מה יקרה לשוק המניות אחרי הבחירות?
שבועיים לפני הבחירות בארה"ב, יונתן כץ, הכלכלן הראשי של לידר שוקי הון, מסמן 3 תרחישים אפשריים ואת ההשפעה שלהם על וול סטריט -
בתרחיש הראשון, שכרגע הסקרים מנבאים, ביידן זוכה באופן מספיק גורף שישכנע את טראמפ לזוז הצידה. יציבות שלטונית שתביא כנראה לעליות. ביידן הוא לא שמאל רדיקלי ואין באמת חשש לשוק ההון. הוא כן מתכנן תכנית פיסקלית שתביא לחיזוק הכלכלה לטווח הארוך.
בתרחיש השני, טראמפ זוכה, נגד ההערכות כרגע, וגם אז שוק ההון יאהב את זה ככל הנראה.
אבל התרחיש הבעייתי באמת הוא אם תוצאות הבחירות לא יהיו חד משמעיות. אז יגבר הכאוס, טראמפ יתכן ולא יוותר על התפקיד בסנאריו כזה וזה התרחיש הכי גרוע עבור ארצות הברית בכלל והכלכלה ושוק ההון בפרט.
- 11.לרון 02/11/2020 10:52הגב לתגובה זולבטח יש רביעי שאף אחד לא חשב עליו והוא הנכון.....כרגיל
- 10.דוד 28/10/2020 14:19הגב לתגובה זולמה תמיד הווליום אצלכם על הפנים.
- 9.בני 19/10/2020 18:03הגב לתגובה זוהפד ידפיס מאות טריליונים , והעליות ימשכו.
- 8.איזה כתבה של אינטרסנטים, תשמרו על הכסף שלכם !!! (ל"ת)NONE 19/10/2020 13:47הגב לתגובה זו
- 7.וואו, מדהים, איך לא חשבתי על זה... (ל"ת)ישראל 19/10/2020 13:41הגב לתגובה זו
- 6.תרחיש 19/10/2020 13:06הגב לתגובה זווואו איזה כתבה משכילה, לא יודע מה לעשות עם כל מה שלמדתי.
- 5.רובי 19/10/2020 13:06הגב לתגובה זוספקולציה פוליטית ושום מילה על הכלכלה האמיתית, ספקולציות פוליטיות ושום מילה על הכלכלה האמיתית, מיתון ואבטלה,ירידות חדות בתוצר ובנוסף הגל השני והשלישי של הנגיף המאיים
- לרון 02/11/2020 10:54הגב לתגובה זוהיא האינטרנט,אותו מגדל בבל שנותן לכל אחד האשליה שהוא גאון הדור
- 4.כלכלן ראשי 19/10/2020 12:54הגב לתגובה זואחיין שלי היה כותב תרחישים יותר מעניינים
- לרון 02/11/2020 10:55הגב לתגובה זולטיפשים "יודעי כל" נבובים
- 3.א 19/10/2020 12:14הגב לתגובה זובהינן 4 שנים עד הבחירות הבאות כדאי לפעול בצורה נחרצת כבר בהתחלה כך שבהמשך הכלכלה תשתפר. אז שלב ראשון קיצוץ בהוצאות פדרליות, קיצוץ בהוצאות על הצבא, ועוד כהנה וכהנה פעולות שלא תהיינה לה פגיעה דרמטית בבורסה אך אולי ירידה מתונה של 20%
- לרון 02/11/2020 10:55הגב לתגובה זומי יזכה,בטוח שהעולם לא ייעצר כמו אחרי רצח קנדי,ג'ון לנון ואחרים
- 2.הזהב יטוס אחרי הבחירות (ל"ת)יעקב 19/10/2020 11:34הגב לתגובה זו
- יוסי 02/11/2020 10:57הגב לתגובה זוהנביא!!ח!ח!ח!
- כנסו לחדשות kitco ותבינו יש הרבה סיבות.זה לא המקום.... (ל"ת)יוסי 19/10/2020 17:49הגב לתגובה זו
- אנונימי 19/10/2020 12:37הגב לתגובה זובבקשה תרחיב
- אנונימי 19/10/2020 12:37הגב לתגובה זובבקשה תרחיב
- סם 19/10/2020 12:21הגב לתגובה זומעניין ...
- 1.אש 19/10/2020 11:33הגב לתגובה זושנים של למידה, התמקצעות וניסיון הביאו את יונתן כץ לכתוב את הטור המרתק הזה. שבעצם אין בו כלום.
- יוני 02/11/2020 10:57הגב לתגובה זודהיום היא יחסי ציבור מתוקשרים מכל סוג
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
