גיל אגמון דלק רכב
צילום: תמר מצפי, Bizportal
ההברקה של גיל

אנרגיה מתחדשת ואיכות הסביבה בערך של מיליארדים "מתחבאים" בדוחות של דלק רכב

גיל אגמון חטף ביקרות לפני שלוש שנים על השקעה שעשה בתחום איכות הסביבה והאנרגיה המתחדשת; אבל בדיעבד זה התברר כמהלך מבריק; כמה שווה ורידיס של דלק רכב ואיך אגמון יכול להציף דרכה ערך לבעלי המניות?

ניצן כהן | (18)
נושאים בכתבה ורידיס כלי רכב

גיל אגמון החליט לפני שלוש שנים ללכת בגדול על פעילות אנרגיה ואיכות הסביבה. מה לאגמון ולחברה בשליטתו דלק רכב 4.08% ולאיכות הסביבה? למה להשקיע 1 מיליארד שקל בפעילות שאין לה קשר לתחום העיסוק המרכזי - ייבוא רכבים? ולא רק שאין קשר, אלא זה אפילו מתנגש - רכבים מזהמים לצד איכות הסביבה ואנרגיה נקייה? 

השוק אמר את דברו - מניית החברה איבדה גובה (50% בשנה שמאז הדיווח על העסקה). היו חששות שהפיזור לא טוב לדלק רכב והמינוף עלול להכביד עליה. שלוש שנים אחרי, אגמון יכול לחייך. הפעילות של ייבוא הרכבים חזקה ובועטת למרות הקורונה ומייצרת רווחים ותזרימיים משמעותיים ופעילות האנרגיה החדשה ואיכות הסביבה גדלה וככל הנראה שווה הרבה יותר מההשקעה שנעשתה לפני שלוש שנים. עם כל הכבוד למבול החברות בתחום האנרגיה המתחדשת שמגייסות לפי שווים של מאות רבות ונסחרות אפילו במיליארד-שני מיליארד למרות שאין להם באמת מכירות, הפעילות של דלק רכב בתחום - ורידיס היא עסק אמיתי, עסק גדול ומרוויח (ראו בטבלה). עסק שאם דלק תחליט להוציאו לבורסה יקבל תמחור של פי כמה מהתמחור לפני שלוש שנים. זה הסיפור הגדול בדלק רכב - סיפור על חזון יוצא דופן של אגמון. 

 

מהביאור על מגזרי הפעילות של החברה (הנתונים למעלה), אפשר להבין שתחום איכות הסביבה והאנרגיה מכניס כ-220 מיליון שקל ברבעון מרוויח תפעולית 35-40 מיליון שקל. התוצאות האלו לא מבטאות צמיחה משמעותית לעומת שנה שעברה, אם כי, על פני השלוש שנים האחרונות מדובר בצמיחה משמעותית (פי 3 ברווחים מאז הרכישה) והתחום אמור לצמוח בשיטת "המדרגות" בהתאם לכניסה של פרויקטים נוספים. ורידיס צפויה להמשיך וליהנות מהגמה העולמית של דחיפה לפתרונות טובים יותר לסביבה, ומעצם היותה שחקנית מקומית בולטת. 

רווח תפעולי של 35-40 מיליון שקל, תחום חם, צומח. הייפ בבורסה סביב התחום, תעשו חשבון ותקבלו חברה שיכולה להיות שווה בשמרנות (אפילו שמרנות יתר) מעל 2-2.5 מיליארד שקל. אבל הערכים של דלק רכב נמצאים גם וגם - גם באנרגיה ירוקה וגם בייבוא רכבים שמייצר בשנה רווחים של 200-300 מיליון שקל וגם כאן בשמרנות. הפעילות הבסיסית בהינתן הרווחים האלו ובהינתן אפילו מכפיל רווח נמוך לתחום עשויה להיות שווה (בשמרנות) 1-1.5 מיליארד שקל. 

כדי להעריך את שווי החברה צריך להוריד משווי שתי הפעילויות את החוב שמסתכם ב-580 מיליון שקל (חוב בסולו). אז נכון, שאנחנו נותנים לכם מספרים מוערכים ולא תמונה מלאה, אבל נראה שהשוק מתמחר את דלק רכב בחסר. 

 

דרכו של גיל

גיל אגמון מוכר לציבור בעיקר כבעל השליטה ביבואנית כלי הרכב הפופולריים ביותר בישראל. בין המותגים שדלק רכב מייבאת - מאזדה, פורד והחל משנת 2011 היא גם יבואנית של ב.מ.וו. שלל המותגים הפופולריים של החברה ביצרו את מעמדה כאחת מיבואניות הרכב הגדולות בישראל.

אגמון עבר מסטטוס של מנהל שכיר בתחום הרכב לאחד מאנשי העסקים הבולטים בכלכלה המקומית. אגמון ניהל את דלק רכב כשהיתה בבעלות קבוצת דלק. דלק רכב בניהולו הפכה לחברת ייבוא הרכבים הגדולה בארץ, בעיקר בזכות מאזדה. התרומה של החברה לקבוצת דלק היתה פנומנלית ובמקביל המנכ"ל - אגמון, נהנה מחבילת שכר והטבות גבוהה.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

כחלק מחבילת השכר שקיבל אגמון מיצחק תשובה הוא קיבל גם חבילת מניות כך שמשנת 2003 ועד לשנת 2010 החזיק כבר ב-15.5% ממניות החברה. ברבעון האחרון של שנת 2010 עשה אגמון מהלך ורכש את השליטה בחברה (22%) בתמורה ללא פחות ממיליארד שקל ועלה להחזקה של 37.5% בדלק רכב. 9 שנים לאחר מכן רכש חבילת מניות נוספת מקבוצת דלק (7.5%) וביצר את שליטתו בחברה.  

בין לבין, במחצית השנייה של שנת 2011 עיבה אגמון את קולקציית כלי הרכב שדלק רכב מייבאת ומשווקת בישראל כשרכש את קמור, יבואנית BMW לפי שווי של 245 מיליון שקל. 

אבני הדרך המרכזיות של החברה

אם נעבור על ההיסטוריה של דלק רכב, נמצא שלוש נקודות זמן חשובות: שנת 2010 כשאגמון רכש את השליטה בדלק רכב, שנת 2011 רכישת קמור, שנת 2018 השלמת רכישת ורידיס 

בשנת 2017 החליט כאמור גיל אגמון לגוון את פעילות דלק רכב. אגמון, זיהה כנראה שתי מגמות - הראשונה: שינויים בעולם הרכב, והשנייה: התפתחות פעילות בתחום איכות הסביבה והאנרגיה המתחדשת. השינויים בעולם הרכב כשעיקרם מעבר לרכבים חשמליים עלולים לפגוע במרכזי הרווח של דלק רכב - הפעילות עצמה תרד עם יצרניות הרכב שהיא מייבאת, יפגרו מאחור בתחום ומעבר לכך - מוסכי היבואן ייפגעו מאוד. רכבים חשמליים אמורים להיות עם תקלות מעטות יותר. חלק מרכזי מהרווח של דלק רכב מגיע מהמעטפת, כלומר לא מהמכירה עצמה, אלא מהטיפול, תיקונים וכו'. 

אגמון תפס שתי ציפורים במכה אחת.  ההשקעה בורידיס מבטאת את הערכתו שתחום איכות הסביבה יפרח וגם היא בעצם מדללת את ההשפעה של תחום ייבוא הרכבים. מעבר לכך, למרות המהלך הגדול - השקעה של מיליארד שקל, אגמון עשה פיזור סיכונים נכון והתבסס על פרת מזומנים שגם היא תניב פחות, היא עדיין אחת מיצרניות המזומנים הגדולות בבורסה. החוב בגין העסקה (ואגב גם החוב בגין הרכישה המקורית שלו ב-2010) מומן מהרווחים והתזרימים הפנומנליים של הפעילות העסקית - מכירת כלי רכב. החברה מחלקת דיבידנדים משמעותיים כשבעשר השנים האחרונות היא חילקה מעל 2 מיליארד שקל!. כך שבמבט קר, ניתן לומר שזה היה הימור מושכל מאוד. למעשה, אי עשיית מעשה, היתה מבחינתו הימור גדול יותר.   

מי זאת ורידיס?

וקצת על ורידיס. החברה פועלת בשלושה תחומים: פסולת – איסוף וטיפול בפסולת מוצקה וכן איסוף וטיפול בפסולת של חומרים מסוכנים. בנוסף פועלת החטיבה הזו במיון של הפסולת הזו והשבתה או לפחות את חלקה לייצור דשנים ואנרגיה.

התחום השני הוא תחום המים. באמצעות החטיבה הזו מפעילה החברה את מתקן ההתפלה באשקלון ונוסף היא מטפלת בשפכים ותשטיפי מטמנות.

התחום השלישי בו פועלת החברה הוא תחום האנרגיה. באמצעות חטיבה זו מחזיקה ורידיס ב-20% מתחנת הכוח ברותם יחד עם OPC (ורידיס מחזיקה ב-20% מהתחנה), וכן מחזיקה בתחנת הכוח IPP באשקלון ותחנת הביוגז באפעה.

הנה התוצאות לתשעה חודשים ראשונים של השנה לעומת תקופה מקבילה. הצמיחה היא לא גורפת בכל תתי המגזרים, אבל הצמיחה על פני זמן היא משמעותית והירידה בתחום האנרגיה היא סוג של ירידה טכנית כי בתקופה המקבילה אשתקד OPC קיבלה תשלום חד פעמי.  

 

תגובות לכתבה(18):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    עלתה 40% בחודש האחרון (ל"ת)
    ציון 13/12/2020 20:48
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    למה נראה לי שמספרים לנו סיפורים 27/11/2020 13:08
    הגב לתגובה זו
    למה נראה לי שמספרים לנו סיפורים
  • 11.
    יונית 27/11/2020 11:07
    הגב לתגובה זו
    ממש לא אוהבים את "גיל",לא יכולתם למצוא צילום גרוע יותר?
  • 10.
    צודקים, מהלך מעניין, חברה מעניינת (ל"ת)
    עדי 26/11/2020 12:17
    הגב לתגובה זו
  • דרום ת"א 26/11/2020 14:17
    הגב לתגובה זו
    הוא עשה תחקיר על ורידיס, ושואל אותם שאלות קשות.
  • גואטה ערס שדיברר לא משכילים (ל"ת)
    בורות 29/11/2020 10:12
  • 9.
    ביומן הרואים הכולאדום והבורסה לו מגיבה בהתאם (ל"ת)
    דוד 26/11/2020 11:01
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    האס אם פי לעלות קשה לו לרדת כאב לו הוא צריך טיפול שם (ל"ת)
    יוסי 26/11/2020 10:40
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    הדולר בשפל רק בגלל שהבורסה מנופחת חזק בסי של 10 שנים (ל"ת)
    משה 26/11/2020 10:34
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    שהכלכלה תיפרח האס אם פי צריך לרדת לפחות 10 אחוז (ל"ת)
    חיים 26/11/2020 10:33
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    הדקס רוצא לרדת והאס אם פי לו נותן לו לרדת יש הרבה כסף ב (ל"ת)
    חיים 26/11/2020 10:32
    הגב לתגובה זו
  • רים 27/11/2020 11:08
    הגב לתגובה זו
    נותן לו!!!
  • 4.
    חובות הישאיר טרמפ 335 טריליון דולר והקרונה מכה קשות (ל"ת)
    אבי 26/11/2020 10:30
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    דרום ת"א 26/11/2020 10:29
    הגב לתגובה זו
    גואטה עשה תחקיר על ורידיס בערוץ 11 והבעיות שלה: ריח מחיריה והשלכת אשפה בבקעת הירדן.
  • 2.
    הבורסה האס אם פי משחקת טנגו למרות שהי מנופחת הרבה (ל"ת)
    vננמי 26/11/2020 10:25
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    טוליק 26/11/2020 09:59
    הגב לתגובה זו
    אחלה כתבה
  • דרום ת"א 26/11/2020 14:16
    הגב לתגובה זו
    גואטה בערוץ 11 שאל אותם שאלות קשות, עליהן לא קיבל תשובה - המפעל בחיריה לא אמור לפלוט ריחות לתושבי דרום ת"א, והם אמורים לטפל באשפה ולא להשליך אותה בבקעת הירדן.
  • דודו 26/11/2020 10:43
    הגב לתגובה זו
    כתבה מוזמנת של יח״צ ורידיס חברה בגסיסה וכל מי שבתחום יודע זאת
טבע תרופות
צילום: סיון פרג'

אופנהיימר: אפסייד של 30% בטבע

בבית ההשקעות אופנהיימר מציינים לחיוב את השיפור בכל חטיבות הפעילות של חברת התרופות, את העלאת התחזיות להכנסות מאוסטדו ויוזדי, והתקדמות בפיתוח מולקולת ה-TL1A; מחיר היעד למניה על 30 דולר עם המלצת "תשואת יתר"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טבע אופנהיימר

אופנהיימר מפרסמים סקירה חיובית על טבע טבע 1.19%   בעקבות דוחות הרבעון השלישי, שבהם הציגה החברה הכנסות של 4.5 מיליארד דולר - עלייה של 3% מהתקופה המקבילה וגבוהה מהצפי שעמד על 4.34 מיליארד דולר. 

כל חטיבות הפעילות - הגנריקה, הביוסימילרס ותרופות המקור - הראו שיפור בתוצאות, וטבע העלתה את התחזיות השנתיות שלה. בבית ההשקעות אופנהיימר משאירים את המלצת ה-Outperform ומחיר היעד על 30 דולר למניה, כשהם מתבססים על מכפיל 6.7 לרווח התפעולי המתואם של 2026.


צמיחה בכל החטיבות

בחטיבת הגנריקה נרשמה צמיחה של 2% בהכנסות, ל-2.58 מיליארד דולר, מעל תחזית השוק שעמדה על 2.41 מיליארד דולר. בארה"ב בלטה עלייה של 7% (במונחי מטבע מקומי), שהובילה להכנסות של 1.18 מיליארד דולר, בעוד שבאירופה נרשמה ירידה של 5% עקב בסיס השוואה גבוה. שאר העולם הציג צמיחה מתונה של 3%. תחת אותה חטיבה משולבות גם תרופות הביוסימילרס, שמהן כבר הושקו 10 תרופות, ועוד שש צפויות עד סוף 2027. אופנהיימר מציין כי השקת התרופות באירופה ב-2027 צפויה להאיץ את קצב הצמיחה בתחום, כאשר התחזית להכנסות נותרת על 800 מיליון דולר.

בחטיבת תרופות המקור הממוסחרות בלטה צמיחה משמעותית באוסטדו (Austedo) - עלייה של 38% ל-618 מיליון דולר. גם יוזדי (Uzedy) הציגה צמיחה של 24% ל-43 מיליון דולר, ואג’ובי (Ajovy) עלתה ב-19% ל-168 מיליון דולר. טבע מאשררת את תחזית ההכנסות לאוסטדו לשנת 2027 - 2.5 מיליארד דולר - וצופה כי לאחר חדירה לשוק האירופי היא תגיע להכנסות שיא של כ-3 מיליארד דולר. בהתאם לכך, החברה העלתה את התחזית השנתית ל-2025 ל-2.05-2.15 מיליארד דולר. גם יוזדי מתקדמת בקצב מהיר מהצפי - עם תחזית מעודכנת של 190-200 מיליון דולר השנה, לעומת 150 מיליון בתחזית הקודמת. שתי התרופות, יחד עם האולנזפין שצפויה להגיע לשוק ב-2026, מוערכות לייצר בשיאן בין 1.5 ל-2 מיליארד דולר.

בצד של הפיתוח, טבע מתכננת להגיש את זריקת האולנזפין (לטיפול בסכיזופרניה) ל-FDA עד סוף 2025, עם צפי למכירות מ-2026 והכנסות של עד 1.5 מיליארד דולר. מולקולת ה-TL1A, שמפותחת יחד עם סנופי, מתקדמת כמתוכנן, והחברה צופה לקבל בגינה תשלום ראשון של 250 מיליון דולר ברבעון הרביעי של השנה ועוד 250 מיליון נוספים ברבעון הראשון של 2026. בטווח הארוך מעריכה טבע כי מדובר בפוטנציאל הכנסות של 2-5 מיליארד דולר, לא כולל אינדיקציות נוספות.

יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי

ה"תכנית אסטרטגית" של אוגווינד נחשפת: הנפקה בדיסקאונט למנהלים

אחרי זינוק ביותר מ-50% בעקבות ההבטחות והראיון על "פרק חדש" אוגווינד מודיעה על הנפקה פרטית בדיסקאונט של 30% ובדילול של 42% בהון - המשקיעים הקטנים נשארים בחוץ, וההנהלה "מביעה אמון בחברה" במחיר מבצע; אישור הגיוס תלוי בבעלי המניות - אל תהיו פרייארים!

נושאים בכתבה אוגווינד

מתחילת נובמבר אוגווינד זינקה יותר כ-57%, בעקבות הבאזז סביב ה“תוכנית האסטרטגית” וגם ההבטחות שהיו"ר יפתח רון-טל והמנכ"ל טל רז נתנו לנו שעכשיו זו כבר לא חברת מו״פ, אלא “שחקן אנרגיה יזמי באירופה”. אבל היום מתברר מה באמת מסתתר מאחורי כל ההצהרות האחרונות, דבר שעצוב לומר היה כתוב על הקיר לכל אורך הדרך - גיוס הון בדיסקאונט למקורבים ולבעלי עניין, כשהציבור נשאר בחוץ. כשפורסמה התכנית ניתחנו אותה - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד? כבר בחודש הקודם כתבנו לכם שהחברה לא באמת מתקדמת לשלב מסחרי, אלא מכינה את הקרקע לגיוס הון נוסף. כבר אז כתבנו שאוגווינד מנסה לצייר חזון על התרחבות לאירופה, אבל בפועל זה איתות לשוק שהיא צריכה כסף כדי לשרוד. והנה זה הגיע.

אוגווינד הודיעה כי ועדת הביקורת אישרה הנפקה פרטית של 14.3 מיליון מניות במחיר של 3.5 שקלים למניה יחד עם 14.3 מיליון אופציות במחיר מימוש של 5 שקלים עד סוף 2028. אם לוקחים בחשבון את כל האופציות, זה משקף דילול של כמעט 42% מההון. בשוק המניה נסחרת סביב 4.96 שקלים, כך שהמשתתפים בהנפקה יקבלו את המניות בכ-30% הנחה למחיר המניה בשוק ערב ההנפקה, ובחישוב אפקטיבי קרוב ל-2 שקלים למניה, כלומר דיסקאונט של יותר מ-50%.

בזמן שהמשקיעים הקטנים רכשו מניות בשערים גבוהים, בזמן שהמשקיעים הסכימו לתת לאוגווינד שאכזבה לא פעם ולא פעמיים - צ'אנס נוסף. אוגווינד חוזרת על הדפוס, ההנהלה תקבל אופציות ומניות במחירי רצפה. ואם זה לא מספיק, החברה גם מודיעה על כוונה לגייס עד 30 מיליון שקל נוספים ממוסדיים באותם תנאים שפירטנו.

לפי ההודעה לבורסה זה עדיין לא סופי ותלוי באישור האסיפה הכללית של בעלי המניות. לכאורה זה בקשה מוגזמת מהמשקיעים שקנו מניות במחיר מלא. להנהלה לא מגיעה כזאת מתנה לפני שיש בכלל הכנסות משמעותיות שלא לדבר על רווחים, כשכל מה שנראה הוא שהתכנית האסטרטגית בסופו של דבר מדללת את המשקיעים בחיר נמוך. 

מה שהובטח ומה שבאמת קרה

כשדיברנו עם ההנהלה בתחילת החודש, גם אנחנו רצינו להאמין. רצינו לחשוב שאולי הפעם באמת יש שינוי אמיתי, שאוגווינד עברה שלב. הם דיברו על “פרק חדש באירופה”, על פרויקטים של מאות מיליוני אירו, על מימון מוסדי חכם ועל שלב מסחרי שמתחיל סוף-סוף לקרום עור וגידים - יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”