דלתא איירליינס
צילום: istock

"תנו לנו חבילת חילוץ, אחרת נפטר עובדים"

תאריך הסיום של תוכנית התמריצים הקודמות מגיעה בימים הקרובים והלחץ של חברות התעופה על המחוקקים בארה"ב. המחוקקים יתקפלו פעם נוספת?
עמית נעם טל |
נושאים בכתבה טראמפ שער הדולר

כאשר תנועת הנוסעים מתקשה להתאושש מהאירועים סביב נגיף הקורונה, וכאשר תוכנית התמריצים הפיסקלית מהממשל האמריקני תקועה לנוכח חוסר ההסכמות בין המחוקקים. הלחץ על סקטור התעופה ממשיך להתגבר ובימים הקרובים זה כבר מגיע לרמות של איומים מצד חברות התעופה: "תתנו לנו תוכנית חילוץ חדשה או שנפטר עובדים". 

נזכיר כי חברות התעופה הגדולות בארה"ב זכו לתוכנית חילוץ מוקדם יותר השנה בהיקף של כ-25 מיליארד דולר. אחד התנאים בתוכנית הייתה התחייבויות של החברות לא לפטר עובדים עד ה-30 בספטמבר, בהנחה שהמשבר יהיה מאחורינו. כעת, כשתאריך הדד ליין קרוב - הלחץ בסקטור עולה.

מי שמובילה את הקו הנוקשה בתקופה האחרונה היא אמריקן איירליינס. מנכ"ל החברה, דאג פארקר התראיין מוקדם יותר השבוע לרשת CBS וטען כי"יהיו עוד 100,000 מובטלים מהסקטור, אם הממשל לא יתמוך". נזכיר כי החברה כבר איימה בחודש שעבר כי היא תפטר כ-19,000 עובדים אם הממשל לא יספק תמיכה. 

 

הלחץ של פארקר מגיע במקביל להתאוששות איטית מאוד בסקטור. קרוב ל-6 חודשים מאז התפרצות המגיפה בארה"ב, תנועת הנוסעים היום בארה"ב נותרה נמוכה בכ-70% מהתקופה המקבילה אשתקד.

תנועת הנוסעים בארה"ב: התאוששות כמעט לא קיימת

האם צריך לחלץ את חברות התעופה?

ללא תוכנית חילוץ חדשה לסקטור סביר לראות שנראה גל של פשיטות רגל ופיטורים בחברות מסויימות - בהחלט מצב לא נעים. עם זאת, חשוב לציין את ההתנהלות של חברות אלו בעשור האחרון. חברות התעופה בארה"ב השתמשו בכ-96% מתזרים המזומנים החופשי שלהם בעשור האחרון לביצוע רכישות חוזרות של מניות. 

מבין החברות הגדולות, אמריקן איירליינס, זאת שמובילה את המאבק לתוכנית תמריצים חדשה, היא זו שהייתה הבזבזנית ביותר בעשור האחרון. החברה ביצעה רכישות חוזרות של מניות בהיקף של 12.5 מיליארד דולר,סכום הגבוה מכל תזרים המזומנים של החברה בעשור האחרון. יונייטד איירליינס בולטת גם היא עם שימוש ב-80% מתזרים המזומנים של החברה בעשור האחרון לטובת חלוקת דיבידנדים. דלתא איירליינס נמצאת קצת מאחור עם שימוש ב-50% מתזרים המזומנים שלה לטובת רכישות חוזרות. 

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.