ניקולה ניקולא Nikola משאית
צילום: צילום מסך, אתר החברה

ניקולא חתמה על הסכם אספקה של 2,500 משאיות עם RSG

החברה שמתכננת ובונה משאיות ירוקות המונעות על מימן, חתמה עם ענקית פינוי הפסולת רפבליק סרוויסס על עסקה, שיכולה לטפוח לעד 5,000 משאיות; החברה צפויה לספק את המשאיות הראשונות ב-2023
ארז ליבנה | (5)

חברת ניקולא (סימול: NKLA), המתכננת ומייצרת משאיות לא מזהמות הנוסעות על בטריות מימן, הודיעה כי חתמה על הסכם למכירת 2,500 משאיות לענקית פינוי הזבל, רפבליק סרוויסס (סימול: RSG) - ששווי השוק שלה עומד על כ-29 מיליארד דולר. לא דווח על היקף התמורה הכספית של העסקה.

 

מניית ניקולא, שהונפקה רק בדצמבר האחרון במיזוג עם חברת SPAC עם חברת ווקטולקיו אקוויזישן (סימול: VTIQ), קפצה כבר פי 4 משוויה בעת ההנפקה. המחיר אז עמד על 10.3 דולר למניה והיום המחיר עומד על כ-41 דולר למניה – שזו גם העלייה מתחילת השנה.

 

לפי הדיווח, ההסכם יכול לטפוח ולהגיע לכ-5,000 משאיות, שאינן פולטות זיהום. ראוי לציין שניקולא מתחרה בתחום עם טסלה (סימול: TSLA) שגם צפויה להוציא לשווקים בשנים הקרובות משאיות ירוקות.

 

ההזמנה מתווספת כבר ל-14,000 הזמנות שיש לחברה, כאשר שווי העסקאות מוערך ב-10 מיליארד דולר למשאיות עם סוללת המימן. החברה טרם החלה בייצור וצופה שתתחיל בניסויים על המשאית החדשנית בשנה הבאה או ב-2022. עם זאת, משאית הסמי החשמלית של החברה צפויה לצאת לשווקים כבר בשנה הבאה, כשככל הנראה תקדים את טסלה.

 

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    הגזמנו קצת לא? 11/08/2020 15:55
    הגב לתגובה זו
    למה מתחרה של טסלה, כי המנכל שלה אומר כך? בינתיים שמענו רק דיבורים מניקולה ועדיין לא ראינו דבר. איך אפשר להשוות לטסלה שכבר משתמשת במשאיות שלה לצרכים פנימיים. ועוד לכתוב שהם יקדימו את טסלה... הכל אויר והם לא ייצרו שום משאית. אם כן, זה בגלל שיתאחדו עם חברת רכב אחר בגלל ההייפ שהם יצרו בבורסה. אין כלום ואין שום מפעל בפיניקס
  • 4.
    הגיע הזמן לאויר נקי (ל"ת)
    אורן 11/08/2020 08:13
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    ייסף 11/08/2020 03:35
    הגב לתגובה זו
    איפשר לשווק 5000 משאיות בעתיד כשהחברה מסוגלת לייצר רק 35 אלך בשנה לא תהיה להם ברירה לתת לחברות מישנה לייצר גם חלקים ורק חברות באמריקה
  • 2.
    רונן 10/08/2020 21:26
    הגב לתגובה זו
    כמה שנים יקח לנו להנות ממשאיות לא מזהמות בארץ???
  • 1.
    לתפוח מלשון תפיחה ולא מלשון טפיחה על השכם (ל"ת)
    אביחי 10/08/2020 19:19
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.