"יש סיכוי גבוה לאלימות אחרי הבחירות לנשיאות בארה"ב"
טראמפ, שמפגר בממוצע הסקרים הארציים בכ-9%, נמצא בקרב מאסף כשהוא עובר בין 5 מדינות במערב התיכון, שנחשבות קריטיות ליכולת שלו לנצח. ביידן מתרכז היום בפילדלפיה. עד כה הצביעו קרוב ל-94 מיליון בעלי זכות הצבעה, כשאם מחנה טראמפ יעמוד בהבטחותיו ויגיע בהמוניו רק מחר, כנראה שנחזה באחת ממערכות הבחירות עם אחוזי ההצבעה הגבוהים בהיסטוריה של ארה"ב. נראה שהאמריקאים מכינים את עצמם להתלקחות. אחד המדדים הוא רכישת נשק. האמריקאים, שידועים כפנאטים לנשק אישי, הגדילו את כמות הנשק שהם רוכשים. ה-FBI, שעורך את בדיקות הרקע לרוכשים, מדווח שהשנה נבדקו 28 מיליון בקשות, כש-2020 כבר עקפה את כל שנת 2019 ברכישות נשק. בחלק מהערים, שבהן גם היו התפרעויות בעקבות מותו של פלויד, מוכרים סוגרים את החנויות מחשש להתלקחויות. "הבחירות מאיימות על האמינות של ארה"ב" המצב הנפיץ הביא אפילו את קבוצת המשברים הבינ"ל (International Crisis Group), ארגון ללא מטרות רווח שמתריע בפני אפשרויות להתלקחויות אלימות במדינות ברחבי העולם, להתריע על הסכנות שטומנות בחובן הבחירות ועל האלימות שיכולה להתפרץ. "ככל שהבחירות לנשיאות מתקרבות, המרכיבים לחוסר שקט כבר נמצאים. האלקטורט מפוצל, שני הצדדים ממסגרים את הסיכונים כקיומיים, שחקנים אלימים יכולים להפריע לתהליך ולאיים עליו – כשהרטוריקה של הנשיא דונלד טראמפ מרמזת שהוא יגביר את המתח ולא יפיג אותו", נכתב במסמך שפרסם ה-ICG לקראת סוף השבוע. "ארה"ב ראתה עבדות, מלחמת אזרחים, לינצ'ים, מאבקי עובדים וטיהורים אתניים של ילידים. הפצעים האלה אף פעם לא באמת החלימו. המדינה מוצפת בכלי נשק, עם כמויות של רצח שאין באף מדינה מפותחת וגם מהווה בית לקבוצות של עליונות לבנה. "הכישלון של המוסדות הדמוקרטיים לייצר מצב של בחירות שקטות, ובהתאם לתוצאות, העברת הכוח בארצות הברית תהיה רעה עבור העם האמריקאי, לממשל, לאמינות של המדינה וכך גם על השפעתה בחו"ל", נכתב. איך זה ישפיע על השווקים? כאמור, האמריקאים לא רגילים שנשיא מכהן, או כל מועמד לנשיאות בעצם, לא מקבל עליו את הכרעת הבוחר. כלומר, זה בסדר להפעיל צוות משפטי לבחון אם היו אי סדרים ובאילו היקפים, אבל מראש לומר שכל תוצאה פרט לניצחון של הצד שלך הוא רמאות - זה מעולם לא היה. הם גם לא רגילים לרמה כזו של אלימות סביב בחירות. בטח לא במאה האחרונה. המהלך האחרון בקרב המאסף של טראמפ והמפלגה הרפובליקאית הוא בבית המשפט העליון, שם הם מבקשים שכל הפתקים יספרו רק ביום הבחירות עצמו, מה שעלול להביא לביטול של מיליוני קולות חוקיים של מצביעי דואר שלא הגיעו ליעד בזמן. זו גם חבית של חומר נפץ, שעלולה להוציא מיליוני דמוקרטים לרחובות. הבעיה עם השווקים הפיננסיים בארה"ב כרגע, זה שאין חבילות תמריצים יותר. השיחות על ההרחבה הכמותית והאמצעים הפיסקאליים להתמודד עם ההשלכות הכלכליות של המגפה לא קיימות. הן תקועות וימשיכו להיות תקועות עד אחרי שיוכרז על ניצחון של אחד המועמדים ועד אחרי שהמועמד יכנס לבית הלבן. מרוץ קרוב משמעותו רק דבר אחד – הולכים לבית המשפט. זה אומר שחבילת התמריצים הבאה תתקע לזמן שיכול להגיע ללמעלה מחודש. באופן כללי, בבלומברג בדקו ומצאו שלרוב השווקים עולים אחרי הבחירות. זה בהינתן ויש זוכה ברור. השנה אין. זה מצב של חוסר ודאות. השווקים לא אוהבים את זה, בטח לא כשיש גם מגפה שמשתוללת ומשתקת את הכלכלה האמריקאית. כל זה אומר דבר אחד, אם אין מנצח מובהק ב-4 לנובמבר, השווקים הולכים להזדעזע.This is the full video of the collision in Texas. The white SUV swerved into the truck’s lane while the Biden bus straddles both lanes. The Biden supporter whose thread went viral edited this video and cut out all the commentary explaining what happened. pic.twitter.com/FDm8wdWPBq
— Ian Miles Cheong (@stillgray) October 31, 2020
- 2.ההפך ממה שנכתב 02/11/2020 22:49הגב לתגובה זולא רק שלא נראה שמורידים את האוטובוס מהכביש אלא שנראה נסיעה מופתית לצידו בשיירה של רכבי בחירות
- 1.... 02/11/2020 17:49הגב לתגובה זואיזה כתבה מיותרת חחחחח אתם משהו חח
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
מחשוב קוונטי גטי תמונותמניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה
ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72% ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91% הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.
הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה
תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.
התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.
- חברות המחשוב הקוונטי מדווחות - ההכנסות מזנקות, ההפסדים עצומים
- קוונטינום חושפת את הליוס - בדרך למחשב קוונטי מסחרי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.
