טראמפ ביידן פארמה תרופות
צילום: Gage Skidmore - flickr, האתר הרשמי של ג'ון ביידן, Istock

איך ישפיעו תוצאות הבחירות בארה"ב על סקטור הפארמה?

קיימים 3 תרחישים מרכזיים לגבי תוצאות הבחירות ולכל אחד משמעות אחרת על סקטור הפארמה - התרחיש הגרוע ביותר מבחינת הסקטור יהיה בחירתו של ביידן כנשיא עם 2 בתי הקונגרס בשליטה דמוקרטית
סטיבן טפר | (1)

סקטור הפארמה הושפע ב-5 השנים האחרונות מההתעסקות המוגברת של המערכת הפוליטית במחירי התרופות הגוהים. שתי המפלגות בארה"ב מבינות שהמצב הקיים לא יכול להימשך, אך קיימים הבדלים בין המפלגות כאשר הפוליטיקאים באגף השמאלי של המפלגה הדמוקרטית דורשים רפורמות קיצוניות יותר, הפוליטיקאים במפלגה הרפובליקנית דורשים רפורמות מתונות יותר. גם לנשיא טראמפ תוכניות להגבלות מחירי התרופות, אך בשלב זה מעט מאוד השתנה בשטח.

ביוני האחרון בעיצומה של מערכת הבחירות חתם טראמפ על צו נשיאותי שמורה לשר הבריאות לנקוט במספר צעדים שיבטיחו שאזרחי ארה"ב ישלמו  מחירים נמוכים יותר עבור תרופות מרשם, הצעדים כוללים:

הורדת עלויות תיווך בסקטור התרופות, כך שההנחות המפליגות שמקבלים המתווכים (הרשתות, המפיצים והחברות ה-PBM) מיצרניות התרופות יגיעו ישירות לאזרחים הוותיקים המבוטחים תחת חלק D של תוכנית המדיקאייר.

לאפשר יבוא מקביל של תרופות מיוחדות ממדינות שבהן מחירם נמוך יותר. תרופות שיוצרו מראש בארה"ב ו/או אושרו לשימוש גם בארה"ב.

לוודא שמבוטחי המדיקאייר בארה"ב אינם משלמים מחיר גבוה יותר מהמחיר שמשלמים במדינות אחרות ב-OECD, בעלי מדרג כלכלי זהה לזה של ארה"ב.

המטרה? למנוע מאזרחי ארה"ב להמשיך לסבסד את מחירי התרופות לאזרחי מדינות אחרות.למרות שהנשיא הוציא צו להורדת מחירי התרופות, נראה שהוא מתמקד בתרופות ותיקות יחסית שיש להן כבר תחליפים.

כמו כן הצו אינו שם את יצרני התרופות בחזית, הוא מכוון למתווכים בענף התרופות ולמדינות אחרות שמצליחות להשיג מחירים נמוכים מיצרני התרופות שמגלגלים את עלויות הפיתוח על הצרכן האמריקאי.

השפעת התרחישים המרכזיים על סקטור הפארמה

קיימים 3 תרחישים מרכזיים לגבי תוצאות הבחירות ולכל אחד משמעות אחרת על סקטור הפארמה:

התרחיש השלילי לסקטור - ביידן נשיא עם 2 בתי הקונגרס בשליטה דמוקרטית

הקונגרס האמריקאים מקדם חקיקה מקיפה להורדת מחירי התרופות, כולל היתר לארגון המדיקאייר לנהל משא ומתן ישירות עם יצרני התרופות להורדת מחירים. למרות שמדובר במהלך דרסטי שיפגע במחירי התרופות, להערכתנו היקף הפגיעה צפוי להיות מוגבל.

פגיעה משמעותית במחירי התרופות תביא לפגיעה ישירה בהשקעות במו"פ של תרופות החדשות למחלות רבות שעדיין אין להן מענה קליני הולם. כמחצית מחברי המפלגה הדמוקרטית ששייכים לאגף המרכזי, לא צפויים לתמוך במהלך שיפגע אנושות בפיתוח של תרופות וטכנולוגיות רפואיות חדשות.

קיראו עוד ב"גלובל"

התרחיש הניטרלי לסקטור - ביידן נשיא עם 2 בתי קונגרס מפוצלים

נשיא שנתפס כחלק מהאגף המרכזי-מתון של המפלגה הדמוקרטית יחד עם קונגרס מפוצל לא יעדיף ולא יוכל להעביר מהלכי חקיקה דרסטיים נגד מחירי התרופות.

התרחיש החיובי לסקטור - טראמפ נשיא עם 2 בתי קונגרס מפוצלים

יקשה מאוד על האפשרות להעביר מהלכי חקיקה דרסטיים נגד ייצרני התרופות. יתרה מזאת, לא בטוח שהנשיא טראמפ שיצא עם צו הנשיאותי בחודש יוני בעיצומה של מערכת הבחירות, ימשיך במהלכים להורדת מחירי התרופות לאחר הזכיה.

המפלגה הרפובליקנית תמיד נחשבה כפרו-חברות התרופות. גם הנשיא טראמפ מבין שבעידן פוסט-קרונה, סקטור הבריאות בכלל וחברות הביו-פארמה בפרט יכולות להיות חלק ממנועי הצמיחה לתדלוק המשך העליות בשווקים הפיננסיים.

הכותב הינו סטיבן טפר, אנליסט פארמה וביומד, IBI בית השקעות.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אמיר 27/10/2020 03:30
    הגב לתגובה זו
    טראמפ מנצח
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.