נפט
צילום: iStock

סעודיה ומספר חברות באופ"ק שוקלות קיצוץ תפוקות רחב יותר

לאחר שהשלים צניחה של 19% בימים האחרונים של אוקטובר, מחיר הנפט משלים זינוק דו יומי של קרוב ל-10%. ברקע לשינוי החד בסנטימנט: הדיווחים סביב הרחבה של הסכם קיצוץ התפוקות בין רוסיה לארגון אופ"ק מתרבים
עמית נעם טל | (4)

במקביל לעליות החדות במדדים המובילים וברקע לבחירות בארה"ב, מחיר הנפט מבצע משלים תיקון חד ביומיים האחרונים. מחיר הסחורה עולה כעת בקרוב ל-2.5% ומשלים זינוק של קרוב ל-10% מהשפל אתמול (ב') בשעות הבוקר המוקדמות. ונזכיר מחיר הנפט צנח בימים האחרונים בקרוב ל-19%. 

החולשה במחיר הנפט צברה תאוצה לקראת סוף אוקטובר, כאשר רוב מדינות האיחוד האירופאי הודיעו על הגבלות בפעילות הכלכלית לנוכח העלייה בתחלואה. המשמעות הברורה והמיידית של הגבלות: ירידה בביקושים לסחורה. 

נזכיר בהקשר זה כי עוד לפני "הגל השני של הקורונה", בחודש שעבר הורידו בסוכנות האנרגיה הבינלאומית את תחזיות הצריכה למחצית השניה של 2020. בסוכנות טענו בזמנו"אנו מצפים שההתאוששות בביקושים לנפט תואט באופן ניכר במחצית השניה של 2020, כאשר מרבית ההתאוששות הקלה כבר הושגה. יקח עוד חודשים רבים עד שהביקושים לסחורה יתאוששו באופן מוחלט". ההודעות בשבועות האחרונים החזירו את החששות בשוק מפני הצפה מחודשת. 

נזכיר כי בניגוד לנכסים אחרים, שבהם הבנקים המרכזיים והממשלות יכולות לתמוך במחיר, בשוק הסחורות מדובר במשימה הרבה יותר מורכבת. הסיבה לכך היא שבפקיעת החוזים על הסחורה בכל חודש, בעלי החוזה מקבלים סחורה פיזית. המשמעות היא שאף אחד לא רוצה להיתקע עם חוזה בפקיעה, אם אין לו באמת מקום פיזי לאחסן חביות נפט. מדובר באחת הסיבות המרכזיות לאירועים באפריל האחרון, כאשר מחיר החוזה הקרוב ירד לטריטוריה השלילית. 

בניגוד לגל הראשון של הקורונה, נראה כי מפיקות הנפט למדו את הלקחים. זה התחיל אתמול עם דיווחים על כך שחברות הפקת הנפט הרוסיות נפגשו עם שר האנרגיה הרוסי אלכסנדר נובאק בנוגע לאפשרות של דחיית הגדלת התפוקה על ארגון אופ"ק+רוסיה. היום כבר מדובר בדיווחים רשמיים: הממשל הרוסי הודיע כי הוא פתוח לרעיון של הרחפת הסכם קיצוץ התפוקות של ארגון אופ"ק+ לתוך 2021, במקום לסיים אותו כבר בחודשים הקרובים. 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    צחי 07/11/2020 21:02
    הגב לתגובה זו
    אירופה צרכנית נפט מרכזית נכנסת לסגרים במדינות רבות. וגם בהודו מצמצמים פעילות. חייב להקטין ייצור כדי לשמור על ביקוש. אחרת נחזור ל20$ לחבית וקריסה של מניות האנרגיה, במקביל ההון של המדינות המפיקות נפט שמתדלקות את הכלכלה העולמית יתדלדל ותהיה קריסה כללית במניות.
  • 3.
    אז בסוף היא תעלה חח (ל"ת)
    בזן 03/11/2020 21:36
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    עמי 03/11/2020 20:51
    הגב לתגובה זו
    לפני כמה ימים היתה שיחה של פוטין והסעודחם בה הזהירו את קרנות הגידור ממשחק במחיר והורדתו
  • 1.
    אנונימי 03/11/2020 19:37
    הגב לתגובה זו
    איפה הרשות האמריקאית...כפי שאתה כותב הנפט עלה ביומיים האחרונים לרבות היפוך מגמה תוך יומי אתמול מירידה של 3 אחוז לעלייה של 3 אחוז. מי ידע מראש על התכניות הללו ועד מתי ימשיכו לשתוק על מבחר במידע פנים. נכון זו לא חברה שפירסמה דוח אם כי ארמקו הינה חברה ציבורית ואם הם מתכננים לחתוך בתפוקה החברה היתה חייבת לדווח... ולא רק על חלוקת דיבידנד.או שמא הכל בשיטה האמריקאית נעוץ בדלת המסתובבת...היום אני ראש הרשות ומחר אני מנכל בית השקעות ..
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.