מסחר באסיה סין
צילום: Istock

המדדים של סין מנצחים את וול סטריט: האם זה יימשך?

טיפול יעיל במגפה, מדדים שעולים בעשרות אחוזים, כלכלה שצומחת כששאר העולם מתכווץ. עד לאן ימשיך שוק המניות הסיני לטפס ואיך זה קשור לבחירות בארה"ב?
ארז ליבנה | (8)

מדד הנאסד"ק תיקן מהר את הנפילה של מארס ושבר שיאים בשרשרת בחודשים האחרונים. למדד ה-S&P לקח יותר זמן לתקן את כל הנפילה - כמעט  חצי שנה. באוגוסט, תחילת ספטמבר, חזרנו למקום שבו היינו לפני פרוץ הקורונה. שתבינו - זה לא רע. השווקים התעלמו מהקורונה. זה מצוין, מי היה מאמין במארס שאלו יהיו המחירים היום. זה נובע מחוסר אלטרנטיבת השקעה ותמיכה גדולה של הבנק המרכזי בשווקים. כמה שזה מפתיע ואפילו מעורר קנאה מנקודת המבט של משקיעים בבורסה הישראלית שעדיין מתקשה להתאושש, זה עוד פחות ממה שעשתה הבורסה בסין.

 

אם ניקח את מבטנו לצד השני של כדור הארץ ונסתכל רגע על המדדים המובילים הסיניים, נגלה שבהמשך לראלי המטורף של אפריל – עם ההתפכחות מהנבואות השחורות משחור – ולהמשך הסנטימנט החיובי בבורסה בסין, היה הרבה יותר היה משתלם להשקיע בשווקים הסיניים. פרט להונג קונג. הונג קונג סובלת כבר למעלה משנה ממרי אזרחי נגד השלטון, על רקע ההלאמה הסינית שמעלה סימן שאלה גדול באשר לעתידה של העיר כמרכז פיננסי למערב.

המדדים הסיניים ירוקים משמחה

במהלך שבועיים ביולי, על רקע הסימנים להתאוששות כלכלית סינית, מדד שנגחאי (SCI) קפץ ב-17%. בתחילת השנה עמד המדד על 3,050 נקודות, היום הוא עומד על 3,220 נקודות. עלייה של 5.6%.

 

מדד ה-SZSE של 500 החברות הגדולות בבורסת שנז'ן עלה בצורה מרשימה אף יותר. בתחילת השנה עמד על 10,440 נקודות. היום המדד עומד על 12,907 נקודות. עלייה של 24% מתחילת השנה. המדד השלישי הוא מדד סין A50, שבתחילת השנה עמד על 14,384 נקודות והיום הוא עומד על 15,220 נקודות. עלייה של 6%.

ומה קרה בזמן הזה למדדים בארה"ב. מדד הנאסד"ק עלה ב-23%, מדד ה-S&P עלה ב-3.5% ומדד הדאו ג'ונס ירד ב-3.5%. שלושת המדדים הסיניים המובילים מנצחים את מדדי הבורסות בארצות הברית,  אבל לא בנוקאאוט. 

זה קשור ליציאה מהקורונה. סין כמו סין יצאה בגדול. שם סגר זה סגר. שם יש משמעת. בארה"ב, לא נעים להגיד, המגפה קצת יצאה משליטה, וזה בולט עכשיו שגם הנשיא טראמפ, אשתו וחלק ניכר מהצוות הבכיר בבית הלבן נדבק בנגיף.  

העליות בסין - למרות מכירת זרים

העליות בסין מגיעות למרות שמשקיעים זרים דווקא מכרו מניות סיניות. ברבעון הקודם נשבר שיא של שנה וחצי במכירות של מניות מדרגת A של חברות סיניות על ידי קרנות ומשקיעים בינ"ל. לפי נתונים של בלומברג, המשקיעים הבינ"ל נפטרו ממניות סיניות בהיקף כולל של 3.6 מיליארד דולר - לא סכום עתק, אבל המגמה של הזרים ביחס לשוק בסין היא סוג של "הולד" ונטייה למימושים.

קיראו עוד ב"גלובל"

עם זאת, מרבית המכירות היו של מניות שעלו מאוד, כמו מניית קבוצת התיירות והדיוטי פרי הסינית (601888.SS), שקפצה מרמה של 90 יואן בתחילת השנה, לרמה של 223 יואן. זה כמעט 150%. גם במניית חברת גורטק (002241.SZ) היו מימושים על רקע עלייה של כמעט 100%, מרמה של 20.5 יואן ל-40.4 יואן.

 

לטענת וונדי ליו, אסטרטגית של בנק UBS, מכירת המניות נובעת מלחץ של משקיעים לקראת הבחירות בארצות הברית. "הסכנות שטומנות הבחירות המתקרבות לסחר, השפיע על הסנטימנט למניות סיניות", אמרה ליו. "הסנטימנט הזה מושפע גם מהעלייה בהדבקה באירופה ודאטה שמגיעה מארצות הברית", הוסיפה.

איפה סין ביחס לשאר העולם?

צריך לזכור שברבעון הראשון הכלכלה הסינית חטפה את אחת המהלומות הגדולות בתולדותיה, עם ההשלמה על התפרצותו של הנגיף, שהוביל לסגר על הכלכלה הסינית. אחרי זה, כשכל העולם היה בסגר ברבעון השני, סין צמחה בקצב של 3.2% וההזמנות מהעולם חזרו. בקרן המטבע הבינ"ל צפו שהשנה הכלכלה הסינית תגדל ב-1%, כשיתר העולם עומד על ממוצע של מינוס 4.9%. הזיה. המקום שממנו יצאה הקורונה הצליח לצמוח בשעה שכל העולם בברוך רציני.

 

בניגוד לשוק האמריקאי, שם מניות הטכנולוגיה מחזיקות את מרבית המדדים המובילים, אין כמעט סקטור בסין שלא עלה בחודשים האחרונים. מניות של תעשיית המזון והמשקאות, תיירות, יצרני רכב, אנרגיה, עלו; אלה של הבנקאות, התחבורה והאנרגיה משתרכות מאחור.

 

אנליסטים לא מעטים צופים שההתאוששות הסינית תימשך. עם זאת, צריך לזכור שאמנם סין הולכת לכיוון של צריכה מקומית מוגברת, ועדיין, מאזן הסחר שלה עלול להתדרדר, לאור העובדה שפחות מדינות, חברות ואנשים פרטיים יפסיקו לייבא ולקנות. זה יכול להעיק על הכלכלה הסינית לאורך שנים. בינתיים, התחזיות על התאוששות כלכלית ביחס ליתר המדינות, אמורות לכאורה לספק תשואות נאות בבורסות הסיניות – עד שהקורונה תחליט אחרת. אבל, כאמור יש איום שנמצא ברקע והוא משמעותי. טראמפ ואמריקאים רבים מאשימים את סין בהפצת המגפה. הם דורשים "פיצוי" וברקע יש את מלחמת הסחר שאומנם נמצאת בסוג של הפוגה, אבל זו הפוגה זמנית. טראמפ אם יינצח יהיה נחוש יותר וחזק יותר מול הסינים, וזה יכול לשנות את הסנטימנט בבורסה הסינית. 

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    שלמי 06/10/2020 11:44
    הגב לתגובה זו
    כדי למוטת כלכלות שלהם. כל העולם חייבים להחרים סין ומוצרים ולדרוש פיצוי. אני אישית משתדל לא לקנות מוצרים של סינים
  • 6.
    גילה 05/10/2020 18:15
    הגב לתגובה זו
    הם גרמו לכל הסבל הזה
  • 5.
    אבי 05/10/2020 10:06
    הגב לתגובה זו
    ישראל וזה שיא עולמי ,כי את ישראל קשה לשבור !!
  • 4.
    מאי 05/10/2020 09:24
    הגב לתגובה זו
    הוא רצה לפגוע בכלכלה המערבית. כבר לא צריך להרוג אנשים במלחמה בשביל להרוס מדינה, מספיק לפגוע בכלכלה שלה
  • 3.
    הסינים צריכים לשלם פיצויים עשרים שנה מהתוצר שלהם ל 05/10/2020 08:41
    הגב לתגובה זו
    הסינים צריכים לשלם פיצויים עשרים שנה מהתוצר שלהם לכל מדינות העולם!! מקווה שהנשיא טראמפ יבחרשוב ויוביל את המאבק מולם לפיצויים. הדמוקרטים נתפסים רפסנים בעולם לא ישיגו כלום.
  • 2.
    ככה זה שמדביקים את כל העולם בוירוס ולסינים יש חיסון (ל"ת)
    גידי 05/10/2020 08:37
    הגב לתגובה זו
  • חורי 05/10/2020 10:08
    הגב לתגובה זו
    אחרים הולכים לסין !!
  • 1.
    וגם זה בלחץ... 05/10/2020 08:21
    הגב לתגובה זו
    תתרחקו מנדלן פיצוץ ב 2021 יחד עם הבנקים...
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social