקת הרכש. הרבעון האחרון היה רבעון שיא מבחינת החברה, כשהיא מכרה 16.5 מיליארד דולר, המהווים עלייה של קרוב ל-9% במכירות ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. לחברה הולך כל כך טוב, שהיא הגדילה את הדיבידנד הרבעוני ב-8.6% והצליחה להעביר 1.8 מיליארד דולר לספקים לפני הזמן.

 

"החברות שנמצאות בסקטור ההגנה מסתדרות לא רע, כשההשפעה של המגפה על העסקים שלהם הייתה מינימלית", אמר רון אפשטיין, ראש מחלקת התעופה והחלל במחלקת המחקר של בנק אוף אמריקה BANK OF AMERICA CORPORATION (P (BAC) לוושינגטון פוסט.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    כמו גם ת.א.ת לא? (ל"ת)
    משה 05/11/2020 08:02
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אבל מה עם בית שמש שלנו (ל"ת)
    חומי סתומי 04/11/2020 20:46
    הגב לתגובה זו
ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.


אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.