מארסק מכה את התחזיות, לרוב זה טוב לכלכלה העולמית, אבל...
למרות ההאטה המשמעותית בסחר העולמי, חברת השילוח הימי הגדולה בעולם, מולר-מארסק (סימול: AMKBY), העלתה את תחזית ההכנסות שלה ל-2020 לבין 6 ל-7 מיליארד דולר. זאת לאחר שהיכתה את הקונצנזוס והציגה שורה עליונה מרשימה של 1.7 מיליארד דולר – 25% יותר 1.575 מיליארד שצפו האנליסטים.
הביצועים הם עוד יותר מרשימים, לאור העובדה כי הייתה צניחה של 10% בביקוש העולמי למכולות וירידה של 16% בנפחים ששולחו. יותר מזה, הירידה בביקושים הובילה לשימוש בצי ספינות קטנות יותר, שחוסכות זמן בהפלגות הבינ"ל, כשלמארסק לא חסרות ספינות ענק שעבדו פחות בשל המצב. המצב הוביל לירידה של 6.5% בהכנסות.
אבל זה לא באמת משנה. כי לאור שינויים שביצעה החברה כדי להתמודד עם הקורונה ומקורות הכנסה וחיסכון בעולויות, הובילו לתוצאה המצוינת. הרווחים של מארסק מגיעים משני זוויות מרכזיות. החברה נהלת מרכזים לוגיסטיים בנמלים, שם הרוויחה יותר על מחירי הובלה. הזווית השנייה היא מחיר הנפט הנמוך, שהוריד משמעותית את אחת מההוצאות המשמעותיות ביותר של הקבוצה, שכן ספינות נחשבות לצרכניות נפט אדירות.
לפני הדוחות, החברה חזתה שהרווחים לפני EBITDA יעמדו על 5.5 מיליארד דולר, לאחר שבתחילה הודיעה כי לא תציג תחזית בשל חוסר הוודאות בשווקים. "עם תוצאות חזקות ומאזן חזק, אנחנו ממוצבים בעמדה לצאת חזקים יותר מהמשבר", אמר מנכ"ל החברה, סורן סקו.
- תדיראן השקיעה 60 מיליון שקל בטכנולוגיית טיהור אוויר מזגנים עיליים
- ג'נרל מוטורס: ירידה של 35% בהכנסות הרבעון בסין אבל לא הכל שחור
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לרוב, בשל גודלה ומשקלה של הענקית הדנית בסחר הבינ"ל, התוצאות שלה והדיווחים שלה על נפח - לפי קונטיינטר - הסחר הבינ"ל בנתיבים ימיים, הוא אחד מהאינדיקטורים החשובים ביותר למצבה של הכלכלה העולמית. עם זאת, מחירי הנפט של הרבעון השני לא צפויים לחזור בקרוב והמשך הסטגנציה הכלכלית במערב, יכולים לייצר חוסר קורלציה בין מצב הסחר הגלובלי לבין תוצאות החברה, גם ובעיקר לנוכח הרפורמות והעובדה שחתכה משמעותית בעלויות.
מניית החברה אגב, ששווי השוק שלה קרוב ל-28 מיליארד דולר, כבר סגרה את הנפילות של מארס, והיא כרגע נמצאת בפלוס 3% מתחילת השנה. עם זאת, המניה עדיין רחוקה מהשיא שלה ב-2014, אז עמד מחירה על 18 דולר, כשהיום מחירה עומד על 7.45 דולר למניה.
- 3.(ל"ת)19/08/2020 19:05הגב לתגובה זו
- 2.אם כבר להעתיק כתבה מחו״ל, תתרגמו כמו שצריך. פשוט מ 19/08/2020 19:05הגב לתגובה זואם כבר להעתיק כתבה מחו״ל, תתרגמו כמו שצריך. פשוט מביך !
- 1.אנונימי 19/08/2020 19:03הגב לתגובה זואם כבר להעתיק כתבה מחו״ל, תתרגמו כמו שצריך. פשוט מביך !
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
