ההיסטוריה חוזרת על עצמה, רק צריך לשים לב
שוק האג"ח הממשלתי בארה"ב הוא הסיפור המרכזי בימים האחרונים: לאחר שהתשואות על אגרות החוב של ארה"ב הגיעו לרמות שפל מוקדם יותר החודש, בימים האחרונים התשואות מזנקות. ההנפקה החלשה מאוד אמש (לכתבה המלאה), הקפיצה את מפלס החששות בנוגע לביקושים לחוב האמריקני לתקופות ארוכות. כמו בלא מעט מקרים, ההיסטוריה של המשברים האחרונים עשויה להצביע לנו על הצפי לעתיד.
שוק האג"ח נחשב ל"שוק החכם ביותר" והוא הוכיח את עצמו גם במשבר הנוכחי. מי שעקב אחר התנהגות עקומות האג"ח של ארה"ב בשנתיים האחרונות ממש לא צריך להיות מופתע מהמיתון הנוכחי בארה"ב. בדומה ל-6 המיתונים האחרונים בארה"ב, גם המיתון הנוכחי לווה בהתהפכות של עקומות האג"ח כ-12-16 חודשים לפני שהמיתון התפרץ. בדומה לכל המיתונים האחרונים, גם הפעם בכירי הפד' בחרו להרגיע את הציבור ולטעון כי "הפעם זה אחרת".
חשוב להדגיש כי התהפכות של עקומות האג"ח איננה רק אינדיקטור למיתון אלא גם זרז למיתון. כאשר עקומות האג"ח של ארה"ב הפוכה, המודלים של הבנקים לא עובדים. כתוצאה מכך, הבנקים מקטנים אשראי לשוק. כאשר האשראי מהבנקים לכלכלה הריאלית נעצר, זוהי רק שאלה של זמן עד שהמיתון מגיע.
לקריאה נוספת: 7 מתוך 7 האינדיקטור שזיהה שוק את המיתון. כתבה מאפריל האחרון
כאשר מדברים על עקומות האג"ח של ארה"ב מתייחסים לפער התשואות בין 2 תקופות. ניתן לדבר על מספר עקומות: עקומת 3 חודשים-10 שנים, עקומת שנתיים מול 10 שנים, עקומת 10 שנים מול 30 שנה, עקומה של שנתיים מול 5 שנים ועקומה של שנתיים מול 3 חודשים.
כל עקומה היא חשובה וניתן ללמוד ממנה הרבה על כיוון הכלכלה, אך ידוע כי הפד' בעיקר מתייחס לפער התשואות של 3 חודשים מול 10 שנים. הבנק אפילו בנה מודל שנקרא "ההסתברות למיתון ב-12 החודשים הקרובים". המודל אגב, צפה כי הכלכלה האמריקנית תיכנס למיתון ב-2020, אך מקבלי ההחלטות בפד' טענו בפני הציבור כי "הפעם זה שונה". גם ב-2008 וגם במשבר של 2000 טענו מקבלי ההחלטות בפד' כי "הפעם זה אחרת".
אם צריך לתאר את התהנהגות המשבר האופייני בעשורים האחרונים ע"פ שוק האג"ח: בשלב הראשוני, הרבה לפני שהמשבר מתחיל, התשואות על אגרות החוב הארוכות מתחילות לרדת. היפוך עקומה בטווח הארוך של העקום (30-10 שנים) כמעט שאינו שמתרחש. בשלב השני - עקום התשואה בטווח הבינוני (5-10 שנים ו-2-5 שנים) מתהפך. ככל שמתקרבים למשבר, כך גם העקומות הקצרות מהתהפכות. בשלב האחרון, מספר חודשים לפני המשבר החלק הקרוב ביותר של העקומה 3 חודשים-שנתיים מתהפך - הרציונל בשלב זה הוא ברור, השוק מצפה מהפד' לחתוך את הריביות בטווח הקצר.
עוד לפני שידענו מה זה נגיף הקורונה: ברבעון האחרון של 2019 ובתחילת ינואר 2020 התרחש אירוע חריג בשוק האג"ח: התשואות לשנתיים ירדו מתחת לרף העליות של הריביות בארה"ב. איתות ברור שהשוק מצפה מהפד' להוריד את הריביות ושהמיתון בפתח.
הגרף מינואר האחרון: שוק האג"ח קבע לפד' להוריד ריבית, עוד לפני שהכרנו את הקורונה
בתהליך של התאוששות ממשבר כלכלי, גם יש שלבים: בשלב הראשון, יש התללה של העקומה. ברגע שהשוק מתחיל לזהות סימני צמיחה ואינפלציה, הראשונות להגיב אלו אגרות החוב הארוכות שכן הן הכי רגישות לציפיות האינפלציות. בשבוע האחרון אגרות החוב הארוכות של ארה"ב אכן התחילו לזנק והעקום התחיל להפוך לתלול. ככל שנתקדם לקראת התאוששות כלכלית, כך הלחץ על אגרות החוב הארוכות יתחזק.
עקומת האג"ח 3 חודשים מול 10 שנים: ההיסטוריה חוזרת בכל משבר, רק צריך לשים לב
יש להדגיש כי התללה של העקומת היא קריטית לסייקל הכלכלי שמגיע לאחר המיתון. כפי שההתטחות העקומה גרמה לבנקים להקטין אשראי לשוק, התללה של העקומה מגדילה את הרווחיות שלהם ואת התמריץ להעניק אשראי. כאשר אשראי מגיע לשוק - הצמיחה תגיע. בלי התללה משמעותית, הבנקים לא ישחררו אשראי והתהליך יגמר כמו ביפן.
לקריאה נוספת: שוק דובי נגמר במיתון לא מתחיל במיתון
חשוב לציין כי יש גם גורם טכני שגורם להתללה. בחודשים האחרונים נכנס הממשל האמריקני לגירעונות ענק. את הגירעון הנ"ל הוא מימן באמצעות הנפקות קצרות טווח (T-BILLS). בשבוע האחרון החל הממשל האמריקני להעביר חלק מהמימון לטווח ארוך והדבר יוצר כצפוי לחץ בטווח הארוך של העקומה. נציין כי במשבר הקודם לקח לממשל האמריקני שנתיים וחצי עד שהם הצליחו לעבור למימון טווח ארוך. לפי 2 ההנפקות השבוע, לממשל האמריקני יהיה מאוד קשה לעבור למימון טווח ארוך.
הפעם זה אחרת בכל זאת?
אז ראינו שתהליך של התללה הוא טבעי ואפילו רצוי בשלב ההתחלתי של הסייקל. אם זאת, האם הדבר אפשרי כאשר ארה"ב סוחבת על עצמה חוב כה גדול? עלייה בריבית תגרור לחוב העצום לזנק עוד יותר. כל לא בטוח שניתן לגרום לעקום להפוך להיות תלול בלי להקפיץ את הסכנה של דיפולטים.
ב-2011 ביצע הפד' תוכנית שנקראית Operation Twist. במסגרת תוכנית זו, הפד' מכר אגרות חוב קצרות של ארה"ב ורכש אגרות חוב לטווח הארוך. המטרה הייתה למנוע קפיצה של הריביות לטווחים הארוכים, בזמן שהממשל האמריקני עובר למימון טווח ארוך. גם הפעם הממשל האמריקני יבצע תוכנית דומה?
אחת התוכנית שעולות לכותרות בחודשים האחרונים היא תוכנית לשליטה על עקומת האג"ח (YCC). בתוכנית זו, הפד' קובע ריבית מקסימלית לכל טווח בעקומה ורוכש כל אגרת חוב הנסחרת מעל לתשואה זו. בחודשים האחרונים דיברו על ספטמבר כתאריך היעד להשקה של תוכנית כזו. האירועים בשבוע האחרון מראים מדוע חשוב שהפד' יציג תוכנית שכזו.
כך או אחרת, כפי שאנחנו טוענים מאז מארס האחרון, נכנסו לסייקל כלכלי חדש. עבור המשקיעים בשוק, זהו השלב שהם צריכים להנות מהרוח הגבית שמספק הפד'.
- 15.אייל 15/08/2020 19:57הגב לתגובה זוכרגיל ניתוח מיקצועי ויעיל תודה רבה על עוד כתבה מצויינת שמלמדת על כיון השוק ! מקצוען אמיתי
- 14.ישראל 15/08/2020 17:19הגב לתגובה זוכל כתבה שווה הרבה מאוד כסף!!!
- 13.לקרוא ןלשםשף את העיניים משל היינו בהופעה של קוסם.ב 15/08/2020 13:12הגב לתגובה זולקרוא ןלשםשף את העיניים משל היינו בהופעה של קוסם.במקום להתעסק עם רווחים ודוחות מתעסקים עם עקומות והדרך ליישר אותן - כשאתה השחקן הכי גדול במגרש וכסף הוא לא ממש בעיה אתי יכול לגרום לעקומה להראות איך שאתה רוצה - בעיה פה שבני אדם לא אוכלים גרפים.
- 12.קריסי 15/08/2020 13:08הגב לתגובה זואם כל הקריסות
- 11.דורון 15/08/2020 10:00הגב לתגובה זובסוף תהליכים כאלו מסתיימים במפולת קשה
- דגן 15/08/2020 15:09הגב לתגובה זו.
- 10.תשמע אתה חתיכת קשקשן . חנטריש מיניסקוס (ל"ת)איש פשוט 14/08/2020 19:58הגב לתגובה זו
- 9.למר נועם עמית טל שלו 14/08/2020 19:01הגב לתגובה זומהדרין הגבית הארוכה והמשוננת שתעשה שמות בכל גוף חי וגם זה שלא. כולם של האמריקאים לא יעיל ולא שווה ומסדר כאוס וארמגדון לכל פינה ברחבי עולם.
- 8.אתם רציניים? 14/08/2020 18:49הגב לתגובה זואתם באמת טוענים שהאינדיקטור מלפני שנה הוא זה שאחראי לצמיחה השלילית בארצות הברית בחודשים האחרונים, ולא נגיף שהתפרץ משום מקום וגרם להשבתת הכלכלה?
- 7.משבוע הבא .שושנת יריחו (ל"ת)עליות עצומות בדרך 14/08/2020 18:46הגב לתגובה זו
- 6.נגמר להם 14/08/2020 18:26הגב לתגובה זואולי משם תבוא ישועה.הכלכלה הריאלית במשבר עמוק
- 5.המשבר לא נפתר ולא נפטר הוא טואטא מתחת שטיח של דולרים (ל"ת)שלמה 14/08/2020 18:20הגב לתגובה זו
- 4.החביב 14/08/2020 18:15הגב לתגובה זולכתב... הכתבה חשובה, משמעותית ומקצועית,! בל לפחות בסיכוםם, יש מקום להסביר בשפה יותר פשוטה את המשמעות וההשלכות על המצב
- 3.נגידים פושעים 14/08/2020 18:03הגב לתגובה זומטורפים
- 2.את העקום צריך לישר.עליות חדות של 500% עד סוף השנה (ל"ת)צרנוחה 14/08/2020 17:46הגב לתגובה זו
- 1.לפי מתמונה הבן אדם כבר עייף. נמאס לו לדאוג שהכל לא יפול (ל"ת)מוריס 14/08/2020 17:24הגב לתגובה זו
- קוב 14/08/2020 18:45הגב לתגובה זוהאם תשואות האגח האלו תומכות בעליה בזהב? תודה רבה מראש על העזרה
- ירון מלמד 15/08/2020 15:11.
- מוריס האחר 14/08/2020 18:40הגב לתגובה זורק תסביר או הסבר עצמך כדי שנדע מה אתה רוצה בדיוק, תודה
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
