מהו "הטרייד הכואב" ביותר לשווקים והאם הוא קרוב?
לאחר תקופה ארוכה של עליות בשווקים ותחושת אופוריה, התנודתיות בוול סטריט חזרה בעוצמה מתחילת החודש. עיקר הלחץ התרכז ב"מניות המומנטום" שזינקו בחודשים האחרונים. מניות כמו טסלה, אפל, אמזון ומייקרוסופט ירדו עד עשרות אחוזים בתוך זמן קצר. ב-2 הימים האחרונים הסנטימנט בוול סטריט משתפר, אך חשוב לזכור כי לאחר ראלי חד בחודשים האחרונים, הסיכון בשוק עלה משמעותית. הסיכון העיקרי מגיע משוק המט"ח - כל התחזקות של הדולר עשויה להצית גל של "מכירות חיסול" בשווקים.
בשביל להבין מדוע השוק פגיע להתחזקות הדולר, שווה להיזכר בגרף שפרסמנו ב-2019 בביזפורטל בנוגע לחובות של החברות בדירוגים הנמוכים בשווקים המתעוררים (ברזיל/הודו/טורקיה וכו'). במהלך העשור הקודם, כל העולם ובפרט השווקים המתעוררים הגדילו משמעותית את ההלוואות הדולריות שלהן. הרוב המוחלטת של ההלוואות צריך להיות מוחזר/ממוחזר במהלך השנים הקרובות (כולל 2020).
ההלוואות הדירוגים הנמוכים בשווקים המתעוררים
הגרף הנ"ל מסביר גם מדוע האירועים במארס האחרון היו כה מהירים, וכיצד הפד' פתר אותם. מצוקת הדולרים בשוק התפתחה במהירות מוקדם יותר השנה,, כאשר כסף רב יצא ממדינות רבות אל ארה"ב. מצוקה זו גרמה לפיחותים חדים במטבעות של מדינות רבות. לפתע, מדינות רבות מצאו את עצמן צריכות להחזיר חוב דולרי גדול עם דולר חזק במיוחד ופגיעה כלכלית קשה.
הבנקים המרכזיים באותן מדינות ניסו לתמוך בכלכלה המקומית ע"י מכירת יתרות מט"ח (בדר"כ, נכסים דולרים) - התוצאה הייתה "מכירת חיסול" בוול סטריט בתוך זמן קצר. הפד' פתר בעיות אלו ע"י פתיחת קווי אשראי למספר רב של בנקים מרכזיים ובמקביל השיק כלי הנקרא FIMA, שבאמצעותו בנקים רבים יכלו לקבל דולרים מבלי למכור את הנכסים בארה"ב.
הקדמה זו מאותת לנו שהנכס החשוב ביותר הוא הדולר. כאשר הוא ירד בחודשים האחרונים, הדבר העניק רוח גבית לשווקים. עם זאת, מגמת ההיחלשות של המטבע האמריקני נעצרה בחודש האחרון - והבעיות לא מאחרות להופיע: בחודש האחרון חלק מהשווקים המתעוררים מתקשים למכור אגרות חוב בתשואה נמוכה. בחלק מהמדינות (טורקיה), בריחת ההון מעולם נעצרה. התחזקות של הדולר בעולם צפויה להגביר את הלחץ על כלכלות רבות ועלולה להצית שוב גל של "מכירות חיסול" בשוק.
גרף הדולר אינדקס בחודשים האחרונים: קרוב לשבור מגמה יורדת?
כאשר אופציית "תוכנית שליטה על העקום" ירדה מהפרק בשבועות האחרונים, הפד' יצטרך מחר בהחלטת הריבית למצוא דרך כדי להחליש את הדולר - אחרת השוק נמצא בבעיה.
חשוב להדגיש כי הסיטואציה בשוק המט"ח לקראת סוף 2020 מורכבת במיוחד, בעיקר לנוכח הרגולציה על הבנקים. לפי חלק מהערכות בשוק, ג'יי פי מורגן, הגדיל משמעותית את החשיפה שלו לשוקי המט"ח בחודשים האחרונים והוא כרגע חורג מיעדי הרגולציה שלו. אם הוא יתחיל לצמצם את החשיפה שלו - מצוקת הדולרים בשוק תתפרץ במהירות.
מה הפד' יכול לעשות? אם אכן מדובר בסוגיה של רגולציה על הבנקים - לא יותר מידי. הגדלת הרכישות בשוקי האג"ח? לא רלוונטי, שכן ה"מתווכים" שהם הבנקים הגדולים לא משתפים פעולה. הרחבת קווי האשראי לבנקים מרכזיים נוספים? ייתכן מאוד, אך המהלך צריך להיות בקנה מידה גדולה. הוא כמובן יכול לסיר את הרגולציה שמוטלת על הבנקים הגדולים לקראת סוף שנה, אך הסבירות למהלך שכזה לא גבוהה.
כך או אחרת, הסיכונים מכיוון שוק המט"ח לקראת סוף השנה לא נמוכים.
- 4.דולר הגנה 17/09/2020 22:18הגב לתגובה זוהשקל יתפרק. ככה זה שהנכסין שלהן בדולרים צומחים ,מגיעה הדרישה להגדיל הבטחונות. מרץ ,חוזר בשבוע הבא
- 3.דולר 17/09/2020 22:17הגב לתגובה זוזה היה באמצע אוגוסט. נראה שהם הולכים לעשות הרבה כסף בקרוב
- 2.אנונימי 15/09/2020 21:23הגב לתגובה זוכפי שאמר ביל גייטס כי לאור לחצים פוליטיים ה- FDA מאבד את האמינות שלו. כך עלול לקרות ל FED. ככל שימשיך להזרים כסף ולא משנה מדוע תהיה נקודה שבה האמינות שלו תיפול ואז אנו עלולים להגיע למצב שאיני יודע איך להגדיר אותו - כאוס ? . שימו לב שמחיר הזהב חוזר לעלות כבר מספר ימים
- FDA סביר + להערכתי. FED סוס גוסס להערכתי. (ל"ת). 15/09/2020 22:04הגב לתגובה זו
- 1.דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם (ל"ת)דירה=קורת גג 15/09/2020 20:11הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות
מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.
כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות
מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.
מקסוול
גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.
התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.
- השקט לפני הסערה? רמת התנודתיות בשווקים האמריקאיים בשפל
- מדריך מסחר באופציות - תנודתיות; למה זה כל כך חשוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבנק אוף אמריקה מזהירים
אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".
