מנכ"ל פייזר: ייתכן שהחיסון שלנו לקורונה יופץ כבר לפני סוף השנה
החיסון לקורונה שמפתחות פייזר (סימול: PFE) וביונטק (סימול: BNTX) יכול להיות מופץ לאמריקאים לפני סוף השנה אם יתגלה כבטוח ויעיל, כך מעריך מנכ"ל פייזר אלברט בורלה.
יצרנית התרופות האמריקאית אמורה לספק נתונים מרכזיים מהניסוי שלה שנמצא בשלב מתקדם עבור מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) בסוף אוקטובר, אמר בורלה במהלך ראיון ב-CBS. אם ה-FDA יאשר את החיסון, החברה מוכנה להפיץ "מאות אלפי מנות", אמר.
עקב המגיפה, גורמי הבריאות ויצרני התרופות האמריקניים האיצו את פיתוחם של החיסונים הפוטנציאליים על ידי השקעה בשלבי מחקר מרובים במקביל, למרות שההשקעה עלולה להיות לשווא אם החיסון בסופו של דבר אינו יעיל או בטוח לשימוש.
ענקית התרופות האמריקאית עבדה לצד יצרנית התרופות הגרמנית ביונטק. ביולי הודיעה ממשלת ארה"ב כי תשלם לחברות 1.95 מיליארד דולר כדי לייצר ולספק 100 מיליון מנות של החיסון שלהן אם הוא יוכיח שהוא בטוח ויעיל. העסקה נחתמה כחלק ממבצע "Operation Warp Speed", המאמץ של ממשל טראמפ להאיץ את פיתוחם וייצורם של חיסונים וטיפולים למאבק בנגיף הקורונה.
- תדיראן השקיעה 60 מיליון שקל בטכנולוגיית טיהור אוויר מזגנים עיליים
- ג'נרל מוטורס: ירידה של 35% בהכנסות הרבעון בסין אבל לא הכל שחור
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בורלה אמר כי החברה כבר השקיעה 1.5 מיליארד דולר בפיתוח החיסון הפוטנציאלי. לדבריו, אם החיסון לא יאושר זה יהיה "כואב" מבחינה כלכלית עבור החברה. "בסופו של יום, זה רק כסף. זה לא ישבור את החברה, אבל זה יהיה כואב'', אמר.
החיסון הניסיוני של פייזר מכיל חומר גנטי הנקרא RNA messenger, או mRNA, אשר המדענים מקווים כי יעורר את מערכת החיסון להילחם בנגיף.
פייזר היא אחת משלוש חברות הנמצאות כעת בבדיקות חיסון בשלב מאוחר. השתיים האחרות הן מודרנה (סימול: MRNA) ואסטרהזנקה (סימול: AZN), אשר הודיעה ביום שבת כי תחדש את הניסויים בחיסון שהיא מפתחת לאחר שהשהתה אותם זמנית מטעמי בטיחות.
ביום שבת הגישה פייזר הצעה ל-FDA להרחיב את הניסוי בשלב מאוחר לכלול עד 44,000 משתתפים, גידול משמעותי מהיעד הקודם שהיה 30,000.
ההתפתחויות מתרחשות לאחר שבשבועות האחרונים מומחים למחלות מדבקות אמרו כי הם חוששים כי הנשיא דונלד טראמפ לוחץ על ה-FDA לאשר חיסון לפני שהוא נבדק כראוי. נציב ה-FDA, סטיבן האן, התעקש שלא הופעל עליו לחץ על ידי טראמפ לזרז את אישור החיסון.
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
ב-8 בספטמבר, תשע חברות תרופות, בהן פייזר, פרסמו מכתב התחייבות כי הן יתעדפו את הבטיחות ויקיימו את "שלמות התהליך המדעי" במאמציהן לפתח חיסונים נגד הווירוס.
גם אם יאושר להפצת חיסון לפני סוף השנה, סביר להניח שהוא יהיה במחסור. החיסון ידרוש ככל הנראה שתי מנות במרווחים משתנים, והמדינות עדיין מתמודדות עם אתגרים לוגיסטיים כמו הקמת אתרי הפצה ורכישת מספיק מחטים, מזרקים ובקבוקים הדרושים לחיסונים.
בתחילת החודש פרסמו האקדמיות הלאומיות למדעים, הנדסה ורפואה טיוטת הצעה להפצת חיסון בארה"ב אם וכאשר יאושר לשימוש ציבורי. הדו"ח התבקש על ידי המכונים הלאומיים לבריאות והמרכזים לבקרת מחלות ומניעתן.
על פי הטיוטה, החיסון יופץ בארבעה שלבים, כאשר עובדי שירותי הבריאות, קשישים ואנשים במצבים בריאותיים המוגדרים כבעלי סיכון גבוה יחוסנו. עובדים חיוניים, מורים ואנשים במקלטים לחסרי בית וכן אנשים בבתי כלא היו הבאים ברשימה, ואחריהם ילדים ובוגרים.
בשבוע שעבר דיווחו פייזר וביונטק כי הן צופות שהשלב השלישי והמכריע בניסויים על החיסון, זה שקיבל את המק"ט BNT162b2, יסתיים עד אוקטובר ותוצאותיו יוצגו לציבור כבר בסוף החודש. "יש לא מעט משתנים שקשורים לניסוי וישפיעו על תוצאותיו", אמר מנכ"ל פייזר, אלברט בורלא. "לפי המודל שלנו והתרחיש הטוב מבחינתנו, אנחנו צופים שיהיו לנו תוצאות לניסויים עד סוף אוקטובר" (לכתבה המלאה).
התוצאות של פייזר וביונטק הן מעודדות. בניסויים טרום קליניים שנערכו על קופי מקוק, נמצא כי החיסון מנע את ההדבקה של הקופים.
לקריאה נוספת:
- 6.דורית 07/10/2020 00:57הגב לתגובה זוהנה עוד אחד שעוזר לבילי הדבילי לדלל אוכלוסיה, במילים יפות...כלומר לרצוח...
- 5.נ.שקד 14/09/2020 17:26הגב לתגובה זויש לסרבkקבל את החיסון שמפתחת מודרנה של ביל גייטס המטורף שמעולם לא ייצרה חיסון כלשהו. פייזר היא מעצמת על בתחום הרפואה שניתן לבטוח בה.
- 4.בולשיט שמתואם עם טראמפ (ל"ת)מורי 14/09/2020 14:44הגב לתגובה זו
- 3.ישראל ישראלי 14/09/2020 12:53הגב לתגובה זואשמח לתשובה.ומועדים
- 2.נדב 14/09/2020 11:36הגב לתגובה זוזו כמות כל כך זניחה שמביך בכלל להזכיר אותה. בכל מקרה לישראל לדעתי אין שום הסכם עם פייזר, ככה שלא הייתי בונה עליהם כרגע. ישראל די שמה את כל הביצים שלה על החיסון של מודרנה, נקווה לטוב.
- נראה לי גם סגרו עם אסטרהזניקה (ל"ת)mg 14/09/2020 14:43הגב לתגובה זו
- 1.הלוואי הלוואי הלוואי חמסה חמסה (ל"ת)בבקשה לסיים את הסבל 14/09/2020 10:39הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
