אילון מאסק
צילום: PR

אלימות גוררת אלימות: טסלה משלימה צניחה של 20% מהשיא

לאחר הטירוף סביב מניית החברה בשבועות האחרונים, יצרנית הרכבים מאבדת מערכה קרוב ל-80 מיליארד דולר ב-3 ימי המסחר האחרונים
עמית נעם טל | (13)

ה"הייפ" הגדול והאופוריה סביב מניית יצרנית הרכבים טסלה (סימול:TSLAׂ) נעלמו במהירות ב-3 ימי המסחר האחרונים. מניית החברה יורדת כעת ב-10% ומשלימה צניחה של יותר מ-20% מהשיא שקבעה מוקדם יותר השבוע. 

מבחינת שווי שוק, מניית החברה איבדה ב-3 ימי המסחר האחרונים קרוב ל-80 מיליארד דולר - יותר מהשווי שוק של ג'נרל מוטורוס (סימול:GM) ופורד (סימול:F) ביחד. 

שווי השוק של טסלה בשנים האחרונות: תיקון חד בימים האחרונים

יש לציין כי אין גורם ספציפי שאחראי על הירידות החדות היום. מניית החברה סובלת היום ממכירות חיסול בדיוק כמו כל "חברות המומנטום" של התקופה האחרונה. 

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    דני 04/09/2020 11:41
    הגב לתגובה זו
    ממכפיל 1220 למכפיל 1000 עכשיו יתנפלו עליה מחדש גם אים לא היום גם השווי שוק עדיין לא 2 טריליון כמו שער הגורילות ...
  • שמוליק 04/09/2020 18:13
    הגב לתגובה זו
    היא תמשיך לרדת ואחרי שתיכשל בהנפקה תתחיל לקרוס לגמרי
  • 7.
    לא הייתה צריכה לעשות פיצול (ל"ת)
    אבי 04/09/2020 10:43
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    דורון הגאון 04/09/2020 09:54
    הגב לתגובה זו
    המגיב בתגובה 1 צודק לגמרי מי המוזרים שקונים טסלה ונסדאק בשוויים כאלו??? פראיירים כנראה לא מתים.
  • 5.
    קוראים לזה 04/09/2020 08:20
    הגב לתגובה זו
    בסופו של דבר, קרנות הפנסיה שלנו וקרנות ההשלתלמות, משלמות את המחיר. זאת אומרת אנחנו
  • 4.
    תת רמה של כתב (ל"ת)
    אלימות גוררת אלימות 04/09/2020 08:14
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    r 04/09/2020 07:37
    הגב לתגובה זו
    האויר ילך החוצה.
  • 2.
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם (ל"ת)
    דירה=קורת גג 04/09/2020 00:03
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    תרד למתחת ל100 איפה שהמקום שלה (ל"ת)
    שמוליק 03/09/2020 22:53
    הגב לתגובה זו
  • הם לא מצליחים לעמוד בביקושים. כנראה שהתבאסת שלא השקעת . (ל"ת)
    [email protected] 04/09/2020 13:01
    הגב לתגובה זו
  • וגם 100 זה מחיר מפרגן של מניות צמיחה (ל"ת)
    תום 04/09/2020 09:51
    הגב לתגובה זו
  • ארז 04/09/2020 01:47
    הגב לתגובה זו
    אנשים עשו עליה 500 ו600 אחוז והצפי הוא בין 2000 ל3000 ב4 שנים הקרובות.
  • שמוליק 04/09/2020 18:32
    זה רק בתנאי שלא יהיו יצרנים אחרים בכלל, רק טסלה. ברור שזה לא יקרה לעולם. היא מתשיך לרדת לדו-סיפרתי עד שבסוף תפשוט רגל.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.