מטוס תעופה תיירות . בואינג 737
צילום: בואינג

בואינג מצאה 2 תקלות במטוסי דרימליינר 787

שוב תקלות בטיחות במטוסי בואינג, אך השוק נותר אדיש. החברה דיווחה על קרקוע של 8 מטוסי דרימליינר 787
עמית נעם טל | (4)
נושאים בכתבה בואינג

לאחר ההתרסקות מוקדם יותר השנה, מניית ענקית התעופה האמריקאית בואינג (סימול:BA) מתייצבת בתקופה האחרונה, מניית החברה אמנם עדיין נסחרת ברמה הנמוכה ב-60% מהשיא שקבעה ב-2019, אך התנודתיות שאפיינה את המניה מוקדם יותר השנה נעלמה לחלוטין וניכר כי גם חדשות "שליליות" כבר לא כל כך משפיעות על המחיר. 

כך לדוגמה היום, החברה דיווחה כי מצאה 2 בעיות ייצורת הקשורות ל-8 מטוסי דרימליינר 787. לטענת החברה המטוסים מקורקעים ויש לבדוק אותם לפני שהם יחזרו לשירות. רשות התעופה האמריקאית (FAA) עודכנה בבעיה. אמנם לא מדובר בבעיות בטיחות שהובחנו במטוסי 737 של החברה, אך השווקים היו "רגישים" מאוד בשנה האחרונה לדיווחים סביב סוגיית הבטיחות של מטוסי החברה. היום המניה אדישה לחלוטין ומטפסת ב-0.5%

נזכיר כי הצרות של בואינג החלו כבר לפני כשנה וחצי כששתי התרסקויות של מטוסי 737 מקס מתוצרת החברה נגרמו, על-פי החשד, בשל כשלים בייצור (על-פי הטענות בשל עדכון לקוי של תוכנות המפעילות את המטוס) שעדיין נמצאים בחקירה אך גרמו לקרקוע צי המטוסים מהדגם 737 מקס מאז אותה התרסקות. 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    דרור 30/08/2020 06:37
    הגב לתגובה זו
    כשנותנים לייצר חלקים מחוץ לארצות הברית זה מה שקורה. צריך ליצר רק במפעל או בתוך המדינה עצמה. כשיבינו את זה לא יהיו בעיות
  • 3.
    וול סטריט 29/08/2020 16:24
    הגב לתגובה זו
    מה זה חשוב ..אם קרקעו מטוסים בתקופה רגילה- המניה היתה מתרסקת..כפי שאמור להיות...אבל הבורסה בארהב מזמן לא בורסה..זה שחיתות בחסות הממשל המושחת והמנפח...גועל של בורסה...אני אבדתי כבר את האמון במילה הזו...בקשה היום מיועדת לגייס מיליארדים על כלום...העיקר שהעשירים יתעשרו עוד...בושה
  • 2.
    צריך להזכיר שאל על משתמשת ב 787 (ל"ת)
    נוסע מתמיד 29/08/2020 11:37
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אתם מזרזרים כתבה שלמה בלי העיקר שהוא מה התקלות שהתגלו (ל"ת)
    אא 29/08/2020 06:47
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.