טסלה
צילום: Dylan Calluy Unsplash

לאחר טסלה: המשקיעים רצים אחרי NIO ביומיים האחרונים

הראלי החריג במניית טסלה נעצר (לפחות זמנית) ביומיים האחרונים אך במקביל נראה כי המתחרה הסינית צוברת תאוצה. מניית החברה משלימה זינוק דו יומית של יותר מ-21% ונסחרת בשיא כל הזמנים עם שווי שוק של יותר מ-20 מיליארד דולר
עמית נעם טל | (6)

מניית יצרנית הרכבים טסלה (סימול:TSLA) הצליחה להדהים (שוב) את המשקיעים בוול סטריט בחודש האחרון עם זינוק של יותר מ-45% לשווי שוק של קרוב ל-400 מיליארד דולר. הזינוק התרחש ללא אירוע משמעותי מצד החברה (לכתבה המלאה). ההייפ סביב המניה נרגע במעט ביומיים האחרונים, כאשר במקביל נראה כי י המשקיעים מצאו מניה חדשה/ישנה - מניית המתחרה הסינית NIO (סימול:NIOׂ), מזנקת בקרוב ל-15% ומשלימה ראלי של יותר מ-21% ביומיים. 

מניית החברה נסחרת כעת בשיא כל הזמנים עם שווי שוק של יותר מ-20 מיליארד דולר. מאז השפל בספטמבר שעבר, מניית החברה משלימה ראלי בלתי נתפס של יותר מ-1,350%!

במקביל לעלייה האחרונה, נראה כי עוד אנליסט דובי על החברה "מרים דגל לבן". פול גונג, אנליסט מ-UBS שהיה שלילי במיוחד על החברה, שינה את המלצתו למניית החברה מ"מכירה" ל"החזק". מחיר היעד החדש של גונג עומד על 16 דולר למניה, לעומת 1 דולר בלבד בתחזית הקודמת. מדוע התחזית עשויה לשעשע? ב-UBS עדכנו את התחזית לאחר שהערב כבר עלתה מניית החברה לרמה של 17 דולר למניה. 

נזכיר כי בתחילת החודש דיווחה NIO על תוצאותיה לרבעון האחרון. במסגרת הדוחות דיווחה החברה על מכירות של 3.48 מיליארד יואן (493.4 מיליון דולר) במהלך הרבעון האחרון - עלייה של 146.5% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד ועלייה של 177.6% ביחס לנתון ברבעון הראשון של 2020. שיעור הרווח השולי ממכירות כלי הרכב עמד על 9.7% לעומת נתון שלילי של 24.1% ברבעון המקביל ונתון שלילי של 7.4% ברבעון הראשון של 2020. 

בסה"כ, הכנסות החברה הסתכמו ברבעון האחרון ב-3.7 מיליארד יואן (522.4 מיליון דולר) - עלייה של 146.5% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. בשורה התחתונה, החברה רשמה הפסד נקי של 1.12 מיליארד יואן (173.9 מיליון דולר), לעומת הפסד של 3.3 מיליארד יואן בתקופה המקבילה אשתקד. 

החברה מדווחת כי הצליחה למסור במהלך הרבעון האחרון כ-10,331, לעומת מסירות של 3,553 רכבים בלבד ברבעון המקביל ב-2019 ומסירות של 3,838 רכבים ברבעון הראשון של 2020.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אבי 26/08/2020 16:35
    הגב לתגובה זו
    על איכות המכוניות,הן סיניות כזכור
  • עדיין יש שוק מספיק גדול גם למכונית סינית.. (ל"ת)
    ראובן 28/08/2020 23:03
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    כל ההתחלות קשות לא אצל הסינים צמיחה ענקית (ל"ת)
    kobes 26/08/2020 12:42
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מומחה 26/08/2020 03:57
    הגב לתגובה זו
    טסלה לא חברת רכב אלא חברה לאנרגיה סולארית. הרכבים זה רק אביזר כדי להטמיע את פריסת הרשת הסולרית
  • תומר 28/08/2020 17:15
    הגב לתגובה זו
    אחלה בדיחה
  • אבי 26/08/2020 16:37
    הגב לתגובה זו
    היא חברה של תימהוני עם חוש ליחסי ציבור,קצת מזכיר מישהו אצלינו,המשותף?שניהם גאונים
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיות

אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון

זינוק חד בשווי SpaceX, התאוששות מניית טסלה והערכות שווי אגרסיביות לחברות הפרטיות מציבים את אילון מאסק בעמדת זינוק להפוך לטריליונר הראשון, ומרחיבים את השפעתו הכלכלית והטכנולוגית בקנה מידה חסר תקדים

אדיר בן עמי |

אילון מאסק מסיים את 2025 כאחד מפרקי צבירת ההון החריגים ביותר שנרשמו בעת המודרנית. לא מדובר בהערכה ערכית של פעולותיו, דעותיו או עסקיו, אלא בתוצאה חשבונאית של עליות שווי חדות במספר חברות שבהן הוא מחזיק, ציבוריות ופרטיות כאחד.לפי הערכות שונות בוול סטריט, הונו של מאסק חצה בשלהי השנה את רף ה־600 מיליארד דולר, ובתרחישים אופטימיים אף מתקרב ל־750 מיליארד דולר. הפער בין ההערכות נובע בעיקר משאלת השווי של החברות הפרטיות שבשליטתו, ובראשן SpaceX ו־xAI.


גורם מרכזי בתמונה הוא חבילת האופציות שטסלה העניקה למאסק ב־2018. החבילה נפסלה פעמיים ב־2024 על ידי שופטת בדלאוור, אך בהמשך בוטלה הפסילה על ידי בית המשפט העליון של המדינה. עצם הכללת האופציות משנה משמעותית את תמונת ההון השנתית שלו. עם זאת, גם ללא האופציות, מאסק הוסיף בשנה החולפת הון בהיקף שמוערך בכ־250 מיליארד דולר. מדובר בסכום שמקביל כמעט לשוויו הכולל של האדם השני בעושרו בעולם, מייסד גוגל לארי פייג’.


המיקוד עובר לחלל

מניית טסלה עלתה בכ־20% מתחילת השנה, והוסיפה למאסק עשרות מיליארדי דולרים. עם זאת, תרומת טסלה לעלייה הכוללת בהונו הייתה משנית יחסית. הסיבה העיקרית לעלייה בשווי הייתה דווקא SpaceX. חברת החלל הפרטית, שבה מחזיק מאסק כ־40%, רשמה קפיצה חדה בשוויה המוערך, מכ־350 מיליארד דולר לכ־800 מיליארד דולר בתוך זמן קצר. העלייה מיוחסת בין היתר לצמיחה של שירות האינטרנט הלווייני Starlink ולציפיות עתידיות לפעילות בתחום מרכזי הנתונים מבוססי חלל.


בתחילת 2025 התמונה נראתה שונה. יחסיו של מאסק עם הנשיא דונלד טראמפ התערערו, מכירות טסלה נחלשו, והשוק האמריקאי נכנס לתקופה של תנודתיות חריפה בעקבות מדיניות המכסים החדשה. באפריל הוערך הונו של מאסק בכ־300 מיליארד דולר בלבד, ללא האופציות שבמחלוקת. המצב התהפך בהמשך השנה. השווקים התאוששו, טסלה התייצבה, ושווי SpaceX המשיך לטפס. במקביל, אישרו בעלי המניות של טסלה בנובמבר חבילת תגמול חדשה למאסק, הכוללת כ־425 מיליון מניות נוספות.


עם זאת, מניות אלה טרם הוענקו בפועל. מימושן מותנה בהגעה לשווי שוק של כ־8.5 טריליון דולר לטסלה, יעד שאפתני במיוחד, אשר אם יושג יוסיף למאסק הון בהיקף של כטריליון דולר.