זריקה תרופה
צילום: ThisisEngineering RAEng on Unsplash

ביונדווקס נכשלה בניסוי מכריע - המניה קרסה ביותר מ-80%

ביונדוקס ניסתה לפתח חיסון אוניברסאלי לשפעת והערב דיווחה כי לא הושגו התוצאות הרצויות; מנכ"ל החברה: "אנחנו מודים לצוות על המסירות ב-15 השנים האחרונות"
ניצן כהן | (13)
נושאים בכתבה ביונדווקס

הניסוי האחרון של BIONDVAX PHARMA WT נכשל ונראה שהחברה עומדת בפני סגירת שעריה או לפחות שינוי עסקי משעותי (לרבות הכנסת פעילות חדשה). ביונדווקס ניסתה לפתח חיסון אוניברסאלי לשפעת ותוצאות השלב השלישי לא הראו מובהקות מספקת לפיה מי שקיבל את החיסון מוגן מפני השפעת על זניה השונים בהשוואה למי שקיבל פלסבו. כואב - המניה צנחה וחזרה בעצם את כל הדרך חזרה - למחיר לפני כשנתיים. 

ביונדווקס פיתחה את החיסון על בסיס מחקריהן של פרופ' רות ארנון שפיתחה את הקופקסון של טבע שמיועד לטיפול בחולי טרשת נפוצה, וד"ר תמר בן ידידיה.

"אנחנו מודים לצוות על המסירות שהפגין במשך 15 שנים" אמר מנכ"ל החברה והמייסד ד"ר רון בבקוב והוסיף "ניסינו לפתח גישה חדשנית לבעיה עולמית. אני רוצה להודות לנסיינים, לחוקרים ובעלי העניין עבור תמיכתם".

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    אנונימי 25/10/2020 06:52
    הגב לתגובה זו
    נשמע דרמתי קריסה של 80% אבל זה אחרי שנה שבה המניה עלתה באיזה 300% ככה שתכלס שער המניה חזר סהכ לערכי שנת 2018
  • 8.
    טל 25/10/2020 05:13
    הגב לתגובה זו
    להרוויח מלא כסף על חשבון המשקיעים
  • 7.
    משקיע גדול 24/10/2020 21:26
    הגב לתגובה זו
    הפסדתי עשרות אלפי דולרים בהשקעה הזו, יש למישהו מחשבה על עתיד כלשהו לחברה, יש להם מפעל חיסון מוכן. כמה זה שווה אם בכלל?
  • 6.
    שלום, שלמאת. (ל"ת)
    בני 24/10/2020 16:17
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    רן 24/10/2020 14:47
    הגב לתגובה זו
    נראה שרוב החברות בתחום פועלות על pr ובלי שום הצדקה לשווי השוק המנופח שלהם. 10 שנות עבודה ומיליונים שעברו למנהלים ולעובדים, ועכשיו מתברר שכל העסק הזה לא מחזיק מים. שיהיה זה לקח לכל מי שיושב ומחכה לחיסון לקורונה- צריך לחזור לחיות כרגיל, כפי שהיה מאז ומעולם.
  • 4.
    כואב 24/10/2020 14:25
    הגב לתגובה זו
    מושקעים בחברה כמעט מעת הנפקתה בבורסה בתל אביב. כואבים את הכישלון של הניסוי, הכאב של עובדי החברה, וההפסד הכספי של כל המושקעים בה.
  • 3.
    משקיע 24/10/2020 12:19
    הגב לתגובה זו
    כואב לי בכל הגוף לא מאמין לא מאמיןהכל הלך לפח כל ההשקעה הכל נשרף...איך הם נכשלו איךךךך למההההההההההההההה למההה לא לא לאאאא.רותתתתתתתתתתת מה עשית ליייייי זה היה הכרטיס יציאה מהכלא האחרון שלי.אני בהלם החלום שלי ברגע זה נגדע אין לי יותר חלומות החיים שלי קיבלו סטירה מצלצלת לפרצוף.זה לא פייר לא פייר
  • אבי 25/10/2020 02:00
    הגב לתגובה זו
    אם התגובההאמיתית הכל עובר ונשכח...עברתי את זה פעמיים..מתחילים מחדש...שבוע טוב.
  • מאיר 24/10/2020 21:28
    הגב לתגובה זו
    כמה השקעת בחברה?
  • שמעת על פיזור השקעות? (ל"ת)
    גלעד 24/10/2020 21:27
    הגב לתגובה זו
  • מקווה שאתה מגזים בכוונה ואם לא תזכור שזה רק כסף!!! (ל"ת)
    יוסי 24/10/2020 21:01
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אנונימי 24/10/2020 08:55
    הגב לתגובה זו
    אין מה לעשןת, הדרך להצלחה רצופה בכשלונות. בל תרפינה ידיכם
  • 1.
    רן 24/10/2020 01:19
    הגב לתגובה זו
    לא יותר הגיוני לשמור על הבריאות ולא לאכול פיצות וגבינות במקום?
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.