נפט
צילום: iStock

סעודיה ומספר חברות באופ"ק שוקלות קיצוץ תפוקות רחב יותר

לאחר שהשלים צניחה של 19% בימים האחרונים של אוקטובר, מחיר הנפט משלים זינוק דו יומי של קרוב ל-10%. ברקע לשינוי החד בסנטימנט: הדיווחים סביב הרחבה של הסכם קיצוץ התפוקות בין רוסיה לארגון אופ"ק מתרבים
עמית נעם טל | (4)

במקביל לעליות החדות במדדים המובילים וברקע לבחירות בארה"ב, מחיר הנפט מבצע משלים תיקון חד ביומיים האחרונים. מחיר הסחורה עולה כעת בקרוב ל-2.5% ומשלים זינוק של קרוב ל-10% מהשפל אתמול (ב') בשעות הבוקר המוקדמות. ונזכיר מחיר הנפט צנח בימים האחרונים בקרוב ל-19%. 

החולשה במחיר הנפט צברה תאוצה לקראת סוף אוקטובר, כאשר רוב מדינות האיחוד האירופאי הודיעו על הגבלות בפעילות הכלכלית לנוכח העלייה בתחלואה. המשמעות הברורה והמיידית של הגבלות: ירידה בביקושים לסחורה. 

נזכיר בהקשר זה כי עוד לפני "הגל השני של הקורונה", בחודש שעבר הורידו בסוכנות האנרגיה הבינלאומית את תחזיות הצריכה למחצית השניה של 2020. בסוכנות טענו בזמנו"אנו מצפים שההתאוששות בביקושים לנפט תואט באופן ניכר במחצית השניה של 2020, כאשר מרבית ההתאוששות הקלה כבר הושגה. יקח עוד חודשים רבים עד שהביקושים לסחורה יתאוששו באופן מוחלט". ההודעות בשבועות האחרונים החזירו את החששות בשוק מפני הצפה מחודשת. 

נזכיר כי בניגוד לנכסים אחרים, שבהם הבנקים המרכזיים והממשלות יכולות לתמוך במחיר, בשוק הסחורות מדובר במשימה הרבה יותר מורכבת. הסיבה לכך היא שבפקיעת החוזים על הסחורה בכל חודש, בעלי החוזה מקבלים סחורה פיזית. המשמעות היא שאף אחד לא רוצה להיתקע עם חוזה בפקיעה, אם אין לו באמת מקום פיזי לאחסן חביות נפט. מדובר באחת הסיבות המרכזיות לאירועים באפריל האחרון, כאשר מחיר החוזה הקרוב ירד לטריטוריה השלילית. 

בניגוד לגל הראשון של הקורונה, נראה כי מפיקות הנפט למדו את הלקחים. זה התחיל אתמול עם דיווחים על כך שחברות הפקת הנפט הרוסיות נפגשו עם שר האנרגיה הרוסי אלכסנדר נובאק בנוגע לאפשרות של דחיית הגדלת התפוקה על ארגון אופ"ק+רוסיה. היום כבר מדובר בדיווחים רשמיים: הממשל הרוסי הודיע כי הוא פתוח לרעיון של הרחפת הסכם קיצוץ התפוקות של ארגון אופ"ק+ לתוך 2021, במקום לסיים אותו כבר בחודשים הקרובים. 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    צחי 07/11/2020 21:02
    הגב לתגובה זו
    אירופה צרכנית נפט מרכזית נכנסת לסגרים במדינות רבות. וגם בהודו מצמצמים פעילות. חייב להקטין ייצור כדי לשמור על ביקוש. אחרת נחזור ל20$ לחבית וקריסה של מניות האנרגיה, במקביל ההון של המדינות המפיקות נפט שמתדלקות את הכלכלה העולמית יתדלדל ותהיה קריסה כללית במניות.
  • 3.
    אז בסוף היא תעלה חח (ל"ת)
    בזן 03/11/2020 21:36
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    עמי 03/11/2020 20:51
    הגב לתגובה זו
    לפני כמה ימים היתה שיחה של פוטין והסעודחם בה הזהירו את קרנות הגידור ממשחק במחיר והורדתו
  • 1.
    אנונימי 03/11/2020 19:37
    הגב לתגובה זו
    איפה הרשות האמריקאית...כפי שאתה כותב הנפט עלה ביומיים האחרונים לרבות היפוך מגמה תוך יומי אתמול מירידה של 3 אחוז לעלייה של 3 אחוז. מי ידע מראש על התכניות הללו ועד מתי ימשיכו לשתוק על מבחר במידע פנים. נכון זו לא חברה שפירסמה דוח אם כי ארמקו הינה חברה ציבורית ואם הם מתכננים לחתוך בתפוקה החברה היתה חייבת לדווח... ולא רק על חלוקת דיבידנד.או שמא הכל בשיטה האמריקאית נעוץ בדלת המסתובבת...היום אני ראש הרשות ומחר אני מנכל בית השקעות ..
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.