שוורים ודובים וול סטריט
צילום: Istock

קרב ענקים בוול סטריט: מי נתקע בפוזיציה?

אווירת האופוריה בוול סטריט בימים האחרונים השתנה הערב במהירות עם ירידות חדות של יותר מ-5% במדדים המובילים. האם מדובר בשינוי כיוון בשוק? לא בטוח. שוק המימון נותר אדיש לחלוטין לאירועים האחרונים
עמית נעם טל | (20)

לאחר עליות חדות בתקופה האחרונה ובעיקר הרגשת אופוריה בשווקים, המדדים המובילים בוול סטריט רושמים תיקון חד של עד 5.3%, כאשר חלק מהמניות שלהטו בתקופה האחרונה רושמות ירידה של יותר מ-9%. האם מדובר בשינוי מגמה בשווקים? לא בטוח.

אחת הסיבות העיקריות לירידה היום היא צמצום של תמיכת הפד' בשוק. לאחר מספר שבועות של הפסקה, הסכומים בקווי האשראי שמספק הפד' ליתר הבנקים המרכזיים יורד היום. בכל פעם שהסכומים בקווי האשראי ירדו - ראינו תנודה למטה בשווקים, כאשר התנודה היא בדרך כלל זמנית. 

עם זאת, ירידה בתמיכה של הפד' בשוק יכולה להסביר ככל הנראה את הכיוון אבל לא את העוצמה של המהלך. בשביל להשלים את התמונה צריך ככל הנראה להסתכל לשוק האופציות - שם הסיטואציה הייתה קיצונית בימים האחרונים. 

אחד האנליסטים הבכירים היום בוול סטריט בשוק האופציות בארה"ב הוא צ'רלי מק'ליגוט מנורמה בנק. מוקדם יותר השבוע פרסם מק'ליגוט כי "במהלך השבועות האחרונים יש קונים רבים לאופציות "קול" על מניות הטכנולוגיה. בעיקר מניות כמו אדובי, אמזון, אפל, פייסבוק, סיילפורס טסלה ועוד. כתוצאה מכך, מחירי האופציות בכסף, ומחוץ לכסף זינקו בצורה קיצונית".

בשוק שהוא "סכום אפס", לכל קונה של אופציה יש מוכר. במילים פשוטות: מישהו צריך לממן את הזינוק במחירי האופציות וכאן כבר מתחיל המאבק בין הגופים. למי שמכר את האופציה (שהם בדרך כלל הדילרים) יש אינטרס להוריד במהירות את מחיר הנכס בסיס. 

נציין כי זו הסיבה שראינו את מדד ה-VIX מזנק בשבוע האחרון למרות שהמדדים המובילים זינקו ורמת האופוריה בשוק - הגופים היו צריכים לגדר את עצמם לנוכח הלחץ בשוק האופציות. 

תגובות לכתבה(20):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 16.
    אני 04/09/2020 14:38
    הגב לתגובה זו
    לפני שלושה חודשים ביום חמישי ה11/6, היתה נפילה גדולה אחרי עליות תלולות. הסבירו כאן באתר שזה היה כתוצאה מפעולת איזון מחדש בקרנות הפנסיה הגדולות שצריכות לשמור על יחס 70/30 (כמדומני) בין מניות לאגרות חוב. מדי רבעון הם צריכים לאזן מחדש את היחס. בעקבות העליות הגדולות במניות הם היו צריכות למכור מניות על מנת להשיב את האיזון. הירידות התחילו ביום רביעי, עיקר המדרון היה ביום חמישי, וביום שישי הירידות נמשכו עד אמצע היום ואז שינו כיוון. ביום ראשון הבא היו כבר עליות חדות (בעיקר בנאסדק).כעת אחרי שלושה חודשים עבר רבעון נוסף של עליות קיצוניות, ויתכן ששוב מדובר בפעילות איזון של המוסדיים. בינתיים הדפוס דומה, תחילת הירידות ביום רביעי, ירידות חדות ביום חמישי (בלי שום אירוע מיוחד שיצדיק את זה, ונותר לראות איך זה יראה הלאה.(שימו לב שהירידה היתה עד הממוצע הנע של 20 יום שמקובל שהוא מסמל את הטרנד, וכשיש תיקון זה בדרך כלל לממוצע של 20.
  • 15.
    יוסי 04/09/2020 13:51
    הגב לתגובה זו
    הוא רק כתב שישנה התנפלות. כנרא זה פעם נוספת מראה מה שווה המלצתם, או הם בכלל נמצאים בצד השני.
  • 14.
    (ל"ת)
    04/09/2020 12:25
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    (ל"ת)
    04/09/2020 12:25
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    אנונימי 04/09/2020 12:25
    הגב לתגובה זו
    כמה שאתה לא מבין כלום . פשוט בלתי נתפס
  • 11.
    סוחר 04/09/2020 12:19
    הגב לתגובה זו
    המניות ימשיכו לעלות. השינוי באופציות בגלל הקיצוניות בקניות יתר ובצורך לגדר על ההשקעות
  • 10.
    ג'וש 04/09/2020 10:14
    הגב לתגובה זו
    השבוע, וזה כן מראה על לחץ בשווקים.
  • 9.
    לאזן את הבורסה צריך ליפול 20 אחוז ויותר שבורסה להיות טו (ל"ת)
    אבי 04/09/2020 09:34
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    לברוח מהבורסה כמה שיותר מהר פחד גבעים בבורסה מפולת (ל"ת)
    אבי 04/09/2020 09:31
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    דוד 04/09/2020 09:30
    הגב לתגובה זו
    הוא מריץ החברה שהוא עובד גרפת את הכסף וכך זה עובד מרצים מניות מצד אחד אשני לוקח לו יתנו וזה ואזן את השוק כמו שצריך בישראל מזמן היו כבר בכלה על הרצאת מניות
  • 6.
    אליהו ענבים 04/09/2020 09:27
    הגב לתגובה זו
    "מוקדם יותר השבוע פרסם מקליגוט טען מוקדם יותר השבוע... " ... "אינטרס להוזיל את הנכס בסיס" במקום - את' נכס הבסיס'. הכתבה לא משדרת מקצועיות יתרה....
  • 5.
    תום 04/09/2020 08:57
    הגב לתגובה זו
    בוא אקצר לכם את כל הדיבורים על כסף מהפד, בחירות, מימון, אגח, ושאר ירקות שלא מעניינים. בשורה התחתונה מכפיל של מעל 20 זה לא טוב, ומכפיל מעל 50 זה גרוע, וזהו. בלי להעמיס על האונות נשמות, התמחור הגיע למימדים הזויים שמנופח על ידי רובין הודים שגילו את שוק ההון באפריל ומאז מספרים לי בטלגרם ופורומים ש-"הכלכלה השתנתה", "מכפילים כבר לא אומרים שום דבר". הופה, מסתבר שכן.
  • 4.
    תא ירדה בגלל הנאסדק. אין קשר לעליית התחלואה. (ל"ת)
    אנונימי 04/09/2020 06:47
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    חכם בדיעבד 04/09/2020 01:57
    הגב לתגובה זו
    כל פעם שישי ירידה חזקה ״הפד הפסיק תמיכה״ , אם ידעת את זה מראש למה לא נתת המלצת מכירה מראש ?! שום תמיכה לא תעזור , השוק מנופח וקרנות הגידור הבינו את זה , מעכשיו עד הודעה חדשה שוק דובי
  • 2.
    אנא התייחס לירידה בתשואות האגח. למה המגמה השתנתה בשבוע (ל"ת)
    טייגר 7 03/09/2020 22:50
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    בקשה לנועם 03/09/2020 21:51
    הגב לתגובה זו
    אחת ולתמיד, מה הקשר בין הפד' לגאות המתמשכת במניות, איך המניות "נהנות" מההזרמות של הפד' ומה מקור הכסף שמריץ את השווקים מאז סוף מרץ?
  • קורא נבון 04/09/2020 00:09
    הגב לתגובה זו
    לדברי גרינברג הפד לא מתעסק בשום דרך שהיא במניות. השאלה מה עושה טראמפ כדי ששוק המניות יעלה, מה שלדעתו יתרום להצלחתו הפוליטית
  • לנועם 03/09/2020 22:25
    הגב לתגובה זו
    זמנך. ואל תענה לילד ששאל את השאלה העלובה "נהנות" מהזרמות. אל תדאג..אני מאחוריך ........
  • מה התגובה העלובה הזו שלך ? חוצפן (ל"ת)
    דן 04/09/2020 10:10
  • מה קרה ? קשה לך עם דעות מנוגדות לתפיסת עולמך ? (ל"ת)
    מוקי 03/09/2020 22:55
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".